AnonymBruker Skrevet 20. februar #1 Skrevet 20. februar Jeg bor i en leilighet hvor det i perioder har vært problemer med skadedyr. Om sommeren i fjor hadde jeg en kort periode med (sukker)maurinvasjon, som etter en runde med gift var over. Jeg har hatt noen zebrakannere, men nå er det vel over et år siden sist jeg så en. Vi har et pågående problem med sølvkre i bygningen, men jeg har selv ikke sett et siden en gang tidlig i januar, og har bare besøk av dem (1-2 stk) med trefire måneders mellomrom. I morges så jeg et insekt som ikke passer beskrivelsene av noen av disse. Da jeg først så det, trodde jeg det var en lostripe som av og til kommer med sokkene. Jeg skulle plukke noe opp fra gulvet etter å ha mistet det, og plukket samtidig opp insektet. Det var middels mørkt brunt, lang og tynn, men også så liten at jeg ikke klarte å identifisere det. Først trodde jeg det var en maur, men det ligner ikke på noen av maurtypene som gjerne bosetter seg i boliger, og de andre maurtypene ligger i dvale om vinteren. Biller eller kannere er det ikke. Sølvkre eller larve av sølvkre ser det heller ikke ut som. Det er vel en time siden jeg så det, og det har ikke kommet flere som jeg har sett, så det er nok ikke noe som kommer flokkvis. Jeg vet det er vanskelig for dere å vurdere hva slags insekt dette er kun basert på vage beskrivelser, men om noen har en idé om hva det kan være nå på vinterstid hadde det vært fint. Anonymkode: 7e63d...3e8
AnonymBruker Skrevet 20. februar #2 Skrevet 20. februar Har du ikke bilde? Du kan bruke ai og beskrive, så kan den gjette type Anonymkode: 13115...c29 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar #5 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Skjeggkre... Anonymkode: 34d35...ec0 Litt for liten? AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Skolopender? Anonymkode: 13115...c29 LItt for liten, og jeg tror ikke den hadde så mange bein AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har du ikke bilde? Du kan bruke ai og beskrive, så kan den gjette type Anonymkode: 13115...c29 Nei, jeg var for opptatt med å kvitte meg med den. Kan bruke AI, det var ikke dumt forslag. Anonymkode: 7e63d...3e8
AnonymBruker Skrevet 20. februar #6 Skrevet 20. februar Finner du det på listen her? https://www.anticimex.no/skadedyridentifisering/ Anonymkode: d0702...82c 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar #7 Skrevet 20. februar Du skriver ikke hvor lang den var, men kan det ha vært larvestadiet til en bille, f.eks. brun pelsbille eller zebraklanner? Anonymkode: 08b2c...546 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar #8 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skriver ikke hvor lang den var, men kan det ha vært larvestadiet til en bille, f.eks. brun pelsbille eller zebraklanner? Anonymkode: 08b2c...546 Tenkte det samme, men denne var en del tynnere enn bildene jeg finner Anonymkode: 7e63d...3e8
AnonymBruker Skrevet 20. februar #9 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Finner du det på listen her? https://www.anticimex.no/skadedyridentifisering/ Anonymkode: d0702...82c Siden jeg ikke husker helt hvordan den så ut er det litt vrient. Men, jeg kjenner den ikke igjen i den fullstendige listen deres. Anonymkode: 7e63d...3e8
AnonymBruker Skrevet 20. februar #10 Skrevet 20. februar Oppdatering: Nå har det gått nesten 9 timer, og jeg har ikke sett flere. Håper og tror det ikke er maur i hvert fall. Anonymkode: 7e63d...3e8
AnonymBruker Skrevet 20. februar #11 Skrevet 20. februar Det kan finnes insekter inne på vinteren som ikke nødvendigvis er skadedyr altså. Bare følg med på om det dukker opp mer Anonymkode: dcd4b...108 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar #12 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan finnes insekter inne på vinteren som ikke nødvendigvis er skadedyr altså. Bare følg med på om det dukker opp mer Anonymkode: dcd4b...108 Håper det ikke er skadedyr. Jeg tenkte de utenifra døde eller gikk i dvale om vinteren, så dette er fin beskjed å få. Anonymkode: 7e63d...3e8
petterm Skrevet 20. februar #13 Skrevet 20. februar (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Håper det ikke er skadedyr. Jeg tenkte de utenifra døde eller gikk i dvale om vinteren, så dette er fin beskjed å få. Anonymkode: 7e63d...3e8 Det finnes limfeller beregnet på sølvkre og veggedyr. Mulig det kan fange innsektet sånn at du får identifisert det? Endret 20. februar av petterm Autokroketur
AnonymBruker Skrevet 20. februar #14 Skrevet 20. februar petterm skrev (3 minutter siden): Det finnes lymfekjertler beregnet på sølvkre og veggedyr. Mulig det kan fange innsektet sånn at du får identifisert det? Hehe, elsker autokorrekt! Anonymkode: 5c7ce...9ee 3
petterm Skrevet 20. februar #15 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hehe, elsker autokorrekt! Anonymkode: 5c7ce...9ee Sorry, jeg skal rette!
AnonymBruker Skrevet 20. februar #16 Skrevet 20. februar petterm skrev (Akkurat nå): Sorry, jeg skal rette! For min del forstod jeg lett at du mente limfeller, men kanskje andre blir forvirret:) Anonymkode: 5c7ce...9ee 1
petterm Skrevet 20. februar #17 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): For min del forstod jeg lett at du mente limfeller, men kanskje andre blir forvirret:) Anonymkode: 5c7ce...9ee Hele poenget ble jo borte.
AnonymBruker Skrevet 22. februar #18 Skrevet 22. februar Insekter kan godt trekke inn i huset, og komme til liv inne om vinteren. Her om dagen var det to fluer hos meg. Vi har hatt det kaldt hele vinteren. Ville ikke fått panikk av et lite dyr i stua Anonymkode: b3150...9fe 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar #19 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Insekter kan godt trekke inn i huset, og komme til liv inne om vinteren. Her om dagen var det to fluer hos meg. Vi har hatt det kaldt hele vinteren. Ville ikke fått panikk av et lite dyr i stua Anonymkode: b3150...9fe Det var nok bare det. Jeg var bortreist i to dager, og det var ikke flere insekter da jeg kom hjem igjen. Anonymkode: 7e63d...3e8
AnonymBruker Skrevet 2. mars #20 Skrevet 2. mars TS her: Jeg så enda ett, men det forsvant før jeg fikk tatt bilde. Det så ut som en knøttliten maur, da den hadde den samme kroppsfasongen (ligner kuler som er satt sammen). Den hadde litt lengre følehorn enn det de fleste maur jeg har sett har, så mulig det ikke er maur likevel. Den var lysebrun. Den passer best beskrivelsen av kompostmaur, brun jordmaur og eitermaur, om det er en maur i det hele tatt. Jeg prøver å lese meg opp på dem, og foruten jordmaur - som jeg finner lite om - virker det ikke som de gjør stor skade på bolig. Eitermaur kommer visst stort sett ikke inn i boliger heller. Jeg så ingen brodd, og har ingen hage. Jeg har ikke søppel eller kompost liggende, men siden jeg har og har hatt sølvkre kan det hende kompostmauren har bygget reir her for å kunne spise dem (de er visst rovdyr). Jeg vet ikke om jeg gidder å kjøpe åte for det, fordi jeg har så liten leilighet at det blir i veien. Noen som har mer informasjon eller råd? Anonymkode: 7e63d...3e8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå