AnonymBruker Skrevet 16. februar #21 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja hun går i åpen bhg hvor jeg jobber. så der begynte hun å være med som 7 mnd gammel, med meg, når jeg ville tilbake i jobb for cirka 2 mnd siden. Anonymkode: 88921...ace Åpen bhg, altså da er hun sammen med deg hele tiden? Har det skjedd noen endring der? Anonymkode: e4b65...b86
AnonymBruker Skrevet 16. februar #22 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det høres ut som veldig mye våkentid, selv om alle er forskjellige. Min datter hadde bare 2 - 3 timer våkentid på den alderen (hun trenger generelt mye søvn altså). Vi har ei jente på 9 måneder nå, hun sover to blunder på 1t 15 min + 40 min. Våkentid på 3,5 time. Har inntrykk av at de fleste går ned til to blunder ved 8-9 måneder, og synes det høres ut som TS’ baby sover ganske mye på dagtid. Ville heller tenkt at hun burde redusere dagblundene litt i lengde for å få mer nattesøvn, evt legge litt senere Anonymkode: 8ea4f...2c9
AnonymBruker Skrevet 16. februar #23 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser nå at du jobber i barnehagen hun går i. Kan det være en reaksjon på barnehagestart, masse nye inntrykk, og det faktum at du ikke er påkoblet henne hele tiden når du er tilstede med henne i barnehagen? Det går seg nok til det altså, er helt normal reaksjon når barna nettopp har begynt i barnehage, masse inntrykk som skal bearbeides 😊 Her funka det hvertfall best med varmeflaske (husk å ta ut varmeflasken og sjekk temperaturen i sengen før du legger henne ned), og tettpakking rundt kroppen. De liker ofte å ligge tett, det føles tryggere. Blir jo gjerne litt små oppi den store sprinkelsengen, og rommet kan da føles litt stort.. Anonymkode: 484a6...b14 Stemmer det! det kan jo muligens være en reaksjon som du sier ja. Jeg håper det bare er derfor slik hun kan få vendt seg til det og sovne uten gråt fremover😅 fikk et annet svar også på å putte varmeflaske og pakke inn, og det låter genialt! Takker for tips! Skal virkelig teste. Anonymkode: 88921...ace
AnonymBruker Skrevet 16. februar #24 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Åpen bhg, altså da er hun sammen med deg hele tiden? Har det skjedd noen endring der? Anonymkode: e4b65...b86 Hun er sammen med meg hele dagen, og det går egentlig ganske bra, hun er litt klengete men her har jeg mulighet til å være med henne hele tiden, så er ikke problem. Eneste er ved sovestund i bhg men da gråter hun fordi hun ikke klarer sovne lett i vognen. Anonymkode: 88921...ace
AnonymBruker Skrevet 16. februar #25 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har ei jente på 9 måneder nå, hun sover to blunder på 1t 15 min + 40 min. Våkentid på 3,5 time. Har inntrykk av at de fleste går ned til to blunder ved 8-9 måneder, og synes det høres ut som TS’ baby sover ganske mye på dagtid. Ville heller tenkt at hun burde redusere dagblundene litt i lengde for å få mer nattesøvn, evt legge litt senere Anonymkode: 8ea4f...2c9 Takk for tips! Prøver gjerne å korte ned på hvilestundene🙏🏼 Anonymkode: 88921...ace
Uanonym bruker Skrevet 16. februar #26 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det høres ut som veldig mye våkentid, selv om alle er forskjellige. Min datter hadde bare 2 - 3 timer våkentid på den alderen (hun trenger generelt mye søvn altså). Jeg tror kanskje hun er overtrøtt/overstimulert? Det er få ting de skriker mer av enn å være overtrøtte. Test ut om du får til en dupp til på dagtid, slik at det ikke blir så mange timer våken før kvelden. Lettere å være konkret med tips om du hadde delt ca klokkeslett på hvordan dagen ser ut med dupp. Datteren min var halvannet år før hun gikk ned til en dupp på dagtid. Før det sto hun opp kl 6n også sov hun 9 - 11 og 14 - 15.30 og la seg 19.00. Anonymkode: 07b89...003 Nei, det høres helt normalt ut å sove to ganger på dagtid for en baby på 9 mnd. To sovinger og ca. 3 timers våkentid i mellom er vanlig. Se f.eks. NHI: Alder Bør sove Leggetid Bemerkning 8 -10 måneder 12-14 timer Mellom 17.30- 19.00 Babyer i denne alderen trenger kanskje bare to blunder om dagen. Psykologene som har utarbeidet rådene, mener leggetid bør være senest 3,5 timer etter den siste blunden. For å kompensere for en manglende tredje lur, kan man flytte leggetiden fram. https://nhi.no/familie/barn/nar-skal-barnet-legge-seg
AnonymBruker Skrevet 16. februar #27 Skrevet 16. februar Uanonym bruker skrev (10 minutter siden): Nei, det høres helt normalt ut å sove to ganger på dagtid for en baby på 9 mnd. To sovinger og ca. 3 timers våkentid i mellom er vanlig. Se f.eks. NHI: Alder Bør sove Leggetid Bemerkning 8 -10 måneder 12-14 timer Mellom 17.30- 19.00 Babyer i denne alderen trenger kanskje bare to blunder om dagen. Psykologene som har utarbeidet rådene, mener leggetid bør være senest 3,5 timer etter den siste blunden. For å kompensere for en manglende tredje lur, kan man flytte leggetiden fram. https://nhi.no/familie/barn/nar-skal-barnet-legge-seg Helt normalt er det, men samtidig greit å ha i bakhodet at barn er forskjellige Noen trenger mer søvn, noen trenger mindre søvn. Noen sover mye på dagtid og legger seg i passelig tid på kvelden, andre barn sover minimalt på dagtid og må legge seg typ rett etter middagstid 😅 Jeg har barn som alltid har sovet mindre enn normalen på dagtid, men til gjengjeld lagt seg tidlig på kvelden 🙂 Anonymkode: 484a6...b14
AnonymBruker Skrevet 16. februar #28 Skrevet 16. februar Om det akkurat har skjedd vil jeg anbefale å sjekke ørene hennes Anonymkode: 6ee5d...490
Fizzypo Skrevet 16. februar #29 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Om det akkurat har skjedd vil jeg anbefale å sjekke ørene hennes Anonymkode: 6ee5d...490 Støtter denne. Smerter ved ørebetennelser blir verre av å legges flatt og av en eller annen grunn virker det nesten alltid å være verst på kveldstid. Du har fått mange fine råd her, men hvis det fortsetter og ingenting funker hadde jeg bestilt time hos fastlege for å få sjekket ørene.
AnonymBruker Skrevet 17. februar #30 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hallo Jeg er alenemamma og har en 9 måneder gammel baby som har begynt å hylgråte hele kvelden når hun skal sove og det nytter ikke vugge henne til søvn hun hylskriker når jeg legger henne ned og har både prøvd å gå ut av rommet å la henne gråte litt å bli rolig men det blir hun ikke. Når jeg løfter henne tar det tid før hun slutter å gråte men starter hylgråter i det jeg legger henne ned. Har også prøvd med å ha henne ved siden av meg og at jeg blir der, men det nytter ikke. Har skjedd at hun har grått så mye at hun har brent seg og gulpet av det😣 har noen her hatt samme problem med sin baby? Eller småbarn isåfall? Dette er min første baby så jeg har ikke opplevd dette før. Blir veldig redd når hun gråter til hun brekker seg og aner ikke hva jeg skal gjøre. prøver å gi melk til henne før hun skal sove me det hjelper heller ikke. Jeg er i krise og har null anelse på hva jeg kan gjøre. Dette har vært et problem nesten alle kvelder i 2,5 uke nå og jeg er så utslitt. Anonymkode: 88921...ace Høres ut som at hun er skikkelig overtrøtt? Kanskje utviklingssprang? Anonymkode: 18b62...acf
AnonymBruker Skrevet 17. februar #31 Skrevet 17. februar Sånn var min fra en del yngre enn din og en stund etter, kunne ikke legge henne ned våken og måtte GÅ rundt kunne ikke bare sitte i en gyngestol eller noe. Jeg gikk sikkert flere kilometer frem og tilbake i leiligheten 😄 Ble slank da og sterk i armene 😄 Kunne ikke legge henne ned før hun sov. I perioder måtte jeg legge henne i vår seng og så bare ligge der hele kvelden for hun våknet hvert 15 minutt hvis jeg ikke var klin inntill. Så jeg hørte på lydbok, leste bok eller hadde med laptop. Det gikk over til slutt Hadde ikke lyst til å kjøre noe søvntrening eller gråtekur. Ville forsøkt litt andre tidspunkt for legging da, kan hende det må være tidligere eller senere. I perioder der de bytter antall dupper er det også gjerne vanskeligere med legging så man må ofte tilpasse leggetidene litt i sånne perioder. Hun er kanskje på vei fra 3 til 2 dupper for eksempel? Anonymkode: a5692...c0e
AnonymBruker Skrevet 17. februar #32 Skrevet 17. februar Kjenner en annen som hadde lik baby som min og hun hadde henne i bæresele hele kvelden til hun selv skulle legge seg, det funket bra for dem Anonymkode: a5692...c0e
Strigiformes Skrevet 17. februar #33 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hallo Jeg er alenemamma og har en 9 måneder gammel baby som har begynt å hylgråte hele kvelden når hun skal sove og det nytter ikke vugge henne til søvn hun hylskriker når jeg legger henne ned og har både prøvd å gå ut av rommet å la henne gråte litt å bli rolig men det blir hun ikke. Når jeg løfter henne tar det tid før hun slutter å gråte men starter hylgråter i det jeg legger henne ned. Har også prøvd med å ha henne ved siden av meg og at jeg blir der, men det nytter ikke. Har skjedd at hun har grått så mye at hun har brent seg og gulpet av det😣 har noen her hatt samme problem med sin baby? Eller småbarn isåfall? Dette er min første baby så jeg har ikke opplevd dette før. Blir veldig redd når hun gråter til hun brekker seg og aner ikke hva jeg skal gjøre. prøver å gi melk til henne før hun skal sove me det hjelper heller ikke. Jeg er i krise og har null anelse på hva jeg kan gjøre. Dette har vært et problem nesten alle kvelder i 2,5 uke nå og jeg er så utslitt. Anonymkode: 88921...ace Ta en kjøretur. Det pleier å hjelpe. Ville oppsøkt lege når det har vedvart så lenge...
AnonymBruker Skrevet 17. februar #34 Skrevet 17. februar Jeg har ei på straks 13 uker som har hylskreket ved leggetid om kvelden. Hun har kun roet seg når jeg har holdt henne opp og bysset (type knebøy 😅). Skjønte fort at hun var sinnssykt overtrøtt. Det er jo som regel derfor de begynner å hylskrike skikkelig og ikke finner roen. Dette varte i over 2 uker hos oss, fra hun var 10 uker. Så hun har lagt seg kl 17 om ettermiddagen i flere uker nå og sover til dagen etter (våkner kun 2-3 ganger for amming). Hun har hatt noen intense uker hvor hun ikke har fått sovet det hun trenger på dagtid, så da kapitulerer hun fullstendig rundt kl 17. Akkurat nå er hun syk, men håper det endrer seg nå som hun blir frisk ☺️. Skikkelig slitsomt når det står på. Anonymkode: 18b62...acf
AnonymBruker Skrevet 17. februar #35 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ei på straks 13 uker som har hylskreket ved leggetid om kvelden. Hun har kun roet seg når jeg har holdt henne opp og bysset (type knebøy 😅). Skjønte fort at hun var sinnssykt overtrøtt. Det er jo som regel derfor de begynner å hylskrike skikkelig og ikke finner roen. Dette varte i over 2 uker hos oss, fra hun var 10 uker. Så hun har lagt seg kl 17 om ettermiddagen i flere uker nå og sover til dagen etter (våkner kun 2-3 ganger for amming). Hun har hatt noen intense uker hvor hun ikke har fått sovet det hun trenger på dagtid, så da kapitulerer hun fullstendig rundt kl 17. Akkurat nå er hun syk, men håper det endrer seg nå som hun blir frisk ☺️. Skikkelig slitsomt når det står på. Anonymkode: 18b62...acf Fascinerende hvor forskjellige liv man lever med babyer. 3 mnd gammel, sovner kl 17 og våkner bare 2-3 ganger om natta for amming? Høres ut som en drøm, håper min neste blir sånn 😂 Anonymkode: b5b32...f16 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar #36 Skrevet 17. februar Bare IKKE gå fra en baby på 9 mnd når hun ligger og gråter. Anonymkode: eac44...ace 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar #37 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fascinerende hvor forskjellige liv man lever med babyer. 3 mnd gammel, sovner kl 17 og våkner bare 2-3 ganger om natta for amming? Høres ut som en drøm, håper min neste blir sånn 😂 Anonymkode: b5b32...f16 Ja vi har vært heldige med det har jeg skjønt ☺️. Anonymkode: 18b62...acf
AnonymBruker Skrevet 17. februar #38 Skrevet 17. februar Her bør du som nevnt sjekke våken og sovetid. Vår gutt protesterte veldig inden alderen om han var for lite trøtt for legging eks pga for "lang" søvn 2 hvil. trengte gjerne lengre våkenvindu på kveld. Så vi drøyde heller legging med 30 min. Pluss at hun kanskje begynner å vokse ut å bysses i søvn. Anonymkode: 26e89...6eb
AnonymBruker Skrevet 17. februar #39 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Her bør du som nevnt sjekke våken og sovetid. Vår gutt protesterte veldig inden alderen om han var for lite trøtt for legging eks pga for "lang" søvn 2 hvil. trengte gjerne lengre våkenvindu på kveld. Så vi drøyde heller legging med 30 min. Pluss at hun kanskje begynner å vokse ut å bysses i søvn. Anonymkode: 26e89...6eb Enig i at utsetting av leggetid og mindre soving kanskje kan hjelpe, men det er byssing som får henne til å sovne. Om jeg ikke vugger henne og går med henne i armene, skriker hun hele kvelden. Er ikke noe med gyngingen å gjøre, det er hva hun trenger for å roe seg ned. Hun er fortsatt en baby og har stort behov for nærhet ts Anonymkode: 88921...ace
AnonymBruker Skrevet 17. februar #40 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig i at utsetting av leggetid og mindre soving kanskje kan hjelpe, men det er byssing som får henne til å sovne. Om jeg ikke vugger henne og går med henne i armene, skriker hun hele kvelden. Er ikke noe med gyngingen å gjøre, det er hva hun trenger for å roe seg ned. Hun er fortsatt en baby og har stort behov for nærhet ts Anonymkode: 88921...ace Jeg ville bare gått rundt med henne jeg da. Vi måtte det med vår, var ikke noe annet som funka. Og det gikk over til slutt. Jeg tok en lydbok eller podcast på øret og vandret rundt mens jeg nynnet nattasanger for baby. Fikk hørt en del bøker 😄 Anonymkode: a5692...c0e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå