Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som har født før termin dato og var førstegangsfødende, merket dere noen tegn på forhånd?

Jeg er i uke 33, har kynnere hele tiden og bittelitt murringer. Men ikke mer murringer enn at jeg tenker det er normalt. 

Begynner å bli veldig plaget, da magen har vokst seg utrolig stor på kort tid. Håper baby kommer tidligere..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde som deg som førstegangs, og ble satt i gang noen dager før termin pga noe medisinsk. Det er utrolig slitsomt men plutselig er baby der. Satser på at babyen din holder seg inne til 37 uker i det minste.

Anonymkode: 0d9f1...ea5

• Liker 1
Skrevet

Jeg fødte en kalendermåned før UL-termin. Regnet som prematur. 

Tegnene var beinharde kynnere som gikk over i premature rier da jeg måkte tung, våt snø mens jeg var sju måneder på vei. Riene ble stoppet med medisiner og sykehusinnleggelse hele fire ganger den neste måneden, men da jeg var åtte mnd på vei og riene startet enda en gang, sa de at de ikke ville stoppe dem igjen, men la babyen bli født. Det ville gå fint, så da ble det sånn.

Fødte etter mange kynnere og noe jeg trodde var dunkende ryggsmerter. Ikke noe vondt foran på magen, men bare i ryggen. Faste og takvise "spark" i korsryggen. Jeg gråt litt da, både av smerte men også fordi jeg trodde at jeg måtte holde ut med de ryggsmertene en måned til, helt til termin. Men de viste seg altså å være rier, og barnet ble født senere samme kveld ("sparkene" i korsryggen begynte kl 08 om morgenen). Virkelig flaks at jeg kom meg til sykehus, må jeg si... 😛 Jeg snakket tilfeldigvis med en venninne som ringte meg, og kom til å nevne dette. Hun nærmest tvang meg til å komme meg på kontroll på fødeavdelingen. Jeg ringte mannen min og han kom hjem og hentet meg, og foreslo at vi kunne levere noen videofilmer vi hadde leid på veien til sykehuset... herregud. Hadde vi visst hva som lå foran oss, hadde vi jo ikke gjort det.

Uansett, jeg kom inn på sykehusets fødeavdeling, ble satt til å vente i tjue minutter, og så kalt inn for en undersøkelse. Siden beltet for riemåling rundt magen ikke ga utslag (mine rier var i ryggen, tydeligvis), sa jordmora at jeg kunne dra hjem. Jeg reiste meg opp og tok på meg jakken, og så kom plutselig et sånt "spark" i ryggen igjen, og jeg ga fra meg et lite stønn og lente meg på mannen min et øyeblikk. Jordmora ble mistenksom, og spurte om noen hadde utført en underlivsundersøkelse på meg i dag? Nei, det hadde ingen gjort.

Ned på benken igjen ble jeg bedt om å å legge meg. Ojsann, sa jordmora, her er det seks cm åpning, du er i full fødsel du!

Jeg grøsser ved tanken på hvor nære på vi var å reise hjem igjen. Det var helt tilfeldig at jeg fikk ryggvondtet akkurat da og hun jordmora kom på at en underlivsundersøkelse kunne være lurt på en høygravid kvinne.

Tenk om ungen hadde blitt født på stuegulvet hjemme den kvelden! Eller i en ambulanse.

Skrevet

Noen snakker om kynnere som vondt, men mine kynnere er ikke vonde. Det er mer at magen blir veldig struttet utover, i tillegg til å bli steinhard. Dette skjer flere ganger om dagen, tvert jeg går, reiser meg eller må litt på do. Har veldig vondt i ryggen også, jeg sover sittende og finner ingen god stilling. 

Synes det er uutholdelig å tenke om jeg må gå helt til termin.. Sliter skikkelig! 

AnonymBruker
Skrevet

Du vil ikke ha en prematur nei. Jeg fikk en 30 ukers baby. Håper din holder seg inne til termin for babyens skyld! De trenger de ukene. 

Anonymkode: 0d1b6...b22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

3 uker før termin. Ingen tegn før vannet plutselig gikk. Kynnere hadde jeg hatt hele svangerskapet 

Anonymkode: b5fb7...be7

AnonymBruker
Skrevet
Hejpådej skrev (26 minutter siden):

Noen snakker om kynnere som vondt, men mine kynnere er ikke vonde. Det er mer at magen blir veldig struttet utover, i tillegg til å bli steinhard. Dette skjer flere ganger om dagen, tvert jeg går, reiser meg eller må litt på do. Har veldig vondt i ryggen også, jeg sover sittende og finner ingen god stilling. 

Synes det er uutholdelig å tenke om jeg må gå helt til termin.. Sliter skikkelig! 

Det aller beste for babyen din er jo at den får utvikle seg de siste ukene inni magen, så lenge det ikke er noe som taler for at den ikke ser ut til å ha det bra. Så håper for dens skyld at den blir der inne i minimum 4 uker til. Det er ikke uten risiko å bli født prematurt heller. 

Det er krevende for deg med plager nå, men det er også krevende med prematur baby.

Plager har de aller fleste i forskjellig grad de siste ukene, og man må bare stålsette seg for å stå i det. 

Anonymkode: 1e838...dab

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det aller beste for babyen din er jo at den får utvikle seg de siste ukene inni magen, så lenge det ikke er noe som taler for at den ikke ser ut til å ha det bra. Så håper for dens skyld at den blir der inne i minimum 4 uker til. Det er ikke uten risiko å bli født prematurt heller. 

Det er krevende for deg med plager nå, men det er også krevende med prematur baby.

Plager har de aller fleste i forskjellig grad de siste ukene, og man må bare stålsette seg for å stå i det. 

Anonymkode: 1e838...dab

Selvfølgelig - er i uke 33, og håper baby holder seg inne til minst uke 37, helst 38 for baby sin del. Men hadde vært heeeelt greit å føde fra uke 38, de par ukene før termin dato. Førstegangsfødende går jo ofte mange dager over termindatoen, spørsmålet var mer om det er håp for å få han ut noen dager før termindato. Men burde forstått at enkelte kommer med den type kommentar som du. 

AnonymBruker
Skrevet
Hejpådej skrev (42 minutter siden):

Dette er dessverre helt vanlig som gravid, når man nærmer seg termin kan de gjerne bli vonde og etterhvert opplever flere maserier også. Dette er mer normalt hos flergangsfødende. Jeg forstår det er slitsomt, og det må være lov å anerkjenne. Men det er greit å forberede seg på at man også kan gå to uker overtid med dette her, spesielt når kynnerne ikke har begynt å bli vonde. Det er stor sett da de modner.

Anonymkode: 0d9f1...ea5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det skjønner jeg! Tror likevel det er lurt å innstille seg på at baby kommer over termin. Du kan fort ha 8 uker igjen, og de blir ekstra lange hvis du går og håper på at det skal skje før. 

Anonymkode: 968d9...2c1

AnonymBruker
Skrevet
Hejpådej skrev (1 time siden):

Dere som har født før termin dato og var førstegangsfødende, merket dere noen tegn på forhånd?

Jeg er i uke 33, har kynnere hele tiden og bittelitt murringer. Men ikke mer murringer enn at jeg tenker det er normalt. 

Begynner å bli veldig plaget, da magen har vokst seg utrolig stor på kort tid. Håper baby kommer tidligere..

Min lille kom nøyaktig 1 uke før termin, natt til en torsdag. 

Hun hadde festet seg godt nede i bekkenet med hodet i uke 34. 

Uke 35 fikk jeg litt kraftige mensensmerter som fort gikk over, kom og gikk en fredags kveld og litt på lørdagen. Fredagen etter (uke 36) begynte det å komme litt rosa utflod aktig greier fra kjeden. Natt til mandag begynte jeg å få svake rier. Tirsdag kveld dro jeg inn på føden med 1 cm åpning, ble sendt hjem med smertestillende. Vannet gikk onsdag kveld, da hadde jeg 6 cm åpning og reiste inn igjen. På 20 minutter hadde jeg 10 cm og bebi var ute på under 2 timer ☺️

Anonymkode: 530e4...453

AnonymBruker
Skrevet

Min første kom flere måneder før termin, etter kraftige kynnere. 

Anonymkode: a9b66...157

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Første kom 4 uker før termin. Hadde ingen tegn bortsett fra at vannet begynte å lekke en morgen. 

Anonymkode: 9bc56...c8e

AnonymBruker
Skrevet
Hejpådej skrev (12 timer siden):

Kynnere konstant og visste at det kom til å skje før tiden. Kjente da hodet festet seg.  Ungen kom ut mer enn klar 2 uker og noen dager før tiden😅 

Anonymkode: 50279...69c

AnonymBruker
Skrevet

Fødte 2 uker før termin. Hadde ingen tegn før vannet plutselig gikk 2,5 uke før termin. Måtte settes igang fordi ingenting skjedde av seg selv etter vannet gikk. 

Anonymkode: cd367...863

AnonymBruker
Skrevet
Hejpådej skrev (På 21.2.2026 den 16.13):

Du vil ikke ha prematurt barn!!?? Jeg har 2 premature. 1 født i uke 34 tatt med planlagt KS og 1 i uke 36 tatt med planlagt KS. Tro meg. Å ligge på nyfødtintensiv er ingen dans på roser! 

Anonymkode: 3af12...712

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du vil ikke ha prematurt barn!!?? Jeg har 2 premature. 1 født i uke 34 tatt med planlagt KS og 1 i uke 36 tatt med planlagt KS. Tro meg. Å ligge på nyfødtintensiv er ingen dans på roser! 

Nei, jeg ønsker ikke det. 

AnonymBruker
Skrevet

Mine ble født 37+3. Så de er født til termin, men ca 3 uker før termindatoen.

Jeg hadde kynnere helt fra uke 23, til dels kraftige slik at jeg måtte ta en pause for å puste meg igjennom allerede ved uke 25. Det ble verre etter hvert som ukene gikk.

Rundt en uke før de ble født, begynte jeg å få det som kjentes ut som mensmurringer, som ikke kjentes ut som at hadde sammenheng med kynnerne egentlig. 

Jeg ble riktignok igangsatt, så det er umulig å vite nøyaktig når de ville kommet naturlig, men jeg hadde åpning og var såpass i gang at de kunne ta vannet med en gang, og fødselen gikk fort. Så jeg var nok ikke langt unna å starte av meg selv.

Anonymkode: beeb8...07c

AnonymBruker
Skrevet
Hejpådej skrev (6 minutter siden):

Nei, jeg ønsker ikke det. 

Men skjønner du blir lei. Jeg fikk stor mage allerede i uke 10 med nr 3 (altså siste som ble tatt i uke 36) i uke 17 så det ut som jeg har 7 mnd på vei. Og da jeg var i uke 34 så klarte jeg nesten ikke bevege meg. Fikk enorm mage og la på meg veldig mye. Det var heldig slitsomt. De prøvde å sette igang fødsel i uke 34 og 35, men var ikke moden. Så selv med ballong og alle triks satte ikke fødsel igang. Jeg ville helst føde naturlig. Men da jeg ikke var moden måtte jeg ta KS. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...