AnonymBruker Skrevet 20. februar #1 Skrevet 20. februar Hei, Min bestemor døde nettopp. Nå skal min mor selge huset hennes, og hun har sagt at jeg skal få en del av beløpet slik at jeg får egenkapital til å kjøpe min første leilighet. Min mor er også gift på nytt med en ny mann, som har to barn fra før. Men kan min mor fortsatt gi meg disse pengene, uten at det blir sett på som forskudd på arv eller noe? Verken min stefar eller hans barn har hatt nær kontakt med min bestemor på noe tidspunkt, så at de i det hele tatt skal bli med i dette regnestykket synes vi begge blir feil. Min bestemor ville heller ikke hatt noen som helst interesse av at noen hun så vidt kjente skal arve noe fra henne, selv om loven ved giftemål kanskje indikerer det? Vi skal snakke med en advokat snart slik at vi ikke gjør noe feil, men jeg er bare litt utålmodig og ønsker å lufte tankene her først 🙂 #69dudes Anonymkode: 07ed8...aaa
AnonymBruker Skrevet 20. februar #2 Skrevet 20. februar Arv er særeie og noe din mor ikke trenger å dele med andre. Hvis de to andre barna er samboeren sine, og ikke din mors så skal de selvsagt ikke ha noe av den arven. Din mor kan gjøre hva hun vil med sine penger og eiendeler så lenge hun lever. Det er etter hun dør det blir arv. Så ja, hun kan dele pengene med deg uten problemer eller at det blir forskudd på arv. Anonymkode: 8423e...4b7 7 2
Grønnsaksvaffel Skrevet 20. februar #3 Skrevet 20. februar Din stefar og hans barn er ikke arvinger etter din bestemor. Din mor kan uansett gi vekk sine penger i gave til hvem hun vil. 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar #4 Skrevet 20. februar Din mor kan gi deg hva hun vil som gave, uten at dette blir forskudd på arv. Anonymkode: 4a34c...40d 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar #5 Skrevet 20. februar Dette er din mors arv og det tilfaller henne om de er gifte eller ei, om din mor er eneste livsarving til sin mor, å du er i neste ledd, bør dette ikke ha noe å bety. Anonymkode: 5b2c7...419 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 20. februar #6 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Arv er særeie og noe din mor ikke trenger å dele med andre. Hvis de to andre barna er samboeren sine, og ikke din mors så skal de selvsagt ikke ha noe av den arven. Din mor kan gjøre hva hun vil med sine penger og eiendeler så lenge hun lever. Det er etter hun dør det blir arv. Så ja, hun kan dele pengene med deg uten problemer eller at det blir forskudd på arv. Anonymkode: 8423e...4b7 Nei, arv er ikke særeie med mindre arvelater har krevd det eller arvtaker har opprettet ektepakt med sin ektefelle. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar #7 Skrevet 20. februar Grønnsaksvaffel skrev (18 minutter siden): Nei, arv er ikke særeie med mindre arvelater har krevd det eller arvtaker har opprettet ektepakt med sin ektefelle. Så betyr det at min stefar og hans barn kan kreve en del av arven? Rart i grunn, for om min mor gir meg penger i bursdagsgave vil jo ikke det regnes som arv? TS Anonymkode: 07ed8...aaa
AnonymBruker Skrevet 20. februar #8 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så betyr det at min stefar og hans barn kan kreve en del av arven? Rart i grunn, for om min mor gir meg penger i bursdagsgave vil jo ikke det regnes som arv? TS Anonymkode: 07ed8...aaa Nei, det kan jo ikke kreve en del av arven. Det er kun din mor som arver sin mor, og at hun gir en del av arven videre til deg er helt naturlig. Det er også naturlig at hun da ikke gir arven videre til barna til samboeren. Du og din mor hadde jo ikke hatt krav på arv etter din stedfars foreldre. Anonymkode: 7dfb2...8a6 2
Grønnsaksvaffel Skrevet 20. februar #9 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så betyr det at min stefar og hans barn kan kreve en del av arven? Rart i grunn, for om min mor gir meg penger i bursdagsgave vil jo ikke det regnes som arv? TS Anonymkode: 07ed8...aaa Nei, betyr ikke at din stefar kan kreve del av arven. Din mor råder over sine egne midler mens hun er i live, og hvis hun dør før din stefar kan du kreve arven skjevdelt på visse vilkår før resten av boet deles. 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar #10 Skrevet 20. februar Han kan ikke kreve noe, men hun kan dele med han om hun vil. Pengene hun får fra sin mor disponerer hun fritt som hun vil Anonymkode: 494ff...bf5
AnonymBruker Skrevet 20. februar #12 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Så betyr det at min stefar og hans barn kan kreve en del av arven? Rart i grunn, for om min mor gir meg penger i bursdagsgave vil jo ikke det regnes som arv? TS Anonymkode: 07ed8...aaa Slapp helt av. Dette er et ikkeproblem. Din mor kan gjøre hva hun vil med pengene, enten hun vil bruke de på gambling eller gi de til deg. Har du forresten skrevet under på noen papirer i forbindelse med ekteskapet hennes med stefaren din, uskiftet bo? Anonymkode: b82d2...91e 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar #13 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): . Men kan min mor fortsatt gi meg disse pengene, uten at det blir sett på som forskudd på arv eller noe? 1.Din mor gjør hva hun vil med sine midler mens hun er i live. 2. Det kan gjøres som forskudd på arv hvis din mor ønsker det. Da er det strenge formkrav som må oppfylles. 3. Hvis din mor dør før din stefar skal boet etter henne skiftes med en gang hvis du ikke har gått med på uskifte. Stefaren din arver en andel, du arver mesteparten. Anonymkode: a9571...46c 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar #14 Skrevet 20. februar Det høres ut som du ikke har søsken? Altså at din mor kun har ett barn; deg? Da er du enearving etter din mor, så det heter ikke "forskudd på arv" heller. Kun gave/arv nå, hva enn du vil kalle det. Dine stesøsken har ingen arverett. Det er veldig logisk at din mor gjør det slik - gir pengene til deg. For den eneste måten at verdier fra din bestemor kunne "blitt borte på" er at din mor tar verdiene inn i felleseie med sin nye ektemann. F.eks ved å bruke pengene til kjøpe bolig sammen med ham. Da ville din stefar hatt krav på arv fra din mor, om hun går bort før ham. Det er derfor folk ofte skriver testamente når de har særkullsbarn og gifter seg på nytt. Anonymkode: 5797a...e54 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar #15 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det høres ut som du ikke har søsken? Altså at din mor kun har ett barn; deg? Da er du enearving etter din mor, så det heter ikke "forskudd på arv" heller. Kun gave/arv nå, hva enn du vil kalle det. Dine stesøsken har ingen arverett. Det er veldig logisk at din mor gjør det slik - gir pengene til deg. For den eneste måten at verdier fra din bestemor kunne "blitt borte på" er at din mor tar verdiene inn i felleseie med sin nye ektemann. F.eks ved å bruke pengene til kjøpe bolig sammen med ham. Da ville din stefar hatt krav på arv fra din mor, om hun går bort før ham. Det er derfor folk ofte skriver testamente når de har særkullsbarn og gifter seg på nytt. Anonymkode: 5797a...e54 Jeg er enebarn, ja. Det kunne jeg nok nevnt ☺️ Takk for informasjon, da håper det dette ordner seg uten noen drama. TS Anonymkode: 07ed8...aaa
AnonymBruker Skrevet 20. februar #16 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er enebarn, ja. Det kunne jeg nok nevnt ☺️ Takk for informasjon, da håper det dette ordner seg uten noen drama. TS Anonymkode: 07ed8...aaa Kondolerer ❤️ Håper din mor tar gode valg å ikke blir presset av sin mann til å dele med han eller hans barn.. de har jo ingenting med saken å gjøre. Raust av din mor å gi deg penger til egenkapital 😊 du har nok ingenting å bekymre deg for med mindre din stefar prøver å lage leven, men juridisk sett kan ikke kreve noe som helst! Ikke hans barn heller. Anonymkode: 822f0...e25 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå