AnonymBruker Skrevet 21. februar #1 Skrevet 21. februar Jeg har lyst til å prøve meg på å sy klær før vi går til innkjøp av egen symaskin. Jeg skal få en liten til sommeren, så jeg tenkte å starte med enkle plagg som bodyer og luer. Vet noen om steder eller butikker som selger mønster (helst til baby-klær) jeg kan kjøpe? Gjerne fysiske mønsterark eller nedlastbare PDF-mønster som er gode for nybegynnere. Anonymkode: c9018...ddb
AnonymBruker Skrevet 21. februar #3 Skrevet 21. februar Fæbrik har dette. De passer fint for nybegynnere. Det litt kjedelige med babyklær er at de kan bruke de veldig kort. Så selv ventet jeg til ungen var ca 2 år, da var det litt morsommere. Anonymkode: 38346...2ed 1
Pinkee Skrevet 21. februar #4 Skrevet 21. februar Jubel og baluba, sy klær til mini. Der finner du mønster på forskjellige ting til barn 0-3 år.
AnonymBruker Skrevet 21. februar #5 Skrevet 21. februar Det jeg ikke liker med fæbrik, er at du får kun mønster til en størrelse. Jeg sydde masse babyklær før, og kjøpte mønster på nett. feks https://www.ellieandmac.com Der får man mønster til alle størrelsene når man kjøper De har også gratis mønstre https://www.ellieandmac.com/collections/free-sewing-patterns så kan man se hva man synes om de. De har også tutorials og masse informasjon på sidene sine. Synes å huske at de også har en side på youtube. Ellers kan du også gå på bibliotek og låne sybøker gratis der. Anonymkode: fe494...cdf 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar #6 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det jeg ikke liker med fæbrik, er at du får kun mønster til en størrelse. Jeg sydde masse babyklær før, og kjøpte mønster på nett. feks https://www.ellieandmac.com Der får man mønster til alle størrelsene når man kjøper De har også gratis mønstre https://www.ellieandmac.com/collections/free-sewing-patterns så kan man se hva man synes om de. De har også tutorials og masse informasjon på sidene sine. Synes å huske at de også har en side på youtube. Ellers kan du også gå på bibliotek og låne sybøker gratis der. Anonymkode: fe494...cdf Jeg tenker mer på ferdige mønstre som man slipper å skrive ut fra en bok. Da må man jo forstørre, og det blir mye styr. Jeg vil ha det så enkelt som mulig. Anonymkode: c9018...ddb
AnonymBruker Skrevet 21. februar #7 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg tenker mer på ferdige mønstre som man slipper å skrive ut fra en bok. Da må man jo forstørre, og det blir mye styr. Jeg vil ha det så enkelt som mulig. Anonymkode: c9018...ddb De på biblotek kommer i ferdigstørrelse. Det er store papirer i bøkene. De kan du overføre til feks bakepapir som du igjen klipper ut og bruker på stoffene dine. De som kjøper på nett i pdf som man laster ned, printer man ut på a4-ark som teipes sammen og klippes ut. Og da har man alle barnestørrelsene. Jeg foretrekker de man printer ut selv, de kan man bruke om og om igjen. Anonymkode: fe494...cdf 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #8 Skrevet 21. februar Å sy babyklær vil jeg si er definitivt for godt vante syere. Å få til bittesmå ermer er ikke bare bare. Og du må nesten ha overlock-maskin pga nesten utelukkende stretchstoff Anonymkode: 41c30...b60 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar #9 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å sy babyklær vil jeg si er definitivt for godt vante syere. Å få til bittesmå ermer er ikke bare bare. Og du må nesten ha overlock-maskin pga nesten utelukkende stretchstoff Anonymkode: 41c30...b60 Nei gi deg a. Så lenge klærne ikke klemmer på feil sted eller hindrer bevegelse er det jo bare en baby. De bryr seg ikke om utseende, og du du skifte på de mange ganger i døgnet uansett. Og de vokser fort fra tidligere prosjekter. Baby-klær er