Gå til innhold

Hvor mye drikke per person?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Handle i Sverige om det er mulig. Masse penger å spare.

Spør på polet, tror de er flink med beregning😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå for vann, alkoholfritt ❤️

Anonymkode: 0c539...3db

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gå for vann, alkoholfritt ❤️

Anonymkode: 0c539...3db

Og knekkebrød til middag 🤷‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Nordlysstøv skrev (6 minutter siden):

Handle i Sverige om det er mulig. Masse penger å spare.

Spør på polet, tror de er flink med beregning😊

Vi vurderer det. Men om vi medregner lading av bil, bompenger samt verditap av bilen pr kilometer vet jeg ikke hvor mye vi egentlig sparer.

Vi tok en tur med noen venner og handlet sprit før jul. Men da endte vi opp med å spise på en restaurant der og shoppe litt klær, så vi sparte ingenting. Sånn er det når man tar med venninner 😅

TS

Anonymkode: 9baf9...ce7

AnonymBruker
Skrevet
Strigiformes skrev (22 minutter siden):

Til middagen mener jeg dette er nok. Ikke alle drikker vin. Noen drikker øl eller mineralvann.

Du må se gjestene dine an. Har du gjester som er glad i godt drikke så beregner du mer.

Evt tar litt ekstra. 

Aner ikke hvor mye penger dere har til rådighet...

Om penger ikke er en utfordring så kjør på!

Jeg bare tenker på alle mulige hensyn.

Bryllup kan være så mangt.

Hva er fokuset?

Fokuset er at alle skal hygge seg.

Vi yngre er glad i en fest, så det blir bra party utover kvelden. Men hvor tanter og onkler i 60-årene drikker synes jeg er vanskelig å beregne 😅

TS

AnonymBruker
Skrevet

Først ville jeg begynt med å beregne bobler til fra ankomst og frem til middag. Det går jo da minimum 1 glass per person. De som drikker lite vil jo da holde seg til dette glasset, og så sikkert drikke alkoholfritt. Er det lenge å vente så kan det jo gå både 2-3 glass blant de som drikker «normalt». Så jeg hadde ihvertfall regnet meg frem til et antall flasker bobler som kom utenom det andre.

Til en litt lengre middag går det jo fort 4 glass vin, man sitter jo i flere timer og skal ha noe å skåle med. Så å beregne 0,75 l per pers hadde jeg ihvertfall gjort selv. Som andre sier, lag en avtale med polet om å returnere overskuddet.

0,33 l bokser med øl og cider. Folk er dessverre sløve og glemmer hvor de setter boksen og tar kanskje ny. Kjedelig å måtte kaste halvfulle 0,5 l bokser! 6 per pers var veldig rikelig. Dere kjenner kanskje gjestene såpass at dere vet hvem som drikker sånt? Hos oss kunne jeg delt inn i «foretrekker/kun øl», «litt av hvert», «drikker ikke øl/cider/tar kanskje 1».

Sprit til bordet hadde jeg droppet. Jeg kan ta en drink eller to om det er egen bar. Men om flaskene skal stå på bordet så tenker jeg man heller klarer seg på øl/vin. Kjøp evt 1 flaske baileys og 1 flaske konjakk så folk kan få 1 avec til kaffen.

Beregn litt godt med alkoholfritt drikke om det er en varm dag/det er flere timer å vente fra ankomst frem til middag. Sitter man i solsteika blir man tørst.

Vann med kullsyre og eplejuice (sånne hode flaker) til middag, til de som drikker alkoholfritt. Ellers er jo vannmugger helt fint til de som drikker alkohol.

Blant de som drikker alkohol så vil det jo gå lite brus utover kvelden (men husk igjen, fulle vannmugger!). Jeg drakk ikke i eget bryllup og så jo at det går lite brus utover kvelden. Man er egentlig mett på mat og drikke, klokka er mye… det er ikke da man bæljer nedpå med Pepsi Max selv om man ikke drikker alkohol.

Vi hadde øl og vin inkludert, og betalte bare for sprit i ettertid(utfra enheter i baren), sovet dessverre ikke nøyaktig antall.

Anonymkode: 527e5...a0f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fokuset er at alle skal hygge seg.

Vi yngre er glad i en fest, så det blir bra party utover kvelden. Men hvor tanter og onkler i 60-årene drikker synes jeg er vanskelig å beregne 😅

TS

Da beregner du to pers per flaske vin. 

Målet mitt er og få deg til å tenke deg om. 

De drikker det de drikker 😆

Håper det blir et fantastisk bryllup, og at dere får en fantastisk feiring 🙌

Lenge leve kjærligheten ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Først ville jeg begynt med å beregne bobler til fra ankomst og frem til middag. Det går jo da minimum 1 glass per person. De som drikker lite vil jo da holde seg til dette glasset, og så sikkert drikke alkoholfritt. Er det lenge å vente så kan det jo gå både 2-3 glass blant de som drikker «normalt». Så jeg hadde ihvertfall regnet meg frem til et antall flasker bobler som kom utenom det andre.

Til en litt lengre middag går det jo fort 4 glass vin, man sitter jo i flere timer og skal ha noe å skåle med. Så å beregne 0,75 l per pers hadde jeg ihvertfall gjort selv. Som andre sier, lag en avtale med polet om å returnere overskuddet.

0,33 l bokser med øl og cider. Folk er dessverre sløve og glemmer hvor de setter boksen og tar kanskje ny. Kjedelig å måtte kaste halvfulle 0,5 l bokser! 6 per pers var veldig rikelig. Dere kjenner kanskje gjestene såpass at dere vet hvem som drikker sånt? Hos oss kunne jeg delt inn i «foretrekker/kun øl», «litt av hvert», «drikker ikke øl/cider/tar kanskje 1».

Sprit til bordet hadde jeg droppet. Jeg kan ta en drink eller to om det er egen bar. Men om flaskene skal stå på bordet så tenker jeg man heller klarer seg på øl/vin. Kjøp evt 1 flaske baileys og 1 flaske konjakk så folk kan få 1 avec til kaffen.

Beregn litt godt med alkoholfritt drikke om det er en varm dag/det er flere timer å vente fra ankomst frem til middag. Sitter man i solsteika blir man tørst.

Vann med kullsyre og eplejuice (sånne hode flaker) til middag, til de som drikker alkoholfritt. Ellers er jo vannmugger helt fint til de som drikker alkohol.

Blant de som drikker alkohol så vil det jo gå lite brus utover kvelden (men husk igjen, fulle vannmugger!). Jeg drakk ikke i eget bryllup og så jo at det går lite brus utover kvelden. Man er egentlig mett på mat og drikke, klokka er mye… det er ikke da man bæljer nedpå med Pepsi Max selv om man ikke drikker alkohol.

Vi hadde øl og vin inkludert, og betalte bare for sprit i ettertid(utfra enheter i baren), sovet dessverre ikke nøyaktig antall.

Kan man returnere overskuddet til polet?

Det var lurt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bobler har jeg faktisk helt glemt å tenke på. Er det mulig 😁

Vi gifter oss i juli, så bobler må vi jo ha som velkomstdrink.

Takker for et godt og utfyllende svar!

TS

AnonymBruker
Skrevet

Meg her igjen 😁

Vi diskuterte litt å kjøpe øl i Sverige, den på butikken som er 3,5% alkohol. 

Tror dere folk blir skuffet da? Vi satser jo på fest, men ønsker ikke at folk skal bli stup fulle før desserten er ferdig liksom 😅

Spesielt på mannen min sin side er det en håndfull av hans kompiser som ofte blir det. Selv om de ikke blir utagerende, så vil jeg prøve å drøye det til i hvert fall de eldste og yngste har reist hjem.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville prøvd å finne ut hvem som var øl og vindrikker og regnet ihvertfall 1,5 flaske vin pr person og 7-8 øl på de som drikker det. Er alt for lite med 2-3 enheter pr person.  Kjedelig å gå tom. 

Anonymkode: 63325...bc7

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at dere skal sette øl og sprit på bordet,  så er det en rølpefest på lokalet dere skal ha?

Skal det ikke være noen som serverer og skjenker fra en bar? Hvis ikke, bør dere kanskje tenke dere om. Et bryllup bør ha litt mer stil og det er ikke forenelig med ølbokser og spritflasker på bordet. Da vil det også bli mye mer drikking og fyll.

Anonymkode: b930c...2f0

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde bare vann og div brus. Rusmidler som alkohol,amfetamin,kokain,tabletter og tjall måtte gjestene holde seg selv med.

Anonymkode: 41a0e...9f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei

Jeg prøver å regne ut hvor mye drikke vi skal kjøpe inn per person til bryllupet vårt.

ChatGPT sier ca. 0,75 liter vin per person, og vil tro det holder? Noen drikker mye mens andre lite, så her må vi bare finne noe ca.

Når det kommer til øl og cider jeg er mer usikker. Jeg tenkte kanskje 6 halvlitere per person, men her kan jeg også bomme mye. De eldre i familien drikker ingenting eller lite, men så har vi noen venner i 30-årene som er litt mer "party".

PS! Er det best å kjøpte 0,33l bokser eller 0,5l bokser? Jeg heller kanskje mot 0,33l, jeg ser for meg at folk kanskje drikker litt saktere da dersom vi ikke setter altså bordet samtidig.

Når det kommer til sprit, sier ChatGPT ca. 8–16 cl per person, eller 1 flaske sprit per 8–12 gjester. Dette skal vi sette på bordet litt utpå kvelden slik at folk ikke blir "stup drita" altfor tidlig.

Og til slutt mineralvann og Farris. Der blir det vel også noen glass vil jeg tro.

Charlotte 😊

#69dudes

0,75l pr pers med vin tenker jeg er innafor. Noen drikker ikke vin, mens andre bare drikker vin. Og de som bare drikker vin kan fort ende med å drikke 1,5-2 flasker/0,5 pappvin alene iløpet av 6-8 timer. 

En annen ting er at du kan ikke bare se på pris når du kjøper vin. Vin er ikke bare vin. Jeg hadde blitt rimelig skuffa om jeg hadde blitt møtt med Ruby Zin, en ren Shiraz-vin, en enkel Cabernet Sauvignon og Gato Negro på 3l bare fordi det er "billig". 

Mange viner kan du ta vare på en stund. Alternativt gi i julegave til neste jul. Så ikke vær redd for å beregne for mye vin.

Samtidig ser jeg at du ikke har skrevet Cognac. Det må til i et bryllup.

Anonymkode: 92cd6...7a0

AnonymBruker
Skrevet
Strigiformes skrev (11 timer siden):

3 mennesker per vinflaske hadde jeg valgt å beregne. Da bør du ha nok 😂

Nei nei nei. Det er altfor lite. Det er ca 6 glass vin pr flaske. Og folk som drikker rødvin drikker ikke bare 2-3 glass i løpet av 6-8 timer. 

Skrevet

Polet har som flere skriver, en returordning. Vet at enkelte butikker også gjør slikt innimellom, men da må det være avtalt på forhånd. Og ikke glem brus og farris... 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør forresten beregne vin til mat og vin til fest forskjellig. 

Noen vintyper krasjer med maten dere serverer, mens andre vintyper utfyller maten du serverer. 

Dette bør du snakke med vinmonopolet om. 

Ellers anbefaler jeg flere forskjellige typer. En Brunel, en Valpolicella, 2-3 stk Pinor Noir, kanskje en Umbala, en Zinfandel og/eller kanskje en Barbera eller Saperavi. Gjerne 3l.  

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er at det blir nok alkohol. Folk blir mindre kresne utover kvelden i takt med promillen og drikker gjerne det som er igjen. Jeg hadde også tatt 1 fl vin per pers. Fordelt på musserende, rød og hvit. Beregnet noe mindre øl enn det du foreslår. Vin holder seg lengr enn øl, om dere står igjen med uåpnede flasker. Til avec, en helfaske Baileys per 10 gjester. En helflaske konjakk per 20 gjester. Vodka/rom/gin etc - ut i fra hvor mange du mener drikker det - tar du 2,5 dl per spritdrikkende person, så har du nok iallfall. 

Anonymkode: 33074...50f

AnonymBruker
Skrevet

Alkohol fra vinmonopolet kan du heldigvis levere inn igjen så lenge det ikke er åpnet, ville heller hatt litt mye så levert inn igjen 😊

Anonymkode: c569f...6db

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
Strigiformes skrev (På 21.2.2026 den 10.51):

Til middagen mener jeg dette er nok. Ikke alle drikker vin. Noen drikker øl eller mineralvann.

Du må se gjestene dine an. Har du gjester som er glad i godt drikke så beregner du mer.

Evt tar litt ekstra. 

Aner ikke hvor mye penger dere har til rådighet...

Om penger ikke er en utfordring så kjør på!

Jeg bare tenker på alle mulige hensyn.

Bryllup kan være så mangt.

Hva er fokuset?

Fokuset er hygge, men det blir jo en fest med DJ osv.

Nå beregner vi 1 glass rødvin, 2 glass hvitvin og 2 glass Rosé per person. I tillegg har vi velkomstdrink, øl og etter kl 22 kommer spriten. Festen vil vare i ca 8 timer, så vil tro det er nok vin da. Man skal jo ikke bli sørpefull heller, selv om noen sikkert blir det.

Er så stressa for å kjøpe for lite, så snakket med Vinmonopolet i går og man kan visst levere tilbake det man ikke drikker. Og det kommer så mange fjerne slektninger som jeg ikke aner hvordan er på drikkefronten, så jeg vil være på den sikre siden 😁

TS 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...