AnonymBruker Skrevet 19. februar #1 Skrevet 19. februar Er det noen som har erfaring med å søke/få svangerskapspenger i svangerskapet? jeg jobber på et sykehjem , og er nå 9 uker på vei. Og jeg sliter allerede med svimmelhet . jeg har ME og skoliose fra før, og takler stress veldig dårlig og blir fort stresset av små ting, da reagerer kroppen med å skjelve og bli andpusten grunnet adrenalinet. Ryggen har jeg smerter i fra før og vil tro jeg bare vil kjenne det mer og mer nå framover . Arbeidsplassen kan heller ikke tilpasse de sykemeldte. Flere ansatte går syke på jobb, grunnet redsel for sjefen. Som ender da at flere heller blir sykemeldte. De får heller ikke tilrettelagt de som er sykemeldt , da det er så sårbart og få folk på jobb som må ta de tyngste stellene og oppgavene . Du blir ikke sendt hjem om du føler deg dårlig av de ansatte , du må kaste inn håndkle selv og si det . Jeg er derfor redd for å ikke kunne yte og stå på som før og jobbe like raskt , og ikke ta de tyngste stellene, og jeg vet at det vil bli sett ned på.. For som regel må man ta flere av de tyngste stellene da det er så få ansatte på jobb og for mange brukere.. Men da er jeg også redd for at det kan gå galt.. da jeg har hørt tilfeller der flere har mistet grunnet tyngden på jobben .. på helger jobber vi mindre enn 3 personell , og har 30 pasienter av ulik tyngde.. Anonymkode: c4b75...ac4
AnonymBruker Skrevet 19. februar #2 Skrevet 19. februar Man mister ikke pga tungt arbeid det er i såfall om man har spesiell risiko, ikke i en vanlig graviditet. Det høres egentlig ut som det er sykemelding som gjelder for deg siden du sliter selv med kroppslige plager. Anonymkode: c9bbe...376 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar #3 Skrevet 19. februar Svangerskapspenger får du hvis det er skadelig risiko for fosteret. Du trenger sykmelding. I tillegg trenger du å bytte jobb. Fatter ikke at kommunen mener det er forsvarlig bemanning med 30 pasienter på under tre ansatte?! Anonymkode: 9e0b4...b36 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar #4 Skrevet 19. februar Du skal ha sykemelding, ikke svangerskapspenger. Dine plager er kroppslige, og da er det vanlig sykemelding som gjelder Anonymkode: b9776...64f 2 2
Millinea Skrevet 20. februar #5 Skrevet 20. februar Selv om du kvalifiserer mest til sykepenger nå, så ville jeg tatt en prat med jordmor. De skal være flinke på dette. Sykehjem er ofte en jobb som fort kan "bli til fare for fosteret". Her har nesten alle gått ut i svangerskapspenger siste åra ved graviditet. Bare sykepleiere som noen ganger får tilrettelegging her. Det er høyt arbeidspress og stress, tungt, turnusarbeid, vold og utagering på alle avdelingene. Det er mer enn nok til å få svangerskapspenger. 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar #6 Skrevet 20. februar Hør med jordmor (evt lege) og si det samme du har skrevet her, det er de som har "fasiten" 😊 Anonymkode: fbe63...f52
AnonymBruker Skrevet 20. februar #7 Skrevet 20. februar Jeg jobbet på nevrologisk avdeling, tidvis svært tunge pasienter og underbemannet avdeling. Fikk ikke svangerskapspenger, da det ikke er direkte fare for fosteret. I en slik situasjon er det sykemelding som blir mest rett, men snakk med jordmor/fastlege 😊 Anonymkode: c3cde...f60
AnonymBruker Skrevet 20. februar #8 Skrevet 20. februar Millinea skrev (4 timer siden): Selv om du kvalifiserer mest til sykepenger nå, så ville jeg tatt en prat med jordmor. De skal være flinke på dette. Sykehjem er ofte en jobb som fort kan "bli til fare for fosteret". Her har nesten alle gått ut i svangerskapspenger siste åra ved graviditet. Bare sykepleiere som noen ganger får tilrettelegging her. Det er høyt arbeidspress og stress, tungt, turnusarbeid, vold og utagering på alle avdelingene. Det er mer enn nok til å få svangerskapspenger. Takk for en fyldig og nyttig svar . Kan man søke svangerskapspenger gjennom jordmor også? Hvis det er privat ? Det er høyt arbeidspress og stress ja , og man må rekke ting innen en viss tid.. når jeg er hjemme så er jeg veldig svimmel ,så bare tanken på å gå på jobb nå, tror jeg bare blir vondt verre.. ingen som takker meg for å møte opp der sjanglende ..😅 Anonymkode: c4b75...ac4
Klara91 Skrevet 20. februar #9 Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for en fyldig og nyttig svar . Kan man søke svangerskapspenger gjennom jordmor også? Hvis det er privat ? Det er høyt arbeidspress og stress ja , og man må rekke ting innen en viss tid.. når jeg er hjemme så er jeg veldig svimmel ,så bare tanken på å gå på jobb nå, tror jeg bare blir vondt verre.. ingen som takker meg for å møte opp der sjanglende ..😅 Anonymkode: c4b75...ac4 Det er fortsatt sykemelding du må ha Hadde du vært frisk, men hatt en arbeidsplass som var til skade for fostret kunne du søkt svangerskapspenger. Ansatte på sykehuset der jeg jobber får ikke innvilget svangerskapspenger på det grunnlaget du nevner. 2
Millinea Skrevet 21. februar #10 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Takk for en fyldig og nyttig svar . Kan man søke svangerskapspenger gjennom jordmor også? Hvis det er privat ? Det er høyt arbeidspress og stress ja , og man må rekke ting innen en viss tid.. når jeg er hjemme så er jeg veldig svimmel ,så bare tanken på å gå på jobb nå, tror jeg bare blir vondt verre.. ingen som takker meg for å møte opp der sjanglende ..😅 Anonymkode: c4b75...ac4 Ja, jordmor kan som regel dette mye bedre enn fastlegen. Prat med henne.
AnonymBruker Skrevet 21. februar #11 Skrevet 21. februar Millinea skrev (På 20.2.2026 den 12.52): Selv om du kvalifiserer mest til sykepenger nå, så ville jeg tatt en prat med jordmor. De skal være flinke på dette. Sykehjem er ofte en jobb som fort kan "bli til fare for fosteret". Her har nesten alle gått ut i svangerskapspenger siste åra ved graviditet. Bare sykepleiere som noen ganger får tilrettelegging her. Det er høyt arbeidspress og stress, tungt, turnusarbeid, vold og utagering på alle avdelingene. Det er mer enn nok til å få svangerskapspenger. Vold og utagering kan føre til svangerskapspenger, ja. Ikke de andre tingene du nevner. TS, ut fra det du skriver er sykmelding riktig stønad for deg. Ikke svangerskapspenger. Man mister ikke av løfting. Det som skjer er evt at du ødelegger ryggen din, det er ikke farlig for barnet. Gå til legen. Anonymkode: a02e2...c66 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #12 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Vold og utagering kan føre til svangerskapspenger, ja. Ikke de andre tingene du nevner. TS, ut fra det du skriver er sykmelding riktig stønad for deg. Ikke svangerskapspenger. Man mister ikke av løfting. Det som skjer er evt at du ødelegger ryggen din, det er ikke farlig for barnet. Gå til legen. Anonymkode: a02e2...c66 Stress og tunge løft kan absolutt gi rett på svangerskapspenger. Anonymkode: dbae1...2d0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå