Gå til innhold

Dere som misliker "gaming" og spill som medium

Fremhevede innlegg

Skrevet

Et godt spill tar jo en del tid, men det samme gjør en tykk bok eller en lang TV-serie på flere sesonger.

Jeg tror mange assosiserer spill enten med online-spill hvor man er helt utilgjengelig i timevis eller med de gamle, enkle platformspill som Super Mario og tilsvarende. 

Men spill i dag er så mye mer enn det. Noen spill har en historie og karakterer som er minst like god som hva jeg har sett i en TV-serie eller lest i en bok. Og dette er spill som man kan avslutte og lagre når man vil, så man "må" ikke spille i timevis.

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hvordan jeg selv blir når jeg først er oppslukt i et spill. Er heldigvis ganske kresen så det gjelder bare et par stykker og jeg prøver aldri noe nytt. Jeg sitter i timevis,  dagevis, ukevis. Tar meg noen få avbrekk for å trene litt så jeg ikke råtner, lage noe mat så jeg ikke sulter, og så sover jeg akkurat nok til at jeg kommer meg på jobb neste morgen. 

Jeg kan holde på sånn av og til siden vi ikke har barn, men det hadde vært helt uforenelig med et familieliv. Vet at ikke alle blir så oppslukt som meg, men det er ikke akkurat uvanlig heller. Mannen klarer å legge spill fra seg i større grad enn meg, hvis det er noe, men hvis vi ikke har planer kan han glatt sitte inne foran skjermen i 12 timer. Jeg har iallefall sagt at hvis vi skal ha barn så skal begge PCene ut.

Anonymkode: 1b057...1a5

• Liker 2
Skrevet (endret)

Som andre sier: det er tidsbruken som er hovedproblemet, i tillegg til at det er så lett tilgjengelig for mange at de holder på med dette ofte, og ofte på natta, da de egentlig burde ha sovet. Så de får en dårlig døgnrytme som ofte passer dårlig med f.eks. et liv med barn. I tillegg skal de ikke forstyrres og skal bruke x antall tid hver gang, som igjen passer dårlig med et familieliv. Med bøker kan man lære, musikk og film kan kombineres med andre ting samtidig. 

I tillegg er det irriterende at de som lager spillene gjør at de tar lengre tid ved at man ikke stoppe hvor som helst, men må til en eller annen base eller fullføre et eller annet oppdrag som kan ta 10-30 minutter, og det er umulig å få et sikkert estimat av gameren. De som ser på en feil kan bare stoppe filmen når tida er ute. 

Et annet problem er at mange gamere har en avhengighet som gjør at de blir irriterte når de ikke får spille når de vil eller så lenge de vil. Aldri har jeg opplevd dét med bøker, TV, konsert e.l. 

Endret av katties
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at såkalte gamere ikke evner å fordele tiden sin. Alt tid går til gaming, og ikke noe til nødvendige ting. Når det er sånn at alt må vike for det 'må ta en runde til', og ikke kan være med familien, kan ikke være ungen sin, kan ikke bidra i husholdningen fordi all tid og energi må gå til gaming, ja da er det faktisk et problem. Jeg ble stående med alt ansvaret. Derfor gikk jeg fra en slik. 

Anonymkode: 09ac9...3ba

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nå har jeg noen tusen timer bak meg foran skjermen selv, og setter pris på både det sosiale aspektet ved gaming, konkurranseperspektivet og til noen grad historiefortellingen i gode spill.

På det siste punktet kan ikke spill sammenlignes med å lese en god bok. Hvis du mener det, er min påstand at du aldri har tatt deg tida til å lese en god bok. 

Kan være enig i at spill kan være bedre enn TV-serier og film.

Anonymkode: 97e81...73a

Jeg tar et godt spill 9 av 10 ganger over en god bok. Det er mer engasjerende, mer spennende og utfordrende.

En bok er mer et stille tidsfordriv. Det sagt, jeg leser også.

Anonymkode: af179...c4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nå har jeg noen tusen timer bak meg foran skjermen selv, og setter pris på både det sosiale aspektet ved gaming, konkurranseperspektivet og til noen grad historiefortellingen i gode spill.

På det siste punktet kan ikke spill sammenlignes med å lese en god bok. Hvis du mener det, er min påstand at du aldri har tatt deg tida til å lese en god bok. 

Kan være enig i at spill kan være bedre enn TV-serier og film.

Anonymkode: 97e81...73a

selv om bøker oftest har en dypere historie enn i et spill, så betyr ikke det at å lese trenger være noe bedre. To forskjellige typer underholdning, som prøver på forskjellige ting, og som stimulerer hjernen på forskjellige måter 

Anonymkode: 99106...309

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Polyester skrev (18 timer siden):

Hvor ofte er du på konsert tror du? Sånn median i løpet av et år?

kanskje 3-4  ganger? men på Tons of Rock er jeg av og til over flere dager, da...

Dog leser jeg hver dag, noen ganger i flere timer, så det tar sikkert like mye tid der man er mentalt borte fra familien, men kanskje lettere å legge fra seg boka litt ved behov enn å stoppe midt i spillet - jeg vet ikke?

Jeg anser alt på skjerm som søppel, men jeg scroller på insta og skriver på KG, så jeg har jo min andel søppeltid, jeg også. 

Jeg synes ikke det er verre at ungen min spiller enn at hen ser på youtube, men jeg synes spilling er verre enn å se dokumentar,. og mye verre enn å lese, tegne, male, trene, etc. Ungen spiller sikkert to ganger i måneder, så vi har ingen restriksjoner på det, men hadde hen vært en sånn spillegal ungen ville jeg jo hatt restriksjoner

Anonymkode: 7bfd5...a44

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spiller mye mindre enn folk ser på TV. og noen ganger uker mellom hver gang. De sterkeste motstandere av gaming har null forståelse om de faktisk kritiserer. Gaming vil jeg si er objektivt sett mye bedre enn mye annen underholdning, da det også er mentalt stimulerende og bra for kognetive evner 

"Bra for kognitive evner"...? I forhold til hva? Du påstår at de som ikke liker gaming bare ikke har peiling på hva de kritiserer. Vi forklarer godt hva som er problemet, synes jeg. Vi er blir påvirket på negativ måte av gamingen. Tyder jo ikke på så gode kognitive evner på din side... har du brukt gaming litt for mye som den"mentale stimuleringen" du foretrekker? Jeg tenker at de som får mye slikt ut av gamlingen er også dem som allerede henger en del bakpå. Eller som ikke vil innrømme for seg selv at egentlig er det ikke så mye nytte i gamlingen som de prøver å overbevise andre om. 

Endret av katties
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (1 minutt siden):

"Bra for kognitive evner"...? I forhold til hva? Du påstår at de som ikke liker gaming. Vi forklarer godt hva som er problemet, synes jeg. Tyder jo ikke på så gode kognitive evner på din side... har du brukt gaming litt for mye som den"mentale stimuleringen" du foretrekker?

Gaming er ofte god hjernetrim, det jeg mener med bra for kognetive evner, det er det tonnevis av forskning på, derfor er det mye mer stimulerende for hjernen enn mye annen underholdning.

Og selv om dere forklarer hva dere synes er problemet, så betyr ikke det nødvendigvis at dere har en dyp kunnskap om det 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gaming er ofte god hjernetrim, det jeg mener med bra for kognetive evner, det er det tonnevis av forskning på, derfor er det mye mer stimulerende for hjernen enn mye annen underholdning.

Og selv om dere forklarer hva dere synes er problemet, så betyr ikke det nødvendigvis at dere har en dyp kunnskap om det 

Det er mamge som har gjort ett eller annet i et spill og så tror det fungere i det virkelige liv... men det gjør det ikke, for ting i det virkelige liv er mer komplisert. 

Det er heller ikke sunt å sitte stille så mye som gaming tar for noen. Trening er MYE mer positivt for hjernen. 

Jeg vet om studier som sier at gaming hjelper konsentrasjon. Jada, sikkert mens man spiller, men konsentrasjonen utenfor spillingen kan være veldig dårlig... spesielt når de bare sitter og venter på neste gang de skal spille. 

Det sier det hjelper med hånd-øye-koordinadjon.... det gjør det så absolutt ikke ift. det å være faktisk fysisk aktiv. 

Det sies det hjelper med problemløsning. Igjen: langt ifra alltid da ting i det virkelige liv ofte ikke fungerer på samme måte. 

Min erfaring er at jeg har bedre konsentrasjon, laaaaaangt mye bedre hukommelse, veldig mye bedre koordinasjon enn min mann, som bruker mye tid på gaming. 

Som sagt: det hjelper nok... dem som allerede er bakpå. Når han har snakka med andre gamere om ting i det virkelige liv og tror han har god erfaring med noe høres det noen gsnger ut som to mentalinstitusjonspasienter som snakker: lite faktisk erfaring og mye innbilt erfaring. 

Endret av katties
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det er tidsbruken, og at personen som spiller forsvinner inn i en egen verden og er utilgjengelig for omverdenen. Ofte er spillet så spennende at de ønsker og spille mer og mer, og andre aktiviteter fremstår uinteressante. Det er også lett og forglemme eller nedprioritere andre gjøremål når man helst vil spille.

Dette kan nok ikke sammenlignes med og gå på quiz med venner på tirsdag, gå på teater et par timer annenhver måned i sosialt lag e.l.

Endret av Nuttery
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (2 minutter siden):

Det er mamge som har gjort ett eller annet i et spill og så tror det fungere i det virkelige liv... men det gjør det ikke, for ting i det virkelige liv er mer komplisert. 

Det er heller ikke sunt å sitte stille så mye som gaming tar for noen. Trening er MYE mer positivt for hjernen. 

Jeg vet om studier som sier at gaming hjelper konsentrasjon. Jada, sikkert mens man spiller, men konsentrasjonen utenfor spillingen kan være veldig dårlig.

Det sier det hjelper med hånd-øye-koordinadjon.... det gjør det så absolutt ikke ift. det å være faktisk fysisk aktiv. 

Det sies det hjelper med problemløsning. Igjen: langt ifra alltid da ting i det virkelige liv ofte ikke fungerer på samme måte. 

Min erfaring er at jeg har bedre konsentrasjon, laaaaaangt mye bedre hukommelse, veldig mye bedre koordinasjon enn min mann, som bruker mye tid på gaming. 

Som sagt: det hjelper nok... dem som allerede er bakpå.

Snakk om å ikke ville skjønne.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Snakk om å ikke ville skjønne.

Ja, har bare masse erfaring med for mange gamere. Faktisk erfaring. Det finnes folk som klarer å spille litt her og der og ha et balansert forhold til det. Det er massevis av folk som ikke klarer, og er bare irriterende for andre fordi de har ikke en hobby - de har en avhengighet. De som har et balansert forhold er vanligvis ikke "gamere"; de spiller heller av-og-til. 

I tillegg er gaming ofte ikke et problem når det ikke er barn eller store prosjekter som må gjøres, men det blir FORT et problem med slike ting. Selv uten hus og barn, kan det lett bli et problem. Har sett 3 gamere fikse opp i over 15 år nå, og mangel på venner, unnvikelse ift oppgaver hjemme, dårlig emosjonell intelligens. Det gir meg litt avsmak. 

Endret av katties
  • Liker 1
Skrevet

Ut i fra hva jeg har lest her så handler det mest om tidsbruk for de fleste, selv om enkelte også mener at gaming ikke er passende underholdninger for voksne mennesker. Jeg kan også like å spille av og til, men i en hektisk hverdag kommer det LANGT nede på prioriteringslista. Og det er faktisk ikke sånn at jeg bruker timesvis hver uke på TV-titting eller andre passive tidsfordriv heller. Sikkert et år siden jeg startet et spill sist.

Kona spiller av og til, men vi snakker i gjennomsnitt godt under en halvtime daglige. Hadde hun prioritert å bruke timesvis daglig, så hadde jeg neppe satt pris på det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
katties skrev (4 timer siden):

Et annet problem er at mange gamere har en avhengighet som gjør at de blir irriterte når de ikke får spille når de vil eller så lenge de vil. Aldri har jeg opplevd dét med bøker, TV, konsert e.l. 

Du har ikke levd sammen med en sportsidiot med andre ord, som må se alt av sport på TV, live, og spesielt når det er fotball? ;)Det er vel det eneste som kommer opp mot online gaming i tidsbruk.

• Liker 2
Skrevet

Problemet er vel at når folk kritiserer gaming så kritiserer de utfra avhengighet. Det blir som å kritisere alkohol utfra alkoholikere, mat utfra spiseforstyrrelser osv. 

Gaming er en særdeles vanlig hobby. Og de aller fleste klarer helt fint å balansere det med resten av livet (jeg klarer faktisk å trene selv om jeg også liker gaming, tenk det!). 

Så er det selvsagt noen som ikke klarer begrense seg. Det gjelder jo mange ting. Det er ikke gaming i seg selv som hobby som er problemet, det blir feil å dra alle under en kam. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
-jk- skrev (2 timer siden):

Du har ikke levd sammen med en sportsidiot med andre ord, som må se alt av sport på TV, live, og spesielt når det er fotball? ;)Det er vel det eneste som kommer opp mot online gaming i tidsbruk.

Faren min var sånn. Jeg tåler fortsatt ikke å se på fotball. I det minste var det ikke hver eneste dag, men det var jævlig plagsomt når det var sesong. 

Endret av katties
AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (På 21.2.2026 den 19.33):

Jeg tror det er tidsbruken de fleste misliker. Hvor mye tid tar teater? 3-4 timer en gang eller to pr. måned? Film, kanskje 5 timer i uka? Musikk hører de fleste på mens de gjør andre ting, og en bok kan man legge fra seg når som helst. 

Gaming, mer spesifikt online-gaming, har en tendens til å sluke svært mye mer tid, og er ikke noe man kan legge fra seg når som helst om noe annet plutselig må prioriteres høyere. Det kan nok mer sammenlignes med en oppslukende fotball-interesse. Og det er det også mange som misliker, av de samme grunnene. 

Hva med de som ånder og lever for teater, går på teaterskole og spiller i stykker selv. Da går der plutselig mer tid.

Anonymkode: 4573a...3fc

Skrevet
katties skrev (4 minutter siden):

Faren min var sånn. Jeg tåler fortsatt ikke å se på fotball. I det minste var det ikke hver eneste dag, men det var jævlig plagsomt når det var sesong. 

Vokste opp med det jeg også, men det jeg husker best er all skisporten. Jeg gleder meg over at Norge tar gull på gull på gull i OL nå, men jeg klarer ikke se på det selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Polly Ester skrev (På 21.2.2026 den 19.56):

Ja, det hadde vært noe, vet ikke om det finnes "gamle gubber" som er interessert. Glad på dine vegne med en spillglad kjæreste. ❤️

Jeg og den "gamle gubben" min har spilt sammen i mange år og flesteparten av våre spillkompiser er også "gamle" (40-50). I tillegg har jeg en onkel som er glad i spilling og han er født på slutten av 50-tallet. Tror vi kan si med sikkerhet at en slik finnes! 😊

Anonymkode: 6f4b8...b6f

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...