Gå til innhold

Gamle foreldre som bor alene langt borte

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor på snart 82 ble enke for 6 år siden. Bor i enebolig med stor tomt. Fikk trygghetsalarm for 2 år siden, etter mye masing fra oss barna. Hun har naboer rundt seg, men de stikker ikke innom uten å bli bedt. Snakker evnt over gjerdet i sommerhalvåret. 

Jeg bor 1.5 time unna, min søster bor ca 45  min og min bror mellom 1.5-2t unna. Det oppleves trygt å vite at folk fra kommunen kan være hos henne innen 15 min om hun trykker og trenger hjelp. Jeg ringe mamma oftere etter at hun ble enke, og hun blir eldre. Sliter med artrose, hovne bein, venter på grå stær operasjon, nytt høreapparat for å nevne noe. Klarer seg selv foreløpig, men vet ikke hvor mange år til.... 

Anonymkode: e0c19...ace

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om ingen andre merker at det har skjedd henne noe, så vil nok postbudet gjør det selv det ikke er postomdeling hver dag lengre.

Anonymkode: 51efc...6af

Nei, Ap og Høyre har lagt ned posten.

Anonymkode: c5da0...281

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du det skal være noen andres oppgave å ringe din mor?

Er du virkelig så lite interessert at du ikke gidder å ringe din mor daglig for å sjekke at alt er ok?

Anonymkode: 20ead...ff0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med trygghetsalarm?

Anonymkode: 7a2ce...6c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan man be hjemmesykepleien sjekke innom henne med jevne mellomrom når de likevel kjører forbi? Evt ringe henne på faste tider?

Anonymkode: 1aeab...a34

Har du ikke telefon selv?

Anonymkode: eeae1...4ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er absolutt ikke vanlig at "barna" med familie flytyer nærmer eldre foreldre. Og dra barnebarna ut av skolen og bytte miljø osv.

Det vanlige er evt at foreldrene flytter nærmere "barna".

Anonymkode: 5cf6c...0e4

Skal man følge logikken på kg så bør de voksne barna flytte tilbake til foreldrene sine. Det er jo derfor vi får barn.

Anonymkode: d218d...070

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg oppfatter det som vanlig. De unge har lettere for å tilpasse seg enn de eldre. 

Anonymkode: fe45e...d83

Det er jo overhodet ikke vanlig. Man flytter kanskje til hjemplassen når man har små barn og trenger avlastning fra besteforeldre, men å vente til foreldrene er 80, når man selv har etablert et liv en annen plass? Nei, ikke vanlig...

Det begynner derimot å bli mer vanlig at eldre flytter etter barna sine. Det har mine foreldre gjort og kjenner mange andre som gjør det samme. Jeg kommer også til å gjøre det når jeg blir eldre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skal man følge logikken på kg så bør de voksne barna flytte tilbake til foreldrene sine. Det er jo derfor vi får barn.

Anonymkode: d218d...070

For noen av oss er det en helt selvsagt ting å gjøre,å ta vare på foreldrene når de ikke greier selv lenger. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (3 minutter siden):

Det er jo overhodet ikke vanlig.

ØMan flytter kanskje til hjemplassen når man har små barn og trenger avlastning fra besteforeldre, men å vente til foreldrene er 80, når man selv har etablert et liv en annen plass? Nei, ikke vanlig...

Det begynner derimot å bli mer vanlig at eldre flytter etter barna sine. Det har mine foreldre gjort og kjenner mange andre som gjør det samme. Jeg kommer også til å gjøre det når jeg blir eldre. 

Da er vi uenige,JEG oppfatter det som vanlig at man flytter nærmere sine foreldre når de trenger det. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Har du ikke barn, hvem skal ta vare på deg når du blir gammel? "

Ser ikke ut som at egne barn er noen garanti. 

Anonymkode: 51691...489

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Har du ikke barn, hvem skal ta vare på deg når du blir gammel? "

Ser ikke ut som at egne barn er noen garanti. 

Anonymkode: 51691...489

Det er den beste muligheten hvertfall. 

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for avsporing, samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skal hjemmesykepleien komme så må dere søke og ha vedtak på det som alle andre. Mange med gamle foreldre flytter nærmere foreldrene for å kunne ha litt tilsyn. 

Men hva om man har en mann som også har gamle foreldre som må passes på? Hvordan skal man velge hvem sine foreldre som skal "passes på"? Mine foreldre er ikke så gamle enda heldigvis, men tenker jo fælt på hvordan det vil bli. Jeg og mannen bor i Trøndelag, mens mine foreldre bor i Grenlandsområdet, der jeg er fra. Kunne gjerne ha flyttet ned når de blir eldre, men da må jo mannen flytte fra sine foreldre? Man kan ikke legge det frem som om dette er en åpenbar løsning for alle. 

Anonymkode: ffd41...7f2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hva om man har en mann som også har gamle foreldre som må passes på? Hvordan skal man velge hvem sine foreldre som skal "passes på"? Mine foreldre er ikke så gamle enda heldigvis, men tenker jo fælt på hvordan det vil bli. Jeg og mannen bor i Trøndelag, mens mine foreldre bor i Grenlandsområdet, der jeg er fra. Kunne gjerne ha flyttet ned når de blir eldre, men da må jo mannen flytte fra sine foreldre? Man kan ikke legge det frem som om dette er en åpenbar løsning for alle. 

Anonymkode: ffd41...7f2

Samme her. Mannens foreldre bor i utlandet. Skal vi skille oss og bo i hvert vårt land for å ta vare på gamle foreldre? 

Anonymkode: b9043...2ec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...