AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Skrevet 2 timer siden Hvor vanskelig er det for den ene arvingen å kreve at arv blir avkortet pga tidligere penger over flere år som er gitt bort? Uten dokumentasjon på noe som helst.. min veninne har fått litt mer siste 5-6 årene enn sitt søken( ikke noe enorme summer men småsummer her og der) men det blir jo selvfølgelig litt.. det andre søsken har det mye bedre økonomisk og mer på stell i livet. min veninne forteller nå at hennes søster skremmer henne til at alt hun har fått oppigjennom skal avkortes den dagen forelder er gått bort… Anonymkode: ceda6...670
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor vanskelig er det for den ene arvingen å kreve at arv blir avkortet pga tidligere penger over flere år som er gitt bort? Uten dokumentasjon på noe som helst.. min veninne har fått litt mer siste 5-6 årene enn sitt søken( ikke noe enorme summer men småsummer her og der) men det blir jo selvfølgelig litt.. det andre søsken har det mye bedre økonomisk og mer på stell i livet. min veninne forteller nå at hennes søster skremmer henne til at alt hun har fått oppigjennom skal avkortes den dagen forelder er gått bort… Anonymkode: ceda6...670 Altså ikke dokumentasjon på at det et forskudd på arv! Men det vil vises på transaksjoner osv Anonymkode: ceda6...670
CAPS LOCK Skrevet 2 timer siden #3 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvor vanskelig er det for den ene arvingen å kreve at arv blir avkortet pga tidligere penger over flere år som er gitt bort? forelder er gått bort… Anonymkode: ceda6...670 Det er umulig, for det er et vilkår for avkorting at avkorting var satt som vilkår for ytelsen. Dette står i lov om arv og dødsboskifte § 75: "Har en livsarving mottatt en ytelse av økonomisk verdi fra arvelateren, skal ytelsen avkortes i livsarvingens arv hvis dette var satt som en betingelse for ytelsen." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-8#KAPITTEL_2-8
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Skrevet 2 timer siden Hva foreldrene har gitt henne tidligere har ingen betydning. Foreldre står fritt i å gi bort verdier, så fremt de ikke sitter i et uskiftet bo. Det er kun når det er skriftlig dokumentert at det er forskudd på arv som er gitt, at dette skal trekkes fra ved et arveoppgjør. Anonymkode: 41dfe...dad 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva foreldrene har gitt henne tidligere har ingen betydning. Foreldre står fritt i å gi bort verdier, så fremt de ikke sitter i et uskiftet bo. Det er kun når det er skriftlig dokumentert at det er forskudd på arv som er gitt, at dette skal trekkes fra ved et arveoppgjør. Anonymkode: 41dfe...dad Så det finnes ingen smutthull? Anonymkode: ceda6...670
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvor vanskelig er det for den ene arvingen å kreve at arv blir avkortet pga tidligere penger over flere år som er gitt bort? Uten dokumentasjon på noe som helst.. min veninne har fått litt mer siste 5-6 årene enn sitt søken( ikke noe enorme summer men småsummer her og der) men det blir jo selvfølgelig litt.. det andre søsken har det mye bedre økonomisk og mer på stell i livet. min veninne forteller nå at hennes søster skremmer henne til at alt hun har fått oppigjennom skal avkortes den dagen forelder er gått bort… Anonymkode: ceda6...670 Det lar seg ikke gjøre, uten at det er gjort skriftlig. Foreldrene står fritt til å kunne gi gaver og støtte til én uten at det kommer til fratrekk i et arveoppgjør. Muntlige avtaler gjelder ikke i arveoppgjør. Da blir det bare ord mot ord. Vet om tre søsken hvorav det yngste fikk mye hjelp igjennom hele livet. Egenkapital. Penger til oppussing. Til tak. Bytte av kledning. Privatlån. Renter i gave. Oppgradering til ny bolig. Osv. I løpet av 20-25 år så ble det jo snakk om noen millioner. Det var en felles forståelse i familien om at de eldste to skulle arve leiligheten etter foreldrene, og så skulle de dele de resterende pengene likt. Men det stod ikke nedskrevet noe sted. Da begge foreldrene var døde så gjorde yngste søsken krav på like mye arv, og aaante ingenting om noen avtale om avkorting av arv. Det ble et offentlig skifte og alle de tre søskena fikk like mye. Da ble det dårlig stemning. Anonymkode: 5cb56...219 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå