AnonymBruker Skrevet 20. februar #1 Skrevet 20. februar Tenkte kjøpe meg pumpe til bildekk, men aner ikke hva jeg skal se etter, noen som har peil som vil dele av sin kunnskap? Gjerne anbefale noen 😊 Anonymkode: 615c3...dbc
AnonymBruker Skrevet 20. februar #2 Skrevet 20. februar Du må nok investere i en kompressor. For å etterfylle og sjekke lufttrykk holder en fra biltema lenge. Anonymkode: cebbe...3d9 3
TBL12 Skrevet 20. februar #3 Skrevet 20. februar (endret) For å fylle luft i bildekk er det flere muligheter: - Mange biler har en liten medfølgende kompressor som kobles til 12V uttak. Om den ikke medfølger kan den kjøpes rimelig. Ulempen er ledning er tidkrevende å legge sammen igjen etter bruk.😃 - Batteri drevet kompressor er enkelt å benytte. Koster litt mer enn med kabel. Enkel å benytte, men varierer hvor lenge batteriet holder. Husk å lade batteriet etter bruk. - En manuell sykkel pumpe med bilventil kan benyttes. Finnes som håndpumpe og fotpumpe. Lav kostnad, slipper ledning og lading. Holder varmen. Ulempe er det tar tid å pumpe opp bildekk om det er lite luft. Jeg har testet det, det er fullt mulig å gjøre. Mye bedre enn å kjøre med (for) lite luft til bensinstasjon, og risikere ødelegge dekk. - En større kompressor er raskere, om en alt har kompressor fra før. - Eller kjør innom en bensinstasjon. Forutsetning det ikke er for lite luft i bildekk. Da bør annen metode benyttes for å fylle litt luft først. Endret 20. februar av TBL12 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar #5 Skrevet 20. februar Denne eller denne fra Biltema. Sistnevnte er litt kraftigere så det går raskere, men den første skal også gå til bildekk. Fine til sykkel, badeleker osv. også. Anonymkode: 5b36d...1b8 3
TBL12 Skrevet 20. februar #6 Skrevet 20. februar Maskinfører skrev (15 minutter siden): Lykke til å pumpe opp bildekk med pumpe 😀 Har som nevnt testet. Det går helt fint, tar litt tid, men mye raskere enn å ringe etter hjelp, om ikke hjelpen er i umiddelbar nærhet. 2
TBL12 Skrevet 20. februar #7 Skrevet 20. februar Jeg har Xiaomi varianten som Din side og Tek testet i 2019 og 2020. Har hatt den i flere år. Batteriet har startet å bli svakere. Den fungerer fint , holder å justere lufttrykk høst og vinter på mer enn fire hjul på en lading. Men, er det lite luft hoder den bare til ett eller to hjul. Her er et utvalg: https://www.thansen.no/bil/utstyr/elutstyr/kompressor-og-trykkluft/n271 https://www.staypro.no/kunnskapsportalen/tester/luftkompressor-best-i-test https://www.tek.no/test/i/0QV66G/trax-smart-air-pump-sa100 https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressorer/barbare-kompressorer/ https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/sykkelservice/sykkelpumper/ 2
newman01 Skrevet 21. februar #8 Skrevet 21. februar Jeg har en Makita batteridrevet pumpe. Veldig kjekk. Den er også fin til å blåse opp bassenger, badeballer, luftmadrasser og annet. Ryiobi har også en finfin pumpe.
AnonymBruker Skrevet 21. februar #9 Skrevet 21. februar newman01 skrev (5 minutter siden): Jeg har en Makita batteridrevet pumpe. Veldig kjekk. Den er også fin til å blåse opp bassenger, badeballer, luftmadrasser og annet. Ryiobi har også en finfin pumpe. Jeg vil absolutt anbefale en liten kompressor som går i sigarettenneruttaket. Ved lite luft i et bildekk så har man mulighet for strøm. Kjekk å ha liggende i bilen. En annen mulighet er å svinge innom en bensinstasjon og bruke den de har der, men om dekket er tomt for luft så er det greit å ha en hjemme. Anonymkode: 5b36d...1b8
Tiuren Skrevet 21. februar #10 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vil absolutt anbefale en liten kompressor som går i sigarettenneruttaket. Ved lite luft i et bildekk så har man mulighet for strøm. Kjekk å ha liggende i bilen. En annen mulighet er å svinge innom en bensinstasjon og bruke den de har der, men om dekket er tomt for luft så er det greit å ha en hjemme. Anonymkode: 5b36d...1b8 Det er absolutt min anbefaling også, disse får man fra 150kr på biltema og oppover. Føles som et leketøy og støyer masse, men er så små at de kan ligge i bilen hele tiden. 2
newman01 Skrevet 21. februar #11 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vil absolutt anbefale en liten kompressor som går i sigarettenneruttaket. Ved lite luft i et bildekk så har man mulighet for strøm. Kjekk å ha liggende i bilen. En annen mulighet er å svinge innom en bensinstasjon og bruke den de har der, men om dekket er tomt for luft så er det greit å ha en hjemme. Anonymkode: 5b36d...1b8 Jeg synes sigarettuttaket er ubrukelig, rett og slett fordi jeg sykler til stranda om sommeren. Da er det lettere å ta med en liten batteridrevet sak. Mer enn nok futt til å pumpe bildekk også
