Gå til innhold

Utbrent eller perimenopause?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Møtte veggen for snart to år siden. Sykmeldt både 100% og gradert i et år, nå snart et år på aap og gradert jobbing. Vært i rehabilitering og arbeidsutprøving og går på antidepressiva. Er mye bedre enn for bilde to og ett år siden men er fremdeles stuck på en lav friskmeldingsgrad og det stagnerer liksom. Mange av symptomene for utbrenthet overlapper med symptomer på perimenopause så jeg lurer jo på om det kan være noe hormonelt som plager meg, eventuelt i tillegg til utbrent. Perfect storm liksom? Noen med erfaring? Skal såklart ta dette opp med legen neste time. 

Anonymkode: 60019...65a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Hva slags symptomer har du?

Jeg gikk totalt på veggen da jeg var 38 og ble 100% sykemeldt i ett år. Jeg holdt på med IVF på det tidspunktet og visste jeg var i perimenopause pga tilstanden til mine eggstokker + hormonprøver som ble tatt. Tidlig ovariesvikt. 

Husker jeg også spekulerte mye på om det var utbrenthet eller perimenopause, men nå som jeg har lagt det bak meg er jeg helt sikker på at alle de symptomene jeg har kjent var på grunn av den sinnsyke emosjonelle karusellen jeg gikk igjennom. Det var store prøvelser både på jobb, i det private og med IVF over flere år. Emosjonell utmattelse.

Da jeg begynte med antidepressiva ble alt mye bedre veldig kjapt. Men jeg fikk også noen av de slitsomme bivirkningene slik som fatigue, lav konsentrasjon og nattesvette. Fikk t.o.m blødningsforstyrrelser. Klassiske perimenopause symptomer. Sluttet på antideppresiva, og noen måneder senere forsvant symptomene.

Jeg er nå 39 år, og til tross for at eggstokkene mine er på dødens rand, så har jeg det helt fint. Ingen symptomer. Til tross for hva labprøvene sier, så føler jeg ikke i det hele tatt at jeg er i perimenopause. Føler meg helt normal.

For min del ble jeg ganske overrasket over hvor lang tid det tar å komme seg etter å ha hatt en skikkelig mental kræsjlanding. Er fremdeles litt sårbar og tåler nok ikke like mye som før. Angsten kan sitte i brystet fortsatt.

Tenker også at antidepressivaen kan gi bivirkninger som er veldig like perimenopause. Kanskje noe å diskutere med lege? Jeg valgte å slutte. Fordi bivirkningene ble værre enn de gjorde nytte. Prøvde en annen type en stund men bivirkningene var enda værre på dem. Særlig fatigue og utmattelses-delen. Ble helt ødelagt.

Har laget meg noen nye rutiner som fungerer bedre. Mindfulness, meditasjon, trening, natur. Hjelper meg mye mer. Men man må komme dit at man er klar for det. 

Anonymkode: 51d1c...257

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...