AnonymBruker Skrevet 20. februar #1 Skrevet 20. februar Ja jeg vet at det finnes mange tråder, vet at det handler om kalorier ut vs inn, vet at jeg kan google osv. osv. Lurer likevel på om dere vil dele det som har funket best for dere når det gjelder å gå ned i vekt. Kaloritelling klarer jeg ikke å drive med, hvertfall ikke strengt. Er normalvektig, men vekta har krøpet sakte oppover de siste mnd og jeg vil veldig gjerne ned 6-7 kg før sommerferien. Trener litt styrke og skal ta opp igjen løpingen når våren kommer. Ute etter konkrete triks som har funket for dere, om det handler om tankesett, spesifikke matvarer eller hva det kan være. Anonymkode: 56775...286
AnonymBruker Skrevet 20. februar #2 Skrevet 20. februar Spise mye i volum, dvs. salat, grønnsaker og frukt. Kutte ut ris og pasta så mye som mulig, og heller spise potet. Jeg fatter ikke hvorfor potet fikk så dårlig rykte, kalorifattig og næringsrik og den metter mer. Spis magert kjøtt og få i deg fiber. Anonymkode: b8cfa...7b7 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar #3 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Spise mye i volum, dvs. salat, grønnsaker og frukt. Kutte ut ris og pasta så mye som mulig, og heller spise potet. Jeg fatter ikke hvorfor potet fikk så dårlig rykte, kalorifattig og næringsrik og den metter mer. Spis magert kjøtt og få i deg fiber. Anonymkode: b8cfa...7b7 Takk! Gode tips Anonymkode: 56775...286
AnonymBruker Skrevet 20. februar #4 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Spise mye i volum, dvs. salat, grønnsaker og frukt. Kutte ut ris og pasta så mye som mulig, og heller spise potet. Jeg fatter ikke hvorfor potet fikk så dårlig rykte, kalorifattig og næringsrik og den metter mer. Spis magert kjøtt og få i deg fiber. Anonymkode: b8cfa...7b7 Det var jo denne "glykemiske indeksen" som snudde Norge på hodet ang poteten Anonymkode: 4fe88...4cd
Purple_Pixiedust Skrevet 20. februar #5 Skrevet 20. februar (endret) Jeg har gått ned 17 kg siden september. Gjør det veldig lett med faste rutiner. Spiser mellom 11 og 19. Til frokost kl 11 spiser jeg enten litt cottage cheese med biola eller bare tar en iskaffe. Lunsj 1230 er ett grovt rundstykke med skinke og ett kokt egg. Middag kl 1530 er kylling/svinekjøtt/en fiskeburger/én lefse taco, grønnsaker, litt ris,pasta etc. En porsjon. Kvelds kl 19 ett knekkebrød med skinke. Har innarbeidet dette som rutiner nå og kommer til å fortsette på samme vis når jeg er ferdig å gå ned i vekt. Teller ikke kalorier, men vet sånn ca hva ting inneholder. Endret 20. februar av Purple_Pixiedust 3
skeiv-ostepop Skrevet 20. februar #6 Skrevet 20. februar Kiloene forsvinner på kjøkkenbenken. Mine konkrete tips (som mann): - periodefasting (spiser mellom ca 12-19 daglig) - fokus på proteiner til alle måltider (stort sett bare to måltider) - må en spise noe ekstra så skal det være mest proteiner og minst mulig karbohydrater - snacks er ikke noe problem om det spises rett etter et måltid - gode søvnrutiner (tilstrekkelig regelmessig søvn) - fokus på hverdagsaktivitet (gå minst 10k skritt, bruk trapper ikke heis - parker langt unna døra etc)
AnonymBruker Skrevet 20. februar #7 Skrevet 20. februar Spis mest mulig hel og ikke ultraprossesert mat. Da forsvinner mye av matstøyen ( hvis du er plaget med det) Anonymkode: 1290b...e5a 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar #8 Skrevet 20. februar Det eneste som funker er å ha kalloriunderskudd. -3-500 kcl vil ca tilsvare 0,5 kg uka, for noen mer. Er ikke en trylleformel. Trening og styrke hjelper også for å stramme litt opp. Anonymkode: 76065...574 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar #9 Skrevet 20. februar For meg er det eneste som fungerer å spise ren mat, kutte de største karbohydrat-kildene, inkludert alt av sukker. Spiser jeg noe av dette, går jeg ned et konstant sug etter noe å putte i munnen, og det orker jeg ikke å forholde meg til. Anonymkode: 34654...8d5 2
SjokoladeRute Skrevet 20. februar #10 Skrevet 20. februar Jeg bruker en app til å telle kalorier, det har fungert bra for meg i 13 år. Lever ellers en aktiv livsstil med mye trening. Spiser mye frukt og grønt, og rikelig med protein. Unner meg gjerne sjokolade og annet godteri, men i rimelige mengder (dvs ikke en hel plate Firkløver på 200g). Drikker av helsemessige årsaker lite alkohol, og det hjelper også på vekten.
AnonymBruker Skrevet 20. februar #11 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Lurer likevel på om dere vil dele det som har funket best for dere når det gjelder å gå ned i vekt. Anonymkode: 56775...286 Begynte å spise mindre og mer basert på proteinrik kost, kombinert med regelmessig styrketrening. Anonymkode: e74a0...63d 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar #12 Skrevet 20. februar Jeg spiser ordentlig 2 ganger om dagen. Lunsj kl 12 ca, og middag kl 16-16.30. Lunsj er gjerne en salat med kylling, grønnsaker og eventuelt litt fullkornspasta + dressing av olivenolje. middag er «hva som helst» På kvelden spiser jeg frukt og grønnsaker om jeg blir sulten. Drikker mye vann, men også noe sukkerfri brus. Godteri / søtsaker kun på helg. Treningen er ikke så viktig hvis målet bare er å gå ned i vekt / størrelse. Vil du bygge muskler og få mer definert kropp derimot er styrketreningen viktig, da har jeg pleid å trene 2 ganger i uka overkropp og 2 ganger i uka underkropp. Anonymkode: 7aa6d...663
AnonymBruker Skrevet 20. februar #13 Skrevet 20. februar TS her. Takk for mange gode tips. Dette er kjente ting men likevel fint for motivasjonen å se hva som har hjulpet dere. Er kvinne tidlig i 40-åra forresten, det nevnte jeg ikke. Det som blir mest vanskelig er nok søtsug/snacking. Spiste nå en proteinrik og sunn lunsj med nok kalorier men føler meg veldig lite tilfredsstilt. Mett men ikke fornøyd. Har så lyst på dessert/noe søtt eller salt etter måltidet. Tar gjerne imot tips til hvordan stå imot det. For det er nok ikke måltidene mine som gjør at vekta kryper oppover men småspisingen mellom. Har familie så kan ikke fjerne alle fristelser fra skapene. Anonymkode: 56775...286
Purple_Pixiedust Skrevet 20. februar #14 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): TS her. Takk for mange gode tips. Dette er kjente ting men likevel fint for motivasjonen å se hva som har hjulpet dere. Er kvinne tidlig i 40-åra forresten, det nevnte jeg ikke. Det som blir mest vanskelig er nok søtsug/snacking. Spiste nå en proteinrik og sunn lunsj med nok kalorier men føler meg veldig lite tilfredsstilt. Mett men ikke fornøyd. Har så lyst på dessert/noe søtt eller salt etter måltidet. Tar gjerne imot tips til hvordan stå imot det. For det er nok ikke måltidene mine som gjør at vekta kryper oppover men småspisingen mellom. Har familie så kan ikke fjerne alle fristelser fra skapene. Anonymkode: 56775...286 Hvis du klarer å begrense inntaket av søtt og salt framover så vil cravings dempe seg etter hvert. Jeg spiser litt søtt eller salt i helgen, men har sluttet å crave det siden jeg spiser lite. Dvs nesten sluttet. Det er enkelte dager, som i dag, hvor jeg får ekstra lyst på. Men da sier jeg til meg selv at jeg må vente til helgen. Ved å ha en avtale med meg selv om at jeg får litt i helgen så klarer jeg bedre å stå imot i ukedagene.
AnonymBruker Skrevet 20. februar #15 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): TS her. Takk for mange gode tips. Dette er kjente ting men likevel fint for motivasjonen å se hva som har hjulpet dere. Er kvinne tidlig i 40-åra forresten, det nevnte jeg ikke. Det som blir mest vanskelig er nok søtsug/snacking. Spiste nå en proteinrik og sunn lunsj med nok kalorier men føler meg veldig lite tilfredsstilt. Mett men ikke fornøyd. Har så lyst på dessert/noe søtt eller salt etter måltidet. Tar gjerne imot tips til hvordan stå imot det. For det er nok ikke måltidene mine som gjør at vekta kryper oppover men småspisingen mellom. Har familie så kan ikke fjerne alle fristelser fra skapene. Anonymkode: 56775...286 Spis fiberrik frukt eller bær som dessert etter måltidet, du kan f.eks. lage en type bringebær-pudding med moste bringebær og chiafrø. Anonymkode: b8cfa...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar #16 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja jeg vet at det finnes mange tråder, vet at det handler om kalorier ut vs inn, vet at jeg kan google osv. osv. Lurer likevel på om dere vil dele det som har funket best for dere når det gjelder å gå ned i vekt. Kaloritelling klarer jeg ikke å drive med, hvertfall ikke strengt. Er normalvektig, men vekta har krøpet sakte oppover de siste mnd og jeg vil veldig gjerne ned 6-7 kg før sommerferien. Trener litt styrke og skal ta opp igjen løpingen når våren kommer. Ute etter konkrete triks som har funket for dere, om det handler om tankesett, spesifikke matvarer eller hva det kan være. Anonymkode: 56775...286 Spis litt mindre enn du nå vanligvis gjør da, så ser du om vekta går nedover eller stabiliserer seg, og så justerer du deretter. Du trenger ikke telle kalorier, men den eneste måten å gå ned i vekt på er jo å spise mindre/færre kalorier. Anonymkode: 26f37...0f8
SjokoladeRute Skrevet 20. februar #17 Skrevet 20. februar Yogurt med frosne bær er en god dessert og tilfredsstiller gjerne suget etter iskrem. Sorbet har også lavere kaloriinnhold enn fløteis, og kan være et bra alternativ. Et par ruter mørk sjokolade er ofte nok for å tilfredsstille suget etter sjokolade. Fikk selv lyst på noe søtt etter lunsj, så jeg spiste fire marshmallows og to biter søt lakris. Det var nok, og kom på ikke på mer enn ca 120 kalorier.
AnonymBruker Skrevet 20. februar #18 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Spise mye i volum, dvs. salat, grønnsaker og frukt. Kutte ut ris og pasta så mye som mulig, og heller spise potet. Jeg fatter ikke hvorfor potet fikk så dårlig rykte, kalorifattig og næringsrik og den metter mer. Spis magert kjøtt og få i deg fiber. Anonymkode: b8cfa...7b7 Poteten fikk dårlig rykte som grønnsak. Den er kaloririk, næringsfattig og metter lite. Som grønnsak. Derfor ble den fjernet fra grønnsaker i kostsirkelen , og gjelder ikke som 1 av 5 om dagen. Eller 10 som vi vel er på noe. når du sammenligner med pasta og ris blir det jo annerledes. Anonymkode: a2f68...849
AnonymBruker Skrevet 20. februar #19 Skrevet 20. februar Lagt på meg mye i høst og vinter , var en tøff periode så tok dårlige valg i matveien. 8 år siden jeg måtte bevisst justere, så var redd det skulle bli vanskeligere etter overgangsalder osv. periodisk faste med keto fat burn funker fortsatt gull. På dag 15 , og allerde ned 2 klesstørrelser. ( har ikke vekt ) måtte kjøpe noen klær i str 42 i i januar , men nå er jeg tilbake i str 38. jeg drikker kaffe med smør og kokosfett på morgnen, men regner ikke det som å bryte fasten da den ikke inneholder karbo. Spiser ett måltid i 18 tiden og ett i 21 tiden. Primært egg, avokado, kyllingfilet, roastbeef , nøtter, blåbær, bringebær , salat , paprika. Anonymkode: a2f68...849 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar #20 Skrevet 20. februar 1 Bare handle inn kaffebrød i rett mengde til de som kommer på besøk, og ikke handle masse kjeks når det er tilbud, som da blir tilgjengelig i kjøkkenskapene. 2 Spise ett eller to knekkebrød til kvelds, slik at jeg ikke blir så fysen. 3 Brus (lettbrus) bare i helgene, for det gjør meg faktisk fysen på godis. 4 Ikke handle sjokolade på tilbud, f.eks. 3 for 100 og lignende. Handler Milkasjokolade billig på Normal. 1 stk. 100g plate fredag og en lørdag. 5 Ikke handle smågodt. Det blir alltid for mye. Anonymkode: f26dd...120
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå