Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ville oppsøkt en manuellterapeut. Sjekk ut at hun ikke har låsninger. Evt ørene for å utelukke betennelse 🩷

Anonymkode: 8eb58...dd7

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da min ett åring begynte å skrike ved legging var det ørebetennelse. 

Anonymkode: 5fe3c...39e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Enig i at utsetting av leggetid og mindre soving kanskje kan hjelpe, men det er byssing som får henne til å sovne. Om jeg ikke vugger henne og går med henne i armene, skriker hun hele kvelden. Er ikke noe med gyngingen å gjøre, det er hva hun trenger for å roe seg ned. Hun er fortsatt en baby og har stort behov for nærhet

ts

Anonymkode: 88921...ace

Hvis hun sovner når du bysser henne, så er hun jo trøtt. Hvorfor skal du da få henne til å sove mindre på dagtid og utsette legging? 

Høres ut som du går i feil retning her 

Anonymkode: 18b62...acf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis hun sovner når du bysser henne, så er hun jo trøtt. Hvorfor skal du da få henne til å sove mindre på dagtid og utsette legging? 

Høres ut som du går i feil retning her 

Anonymkode: 18b62...acf

De fleste sa det funket for deres når de hadde samme problem. Og jeg skal ikke gjøre begge deler. Jeg vil prøve å legge henne enten tidligere og lar henne sove mindre på dagtid eller som andre har sagt og utsette legging med lengre dupper. Hun sovner ikke med en gang hun skriker kjempe lenge og er så vanskelig å roe henne ned til å sovne. Du må holde henne riktig på millimeter, bysse lenge nok, ha riktige bevegelser og det tar tid (med at det ikke alltid funker)

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde samme problem ganske lenge rundt den alderen. Vi fant ut at vi bare måtte være sikre på duppene i forhold til leggetid. At vi ikke la henne når hun ikke var ordentlig trøtt. Og så stod vi bare i det. Vi bare lot ungen skrike seg hes mens jeg sa « nå er det sove tid». Repeterte den setningen et par ganger og var tilgjengelig og tilstedeværende om barnet ønsket å komme bort for trøst. Etter et par uker strittet ikke barnet imot lenger og heller sovnet inntil en av oss innen en time. Til å begynne med kunne skrikingen vare opp mot 4 timer. Men så lenge du er der, tilbyr trøst og støtte så har barnet det trygt. Det er ikke skrike kur. Skrike kur er å la ungen sitte alene å skrike uten trøst. 

Anonymkode: 3acd0...61a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Til å begynne med kunne skrikingen vare opp mot 4 timer. Men så lenge du er der, tilbyr trøst og støtte så har barnet det trygt. Det er ikke skrike kur. Skrike kur er å la ungen sitte alene å skrike uten trøst.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi bare lot ungen skrike seg hes mens jeg sa « nå er det sove tid».

Dette er definitivt en skrikekur, uansett hvor mye du ønsker å fortelle deg noe annet. Barnet lærte at det ikke får dekket sine behov ved å gråte, og ga derfor opp å be om hjelp. I timesvis og gjennom flere uker. 

Anonymkode: 8ea4f...2c9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er definitivt en skrikekur, uansett hvor mye du ønsker å fortelle deg noe annet. Barnet lærte at det ikke får dekket sine behov ved å gråte, og ga derfor opp å be om hjelp. I timesvis og gjennom flere uker. 

Ja men barnet bærer ikke preg.

Anonymkode: f6c3b...b2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det har man virkelig ingen forutsetning for å vite... 

Jeg har i en alder av 35 oppdaget at jeg muligens kan ha en unnvikende tilknytningsstil, etter jeg har fått mine egne barn. I samme tidsperiode forteller min mor meg hvordan det var da jeg var toåring, da var det å holde meg fast nedi sprinkelsenga mens jeg hylte og slet for å komme meg løs, og der ble jeg holdt til jeg gav opp. Hvem kan vite hvilken effekt sånne ting har? Ingen! Men for min egen del, hvis noe føles helt feil (som det hadde gjort om jeg satt og hørte på mitt eget spedbarn skrike seg hes over timer og uker), så gjør jeg det ikke. 

Anonymkode: b5b32...f16

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du aner ikke hvilken påvirkning de ukene hadde på barnet. Å holde tilbake hjelp og trøst fra en baby som er fullstendig avhengig av foreldrene sine er helt grusomt. Barnet sier fra på den eneste måten det kan, ved å gråte, og i timesvis i flere uker lar du med vilje være å møte barnets behov. For et utrolig svik mot barnet. Jeg har ikke ord - jeg trodde ikke folk holdt på sånn lengre. Og å tro at det ikke setter spor hos det lille mennesket? Ønsketenking. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi hadde samme problem ganske lenge rundt den alderen. Vi fant ut at vi bare måtte være sikre på duppene i forhold til leggetid. At vi ikke la henne når hun ikke var ordentlig trøtt. Og så stod vi bare i det. Vi bare lot ungen skrike seg hes mens jeg sa « nå er det sove tid». Repeterte den setningen et par ganger og var tilgjengelig og tilstedeværende om barnet ønsket å komme bort for trøst. Etter et par uker strittet ikke barnet imot lenger og heller sovnet inntil en av oss innen en time. Til å begynne med kunne skrikingen vare opp mot 4 timer. Men så lenge du er der, tilbyr trøst og støtte så har barnet det trygt. Det er ikke skrike kur. Skrike kur er å la ungen sitte alene å skrike uten trøst. 

Det der er hårreisende. Ekstremt slemt og skadende.  

Anonymkode: e4b65...b86

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er ikke mitt (ts) sitt innlegg hvis det er det du tenker.. må bare forklare det da jeg forstår det slik at du tror jeg har skrevet dette.

AnonymBruker
Skrevet

jeg har ikke lest alt, men har hatt to barn selv. Ammer du er det min overbevisning at dette hjelper: barnet skriker fordi det ønsker å ligge ved puppen din i timesvis på kvelden og drikke/døse. Slikt øker det melkeproduksjonen din, noe som er viktig i vekstfasene (de MÅ øke produksjonen din for å overleve), og det kommer fettrik  melk på denne måten, som får dem til å sove mye bedre på natten, om du lar barnet ligge sånn lenge ved puppen på kvelden 

Anonymkode: 90341...fc2

AnonymBruker
Skrevet

Reflux?

Anonymkode: 2e9c4...5f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2026 den 9.14):

Men barnet ville bare ut i stua å leke? Vi var tilstede og ga barnet trøst. Skulle ungen heller ut i stua å leke da? Lære at det er greit å gå leke når ungen ikke vil legge seg? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2026 den 9.36):

Det har man virkelig ingen forutsetning for å vite... 

Jeg har i en alder av 35 oppdaget at jeg muligens kan ha en unnvikende tilknytningsstil, etter jeg har fått mine egne barn. I samme tidsperiode forteller min mor meg hvordan det var da jeg var toåring, da var det å holde meg fast nedi sprinkelsenga mens jeg hylte og slet for å komme meg løs, og der ble jeg holdt til jeg gav opp. Hvem kan vite hvilken effekt sånne ting har? Ingen! Men for min egen del, hvis noe føles helt feil (som det hadde gjort om jeg satt og hørte på mitt eget spedbarn skrike seg hes over timer og uker), så gjør jeg det ikke. 

Anonymkode: b5b32...f16

Vel, nå satt vi sammen med barnet og ga trøst ( barnet ville ikke legge seg fordi barnet ville heller leke i stua). I tillegg fikk barnet sove i sengen vår.  Vi drev ikke å presset ungen ned i sin egen seng mot sin vilje. 

AnonymBruker
Skrevet

Som mor til 6 og nå også bestemor: dette høres helt normalt og er som forventet. En baby på 9 mnd er et veldig lite menneske. Det er et stort utviklingssprang akkurat nå også. Babyene kan være stuptrøtte, men har stort behov for hjelp til å regulere ned og sovne. 

Mitt lille barnebarn på 10 mnd har nettopp sovnet i armene mine mens jeg har gynget og bysset. Jeg la han nettopp ned nå og han sover godt. Jeg opplever han som superenkel å legge, men foreldrene strever med leggingen. Jeg tror det har noe gjøre med at babyen merker at foreldrene har høye skuldre og er uregulerte. Man klarer ikke gi reguleringsstøtte om man er uregulert selv. Ro smitter. Hold barnet tett inntil, gjerne med dynen godt rundt han/henne, og nynne rolig mens du slapper godt av og gynger eller smårister (bare såvidt det er) litt på armene dine. 

Anonymkode: d14c5...f82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2026 den 9.14):

Ts her: dette er ikke mitt innlegg med skrikekur.. er noen andre sin opplevelse, ser at det ser ut som det er jeg som har skrevet dette med at jeg bruker skrikekur på babyen..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ts her: dette er ikke mitt innlegg med skrikekur.. er noen andre sin opplevelse, ser at det ser ut som det er jeg som har skrevet dette med at jeg bruker skrikekur på babyen..

Det ser ikke ut som at du har skrevet det, TS. Det er ulik anonymkode 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 20.14):

Hallo

Jeg er alenemamma og har en 9 måneder gammel baby som har begynt å hylgråte hele kvelden når hun skal sove og det nytter ikke vugge henne til søvn

hun hylskriker når jeg legger henne ned og har både prøvd å gå ut av rommet å la henne gråte litt å bli rolig men det blir hun ikke. Når jeg løfter henne tar det tid før hun slutter å gråte men starter hylgråter i det jeg legger henne ned. Har også prøvd med å ha henne ved siden av meg og at jeg blir der, men det nytter ikke. Har skjedd at hun har grått så mye at hun har brent seg og gulpet av det😣 

har noen her hatt samme problem med sin baby? Eller småbarn isåfall? Dette er min første baby så jeg har ikke opplevd dette før. Blir veldig redd når hun gråter til hun brekker seg og aner ikke hva jeg skal gjøre. 
prøver å gi melk til henne før hun skal sove me det hjelper heller ikke. Jeg er i krise og har null anelse på hva jeg kan gjøre. Dette har vært et problem nesten alle kvelder i 2,5 uke nå og jeg er så utslitt.

Det høres ut som overstimuli. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 20.30):

Jeg har lagt henne tidligere, men ikke noe mye senere enn vanlig leggetid. Jeg kan jo alltids teste ut å legge henne senere om det kan hjelpe. Jeg legger henne for tiden rundt 18:30-19 men blir som sagt av og til tidligere og senere. 
hun gråter selv om jeg ligger ved siden av og jeg ender opp som du gjorde, med å gå å vugge å gynge på henne.

Har du vurdert sånn maskin som gir "white noise" eller "green noise"? Husker broren min fortalte at da sønnen hans var baby, hylte han når han ble lagt, og så satte de støvsugeren på rommet hans og slo den på... og da sluttet han å gråte og sovnet etterhvert! 😴 Utrolig.

I dag finnes det maskiner som avgir slike lyder som skal virke beroligende og søvndyssende, så verdt et forsøk. Dersom du har en bærbar pc kan du prøve det også. På YouTube kan du søke på "green noise" for eksempel. Tror jeg fant en green noise der som var på 8 eller 10 timers spilletid. Nok til at du slipper å gå inn og restarte den hele tiden iallefall 😛 

Verdt et forsøk.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...