Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg brukt en hel dag på å prøve å forstå denne oppskriften og har rekket opp så mange ganger at jeg snart gir opp. 

Jeg skal strikke fletter på en sparkebukse.

I diagrammet sånn jeg leser det, skal flette strikkes over FIRE masker. Men i forklaringen står det "først strikk to masker foran arbeidet, deretter en maske rett og slipp begge maskene av pinnen.

Blir ikke dette bare TRE masker? 

Deretter står det: "sett fire masker bak arbeidet, så tre masker rett, og slipp så begge maskene av pinnen" . 

Det blir i mitt hode enda syv masker til. Jeg skjønner ingenting 😩 

Screenshot_20260220_122657_Chrome.thumb.jpg.02fb82c26e0f9739f3fe07565268edf8.jpgScreenshot_20260220_150308_Chrome.thumb.jpg.d1bac8ac9bc4035d03872d786795a94e.jpgScreenshot_20260220_145939_Chrome.jpg.00c806b1051988188890cb1def84a1c4.jpg

Screenshot_20260220_145939_Chrome.jpg

Anonymkode: c8c1a...182

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta et bedre bilde av flettene? Det ser ut for meg som om det er flettet 2 ganger inntil hverandre over 4m hver. Veldig rart forklart i oppskriften. 

Anonymkode: b5cca...b7e

AnonymBruker
Skrevet

Oppskriften forklarer det ekstremt dårlig, og feil, vil jeg si, også bildene av flettene er litt rare ift forklaringen. Det ser ut som det skal være to fletter over to masker hver i diagrammet, mot hverandre, men det ser ikke slik ut på bildet av buksen.

Ville kanskje funnet en liknende bukse og heller strikket den. Hvor er denne oppskriften fra?

Anonymkode: 8f998...129

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar begge, ga litt opp på fredag. 

Buksen er fra "svale" hentesett (viking). 

Når jeg fant et bilde på epla av ei som selger settet ferdig strikket så ser det ikke ut som flette🤔  Legger ved bilde av dette under i tillegg til bilde fra garnius. 

Når jeg leser oppskriften i dag så ser jeg jo at det står strikk ANDRE maske rett foran arbeidet, ikke to masker.... Og fjerde masker, ikke fire. Mener de da at jeg skal legge andre maske på en hjelpepinne foran arbeidet, strikk maske nr en, og strikk deretter av masken på hjelpepinnen? 

Tusen takk for at dere gidder ❤️ 

Screenshot_20260222_103754_Chrome.jpg

Screenshot_20260222_103909_Chrome.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Det gir mer mening med andre maske, ja :) Da skal du strikke to fletter som går hver sin vei. Den første masken setter du på hjelpepinne foran strikketøyet, så strikker du neste maske. Deretter strikker du masken på hjelpepinnen. Så setter du neste maske på hjelpepinne og holder den bak strikketøyet mens du strikker neste maske og tilslutt masken på hjelpepinnen. Da har du strikket to fletter hver sin vei, og brukt 4 masker som det står i oppskriften. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes for øvrig at flettene ikke ligner hverandre på de to bildene du har lagt ved… det nederste bildet ser ut for meg som sånn det er beskrevet i oppskriften

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg synes for øvrig at flettene ikke ligner hverandre på de to bildene du har lagt ved… det nederste bildet ser ut for meg som sånn det er beskrevet i oppskriften

Takk for svar!  Enig i at det ikke ligner...tenkte det var fordi den var mye løsere strikket, men vedkommende har kanskje gitt opp og gjort noe annet enn det som sto i oppskriften 🙈 Skal gi det et forsøk til, evt rekker jeg opp for n'te gang og strikker glattstrikk, kjedelig å gi opp hele buksa i innspurten. Ser at bildet fra fra nettbutikken ble like uklart denne gangen. 

Er så glad for at noen har lyst til å prøve å bidra med hjelp til oss uerfarne strikkere😊 

Skrevet

Punktum etter tall gjør tallene til ordenstall.

I oppskriften står 1., 2., 3. og 4. dvs første, andre, tredje og fjerde.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...