AnonymBruker Skrevet 21. februar #12 Skrevet 21. februar newman01 skrev (2 minutter siden): Jeg synes sigarettuttaket er ubrukelig, rett og slett fordi jeg sykler til stranda om sommeren. Da er det lettere å ta med en liten batteridrevet sak. Mer enn nok futt til å pumpe bildekk også Joda, når du allerede har en som fungerer så kan jo den brukes. 😊 Selv bruker jeg håndpumpe til sykkel (i tilfelle det minker på luft på turen, - sjekker ofte før jeg sykler avgårde) og kompressor på 12V til bilen. Kompressoren kostet kr 139,- på Biltema. Anonymkode: 5b36d...1b8
newman01 Skrevet 21. februar #13 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Joda, når du allerede har en som fungerer så kan jo den brukes. 😊 Selv bruker jeg håndpumpe til sykkel (i tilfelle det minker på luft på turen, - sjekker ofte før jeg sykler avgårde) og kompressor på 12V til bilen. Kompressoren kostet kr 139,- på Biltema. Anonymkode: 5b36d...1b8 Jeg mente å blåse opp badeleker. Det er vanskelig logistikk å prøve å sykle av gårde med ferdig oppblåste badeleker. Passer dårlig på sykkelstyret. Så da har jeg flatpakket madrass, badeball og spekkhogger i sykkelvogn, og en liten elektrisk pumpe
skrue Skrevet 21. februar #14 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tenkte kjøpe meg pumpe til bildekk, men aner ikke hva jeg skal se etter, noen som har peil som vil dele av sin kunnskap? Gjerne anbefale noen 😊 Anonymkode: 615c3...dbc Om du har maskiner som går på samme batteri så kan det godt hende det også de finnes en kompressor i serien. De koster ikke allverden om du ikke skal ha batteri eller lader. Jeg har denne som fungerer greit (har ikke brukt annen pumpe de siste fire årene) https://www.monter.no/verktoy/kompressor-og-spikerpistol/kompressor/blasepistol/multikompressor-r18mi-0 Tror den ikke er så lett å få tak i mer, men finnes nye pumper i den serien med apparater. Anbefaler uansett å velge en fra en serie med apparater du eventuelt har eller ønsker å begynne med slik at batteriet kan deles mellom flere.
AnonymBruker Skrevet 21. februar #15 Skrevet 21. februar Maskinfører skrev (17 timer siden): Lykke til å pumpe opp bildekk med pumpe 😀 Selv må jeg også le når en som kaller seg maskinfører ikke tror det er mulig å pumpe opp bildekk selv. Fotpumper har blitt brukt siden krigen. I dag slipper man også å bruke kalorier på jobben. Anonymkode: f396f...651 1
Maskinfører Skrevet 21. februar #16 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Selv må jeg også le når en som kaller seg maskinfører ikke tror det er mulig å pumpe opp bildekk selv. Fotpumper har blitt brukt siden krigen. I dag slipper man også å bruke kalorier på jobben. Anonymkode: f396f...651 Hadde jeg aldri gidder sjøl har jeg kompressor kjenner heller ingen som pumper opp bildekk kjenner bare folk med kompressor eller folk som fyller på bensinstasjon 😀
TBL12 Skrevet 21. februar #17 Skrevet 21. februar (endret) Som nevnt går det fint å benytte en hånd eller fotpumpe på bildekk om en ikke har annet å hjelpe seg med. Slipper å lade oppladbare kompressor, eller pakke ut og inn kabler, eller vente på hjelp. Mange sykkel pumper kan benyttes til schrader ventil direkte. Det er gjerne en medfølgende overgang fra dunlopventil (sykkel ventil) til schrader (bilventil). Endret 21. februar av TBL12
AnonymBruker Skrevet 22. februar #18 Skrevet 22. februar Maskinfører skrev (På 21.2.2026 den 16.36): Hadde jeg aldri gidder sjøl har jeg kompressor kjenner heller ingen som pumper opp bildekk kjenner bare folk med kompressor eller folk som fyller på bensinstasjon 😀 Jeg kjører 8-10 ganger på bane i løpet av året, og justerer alltid lufttrykk i forbindelse med dette. Da bruker jeg sykkelpumpe for pumpe luft i dekka, for det er mye mindre klunder å ha med seg og virker uten tilgang til strøm/batteri. Som oftest går det raskere enn de fleste små kompressorer som plugges i 12v uttak på bilen også. Bør ha en brukbar dekktrykksmåler også, men det bør en bruke uansett for de som er på billig kompressorer er som regel ikke all verden de heller. Den dagen jeg blir for lat til å pumpe opp et bildekk med ei vettug sykkelpumpe flytter jeg raskest mulig inn i en ettromsleilighet med torvtak. Anonymkode: 6ba97...e3d 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar #19 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Den dagen jeg blir for lat til å pumpe opp et bildekk med ei vettug sykkelpumpe flytter jeg raskest mulig inn i en ettromsleilighet med torvtak. Dagens bileiere er late. Både dørhåndtak og bagasjelokk må åpnes med motor. Fylling av dekk blir uansett for komplisert, overlates til verksted. Anonymkode: f396f...651 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar #20 Skrevet 23. februar Takk for mange informative svar. Jeg har opplevd flatt dekk både hjemme og på tur, og der har det jo ikke vært en bensinstasjon. Tenkte ha en pumpe i bilen for å kunne fylle dekket i håp om å kunne kjøre noen min til nærmeste stasjon eller verksted. Anonymkode: 615c3...dbc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå