Gå til innhold

16 ukers helvete - belastningsskader

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger med på årets sesong av 16 ukers helvete, der Martin J Sundby pusher en gjeng relativt utrente, og noen av dem godt voksne, mennesker relativt hardt. Jeg har selv trent jevnt og trutt hele livet, men pådro meg likevel en belastningsskade i 40-årene da jeg økte mengden relativt mye en periode. Det endte med operasjon og kjedelig opptrening i ettertid, noe som gjør at jeg etter det har vært mer forsiktig med å ta i for hardt (jeg har så vidt passert 50 nå). 

Er denne serien egentlig bra og riktig for å motivere utrente mennesker til å komme i bedre form, eller blir det for ekstremt? Hva tenker dere? Er det jeg som er for pysete kanskje? 😄

Anonymkode: 632e1...10f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt enig, det er ikke så mye fokus på god teknikk i den serien. Ofte virker det bare om og gjøre å ta flest mulig repetisjoner på kortest mulig tid. 

Anonymkode: 951fd...f9f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de tar i det de synes de orker, og blir nøye fulgt opp så det ikke blir for mye.

Kostholdet er jo også en stor del av dette, og vektendringene vi ser skyldes mye av det også.

TIX er jo ganske ekstrem, men er både ung og ser ut til å tåle det bra. Neseblodet skyldtes nok blodkar som røyk, og de stopper dem om det blir for farlig.

Anonymkode: 8b24e...2a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig! Sånn ekstremtrening er ikke bærekraftig. Dessuten lærer de elendig teknikk på det programmet. Synd å feilinformere folk sånn 

Anonymkode: 372bb...214

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Altsa jeg får senebetennelse bare av å SE på det programmet

Anonymkode: 372bb...214

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Bra vi er flere som reagerer. All sunn fornuft tilsier at å gå fra null trening til ekstremtrening på så kort tid, er belastende på kroppen. Har de et medisinsk team som følger dem opp tett? Er enig med det flere sier her: virker som det er mer fokus på mengde enn på teknikk, og da må det jo gå galt med noen sener/muskler/ledd. 🫣 Er heller ikke så bekymret for unge kropper som Tix, men det er de på 40+ jeg tenker på.

Ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Useriøst opplegg, de fleste klarer ikke videreføre dette...

Elendig teknikk på styrketrening.

Anonymkode: ef415...057

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han kan jo ikke teknikk han der Sundby, jeg orker faktisk ikke se på. Så jævla latterlig å pushe på tung belastning for å kjøre kvartbøy. WHY? For å tilfredsstille egoet?? 

Anonymkode: fb8b9...140

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sundby er provosende som trening. Det verste er at han denne sesongen ødela en helt perfekt knebøy med å si man ikke trenger å gå så langt ned. Føler nesten at han bare prøver å provosere.

Skulle ønske programmet la opp til en mer bærekraftig tilnærming til trening. At målene på slutten av programmet var gode delmål til en aktiv hverdag. Det er helt idiotisk at utrente overvektige skal ha som mål å løpe et fjellmaraton. Hvorfor ikke finne et fint 10 km løp de kunne jobbet seg mot å gjennomføre på en måte andre kan bli inspirert av. 

Som Chris Medina sa i forrige sesong: Det er ikke så kult å se et program hvor deltagerne er skadet. 

Anonymkode: a4dcd...53b

• Liker 2
Skrevet

Har tenkt akkurat det samme. Nesten alle ble jo skadet før fjellmaratonet eller hva det var. Fra 0 km til 42 km på 16 uker er ikke sunt, spør du meg

Gjest Bombasi
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2026 den 9.54):

Jeg følger med på årets sesong av 16 ukers helvete, der Martin J Sundby pusher en gjeng relativt utrente, og noen av dem godt voksne, mennesker relativt hardt. Jeg har selv trent jevnt og trutt hele livet, men pådro meg likevel en belastningsskade i 40-årene da jeg økte mengden relativt mye en periode. Det endte med operasjon og kjedelig opptrening i ettertid, noe som gjør at jeg etter det har vært mer forsiktig med å ta i for hardt (jeg har så vidt passert 50 nå). 

Er denne serien egentlig bra og riktig for å motivere utrente mennesker til å komme i bedre form, eller blir det for ekstremt? Hva tenker dere? Er det jeg som er for pysete kanskje? 😄

Jeg tenker du er inne på noe særs viktig. Belastningsskader (muskler, vev, sener, ledd, betennelser) , overtreningssyndrom, rabdomyolyse osv er ikke noe å bagatellisere. Å kjøre utrente på knallhard treningsregime er egentlig alt annet enn fornuftig. Og det er noe selv en toppidrettsutøver burde vite. Hvile er det viktigste man gjør når man skal bygge seg opp. Og utrente trenger mer hvile i starten. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonym6789 skrev (5 timer siden):

Har tenkt akkurat det samme. Nesten alle ble jo skadet før fjellmaratonet eller hva det var. Fra 0 km til 42 km på 16 uker er ikke sunt, spør du meg

Det var ekstremt, ja, men jeg tror at i Bootcamp-serien har flere av deltakerne vært i bedre form ved oppstart.  Carina Olset hadde trent en god del på forhånd, og J. Hykkerud hadde meget god nytte av bakgrunnen sin som toppidrettsutøver.

Anonymkode: cf43a...908

AnonymBruker
Skrevet

Teknikken på enkelte av øvelsene er elendig. Jeg fatter ikke at det er innafor å lempe på enda mer vekt før teknikken er i boks. Løfter jeg feil i markløft, går jeg skjevt i to uker etterpå liksom. 

Anonymkode: df2d9...4f4

AnonymBruker
Skrevet

Kunne faktisk ønske det var litt annet opplegg for de med mest vekt / de minst trente med mer vekt. Er sikkert helt på jordet å foreslå det,  men hadde vært fint å sett de hatt fokus kun på riktig mat (og riktig mengde) og noe gåing i starten, kanskje 4-6 uker. Forså å starte opp styrketrening over tid i 16 uker. Men da blir det kanskje ikke helt 16 ukers helvette, da de første 4-6 ukene ikke kan kalles ett blodslit 😄

Har troen på å få av litt ekstra vekt før man skal løpe mye og trene hardt. Og tror folk hadde blitt motivert av å se at riktig mat og mengde gir store resultater. For det er mange overvektige som tror man må trene mye og hardt for å klare å gå ned i vekt, og i det de gjør det, blir de så mye mer sulten og spiser mye mer enn hva de trenger og står på stedet hvil. Det motiverer hvertfall ikke folk til å prøve å gå ned i vekt. 

Men nå er det jo ulike mål med å delta på dette programmet. Jeg tenker kun ut i fra ett vektnedgangsperspektiv. 

Anonymkode: 39162...d19

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg skjønner kritikken, men for oss sofaslitere gir det god informasjon og inspirasjon. Det er kanskje viktigere enn hva det gir dere som"trener for fullt" fra før? 

Jeg hater begrepet, med har sans for det "holistiske" utgangspunktet. Få ned kolesterol, få ned blodsukker og blodtrykk ved å redusere midjemål og vekt.

Det er veldig bra at de viser hvordan, selv om det er ekstremt. Videre at en kan få gode resultater på kort tid ved full dedikasjon. 

Endret av A new man
Skrevet

Enig og derfor liker jeg ikke denne serien

AnonymBruker
Skrevet
A new man skrev (11 timer siden):

Jeg skjønner kritikken, men for oss sofaslitere gir det god informasjon og inspirasjon. Det er kanskje viktigere enn hva det gir dere som"trener for fullt" fra før? 

Men er det viktigere enn helsen til deltakerne i programmet? Er dessuten uenig i at manglende fokus på teknikk er «god informasjon», kanskje spesielt til sofaslitere som kanskje ikke klarer å se hva som er feil, og dermed risikerer skader selv dersom de prøver å kopiere økta. 

Anonymkode: 951fd...f9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
A new man skrev (17 timer siden):

Jeg hater begrepet, med har sans for det "holistiske" utgangspunktet. Få ned kolesterol, få ned blodsukker og blodtrykk ved å redusere midjemål og vekt.

Det er veldig bra at de viser hvordan, selv om det er ekstremt. Videre at en kan få gode resultater på kort tid ved full dedikasjon. 

Er feilinformasjon god informasjon??? 

Anonymkode: fb8b9...140

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er inspirerende og motiverende å se på serien, men at Martin ikke retter på løfteøvelsene som de stort sett gjør feil og løfter for tungt er litt komisk. Er jo essensielt å ha riktig løfteteknikk før man begynner å lempe på maksvekt. Har knapt sett noen ta en fullstendig knebøy....

Anonymkode: 05def...bb1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg synes det er inspirerende og motiverende å se på serien, men at Martin ikke retter på løfteøvelsene som de stort sett gjør feil og løfter for tungt er litt komisk. Er jo essensielt å ha riktig løfteteknikk før man begynner å lempe på maksvekt. Har knapt sett noen ta en fullstendig knebøy....

Anonymkode: 05def...bb1

Han har svart på kritikken om teknikk i denne artikkelen:

Sitat

Til TV 2 sier Martin Johnsrud Sundby at han trener på treningssenteret hver dag, og at det er like mange teknikker som det er mennesker der.– Felles for dem er likevel at de trener styrke. Mann eller dame i gata skal ikke bli styrkeløftere, og hen har ikke behov for å beherske alle mulige teknikker etter hva som er «riktig» gjennomføring, sier han.

(klippet)

– Men: jeg gir konsekvent litt «blanke» i teknikk-gjennomføring av øvelser i «16 ukers helvete». Det er ikke viktig for meg så lenge gjennomføring av øvelsen ikke byr på skaderisiko, sier han

(klippet)

Men noen øvelser, som markløft og knebøy, skal man være noe mer forsiktig med, og man skal ha kontroll på rygg og kjerne før man legger på for tunge vekter. Det har de også fokus på i programmet, opplyser programlederen.

– Dype knebøy kjører vi ikke, sier Sundby.

Anonymkode: 49a05...9a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...