perfekt sted å starte å lære å sy. Pass på materialvalg bare, og at ingen knapper er svelgbare (eller dårlig festet). Du lærer fort hvor det lønner seg å ha åpninger for lettere skift. Du trenger ikke maskin engang, nål og tråd er et helt ok sted å starte, plaggene er jo så små. Mitt nærmeste folkebibliotek har masse bøker og blader med mønster. Lykke til! Anonymkode: 446af...3bb 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #10 Skrevet 21. februar Enig med bruker over. Små babyklær er ikke det mest nybegynnervennlige. Body er heller ikke et enkelt plagg å lage. Anbefaler deg å se på syvideoer på YouTube, da får du litt følelse av hvordan ulike plagg sys. Eller er bukser i fast stoff et fint nybegynnerprosjekt. Det er ikke så vanskelig. Anbefaler å låne (evt kjøpe) Sy selv av Stine Skoli, det er det enkle og greie mønstre. Bruk vanlig matpapir fra butikken til å tegne mønster på. Selv er jeg ikke spesielt glad i Fæbrik eller Selfmade sine mønstre, men vet en del ferske syere sverger til de. Lykke til! Anonymkode: d14ae...cbf 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar #11 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei gi deg a. Så lenge klærne ikke klemmer på feil sted eller hindrer bevegelse er det jo bare en baby. De bryr seg ikke om utseende, og du du skifte på de mange ganger i døgnet uansett. Og de vokser fort fra tidligere prosjekter. Baby-klær er perfekt sted å starte å lære å sy. Pass på materialvalg bare, og at ingen knapper er svelgbare (eller dårlig festet). Du lærer fort hvor det lønner seg å ha åpninger for lettere skift. Du trenger ikke maskin engang, nål og tråd er et helt ok sted å starte, plaggene er jo så små. Mitt nærmeste folkebibliotek har masse bøker og blader med mønster. Lykke til! Anonymkode: 446af...3bb Mener du at å håndsy babyplagg med ulike lukkemekanismer er enkelt startprosjekt? Jaja, ikke det jeg ville ha anbefalt til helt ferske syere. Jeg anbefaler igjen å sy bukser med strikk i linningen. Ingen trykknapper eller knappehull å forholde seg til. Anonymkode: d14ae...cbf 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar #12 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mener du at å håndsy babyplagg med ulike lukkemekanismer er enkelt startprosjekt? Jaja, ikke det jeg ville ha anbefalt til helt ferske syere. Jeg anbefaler igjen å sy bukser med strikk i linningen. Ingen trykknapper eller knappehull å forholde seg til. Anonymkode: d14ae...cbf Det er forskjell på babyklær da, trenger ikke gå for ballkjole eller skreddersydd dress. Smekker, tights, tunika, tøfler/sko, shorts, kjole osv er jo ikke noe voldsomt vanskelig, se bare her: https://www.heatherhandmade.com/my-7-favorite-baby-sewing-patterns/ Anonymkode: 446af...3bb
AnonymBruker Skrevet 21. februar #13 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei gi deg a. Så lenge klærne ikke klemmer på feil sted eller hindrer bevegelse er det jo bare en baby. De bryr seg ikke om utseende, og du du skifte på de mange ganger i døgnet uansett. Og de vokser fort fra tidligere prosjekter. Baby-klær er perfekt sted å starte å lære å sy. Pass på materialvalg bare, og at ingen knapper er svelgbare (eller dårlig festet). Du lærer fort hvor det lønner seg å ha åpninger for lettere skift. Du trenger ikke maskin engang, nål og tråd er et helt ok sted å starte, plaggene er jo så små. Mitt nærmeste folkebibliotek har masse bøker og blader med mønster. Lykke til! Anonymkode: 446af...3bb Det er ingen som trenger behagelige klær uten store sømmer enn banyer. De fleste bodyer er sydd med flat søm med overlockmaskin. Det er virkelig ikke noe en nybegynner får til i størrelse 62. Anonymkode: 41c30...b60 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar #14 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Å sy babyklær vil jeg si er definitivt for godt vante syere. Å få til bittesmå ermer er ikke bare bare. Og du må nesten ha overlock-maskin pga nesten utelukkende stretchstoff Anonymkode: 41c30...b60 Jeg synes det høres litt overdrevent ut at man må ha overlock-maskin for å sy babyklær. Mamma syr klær til dukker, og det er jo mye mindre enn babytøy. Hun bruker bare en helt vanlig symaskin – ikke noe avansert utstyr. Hun har heller ikke det beste synet, og hun har faktisk ikke alle fingrene, men det går helt fint likevel. Anonymkode: c9018...ddb
AnonymBruker Skrevet 21. februar #15 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ingen som trenger behagelige klær uten store sømmer enn banyer. De fleste bodyer er sydd med flat søm med overlockmaskin. Det er virkelig ikke noe en nybegynner får til i størrelse 62. Anonymkode: 41c30...b60 Vel, et sted må man jo begynne. Jeg har god tid, og det er jo ikke verdens undergang om jeg ikke får det helt til på første forsøk. Jeg har sydd en del småting før, men da har det ikke vært like viktig å være så nøye som når man syr klær. Anonymkode: c9018...ddb
AnonymBruker Skrevet 21. februar #16 Skrevet 21. februar Enig med flere her at akkurat body er ikke enkel søm for nybegynnere, men absolutt ikke noe i veien å begynne å lære. Tenker det viktigste er å begynne med det en ønsker å sy. Bare å øve litt på kantbånd til body ol. Personlig syntes jeg fæbrikk har rare passformer. Liker godt heilt spesiell eller jubel og baluba. Og Ida Victoria (hun har ikke mønster til body). Ser du vil ha ferdige mønster, da er selfmade et alternativ. Helt ok passform. Sydde i de som nybegynner, men nå benyttes de ikke lengre. du kan fint sy med en vanlig symaskin. Syr selv med overlock og coverstitch, men så syr jeg over snittet mye (selger klær og holder sykurs). Husk å benytte elastisk søm på elastiske stoffer. Anonymkode: ac0d7...c9a 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #17 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det høres litt overdrevent ut at man må ha overlock-maskin for å sy babyklær. Mamma syr klær til dukker, og det er jo mye mindre enn babytøy. Hun bruker bare en helt vanlig symaskin – ikke noe avansert utstyr. Hun har heller ikke det beste synet, og hun har faktisk ikke alle fingrene, men det går helt fint likevel. Anonymkode: c9018...ddb Dukker bryr seg neppe om skarpe sømmer under armene nei. Anonymkode: 41c30...b60 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar #18 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dukker bryr seg neppe om skarpe sømmer under armene nei. Anonymkode: 41c30...b60 Nei, dukkene gjør jo ikke det – men det gjør de som syr klærne. Jeg har sett det hun har sydd, og det ser ut som det kommer rett fra butikk. Anonymkode: c9018...ddb
AnonymBruker Skrevet 22. februar #19 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 21.2.2026 den 21.57): Å sy babyklær vil jeg si er definitivt for godt vante syere. Å få til bittesmå ermer er ikke bare bare. Og du må nesten ha overlock-maskin pga nesten utelukkende stretchstoff Anonymkode: 41c30...b60 For noe tull! De aller fleste vanlige symaskiner har falsk overlock-søm og den sømmen fungerer like godt som en overlock-maskin! Anonymkode: 06ddb...5de
AnonymBruker Skrevet 22. februar #20 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 21.2.2026 den 20.18): Jeg tenker mer på ferdige mønstre som man slipper å skrive ut fra en bok. Da må man jo forstørre, og det blir mye styr. Jeg vil ha det så enkelt som mulig. Anonymkode: c9018...ddb Lån bøker på biblioteket, de fleste har mønster i fullskala og det eneste du må gjøre er og tegne av på f.eks bakepapir eller mønsterpapir og klippe ut. Anonymkode: 06ddb...5de 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå