Gå til innhold

Noen flinke med forbrenning?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overvektig og har begynt å gå på tredemøllen,1 time hver dag. Hvordan forbrenne mest mulig? 

Anonymkode: 4c1bf...55e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så tungt som mulig. Da forbrenner du mest.

Men husk at grammene forsvinner med trening og kiloene på kjøkkenet. Så det er lurt å gjøre grep i matveien også.

Lykke til. 

Anonymkode: 65cc9...66e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men husk at grammene forsvinner med trening og kiloene på kjøkkenet. Så det er lurt å gjøre grep i matveien også.

Lykke til. 

Tusen takk for tips👍🏽

Skrevet

Anbefaler intervalltrening, jeg begynte med slike intervaller og hadde god effekt av det, mye fordi det hjalp å få sirkulasjonen i gang og ble mindre "væskefylt", og moro å se kondisjonen bli bedre forholdvis raskt:

4x4: varm opp 10 minutter slik at du får opp pulsen, deretter 4 minutter på stigning 7 og fart 5, deretter rolig gange på fart 4 og stigning 1 i 2-3 minutter. Gjør dette 4 ganger og gå ned 5-10 minutter til slutt. Obs! fart/stigning er bare forslag, du må selv finne hva som er terskelen din. På slutten av di 4 minuttenei hver omgang skal du bli såpass sliten at det er vanskelig å prate.

2/1: 2 minutter på stigning 10 (eller mer/mindre), fart 5 (eller mer/mindre)og 1 minutt pause, gjenta x 8.

45/15: 45 sekunder på stigning 10 (eller mer/mindre), fart 5 (eller mer/mindre), gjenta x 10-30.

Alle disse intervallene startet jeg med å gå på tredemølle, lettere å holde fart konstant og få bedre utbytte. Etterhvert som formen ble bedre, så kunne fart/stigning økes, og har begynt å jogge disse intervallene innimellom, men da uten stigningen. Det er likevel gange med stigning jeg får best utbytte av treningen, hjertemessig!

Jeg vil også anbefale styrketrening, det øker basalforbrenningen din.

Lykke til💪❤️

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler også intervaller.
Fin måte å øke kondisjonen på også. Bedre med 30 min intervall enn 1 time slentring på mølla. Så får du opp kondisjonen og kan gjøre mer og oftere og bli generelt mer aktiv. 

Og, jeg vil også anbefale deg å se etter andre treningsformer. 1 t på mølla er LENGE, det blir kjedelig på dag 3. Du kommer aldri til å klare det resten av livet. Så du trenger en bedre plan. Noe mer lysbetont og varierende. Om du ikke vil ut av huset, så kanskje en sykkel eller en romaskin, hva som helst som kan skape mer variasjon, ellers varer ikke denne planen din ut uka en gang. 

Jeg trener mye, har timer i gymsal med instruktør, har tung styrke på treningssenter, har yoga og har tredemølla hjemme og naturen ute i sommerhalvåret. Gleder meg til hver trening fordi de er så ulike. Da blir det en naturlig del av livet. Veldig få klarer å gå 1t på mølla hver dag resten av livet. Men trening og bevegelse må til - resten av livet.

Og så, som en annen sa, bevegelse er jo vel og bra, men løsningen mot overvekt ligger jo på samme sted som den er skapt, på kjøkkenet. Man må ikke trene i det hele tatt om man tilpasser matinntaket til aktivitetesnivå, svaret ligger i maten.

Anonymkode: 9bbb3...365

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke brenn alt kruttet på utholdenhetstrening/kardio. Bygg muskler! Større muskelmasse øker forbrenningen, og styrketrening har mange andre gevinster også, ikke minst for oss damer.
På treningssenteret der jeg går er det folk i alle aldre, fra tenårene og opp til 80-årene, som trener styrke. Og folk i alle fasonger og vektklasser, nybegynnere og erfarne. 
Og går man 20 min på tredemølle etter styrketrening, gjerne med litt stigning, DA renner svetten og kiloene av. Dette tipset har jeg fått av flere med lang treningserfaring, personlige trenere og også erfart selv. 

Lykke til!

Anonymkode: ba7a8...088

• Nyttig 3
Skrevet

Støtter det med at kiloene forsvinner på kjøkkenet. Det er der de fleste av oss har mest å hente.

Men forbrenning og kroppen er òg viktig. Ikke spis for ofte, spis variert, ha kontroll på kaloriene og sørg for rutiner rundt måltider og søvn. Kan og anbefale en gåtur etter middag.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men dytter du i sjokoladen i munnen så blir det ikke mye forbrenning. 

Anonymkode: 64465...35a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet ikke helt hva du mener med «dytte i sjokolade i munnen», men at sjokolade skulle redusere forbrenningen er selvsagt bare tull.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Lykke til. 

Jeg hadde stort hell med vanndiett i starten av min forvandling, fordi jeg hadde lagt meg til så mange uvaner; småsnacksing, store måltider og mye usunt. Jeg hadde to uker på kun vann. De første to dagene gikk lett. Dag tre og fire var tunge, så gikk resten bra. Det å kjenne hvor ofte underbevisstheten peilet meg mot en butikk for en bakevare og drikke var komisk. Etter de to ukene var jeg ned tre-fire kilo, og jeg begynte med ett måltid om dagen. Gjorde meg flid og lagde noe skikkelig godt til middag, men litt mindre porsjon. Var sulten etterpå, så da drakk jeg vann. Gikk ned 12 kilo på fem mnd, null trening. Nå er jeg ned 15, trener annenhver dag og spiser 1-2 måltider, litt under kaloribudsjett hver dag. Kryper ca 0,5kg ned i mnd. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

På mølle - incline. 3-4 km i timen, 13-15 % incline. Det forbrenner mest. 

Men, bygg muskelmasse - det bedrer også forbrenninga. Underkroppen har største muskler, så de er det lurt å fokusere på i starten. 

Lykke til ;)

Anonymkode: 62484...d8e

AnonymBruker
Skrevet

Legge om kostholdet.

Anonymkode: 6c8e7...04b

AnonymBruker
Skrevet

Ikke brenn alt kruttet på utholdenhetstrening/kardio. Bygg muskler! Større muskelmasse øker forbrenningen, og styrketrening har mange andre gevinster også, ikke minst for oss damer.
På treningssenteret der jeg går er det folk i alle aldre, fra tenårene og opp til 80-årene, som trener styrke. Og folk i alle fasonger og vektklasser, nybegynnere og erfarne. 
Og går man 20 min på tredemølle etter styrketrening, gjerne med litt stigning, DA renner svetten og kiloene av. Dette tipset har jeg fått av flere med lang treningserfaring, personlige trenere og også erfart selv. 

Lykke til!

Anonymkode: ba7a8...088

Hva er styrketrening ? Løfte vekter? 

AnonymBruker
Skrevet

Legge om kostholdet.

Anonymkode: 6c8e7...04b

Jeg prøver…

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva er styrketrening ? Løfte vekter? 

Ikke nødvendigvis, men ja; vektløfting kan være en del av det. Men det er mye man kan gjøre med egen kroppsvekt, spesielt i starten og om du søker opp på google, så finner du garantert noe du kan begynne med☺️ Anbefaler deg å ta deg råd til en time med PT som kan vise deg øvelser, det er gull verd!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det mest effektive er den aktiviteten du faktisk synes er interessant nok til å gjennomføre over tid. 

Nå på vinteren er langrenn veldig effektiv trening, man bygger både muskulatur og utholdenhet og heller ikke veldig skadeutsatt sport. 

Anonymkode: 034b8...86a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...