Gå til innhold

Beste sengeløsning for gutter i barneskolealder?

Valg av seng til gutter i barneskolealder  

35 stemmer

1. 1. Hva mener du er den beste sengeløsningen for barn i denne alderen?

• Sengeramme på gulvet
      2
    • Rammemadrass på bøyler/bein
      19
    • Dagseng m/uttrekk
      9
    • Sovesofa
      0
    • Loftseng
      4
    • Køyeseng
      1
    • Annet
      0
  2. 2. Med hvilken bredde på madrassen?

• 70/75 cm
      0
    • 80/90 cm
      24
    • 120 cm
      8
    • 140 cm
      0
    • Dobbeltseng (150/160/180 ++)
      2
    • Vet ikke
      1

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener dere? Og hvilken bredde? Er så usikker på hva jeg skal velge. 

Skal man fokusere på enkelthet ved overnattingsbesøk, lekeplass på gulvet, skjermet sengeplass, plass til flere kompiser for spilling/tv, utfordring med bytting av laken og sengetøy, hvor enkelt det er å komme seg ut av sengen for å rekke toalettet osv? Det føles mye vanskeligere på gutter enn jenter faktisk, en gutt på 8 og en på 11 er jo så ekstremt forskjellig at jeg aner ikke hvordan jeg skal velge noe som både passer nå og i 3-4-5 år fremover. 

Anonymkode: 31e2f...5a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Planlegges det kun for at senga skal vare i 3-5 år? Hvorfor ikke lenger? 

Du skriver ikke noe om størrelse på soverommet eller hvilke andre muligheter der er. Har bruker vi luftmadrass til gjester, og har et eget soverom som brukes som en stue til ungen hvor det er en sofa og tv med switch. 

Senga kan ungen bytte på selv med årene, har 160 i bredden (stort soverom) og har hatt den i snart 10 år. Bytta på senga sammen i starten. Husk at de skal lære seg å gjøre dette selv... 

Anonymkode: 54b03...c63

AnonymBruker
Skrevet

Vi har gått for 90 cm rammemadrasser til våre. Eldste bytta til 120 da han ble tenåring men han har plass til det på rommet. Yngste gikk for å beholde sengen for å ha plass til et større pax-garderobeskap på rommet 

Anonymkode: 2f36d...f12

Skrevet

Deler de rom? I så fall køyeseng. Ellers er vi fan av sånn seng med uttrekk/under seng til overnattingsgjester. 90-seng fungerer bra, 75 blir litt smalt om man plutselig må stokke om litt eller får familiebesøk og en voksen må låne senga for en natt.

Hvis man i det hele tatt vil at ungene skal leke på rommet, må man prioritere gulvplass. Under en loftseng (hvis at de ikke deler rom) er det også plass til en pult/gamingopplegg eller en liten sofa for å ha vennebesøk. Som ungdom hadde jeg loftseng med en liten sovesofa under, for maksimal utnyttelse av plassen på et lite soverom.

AnonymBruker
Skrevet

Rommet sin størrelse og layout har mye og si. Hva annet skal ha plass der. Har barnet mye overnattingsbesøk?

Min har aldri hatt noen stor interesse av overnatting så dette er ikke veldig høyt prioritert hos oss. Rommet er 15 kvm 

Vi har en voksen enkeltseng. Ville aldri valgt noe mindre. 

Anonymkode: 6ff9b...7ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Planlegges det kun for at senga skal vare i 3-5 år? Hvorfor ikke lenger? 

Du skriver ikke noe om størrelse på soverommet eller hvilke andre muligheter der er. Har bruker vi luftmadrass til gjester, og har et eget soverom som brukes som en stue til ungen hvor det er en sofa og tv med switch. 

Senga kan ungen bytte på selv med årene, har 160 i bredden (stort soverom) og har hatt den i snart 10 år. Bytta på senga sammen i starten. Husk at de skal lære seg å gjøre dette selv... 

Anonymkode: 54b03...c63

Fordi av erfaring trenger de bedre kvalitet på seng/madrass når de begynner å få tyngre kropp, sånn i 12-13-14 års alderen. Og jeg tenkte ikke kjøpe veldig dyr seng/madrass nå når de er små, legger heller penger i det når de trenger det mer senere :) 

Skrevet

Jeg kjøpte 120 seng til min 6 åring, med en tanke om at den skal vare til han flytter ut om den ikke skulle bli ødelagt før😊

• Nyttig 1
Skrevet

Våres hadde dagpenger hvor en kunne trekke ut gjeste seng under. Hadde fjærmadrass med overmadras 90x200

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fordi av erfaring trenger de bedre kvalitet på seng/madrass når de begynner å få tyngre kropp, sånn i 12-13-14 års alderen. Og jeg tenkte ikke kjøpe veldig dyr seng/madrass nå når de er små, legger heller penger i det når de trenger det mer senere :) 

Men hvorfor kaste bort penger på det? Kjøp bare en kvalitets rammemadrass og bytt evnt overmadrassen ved behov? 

Anonymkode: 339c4...ce9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår førsteklassing har en loftseng, som vi har bygd en trapp til. Dette er enklere enn stige, men gir gulvplass.

Vi har også en madrass som han bruker på gulvet noen ganger. Denne bruker han når han er syk, skadet eller bare nattredd. Vi bruker også madrassen når han har overnattingsgjester (foreløpig bare lillesøster), eller når de må flytte ut på altanen om sommeren.

90 cm virker som en fin bredde. Barneskolebarn deler vanligvis ikke seng med noen, så de trenger ikke noe bredere. 75 cm kan bli litt trangt med tykk dyne og kosedyr. Gulvplass er viktigere i den alderen.

Anonymkode: 28b25...4cb

AnonymBruker
Skrevet

Vi har Slåkt fra Ikea, den med uttrekkbar ekstraseng og 2 skuffer. Vi brukte den ekstra sengen ofte da han var liten og ikke ville sove alene, nå brukes den av venner på overnatting. Også veldig greit med oppbevaring i skuffene

Screenshot_20260218_200916_IKEA.jpg

Anonymkode: 50321...c28

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi hatt slåkt fra ikea eller hemnes sin dagseng. Slås ut ved besøk, og oppbevaring er det også på de. Nå er yngstemann blitt 11 så til våren blir rommet pusset opp og byttes ut med 120 rammemadrass.

Anonymkode: a99c4...b0c

Skrevet

Vi har aldri byttet seng til noen av våre (byttet overmadrass innimellom da). De fleste har hatt dobbeltseng, 160 eller 180 fra starten. Da var det lett for en voksen å sove der inne, god plass til gjester og god plass til til turning. Den ene med veldig lite rom har en sånn uttrekksseng fra ikea, men hun velger stort sett å ha den utslått som dobbeltseng uansett. Har madrasser som er gode nok for oss voksne også, men fra ikea, så ikke akkurat superdyrt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo også an på hvor stort rom han har. Min hadde 70x200 seng helt til vi flyttet til et større hus. Nå har han et rom på 12 kvm og har 120 seng, det er plass til senga men fortsatt nok gulvplass både til skap, bokhylle, skrivebord og plass å sitte og leke eller henge med venner. Det ville ikke vært plass til i hans forrige rom som var 8 kvm. 
jeg har sett flere enn en gang at foreldrene kjøper 120 seng til selv små barn - med tanke at den sengen kan barnet ha resten av barndommen. Men barna føler stor seng blir for ukoselig og til og med skummelt. Og det er ikke plass på rommet til noe som helst annet, da sengen tar halve rommet.

Anonymkode: 3db2f...522

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt IKEA Hemnes dagseng eller samme type til alle mine barn fra like før barneskole og til de er ungdom. Ser fin ut, har skuffer under, trekkes lett ut til dobbeltseng og kan brukes som sofa ved behov.

Anonymkode: 7b1af...0d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 19.08):

Men hvorfor kaste bort penger på det? Kjøp bare en kvalitets rammemadrass og bytt evnt overmadrassen ved behov? 

Anonymkode: 339c4...ce9

Hvis rammemadrass fremstår som den beste løsningen kjøper jeg selvsagt en som tåler mange års bruk 😊 Er bare litt usikker på hva som er lurt og ikke mtp valget om gulvplass vs seng osv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2026 den 15.37):

Vår førsteklassing har en loftseng, som vi har bygd en trapp til. Dette er enklere enn stige, men gir gulvplass.

Vi har også en madrass som han bruker på gulvet noen ganger. Denne bruker han når han er syk, skadet eller bare nattredd. Vi bruker også madrassen når han har overnattingsgjester (foreløpig bare lillesøster), eller når de må flytte ut på altanen om sommeren.

90 cm virker som en fin bredde. Barneskolebarn deler vanligvis ikke seng med noen, så de trenger ikke noe bredere. 75 cm kan bli litt trangt med tykk dyne og kosedyr. Gulvplass er viktigere i den alderen.

Anonymkode: 28b25...4cb

Hvis de har bred nok så deler de jo når de har overnattingsbesøk. Med mindre gutter er veldig annerledes enn jenter. Loftsseng virker veldig lurt, men ser for meg at da vil begge ligge på gulvet på madrass ved overnatting? 

solsolsol skrev (På 18.2.2026 den 21.43):

Vi har aldri byttet seng til noen av våre (byttet overmadrass innimellom da). De fleste har hatt dobbeltseng, 160 eller 180 fra starten. Da var det lett for en voksen å sove der inne, god plass til gjester og god plass til til turning. Den ene med veldig lite rom har en sånn uttrekksseng fra ikea, men hun velger stort sett å ha den utslått som dobbeltseng uansett. Har madrasser som er gode nok for oss voksne også, men fra ikea, så ikke akkurat superdyrt. 

Har dere hatt store rom? 

AnonymBruker skrev (På 19.2.2026 den 22.12):

Det kommer jo også an på hvor stort rom han har. Min hadde 70x200 seng helt til vi flyttet til et større hus. Nå har han et rom på 12 kvm og har 120 seng, det er plass til senga men fortsatt nok gulvplass både til skap, bokhylle, skrivebord og plass å sitte og leke eller henge med venner. Det ville ikke vært plass til i hans forrige rom som var 8 kvm. 
jeg har sett flere enn en gang at foreldrene kjøper 120 seng til selv små barn - med tanke at den sengen kan barnet ha resten av barndommen. Men barna føler stor seng blir for ukoselig og til og med skummelt. Og det er ikke plass på rommet til noe som helst annet, da sengen tar halve rommet.

Anonymkode: 3db2f...522

Rommet er kun 10m2, avlangt. Synes også 120 blir litt lite til overnatting i samme seng når de er større, men nå vet jeg ikke om gutter er slik at de like gjerne sover sammen slik jenter gjør? Med datter var det veldig praktisk med 140 fordi ved overnatting sov de sammen. Og størrelsen passer også som student som kommer hjem på helg med kjæreste. 120 blir for akkurat for trangt, så da blir valget nesten 80/90 + uttrekk eller minst 140. 

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har hatt IKEA Hemnes dagseng eller samme type til alle mine barn fra like før barneskole og til de er ungdom. Ser fin ut, har skuffer under, trekkes lett ut til dobbeltseng og kan brukes som sofa ved behov.

Anonymkode: 7b1af...0d0

Hadde Hemnes til eldste, men skikkelig madrass ble litt for høy, så da må man ha oppbevaring til den ekstra madrassen og det ble veldig mye styr med den i stedet. Ble da solgt og kjøpt en sengeramme med madrass i 140-bredde som funket fint, og ikke minst mulighet til å bytte madrass hvis det skulle bli nødvendig. Men det var da i alder 13+, dvs helt ferdig med å leke på gulvet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis de har bred nok så deler de jo når de har overnattingsbesøk. Med mindre gutter er veldig annerledes enn jenter. Loftsseng virker veldig lurt, men ser for meg at da vil begge ligge på gulvet på madrass ved overnatting? 

Har dere hatt store rom? 

Rommet er kun 10m2, avlangt. Synes også 120 blir litt lite til overnatting i samme seng når de er større, men nå vet jeg ikke om gutter er slik at de like gjerne sover sammen slik jenter gjør? Med datter var det veldig praktisk med 140 fordi ved overnatting sov de sammen. Og størrelsen passer også som student som kommer hjem på helg med kjæreste. 120 blir for akkurat for trangt, så da blir valget nesten 80/90 + uttrekk eller minst 140. 

Hadde Hemnes til eldste, men skikkelig madrass ble litt for høy, så da må man ha oppbevaring til den ekstra madrassen og det ble veldig mye styr med den i stedet. Ble da solgt og kjøpt en sengeramme med madrass i 140-bredde som funket fint, og ikke minst mulighet til å bytte madrass hvis det skulle bli nødvendig. Men det var da i alder 13+, dvs helt ferdig med å leke på gulvet. 

Sønnen min har 120 seng på 7 kvm rom. 😅 Senga står på tvers i rommet, så syns ikke den tar så mye av rommet. Hadde han hatt mindre seng måtte han hatt ekstra stol eller noe, nå sitter de i senga hans og gamer/bruker som sofa. 

Han leker ikke på gulvet, skal han bygge Lego er han i stua. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...