AnonymBruker Skrevet 16. februar #1 Skrevet 16. februar I Rogaland kryr det med mopedbilder for tiden - hva er greia her? Det er altså 16 åringer som kjører disse rundt omkring, med bare mopedlappen. Og kan kun kjøre i 45 km/t. Disse koster altså ca 200.000 kr å kjøpe. Hva er egentlig vitsen her? De selges jo videre når ungdommen får lappen, og hva selges de for da: Brukt: 40 000 – 120 000 kr Ny: 120 000 – 200 000+ kr https://www.finn.no/mobility/item/450451063 Skjønner ikke foreldre som faktisk kjøper en slik til poden. Syntes disse småbilene er farlige på veiene, og hvem får skylden dersom en vanlig bilkjører ender i ulykke med mopedbil? Nok en gang den vanlige bilkjører selv om det ikke var dens skyld? Anonymkode: 94073...017
AnonymBruker Skrevet 16. februar #2 Skrevet 16. februar Ser mange av de her og, sør i landet. Skjønner ikke at folk har råd til alt. Anonymkode: 4012d...be8 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #3 Skrevet 16. februar Heller det en moped. Vi skal ha det til våre barn. Bor på gård og her er det livsfarlige veier å gå/sykle på, og ingen buss. De tar traktorlappen i tillegg, men de får ikke bruke traktor som vanlig transportmiddel utenom i driften. Anonymkode: 3b733...8f0 3 1
frivis Skrevet 16. februar #4 Skrevet 16. februar (endret) Da har du ikke brukt mye tid på å lese om fordelene. Man slipper bompenger som ofte er 12-15000kr i året, man slipper EU kontroll som ofte er 10-30000kr annenhvert år, billigere forsikring, billigere i drift 0.3l på mila. Hallo, det er superlønnsomt å kjøre mopedbil.. Til og med jeg som er 40 år har vurdert å få meg en. Endret 16. februar av frivis 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar #5 Skrevet 16. februar frivis skrev (8 minutter siden): Da har du ikke brukt mye tid på å lese om fordelene. Man slipper bompenger som ofte er 12-15000kr i året, man slipper EU kontroll som ofte er 10-30000kr annenhvert år, billigere forsikring, billigere i drift 0.3l på mila. Hallo, det er superlønnsomt å kjøre mopedbil.. Til og med jeg som er 40 år har vurdert å få meg en. Hm når du sier det sånn... K35. Anonymkode: eb87a...048
AnonymBruker Skrevet 16. februar #6 Skrevet 16. februar frivis skrev (10 minutter siden): Da har du ikke brukt mye tid på å lese om fordelene. Man slipper bompenger som ofte er 12-15000kr i året, man slipper EU kontroll som ofte er 10-30000kr annenhvert år, billigere forsikring, billigere i drift 0.3l på mila. Hallo, det er superlønnsomt å kjøre mopedbil.. Til og med jeg som er 40 år har vurdert å få meg en. Det er jo sprøtt at 16åringer kjører dem, mopedbilene er jo ikke sikre i det hele tatt i møte med vanlige biler og andre kjøretøyer! Pga: 1. Lav vekt De er mye lettere enn vanlige biler (som ofte veier 1 200–2 000 kg). I en kollisjon med en større bil vil den lette bilen ta mest skade. 2. Mindre sikkerhetsutstyr De har ofte: Airbag (noen modeller) Setebelter Men de har ikke samme kollisjonssikkerhet som vanlige biler, og mange har svakere karosseri. 3. Dårligere kollisjonstester Vanlige biler testes av organisasjoner som Euro NCAP. Mopedbiler har ikke like strenge krav. Anonymkode: 94073...017
AnonymBruker Skrevet 16. februar #7 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo sprøtt at 16åringer kjører dem, mopedbilene er jo ikke sikre i det hele tatt i møte med vanlige biler og andre kjøretøyer! Pga: 1. Lav vekt De er mye lettere enn vanlige biler (som ofte veier 1 200–2 000 kg). I en kollisjon med en større bil vil den lette bilen ta mest skade. 2. Mindre sikkerhetsutstyr De har ofte: Airbag (noen modeller) Setebelter Men de har ikke samme kollisjonssikkerhet som vanlige biler, og mange har svakere karosseri. 3. Dårligere kollisjonstester Vanlige biler testes av organisasjoner som Euro NCAP. Mopedbiler har ikke like strenge krav. Anonymkode: 94073...017 Helt enig !!! Anonymkode: 75f69...fed
AnonymBruker Skrevet 16. februar #8 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo sprøtt at 16åringer kjører dem, mopedbilene er jo ikke sikre i det hele tatt i møte med vanlige biler og andre kjøretøyer! Pga: 1. Lav vekt De er mye lettere enn vanlige biler (som ofte veier 1 200–2 000 kg). I en kollisjon med en større bil vil den lette bilen ta mest skade. 2. Mindre sikkerhetsutstyr De har ofte: Airbag (noen modeller) Setebelter Men de har ikke samme kollisjonssikkerhet som vanlige biler, og mange har svakere karosseri. 3. Dårligere kollisjonstester Vanlige biler testes av organisasjoner som Euro NCAP. Mopedbiler har ikke like strenge krav. Anonymkode: 94073...017 Så moped er bedre tenker du? Anonymkode: 8d2de...8c1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #9 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så moped er bedre tenker du? Anonymkode: 8d2de...8c1 Jeg vet ikke med deg, men jeg kjører saktere og mer aktpågivende med mopeder rundt meg enn en mopedbil. Anonymkode: 94073...017 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #10 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet ikke med deg, men jeg kjører saktere og mer aktpågivende med mopeder rundt meg enn en mopedbil. Anonymkode: 94073...017 Ja, de tror jeg folk flest gjør. Anonymkode: 75f69...fed 1
Druid Skrevet 16. februar #11 Skrevet 16. februar I utgangspunktet er det enkelt å se at det er en mopedbil på avstand, og det er mulig å tilpasse kjøremønsteret tilsvarende, men det er mye enklere å bli observant på en moped. Jeg vil ikke bli overasket om det viser seg at mopedbiler opplever flere påkjørsler bakfra ettersom utbredelsen øker, spesielt når flere veier nedskalereres til 70.
AnonymBruker Skrevet 16. februar #12 Skrevet 16. februar Har aldri sett en sånn bil, men bor i Oslo. Anonymkode: 80a70...99b
AnonymBruker Skrevet 16. februar #13 Skrevet 16. februar Vi bor ruralt til 60-70 km fra Oslo, her er mopedbiler og UTV særs vanlig, det kommer av at det er meget dårlig offentlig kommunikasjon, og at jeg som forelder ikke lenger har ork til å kjøre unger til og fra altmulig rart lenger. kjørte på barna i ti år fra de var 6 til de var 16, 200K kr for å slippe kjøring er billig! Anonymkode: f35b2...844
AnonymBruker Skrevet 16. februar #14 Skrevet 16. februar Der vi bor går det i traktor, utv og atv, eller lett motorsykkel på de fra 16år, og fleste tar lappen når de fyller 18. Er den måten de kommer seg rundt uten at foreldre kjører. Anonymkode: d4a40...cd4
AnonymBruker Skrevet 19. februar #15 Skrevet 19. februar Mopedbiler er en uting, og burde forbys på veier der fartsgrensa er over 60. Disse plastbokser har omtrent null sikkerhet ved kollisjoner, noe flere dødsulykker har vist. Mopedbilen ble omtrent pulverisert i sammenstøt med vanlig bil. I tillegg så er brukerene av disse plastboksene svært uansvarlige. De svinger omtrent aldri til side for å slippe fram annen trafikk, de overholde ikke vikeplikt, og det går med full gass, selv om fartsgrensa er 30. Hver eneste dag ser jeg disse plastboksene i 80-sonen med 20-30 biler i kø bak, og i boligfeltet med 30-sone kjører de så barn, hunder og andre folk skvetter unna, totalt uten hensyn. Mange av disse er også modifiserte, med senking, trimming og ulovlige lys. Når det da ikke er pkk på disse så virker det som om det bare er fritt fram... Nei, fjern disse fra veiene, de gjør trafikken farligere, ikke bare for seg selv, men for alle. Anonymkode: bf479...dab 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar #16 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 17.37): Det er jo sprøtt at 16åringer kjører dem, mopedbilene er jo ikke sikre i det hele tatt i møte med vanlige biler og andre kjøretøyer! Anonymkode: 94073...017 Alt er relativt. En stor og tung bil er sikrere enn en mindre og lettere bil. Selv en liten bil er sikrere enn en mopedbil. Men en mopedbil er sikrere enn en motorsykkel eller moped. Skulle man forby alt som ikke var maksimalt kollisjonssikkert måtte vi alle kjørt tanks, og så hadde vi vært like langt når vi krasjet med hverandre... Anonymkode: 851af...ac5 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar #17 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 19.52): Har aldri sett en sånn bil, men bor i Oslo. Anonymkode: 80a70...99b Det er noen på Nordstrand Anonymkode: 0f0a2...c7c
AnonymBruker Skrevet 24. februar #18 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 17.26): Heller det en moped. Vi skal ha det til våre barn. Bor på gård og her er det livsfarlige veier å gå/sykle på, og ingen buss. De tar traktorlappen i tillegg, men de får ikke bruke traktor som vanlig transportmiddel utenom i driften. Anonymkode: 3b733...8f0 frivis skrev (På 16.2.2026 den 17.26): Da har du ikke brukt mye tid på å lese om fordelene. Man slipper bompenger som ofte er 12-15000kr i året, man slipper EU kontroll som ofte er 10-30000kr annenhvert år, billigere forsikring, billigere i drift 0.3l på mila. Hallo, det er superlønnsomt å kjøre mopedbil.. Til og med jeg som er 40 år har vurdert å få meg en. Disse to innleggene oppsummerer godt motivasjonen bak slike kjøretøy. Det første er at de brukes av aldersgruppen mellom 16 og 18 som ikke har førerkort kl B ennå. Ingen bombe at de er populære i mer grisgrendte strøk med dårlig kollektivtilbud. I motsetning til en moped kan de også fungere som helårskjøretøy. Men selv om de er mer populære på landet enn i byen brukes de nok mest i nærtrafikken, over korte avstander, og på veier med lavere fartsgrense eller liten trafikk, sånn at maksfart på 45 km/h ikke er et kjempeproblem. I det øyeblikket man fyller 18 og får lappen faller jo poenget med slike kjøretøy bort. De er uforholdsmessig dyre, og man får en helt kurant bruktbil for mindre penger. Hvis da ikke motivasjonen er den andre grunnen, som er bompenger. Men hvis man er voksen og har førerkort velger man vel gjerne ikke en "mopedbil" som maks kan gå i 45 km/h, men en variant som er klassifisert som firehjuls motorsykkel og kan gå i 80 km/h. Da har man et langt mer praktisk kjøretøy for pendling over lengre strekninger, og det er vel nettopp slike som er populære på steder med høy bompengebelastning. Anonymkode: 851af...ac5 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar #19 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er noen på Nordstrand Anonymkode: 0f0a2...c7c Ja. Nordstrand har av en eller annen grunn en mopedkultur som også inkluderer mopedbiler. Det er også nien rundt i Bærum, men der er det i hovedsak gamle som ikke lenger får kjøre vanlig bil. Anonymkode: 0745b...47f
NatNat Skrevet 24. februar #20 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 17.22): Ser mange av de her og, sør i landet. Skjønner ikke at folk har råd til alt. Anonymkode: 4012d...be8 jeg tror de er praktisk for folk som ikke har lappen eller de som mistet lappen ! Og i motsetning til vanlig moped, man er beskyttet mot alt slags vær---
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå