Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør alenemor med ett barn. Barnet er da min eneste livsarving. Men skulle vi falle fra samtidig så, ettersom jeg skjønner, vil mine søsken arve. Det er dog ingen pliktarv til søsken så jeg kan testamentere som jeg vil,hvis jeg har skjønt dette rett. Saken er den at mine to søsken er mye sosiale, både hjemme og på turer. De tjener begge over millionen så de har til smør og vel så det. De har til og med skrytt av hvor bemidlet de er. Jeg synes det er trist og leit at de aldri spør oss om å ta en kopp kaffe sammen engang. Før da foreldrene våre inviterte oss sammen var de ikke spesielt inkluderende i sin oppførsel mot meg, noe mine foreldre la merke til også. De forsøkte den gang å gjøre noe med dette, jeg har også anstrengt meg for å få et bedre forhold, men nå inser jeg at dette nok aldri vil skje. Jeg må bare inse at de rett og slett ikke er interessert. Nok en ferie så ser barnet mitt (nå ungdom) på snap tante og onkel og søskenbarn, og onkel finne på ting sammen i ferien). Dette er kort oppsummert. Jeg har tenkt endel i det siste på arv etter at våre foreldre gikk bort. Og kommet frem til at jeg synes faktisk ikke de fortjener å arve oss. Går ut ifra at jeg da må kontakte advokat for dette…? Noen fler som har tilsvarende historier?

Anonymkode: 7ad80...153

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da skriver du testament. Så får dem ikke arv. Enkelt og greit. 

Anonymkode: abd8b...e09

• Liker 3
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger egentlig ikke advokat for å lage et enkelt testamente. Det vesentlige er å ha vitner på signering og at det oppbevares slik at det fremkommer etter din død, enten ved å sendes en tingrett eller bare at noen vet om det og hvor det er. 

Nå er jo sannsynligheten relativt lav for at du og barnet skal dø samtidig, heldigvis. 

Anonymkode: 790ee...8b6

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har satt opp testament gjennom advokat fordi jeg ikke har noen livsarvinger og ikke ønsker at noen i slekten skal arve meg. Betalte drøyt 7000,- inkludert gebyr for oppbevaring i skifteretten. Gjorde det over nett med advokaten, bortsett fra gjennomlesning og signering. Det var ved personlig oppmøte.

Anonymkode: 0d4d0...41f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er dine foreldre som arver deg. Dine søsken får eventuell arv om en eller begge foreldrene dine dør før deg. Du må skrive et testamente for å kunne overstyre dette, men du trenger ikke advokat. Du bør sørge for at testementet inneholder alle dine ønsker om arverekkefølge, og så sende det ikke til oppbevaring i retten. Så er det ingen tvil. Hvis dine foreldre arver deg, så vil dine søsken arve dem, og på den måten få arven din. 

Jeg har ingen barn og har en død forelder. Jeg har valgt å skrive testemente som kun tilgodeser mitt ene søsken og hennes barn, da jeg ikke har hatt kontakt med mitt andre søsken på lang tid (og kontakten har ikke vært god). Jeg gruer meg veldig til får siste forelder dør og jeg må igjen ha kontakt med personen...

Anonymkode: ceefc...3b2

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å ta høyde for at du og barnet ditt skulle dø samtidig tenker jeg er vel pessimistisk. 

Du trenger et testamente - dette bør være underskrevet av vitner. Det kan være gjennom advokat og det kan tinglyses. 

Trenger ikke å stå mer enn:

"Om jeg og X dør samtidig ønsker jeg at Kattens verns skal arve.

Signatur". 

Anonymkode: a455e...95b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er dine foreldre som arver deg. Dine søsken får eventuell arv om en eller begge foreldrene dine dør før deg. Du må skrive et testamente for å kunne overstyre dette, men du trenger ikke advokat. Du bør sørge for at testementet inneholder alle dine ønsker om arverekkefølge, og så sende det ikke til oppbevaring i retten. Så er det ingen tvil. Hvis dine foreldre arver deg, så vil dine søsken arve dem, og på den måten få arven din. 

Jeg har ingen barn og har en død forelder. Jeg har valgt å skrive testemente som kun tilgodeser mitt ene søsken og hennes barn, da jeg ikke har hatt kontakt med mitt andre søsken på lang tid (og kontakten har ikke vært god). Jeg gruer meg veldig til får siste forelder dør og jeg må igjen ha kontakt med personen...

Foreldrene til TS er døde.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ufør alenemor med ett barn. Barnet er da min eneste livsarving. Men skulle vi falle fra samtidig så, ettersom jeg skjønner, vil mine søsken arve. Det er dog ingen pliktarv til søsken så jeg kan testamentere som jeg vil,hvis jeg har skjønt dette rett. Saken er den at mine to søsken er mye sosiale, både hjemme og på turer. De tjener begge over millionen så de har til smør og vel så det. De har til og med skrytt av hvor bemidlet de er. Jeg synes det er trist og leit at de aldri spør oss om å ta en kopp kaffe sammen engang. Før da foreldrene våre inviterte oss sammen var de ikke spesielt inkluderende i sin oppførsel mot meg, noe mine foreldre la merke til også. De forsøkte den gang å gjøre noe med dette, jeg har også anstrengt meg for å få et bedre forhold, men nå inser jeg at dette nok aldri vil skje. Jeg må bare inse at de rett og slett ikke er interessert. Nok en ferie så ser barnet mitt (nå ungdom) på snap tante og onkel og søskenbarn, og onkel finne på ting sammen i ferien). Dette er kort oppsummert. Jeg har tenkt endel i det siste på arv etter at våre foreldre gikk bort. Og kommet frem til at jeg synes faktisk ikke de fortjener å arve oss. Går ut ifra at jeg da må kontakte advokat for dette…? Noen fler som har tilsvarende historier?

Anonymkode: 7ad80...153

Ja, du bør opprette et testament. 

Hvis du dør går alt til barnet ditt. 

Omkommer dere begge to ville alt gått til dine søsken. 

Du finner nok mange maler og eksempler på på testament du kan bruke på nettet. 

Det viktigste er at du har vitner til å signere det, har lett tilgjengelige kopier og leverer det til nærmeste tingrett. 

Er ikke sjeldent at gamle testamenter dukker opp på de rareste steder, lege etter at boet er skiftet. 

Anonymkode: 7d930...f0b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva med å lese før du svarer?

Det står tydelig at foreldrene er døde.

Anonymkode: af333...171

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg har heldigvis en god relasjon til søsken, men jeg har likevel skrevet testamente fordi det er andre jeg gjerne vil tilgodese i tillegg til egne barn og barnebarn osv i større grad enn søsken som klarer seg helt fint økonomisk. Jeg har også definert hva som skal skje dersom en av de som nenvens frafaller før meg med deres del. jeg tenker det å ha et testamente uansett barn, gift, ugift, særkullsbarn, stebarn osv er smart og ikke pessimistisk

Anonymkode: b6f54...c62

• Liker 2
Skrevet

I Norge finnes det noe som heter pliktdelsarv, testament kan ikke fjerne dette.

AnonymBruker
Skrevet
UnknownUser0 skrev (1 minutt siden):

...men det er fullstendig irrelevant for problemstillingen TS skisserer.

• Liker 10
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Å ta høyde for at du og barnet ditt skulle dø samtidig tenker jeg er vel pessimistisk. 

Nei, overhode ikke, slikt skjer. Når man ønsker en annen løsning enn arveloven, bør man alltid skrive testamente. Alt for mange er for optimistiske til å gjøre dette. 

Anonymkode: 84de4...304

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Enslig forsørger til et barn, også ufør. Jeg planlegger å gå til advokat og skrive testament og la alt gå til veldedig organisasjon om man skulle havne i en slik situasjon som du beskriver. Vi kan jo begge dø i en bilulykke eller husbrann eller gudane vet hva. 

Det var den dørstokkmila. 

UnknownUser0 skrev (6 minutter siden):

Fint at du kun leser overskriver og ikke hovedinnlegget før du svarer... 

Anonymkode: 5f5a1...aef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du trenger egentlig ikke advokat for å lage et enkelt testamente. Det vesentlige er å ha vitner på signering og at det oppbevares slik at det fremkommer etter din død, enten ved å sendes en tingrett eller bare at noen vet om det og hvor det er. 

Nå er jo sannsynligheten relativt lav for at du og barnet skal dø samtidig, heldigvis. 

Sannsynligheten er lav, men aldri null. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er i samme situasjon. Enslig forsørger til et barn, også ufør. Jeg planlegger å gå til advokat og skrive testament og la alt gå til veldedig organisasjon om man skulle havne i en slik situasjon som du beskriver. Vi kan jo begge dø i en bilulykke eller husbrann eller gudane vet hva. 

Det var den dørstokkmila. 

Fint at du kun leser overskriver og ikke hovedinnlegget før du svarer... 

My mistake. Beklager for det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du trenger et testamente - dette bør være underskrevet av vitner. Det kan være gjennom advokat og det kan tinglyses. 

Trenger ikke å stå mer enn:

"Om jeg og X dør samtidig ønsker jeg at Kattens verns skal arve.

Signatur". 

Bør være underskrevet av vitner… Skjerp deg! Ikke gi råd hvis du ikke har peiling. Et testamente  være signert av vitner. Hvis ikke, så er det ugyldig!

Anonymkode: 37b9f...eb1

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt innafor å velge å testamentere bort til andre enn familie.

Jeg synes også det er helt innafor å ikke initiere til relasjon med familiemedlemmer man ikke trives sammen med, selv om det selvsagt er trist. Ideelt sett så ville dine søsken ønsket kontakt og samhold med deg og dine, men det kan jo være hva som helst av årsak bak hvorfor de ikke ønsker det. 

Anonymkode: 2e364...788

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du testamenterer bort alt, tenk også over hvem du ønsker skal stå for begravelse og alt praktisk. Jeg tenker det er helt greit å testamentere alt til x person eller organisasjon men sørg for at ikke dine søsken blir stående med utgifter til begravelse og praktiske ting uten å få dekning økonomisk evt at du lager en avtale som sier at x person/organisasjon også må ta ansvar for begravelse. 

Anonymkode: 96762...e3a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

men hvorfor trenger du egentlig testamente i det hele tatt? 

barnet ditt kommer vel til å arve 100 prosent av det du etterlater deg uansett. 

Anonymkode: 8a3cc...809

Lønner seg å lese innlegget. Dette er i tilfelle hun og barnet skulle dø samtidig, kanskje for eksempel i en brann eller bil-/flyulykke.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...