Gå til innhold

Barna vil ikke flytte


Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ærlig talt. Slike beslutninger tas av voksne.  Mine barn vil ofte ikke pusse tenner eller legge seg. Synes du de da skal få slippe?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna er 7 og 8, ikke 17 og 18 (som jeg trodde var mer realistisk alder for dette temaet da jeg leste overskriften). Selvsagt har ikke de noe som helst de skal ha sagt om hvor dere skal bo! Det er det du som voksen som bestemmer helt alene.

Nå må foreldre skaffe seg litt ryggrad, altså. Så usikre foreldre skaper utrygge barn.

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er alene med to barn på 7 og 8. Vi bor i en leilighet i en firemannsbolig. Leiligheten er bare på 66 m2, men har veldig fin planløsning med tre soverom. Har også garasje og egen hage. Men nå har jeg mulighet til å kjøpe et rekkehus 100 meter unna. Tok barna med på visning, og rekkehuset er fint det. Men begge sier er ikke vil flytte. De liker leiligheten vi har. Huff, jeg som voksen tenker jo at et rekkehus er bedre. Men skal jeg gjennomførte dette, når barna er så negative?

Anonymkode: cffa4...c9e

Du er sjefen 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjøp rekkehus du, dersom det er det DU vil♥️👌barna er for små til å ha medbestemmelsesrett her. Og de kommer over det faktum at dere flytter 100 meter borti veien. 

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er alene med to barn på 7 og 8. Vi bor i en leilighet i en firemannsbolig. Leiligheten er bare på 66 m2, men har veldig fin planløsning med tre soverom. Har også garasje og egen hage. Men nå har jeg mulighet til å kjøpe et rekkehus 100 meter unna. Tok barna med på visning, og rekkehuset er fint det. Men begge sier er ikke vil flytte. De liker leiligheten vi har. Huff, jeg som voksen tenker jo at et rekkehus er bedre. Men skal jeg gjennomførte dette, når barna er så negative?

Anonymkode: cffa4...c9e

Altså, norske foreldre med den frie barneoppdragelsen må virkelig skjerpe seg. Barn på 7 og 8 år skal INFORMERES om flytting, ikke spørres om de tillater flytting. På samme måte som de MÅ gå på skole, de MÅ gjøre noe aktivt, MÅ ha skjermtid og spise sunn mat, MÅ de også godta at foreldre velger hvor familien bor. Makan.

Anonymkode: 301f7...28f

  • Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Slike ting bestemmer du bare. Om du vil og tror det blir bedre så gjør du jo bare det. Hadde unger vært eldre lytter du mere til de.

Anonymkode: ba8a3...dcd

  • Liker 2
Skrevet

Her syns jeg du som voksen skal ta avgjørelsen på hva som er best for familien. Barn på 7 og 8 år har ingen ting å stille med mentalt når slike store avgjørelser skal tas. Du kan ikke tenke slik du gjør, at barna er negative. De er jo veldig små barn. De klarer ikke se lavt nok frem eller forstå hva dette egentlig innebærer. 
Selvsagt er det skummelt med noe nytt når alt de kjenner er den gamle leiligheten. Barn er ekstremt tilpasningsdyktige så dette går seg raskt til tenker jeg. 

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn liker ofte best det kjente så når flyttingen er så få meter unna og en oppgradering i komfort og plass hadde jeg ikke spurt dem, men sakt at hit skal vi flytte. Si at de skjønner at de trives der dere bor nå, men xxxxx (her fremhever du noe av det positive med det nye stedet. Så kan du jo ta de med ut og la de velge ny farge på veggen i det nye rommet, nye gardiner eller lignende, slik at de kan sette sitt preg og føle at de oppgraderer på det personlige for dem i huset også.

Anonymkode: f73dd...f3c

  • Liker 1
Skrevet

Gå for rekkehuset du...

Kidza må du jobbe litt med i etterkant,koster litt tid og energi.

Heier på deg 👍

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes du får dårlige råd her.
Ja, det er den voksne som bestemmer. 

Men større bolig vil trolig også medføre høyere bokostnader, større utgifter knyttet til vedlikehold, og mer arbeid.

Det er mer jobb med større bolig enn med liten bolig. 
Har man hage så må det klippes og lukes. 
Hvis man ikke bor et sted hvor sameiet eller borettslaget tar seg av alt så må det vaskes og males utvendig.

Hvis du ikke opplever et behov for mer plass så synes jeg du skal bli boende i noen år til.

Anonymkode: de28d...f87

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Synes du får dårlige råd her.
Ja, det er den voksne som bestemmer. 

Men større bolig vil trolig også medføre høyere bokostnader, større utgifter knyttet til vedlikehold, og mer arbeid.

Det er mer jobb med større bolig enn med liten bolig. 
Har man hage så må det klippes og lukes. 
Hvis man ikke bor et sted hvor sameiet eller borettslaget tar seg av alt så må det vaskes og males utvendig.

Hvis du ikke opplever et behov for mer plass så synes jeg du skal bli boende i noen år til.

Anonymkode: de28d...f87

Det er jo TS selv som problematiserer at barna ikke vil flytte?

Hun har ikke nevnt noe om andre argumenter som taler mot flytting, selv om de sikkert også finnes.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette bestemmer du. 

Anonymkode: 07ada...4cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.2.2026 den 20.01):

Jeg er alene med to barn på 7 og 8. Vi bor i en leilighet i en firemannsbolig. Leiligheten er bare på 66 m2, men har veldig fin planløsning med tre soverom. Har også garasje og egen hage. Men nå har jeg mulighet til å kjøpe et rekkehus 100 meter unna. Tok barna med på visning, og rekkehuset er fint det. Men begge sier er ikke vil flytte. De liker leiligheten vi har. Huff, jeg som voksen tenker jo at et rekkehus er bedre. Men skal jeg gjennomførte dette, når barna er så negative?

Anonymkode: cffa4...c9e

Ville ikke latt barna bestemme her ! De er alt for små til å bli tatt med på en sånn avgjørelse. Årsaken til motstanden er sannsynligvis at når de ikke klarer å se noe av sine ting for seg i det nye huset. Alt er bare ukjent og annerledes. Du skulle nok ikke hatt de med på visning heller. Det er du som voksen som må ta avgjørelsen om dette er et bedre alternativ for dere. Hva gir det dere av fordeler å flytte til rekkehuset? Er det noen bakdeler og hva vil du evt. savne?  Det er slike ting du må fokusere på, og ta en avgjørelse på. Hvis du bestemmer dere for at dere skal flytte, la så heller barna få være deltagende på innredning, evt. oppussing og hvordan de vil ha rommet sitt. Lag det til et spennende fellesprosjekt der de selv får en følelse av å bestemme noe i. Kanskje noen nye ting eller møbler, bestemme fargen, være med og plukke ut osv. Finn noe i tillegg til flyttinga som dere kan være enig om at når dere har flyttet så skal dere få dere noe dere har ønsket lenge, eller reis på en utflukt eller tur dere har sett frem til lenge. Er begge barna like negative? Se om du kan få snudd eldste, vil tro at om du får snakket litt med eldste og får den til din side så kommer yngste også til å se spenningen i det! 

Anonymkode: a2db1...cb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.2.2026 den 20.14):

Hadde de vært 14 og 16 hadde det vært litt annerledes, men her er det sannsynligvis endringen de ikke liker. De hadde ikke fått bestemme det hos meg. Kan lytte til dem, men som voksen tar man avgjørelsen og sier at sånn blir det.

Anonymkode: 59a2e...c92

Jeg er enig med dette. TS, du må være den voksne og ta beslutningen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flyttet,og jobbet med overgangen. Ta video og bilder fra leiligheten og hagem, for minner. Bruk prospektet/bilder på nett og gjør forestillingen om.det nye huset mer levende. Hvem sine rom, hvilke farger, her kan vi ha.filmkveld med popcorn, i hagen kan vi ha grillen der osv. 

Anonymkode: 3ef9c...f7d

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo litt dumt nå som du allerede har spurt dem? Det vil være bedre at du bestemmer at dere skal flytte til en litt større bolig og så kan de eventuelt "ønske seg" ting i boligen som er innenfor deres evner å vurdere. Fargen på veggen for eksempel. 

Anonymkode: f0b27...9ce

AnonymBruker
Skrevet

Eier du leiligheten eller leier? Leier du så ville jeg kjøpt. Eier du så bør du jo uansett vurdere rekkeshus vs leilighet med fordeler og ulemper. 
Nå kan det være du er i en god økonomisk situasjon. Men ikke alltid det er slik alene med 2 barn. Så sjekk opp i hva som er mest økonomisk på sikt. Bor du feks i borettslag nå hvor en del vedlikehold er inkludert og fellesutgiftene ikke er avskrekkende, så må du huske at du skal ha mulighet til alt vedlikeholdet selv på rekkehuset. 
 

Er det fortsatt hver sitt rom til barna i rekkehuset?

Anonymkode: db462...474

  • Liker 1
Skrevet

Åtteåringen her er fortsatt litt muggen over at vi pusset opp kjøkkenet for 4 år siden, og vil sikkert reagere når vi må ta badet fra tidlig nittitall også. Du må nok bare, som mange sier, vurdere fordeler og ulemper uten å ta hensyn til barnas motstand mot forandring.

De blir raskt større, og om den nye boligen gir større muligheter for vennebesøk og privatliv uten å knekke det økonomiske handlingsrommet for øvrig, er det et potensielt stort gode i årene fremover. 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...