AnonymBruker Skrevet 22. februar #21 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei, Jeg ønsker å spare til pensjon i fond via Kron. Jeg er i starten av 30-årene. Jeg lurer på om noen her har råd til sammensetning av porteføljen? Jeg vurderer - mest i globalt indeksfond. 40-60%? - noe fond i utviklingsland "emerging markets" Søramerikanske land eller Asia 10-20%? - noe i teknologifond. 30-40%? Bør det være valutasikrede fond? Er det noen fond jeg burde droppe eller fokusere mer på? Anonymkode: 981ee...160 Jeg tror det er lurt å ta det med en rådgiver i bank og bruke sunn fornuft... Anonymkode: c649f...3a2
AnonymBruker Skrevet 22. februar #22 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror det er lurt å ta det med en rådgiver i bank og bruke sunn fornuft... Anonymkode: c649f...3a2 Takk for svar! Jeg har en veldig trivelig rådgiver i banken. Samtidig har jeg hørt at banken ikke er nøytral og at man skal være skeptisk, og de anbefaler gjerne bankens fond. Jeg vet derfor ikke helt hva som er lurt der, men du har helt rett i at det er lurt med rådgivning👍 Økonomi er et eget fag av en grunn, tenker jeg👍 Anonymkode: 981ee...160
AnonymBruker Skrevet 22. februar #23 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar! Jeg har en veldig trivelig rådgiver i banken. Samtidig har jeg hørt at banken ikke er nøytral og at man skal være skeptisk, og de anbefaler gjerne bankens fond. Jeg vet derfor ikke helt hva som er lurt der, men du har helt rett i at det er lurt med rådgivning👍 Økonomi er et eget fag av en grunn, tenker jeg👍 Anonymkode: 981ee...160 Jeg har også hørt at bankene gjerne anbefaler bankens fond, og samtidig koster det litt mer å kjøpe fond via en kunderådgiver, for de skal jo ha en liten slant for jobben. Anonymkode: 3b32f...19e
AnonymBruker Skrevet 22. februar #24 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har også hørt at bankene gjerne anbefaler bankens fond, og samtidig koster det litt mer å kjøpe fond via en kunderådgiver, for de skal jo ha en liten slant for jobben. Anonymkode: 3b32f...19e Ja👍 jeg lurer på om det finnes noen uavhengige økonomisk rådgivningstjenester for privatpersoner. Det hadde vært kjærkomment! Anonymkode: 981ee...160
AnonymBruker Skrevet 22. februar #25 Skrevet 22. februar Summeer skrev (4 timer siden): Men når det er sagt; fond skal man spare i jevnt og trutt, det er tid i markedet som gir størst gevinst 😉 Jepp. Jeg sitter stille i båten, og alt spareavtaler gå som vanlig. Jeg har ikke noen ekstra penger å sprøyte inn akkurat nå, ellers skulle jeg kjøpt mer BTC. Jeg har mest i globale indeksfond, inkludert et som har med emerging markets. Så har jeg noe i flere ulike teknologifond (inkludert AI), sikkert litt mer enn jeg burde. Litt energi (atomkraft, grønn energi). Litt finans. Det holder egentlig med et globalt indeksfond, da. Men jeg syntes det ble litt kjedelig, så jeg krydret det litt med diverse annet. Jeg forventer egentlig en tek-nedtur, men jeg har lært at jeg ikke klarer å time topper og bunner. Og teknologi vil det fortsatt være behov for framover selvsagt, så jeg lar investeringene stå. Tek er volatilt, det må man godta. Anonymkode: bc5a2...2dd
AnonymBruker Skrevet 22. februar #26 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja👍 jeg lurer på om det finnes noen uavhengige økonomisk rådgivningstjenester for privatpersoner. Det hadde vært kjærkomment! Anonymkode: 981ee...160 Det er helt unødvendig å bruke penger på det. Et globalt indeksfond holder lenge! Anonymkode: bc5a2...2dd 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar #27 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei, Jeg ønsker å spare til pensjon i fond via Kron. Jeg er i starten av 30-årene. Jeg lurer på om noen her har råd til sammensetning av porteføljen? Jeg vurderer - mest i globalt indeksfond. 40-60%? - noe fond i utviklingsland "emerging markets" Søramerikanske land eller Asia 10-20%? - noe i teknologifond. 30-40%? Bør det være valutasikrede fond? Er det noen fond jeg burde droppe eller fokusere mer på? Anonymkode: 981ee...160 Helt konkret: 30-40% i tek er egentlig litt for mye. Husk at det er mye tek i global indeks også. Du er sårbar for svingninger med så mye i tek, det må du i alle fall være klar over. Du blir sterkt eksponert mot USA også. Jeg ville holdt emerging markets ned mot 5-10%. Hvis du velger valutasikring gambler du litt på kronekursen. Fordelen med å ikke ha valutasikring er at i urolige tider vil krona vanligvis stupe. Da vil den dårlige kronekursen dempe noe av verdifallet i NOK. Anonymkode: bc5a2...2dd 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar #28 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er helt unødvendig å bruke penger på det. Et globalt indeksfond holder lenge! Anonymkode: bc5a2...2dd Ja, det håper jeg også at det gjør. Jeg har ikke så mye peiling på dette, men har KLP globalt indeksfond i KLP, og Nordnet globalt indeksfond i Nordnet. Usikker på om jeg trenger begge de da, for de er jo sikkert veldig like😄 Anonymkode: 3b32f...19e
AnonymBruker Skrevet 23. februar #29 Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar! Jeg har en veldig trivelig rådgiver i banken. Samtidig har jeg hørt at banken ikke er nøytral og at man skal være skeptisk, og de anbefaler gjerne bankens fond. Jeg vet derfor ikke helt hva som er lurt der, men du har helt rett i at det er lurt med rådgivning👍 Økonomi er et eget fag av en grunn, tenker jeg👍 Anonymkode: 981ee...160 Gjerne er de ikke nøytrale. Ingen er nøytrale. Men sannsynligvis har de ihvertfall noe opplæring om det... Anonymkode: c649f...3a2
AnonymBruker Skrevet 23. februar #30 Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for tips! Tror du det er større risiko med å styre alt selv enn å følge jobben sitt ferdige opplegg? Eller klare fordeler med å styre dette selv? Jeg blir litt "svimmel" når det er snakk om å aktivt ta over forvaltningen over så store beløp spart opp fra jobben, uten solid økonomikompetanse. Når det er sagt, synes jeg ikke avkastningen på innskuddspensjonen fra jobben virker spesielt høy sammenlignet med andre fondspakker. Anonymkode: 981ee...160 Ja, større risiko blir det. Men potensialet for gevinst øker raskere enn risikoen etter min mening. Spesielt om man er tidlig i pensjonsløpet og har mange år igjen til pensjonsalder kan det være mye å hente. Har man 20 år igjen og klarer en avkastning på 20% ett år istedenfor standard 8% (som typisk var det som Storebrand leverte) vil det bety svært mye for pensjonsutbetalingene. Selv hadde jeg mitt dårligste år i fjor og havnet på kun 8% (solgte meg ut av kryptofond for sent). Men året før lå avkastningen på 36% og hittil i år nesten 10% så samlet sett blir det ganske bra likevel. Anonymkode: 7524a...add
AnonymBruker Skrevet 23. februar #31 Skrevet 23. februar Det finnes også mange innskuddspensjonskalkulatorer på nett man kan leke seg med. Jeg regnet litt og for en person som begynner i arbeidslivet som 26-åring, skal jobbe til 62, tjener 700.000,- og der arbeidsgiver setter av 7% til pensjon vil innskuddspensjonsutbetalingen over 15 år tilsvare lønnen ved pensjonsalder om man får en gjennomsnittlig avkastning på 8%. Man skal ikke lengre opp enn til 12% før man får over 3 ganger så mye i pensjon som man fikk i lønn, så utbetalingene øker svært fort med bedre avkastning. Tar man en "Warren Buffet" og klarer 19,8% i gjennomsnittlig avkastning i perioden får man 32x så mye i pensjons som i lønn, for å ta ekstremeksempelet (Warren Buffet klarte denne avkastningen over 58 år i Berkshire Hathaway). Driter man seg ut og ender på 6% (skal godt gjøres) ender man på 57% av sluttlønnen i pensjon, men husk at dette er på toppen av folketrygden og at man typisk er gjeldfri på den tiden. For de som helst vil leve alderdommen i sus og dus og ha overflod av penger å bruke på f.eks barnebarna er det mao. innskuddspensjonen man skal konsentrere seg om, ikke sparing. Om noen år tipper jeg vi har et skikkelig klasseskille av pensjonister, mellom de som har innskuddspensjon med god forvaltning og de som har andre typer pensjonsordninger med f.eks 66% av sluttlønn. Kalkulator: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/942-innskuddspensjonskalkulator Anonymkode: 7524a...add
AnonymBruker Skrevet 23. februar #32 Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Helt konkret: 30-40% i tek er egentlig litt for mye. Husk at det er mye tek i global indeks også. Du er sårbar for svingninger med så mye i tek, det må du i alle fall være klar over. Du blir sterkt eksponert mot USA også. Jeg ville holdt emerging markets ned mot 5-10%. Hvis du velger valutasikring gambler du litt på kronekursen. Fordelen med å ikke ha valutasikring er at i urolige tider vil krona vanligvis stupe. Da vil den dårlige kronekursen dempe noe av verdifallet i NOK. Anonymkode: bc5a2...2dd Takk, da reduserer jeg rene Tek- fond noe👍 Angående valutasikring, kan det være lurt å ha det akkurat nå? Jeg ser kronen har styrket seg og jeg tror oljeprisen bare vil gå opp de nærmeste årene pga. urolighetene i verden. Hva er foresten årsaken til at du ønsker å holde emerging markets relativt lav? Jeg har inntrykk av at mye skjer de,r, men jeg har ikke masse kunnskap om disse regionene. Anonymkode: 981ee...160
AnonymBruker Skrevet 23. februar #33 Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, større risiko blir det. Men potensialet for gevinst øker raskere enn risikoen etter min mening. Spesielt om man er tidlig i pensjonsløpet og har mange år igjen til pensjonsalder kan det være mye å hente. Har man 20 år igjen og klarer en avkastning på 20% ett år istedenfor standard 8% (som typisk var det som Storebrand leverte) vil det bety svært mye for pensjonsutbetalingene. Selv hadde jeg mitt dårligste år i fjor og havnet på kun 8% (solgte meg ut av kryptofond for sent). Men året før lå avkastningen på 36% og hittil i år nesten 10% så samlet sett blir det ganske bra likevel. Anonymkode: 7524a...add Takk for godt råd👍 Ja lurt å tenke på at tiden til pensjonsalder er en sentral faktor her. Er stor andel indeksfond en del av strategien din, eller har du mye aktive fond og justerer ofte på fordelingen av porteføljen din? De årene jeg hadde aksjer hadde jeg gevinst på mellom 30-60% avhengig av fond, men tror det var pga. koronabølgen. Jeg ser heller ikke helt hva jeg gjorde annerledes enn jobben sin innskuddspensjon - det virker som mye av jobben sin pensjon er i indeks uansett? Jeg er ingen ekspert, og er litt glemsk. Jeg blir også litt usikker på når jeg skal selge og når jeg skal kjøpe. Det eneste jeg tenker er at aksjer er på salg når det går ned, men man må jo selge på topp om man skal tjene noe på det? Men om det går lang nok tid, så tjener man kanskje nesten uansett på det? I jobben sin innskuddspensjon har vi på jobben mulighet til å endre aksjeandel ser jeg versus å ha mer i indeks. Jeg aner ikke hva som er lurt der. Spesielt i det siste har jeg inntrykk av at global indeks er mindre stabilt enn før. Jeg håper det er midlertidig, å leke jojo med aksjer er vel ikke anbefalt😅 Anonymkode: 981ee...160
AnonymBruker Skrevet 23. februar #34 Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det finnes også mange innskuddspensjonskalkulatorer på nett man kan leke seg med. Jeg regnet litt og for en person som begynner i arbeidslivet som 26-åring, skal jobbe til 62, tjener 700.000,- og der arbeidsgiver setter av 7% til pensjon vil innskuddspensjonsutbetalingen over 15 år tilsvare lønnen ved pensjonsalder om man får en gjennomsnittlig avkastning på 8%. Man skal ikke lengre opp enn til 12% før man får over 3 ganger så mye i pensjon som man fikk i lønn, så utbetalingene øker svært fort med bedre avkastning. Tar man en "Warren Buffet" og klarer 19,8% i gjennomsnittlig avkastning i perioden får man 32x så mye i pensjons som i lønn, for å ta ekstremeksempelet (Warren Buffet klarte denne avkastningen over 58 år i Berkshire Hathaway). Driter man seg ut og ender på 6% (skal godt gjøres) ender man på 57% av sluttlønnen i pensjon, men husk at dette er på toppen av folketrygden og at man typisk er gjeldfri på den tiden. For de som helst vil leve alderdommen i sus og dus og ha overflod av penger å bruke på f.eks barnebarna er det mao. innskuddspensjonen man skal konsentrere seg om, ikke sparing. Om noen år tipper jeg vi har et skikkelig klasseskille av pensjonister, mellom de som har innskuddspensjon med god forvaltning og de som har andre typer pensjonsordninger med f.eks 66% av sluttlønn. Kalkulator: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/942-innskuddspensjonskalkulator Anonymkode: 7524a...add Yes, mange bekker små blir en stor å🙌 Takk for tips om kalkulator. Jeg sjekket ut den nå. Jeg skulle gjerne også forstått om beløpet er justert for hhv. lønnsvekst og prisvekst, eller hvordan man kan regne ut dette. Årslønn Xxx xxx Jobben sparer 5% Hvor mye må totalt jobben eller jeg spare selv i måneden for å ha samme årslønn om Y år, beregnet med Z% årlig inflasjon, B% lønnsvekst og A% gjennomsnittlig avkastning? Så må man oppdatere beregningen noen av årene og justere etter faktisk inflasjon? Skatt er jo også en faktor, men der endres vel skattereglene hele tiden! Anonymkode: 981ee...160
AnonymBruker Skrevet 23. februar #35 Skrevet 23. februar Det er en fersk og relevant tilsvarende tråd til her: Anonymkode: e7caa...c4a
AnonymBruker Skrevet 24. februar #36 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 23.2.2026 den 20.10): Det er en fersk og relevant tilsvarende tråd til her: Anonymkode: e7caa...c4a Takk skal følge den👍 Anonymkode: 981ee...160
AnonymBruker Skrevet 24. februar #37 Skrevet 24. februar For de som har fulgt denne tråden, tenker jeg forresten noe sånt som dette nå: 40-50% KLP global indeks eventuelt den med mer samfunnsansvar eller Kron global, - 10-15% Emerging indeks 15% Europa indeks, 5% Norge. Norge Indeks, eller fond basert på større selskaper i Norge? 5% DNB Technology. Fordi jeg har tro på tekbransjen. 15% Sølv Valutasikre indeksfondene akkurat nå? Kronen har styrket seg og jeg tror oljeprisen bare vil gå opp de nærmeste årene pga. urolighetene i verden Anonymkode: 981ee...160
AnonymBruker Skrevet 25. februar #38 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): For de som har fulgt denne tråden, tenker jeg forresten noe sånt som dette nå: 40-50% KLP global indeks eventuelt den med mer samfunnsansvar eller Kron global, - 10-15% Emerging indeks 15% Europa indeks, 5% Norge. Norge Indeks, eller fond basert på større selskaper i Norge? 5% DNB Technology. Fordi jeg har tro på tekbransjen. 15% Sølv Valutasikre indeksfondene akkurat nå? Kronen har styrket seg og jeg tror oljeprisen bare vil gå opp de nærmeste årene pga. urolighetene i verden Anonymkode: 981ee...160 Jeg valutasikrer ikke basert på noen formening om hvor valutaen skal, men basert på «hva om…?» Anonymkode: fbed5...afb
AnonymBruker Skrevet 25. februar #39 Skrevet 25. februar Styr unna tek-fond for de neste årene. Revurder om 5 år. Husk også at staten tar 40% når du tar ut pengene som pensjonist. Anonymkode: 8c2ae...f18
AnonymBruker Skrevet 25. februar #40 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg valutasikrer ikke basert på noen formening om hvor valutaen skal, men basert på «hva om…?» Anonymkode: fbed5...afb Denne forstod jeg ikke helt. Vil du utdype litt mer? Anonymkode: 981ee...160
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå