AnonymBruker Skrevet 21. februar #1 Skrevet 21. februar Hei 😊 Vil gjerne høre fra kvinner som er ferdig med overgangsaldere, hvordan er livet nå? Null sexlyst? Jeg er snart 45, er livredd for hva som venter meg 😅 Leser så utrolig mye forskjellige erfaringer der ute, selv har jeg god sexlyst nå i dag. Så er så redd det skal endre seg totalt etterpå overgangsalderen. ❤️ Anonymkode: f8125...7f0 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar #2 Skrevet 21. februar Det viktigste du kan gjøre for deg selv som kvinne 40+ er å legge om livsstilen, hvis du ikke allerede lever veldig sunt. Trening og kosthold har så ufattelig mye å si for hormoner, de som blir mest plaget er som regel de som kjører på og lever som før uten tilpasninger. For noen går det bra (en stund), men for de fleste vil det medføre unødvendig mye plager. Det er jo en gjenganger at de som klager mest på overgangsplager er de som har et kosthold med mye karbohydrater, og/eller trener lite eller ingen styrke. Anonymkode: 3af2f...44c 8 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar #3 Skrevet 21. februar Hadde veldig mye plager med hetetokter og dårlig søvn, så valgte å gå på hormoner. Har IKKE angret på det! Livet er bra nå, men sexlysten er ikke så stor - men det har mer med mannen å gjøre enn overgangsalderen. Anonymkode: 12b67...e2a 3 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar #4 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det viktigste du kan gjøre for deg selv som kvinne 40+ er å legge om livsstilen, hvis du ikke allerede lever veldig sunt. Trening og kosthold har så ufattelig mye å si for hormoner, de som blir mest plaget er som regel de som kjører på og lever som før uten tilpasninger. For noen går det bra (en stund), men for de fleste vil det medføre unødvendig mye plager. Det er jo en gjenganger at de som klager mest på overgangsplager er de som har et kosthold med mye karbohydrater, og/eller trener lite eller ingen styrke. Anonymkode: 3af2f...44c Jeg trener skikkelig styrketrening, gjort det noen år. Så har bra levestil, kostholdet er også råvarebasert. Kuttet søtsaker helt for 2år siden. Anonymkode: f8125...7f0 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #5 Skrevet 21. februar Den største overgangen er å måtte leve på under halvparten så mye mat som i yngre dager for å holde vekten. Det krever jerndisiplin å holde vekten. Anonymkode: 63a68...04b 9
AnonymBruker Skrevet 21. februar #6 Skrevet 21. februar Etter at jeg fjernet livmor og eggledere har jeg det helt fantastisk. Før det, ikke så bra. Anonymkode: c1df5...70d 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #7 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Den største overgangen er å måtte leve på under halvparten så mye mat som i yngre dager for å holde vekten. Det krever jerndisiplin å holde vekten. Anonymkode: 63a68...04b Dette er det mange som ikke skjønner dessverre. "Jeg legger på meg selv om jeg ikke spiser mer". Ja, det er nettopp det som er poenget. Du må spise mindre. Fint for lommeboka da 😅 Anonymkode: 3af2f...44c 6
AnonymBruker Skrevet 21. februar #8 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er det mange som ikke skjønner dessverre. "Jeg legger på meg selv om jeg ikke spiser mer". Ja, det er nettopp det som er poenget. Du må spise mindre. Fint for lommeboka da 😅 Anonymkode: 3af2f...44c Ja, men dessverre kommer dette gradvis krypende sånn at man kan gå opp en del før man innser at det er nesten umulig å få det av igjen. Synes ikke jeg sparer mye penger heller, man får ofte mindre for pengene når man kjøper lite. Så det blir til å kjøpe mye som kan fryses ned. Har i hvert fall klart å stabilisere vekten nå, så håper jeg ikke må spise enda mindre når jeg blir eldre. Anonymkode: 63a68...04b 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #9 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det viktigste du kan gjøre for deg selv som kvinne 40+ er å legge om livsstilen, hvis du ikke allerede lever veldig sunt. Trening og kosthold har så ufattelig mye å si for hormoner, de som blir mest plaget er som regel de som kjører på og lever som før uten tilpasninger. For noen går det bra (en stund), men for de fleste vil det medføre unødvendig mye plager. Det er jo en gjenganger at de som klager mest på overgangsplager er de som har et kosthold med mye karbohydrater, og/eller trener lite eller ingen styrke. Anonymkode: 3af2f...44c Er det for sent å endre på dette når man er 43? Anonymkode: 19346...dd7
AnonymBruker Skrevet 21. februar #10 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette er det mange som ikke skjønner dessverre. "Jeg legger på meg selv om jeg ikke spiser mer". Ja, det er nettopp det som er poenget. Du må spise mindre. Fint for lommeboka da 😅 Anonymkode: 3af2f...44c Og hva slags liv er det hvis man bare skal begrense seg i alt? Anonymkode: 19346...dd7 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #11 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det for sent å endre på dette når man er 43? Anonymkode: 19346...dd7 Det er aldri for sent. Anonymkode: 3af2f...44c 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #12 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og hva slags liv er det hvis man bare skal begrense seg i alt? Anonymkode: 19346...dd7 Jeg skal ærlig innrømme at det er et litt fattigere liv å kunne unne seg så mye mindre i matveien, men alternativet er å bli stuck i overvekt. Anonymkode: 63a68...04b 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar #13 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og hva slags liv er det hvis man bare skal begrense seg i alt? Anonymkode: 19346...dd7 Nei det må man jo nesten vurdere selv. Har man så stor glede av det man putter i munnen at det er verdt noen kilo overvekt? Noen synes kanskje det, andre ikke. Det blir jo en individuell avgjørelse. Anonymkode: 3af2f...44c 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar #14 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har man så stor glede av det man putter i munnen at det er verdt noen kilo overvekt? Anonymkode: 3af2f...44c Ja Anonymkode: 93d77...91a 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #15 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja Anonymkode: 93d77...91a Men da velger man det, og så holder man kjeft. Det man i hvert fall ikke gjør er å klage over at man ble så feit på grunn av overgangsalderen. Anonymkode: 3af2f...44c 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar #16 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men da velger man det, og så holder man kjeft. Det man i hvert fall ikke gjør er å klage over at man ble så feit på grunn av overgangsalderen. Anonymkode: 3af2f...44c For eksempel, jeg har hele livet vært rundt 53-55 kilo. Nå er jeg cirka 70. Det er jo fortsatt greit. Jeg er ikke feit. Så å hate meg selv for et ekstra stykke sjokolade gidder jeg ikke. Anonymkode: 19346...dd7 7 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar #17 Skrevet 21. februar Mye lavere arbeidskapasitet. Stort behov for ro. Hjernetåke. Smerter i kroppen. Tørre øyne. Anonymkode: 330df...b4c 2 1
Bokslukern Skrevet 21. februar #18 Skrevet 21. februar Skulle ønske jeg startet med hormonbehandling før jeg gikk opp 10 kg 🥺 Så mitt beste råd er at man gjerne starter litt før alle plagene kommer. Og jeg var godt trent, slank og hadde et sunt kosthold, men allikevel fikk jeg mange plager og vekta økte. Sexlysten stabiliserte seg etterhvert. 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #19 Skrevet 21. februar Ferdig med overgangsalderen. Mer eller mindre samme sexlyst som før, ingen tørrhet heller. Hadde litt hetetokter på natt før, det er borte. Generelt litt varmere i kroppen enn jeg var før, det er bare godt, sparer til og med strøm på det Siste vel året har jeg gått opp noen kilo, men det har ikke noe med overgangsalderen å gjøre, det er fordi jeg har vært altfor mye i ro (pga. sykdom!) og heller ikke hatt energi til å spise så optimalt som jeg gjorde før. Det har rett og slett blitt for mye sjokolade og potetegull. Å gå ned de kiloene når jeg bare blir litt friskere enn jeg er nå, det er ikke noe problem så lenge jeg spiser mer optimalt og ikke minst er i nok bevegelse. Så jeg støtter helhjertet det første som svarte i tråden skrev, anonym 44c. Riktig kosthold og riktig og nok trening vil regulere kropp og hormoner for de fleste. Anonymkode: cc603...144
AnonymBruker Skrevet 21. februar #20 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ferdig med overgangsalderen. Mer eller mindre samme sexlyst som før, ingen tørrhet heller. Hadde litt hetetokter på natt før, det er borte. Generelt litt varmere i kroppen enn jeg var før, det er bare godt, sparer til og med strøm på det Siste vel året har jeg gått opp noen kilo, men det har ikke noe med overgangsalderen å gjøre, det er fordi jeg har vært altfor mye i ro (pga. sykdom!) og heller ikke hatt energi til å spise så optimalt som jeg gjorde før. Det har rett og slett blitt for mye sjokolade og potetegull. Å gå ned de kiloene når jeg bare blir litt friskere enn jeg er nå, det er ikke noe problem så lenge jeg spiser mer optimalt og ikke minst er i nok bevegelse. Så jeg støtter helhjertet det første som svarte i tråden skrev, anonym 44c. Riktig kosthold og riktig og nok trening vil regulere kropp og hormoner for de fleste. Anonymkode: cc603...144 Takk for svar, hvor lenge varte det før alt var over? Potetgull og sjokolade er heldigvis ikke noe man trenger 😅 Anonymkode: f8125...7f0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå