Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei dame fra utlandet som jeg har vært sammen med i noen år nå.

Allerede under datingfasen merket jeg at hun mangler fullstendig selvinnsikt. Jeg overså det da fordi det er første gang ei dame har vist interesse for meg. Og skal jeg ha en sjans til å stifte familie, må jeg ta den muligheten om den dukker opp. Så jeg overså det og rasjonaliserte det vekk som språkforvirring.

Vi har med tiden blitt samboere og har det godt på mange områder i livet. Hun er snill som dagen er lang og vil alle rundt seg vel. Men vi sliter med kommunikasjonen og får aldri noen dyp relasjon på grunn av det. Hun mangler som sagt helt selvinnsikt og forstår heller ikke analogier, sliter med konsepter, logikk og forstår kun ting bokstavelig.

Dette gjør at jeg føler meg veldig ensom i forholdet. Selv om jeg har noen rundt meg hele tiden føler jeg likevel at jeg ikke har noen å prate med om mer enn bare helt overfladiske ting. Våre krangler blir også verre enn de trenger å være på grunn av dette.

Nå er vi kommet til et punkt i forholdet hvor barn er et tema. Men jeg må virkelig vurdere om jeg skal sette en stopp nå eller kjøre på.

Det skal sies at hun kommer fra et fattig land og en fattig bakgrunn. Dumper jeg henne vil hun slite med mer enn med bare følelsene. Dette holder meg også igjen for å avslutte. Jeg har som sagt også en drøm om å få barn, og vet ikke om denne muligheten vil dukke opp igjen. 

Noen råd?

Anonymkode: 0d495...163

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres jo ut som det er mangel på utdannelse og forståelse for kulturen hun lever i. 
Hvor er hun fra og hva har dere ha som fellesnevnere da?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du blir jo bare fordi du vil ha barn og på grunn av særlig samvittighet. Svaret er åpenbart.

Anonymkode: c999e...a51

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker på meg som at det er lav IQ som er hovedproblemet hennes. Og slikt kan ikke "fikses" på noen måte.

Anonymkode: 63bc5...497

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Virker på meg som at det er lav IQ som er hovedproblemet hennes

På seg selv kjenner man andre. 

Anonymkode: ee7b5...0f5

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket land er hun fra?

Anonymkode: b2b0c...ab2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du sier hun mangler selvinnsikt, men gir ingen eksempler på det. Hva er det som gjør at du mener hun ikke har selvinnsikt?

Det andre du nevner, med å forstå ting bokstavelig, problemer med logikk osv kan ha en naturlig sammenheng med manglende skolegang og lav språkforståelse. 

Anonymkode: acd72...d74

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Slik hadde jeg det med min x.

Du kommer til å føle deg veldig ensom i dette forholdet, så tenk deg veldig nøye om før du får barn med henne ihvertfall.

Når dere ikke møtes på et intellektuelt nivå, og det er såpass elementært i et forhold, at det kommer ikke til å funke i lengden. Sånn er det for meg ihvertfall.

Endret av got2go
  • Liker 2
Gjest Teknoil
Skrevet (endret)

Er jo ganske vanlig at folk ser på partneren som noen som skal gi dem barn. Flere venninner osv stiller ultimatum til kjæresten at de skal ha barn nå, eller slå opp.

Er tydelig hva som er viktigst.

Du må bare bestemme deg hva som er viktigst for deg akkurat nå. Det kan sikkert være befriende å være bevisst i hva du ønsker ut av forholdet videre, som kan gjøre deg lettere til sinns hvis du blir værende.

For å være litt forsonende, det er jo også mulig at din tilnærming til henne over tid vil bidra til mer selvinnsikt og refleksjon. Kanskje du kan reflektere over hvordan du er i dette forholdet, og hva du kan gjøre for å forbedre dette punktet.

Endret av Teknoil
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser det som at hun er vant til en annen kultur enn deg og det er der problemet ligger. F.eks har Frankrike en annen type humor enn Norge (ser det i filmer o.a.). I tillegg ulikt språk og uttrykk som dere ikke har til felles. Det betyr ikke at hun er dummere eller har mindre innsikt enn deg, hun har bare en annen bakgrunn. Et par har ulik barndom og bakgrunn og derfor forskjellig tilnærming til livets utfordringer. Men kjærlighet for hverandre gjør at man respekterer disse ulikhetene eller ivertfall tolererer dem.

Om du ikke aksepterer henne for slik hun er i dag, vil det nok aldri bli bra. Etterhvert vil du begynne å se ned på henne og kanskje utvikle forakt. Vil du virkelig skape en familie opp i dette, der du risikerer brudd og det blir vanskelig å samarbeide fordi dere er så ulike ? Tenk på barnet som eventuelt kommer til verden, som fortjener foreldre som respekterer og er ivertfall litt glade i hverandre, ikke tenk kun på deg selv. For det er det du gjør nå. Egoistisk kaller jeg det. 

Anonymkode: f24c9...9bc

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Allerede under datingfasen merket jeg at hun mangler fullstendig selvinnsikt. Jeg overså det da fordi det er første gang ei dame har vist interesse for meg. Og skal jeg ha en sjans til å stifte familie, må jeg ta den muligheten om den dukker opp. Så jeg overså det og rasjonaliserte det vekk som språkforvirring.

Vi har med tiden blitt samboere og har det godt på mange områder i livet. Hun er snill som dagen er lang og vil alle rundt seg vel. Men vi sliter med kommunikasjonen og får aldri noen dyp relasjon på grunn av det. Hun mangler som sagt helt selvinnsikt og forstår heller ikke analogier, sliter med konsepter, logikk og forstår kun ting bokstavelig.

Dette gjør at jeg føler meg veldig ensom i forholdet. Selv om jeg har noen rundt meg hele tiden føler jeg likevel at jeg ikke har noen å prate med om mer enn bare helt overfladiske ting. Våre krangler blir også verre enn de trenger å være på grunn av dette.

Nå er vi kommet til et punkt i forholdet hvor barn er et tema. Men jeg må virkelig vurdere om jeg skal sette en stopp nå eller kjøre på.

Det skal sies at hun kommer fra et fattig land og en fattig bakgrunn. Dumper jeg henne vil hun slite med mer enn med bare følelsene. Dette holder meg også igjen for å avslutte. Jeg har som sagt også en drøm om å få barn, og vet ikke om denne muligheten vil dukke opp igjen. 

Noen råd?

Jeg skrev tråden om voksne kvinner som oppfører seg som «barn» sammen med menn i offentligheten. Min mistanke er at menn holder ut med det fordi de ellers ikke får dame. Men dere må bare ikke finne på å få barn med noe sånt.

Anonymkode: 27d26...4a7

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du sier hun mangler selvinnsikt, men gir ingen eksempler på det. Hva er det som gjør at du mener hun ikke har selvinnsikt?

Det andre du nevner, med å forstå ting bokstavelig, problemer med logikk osv kan ha en naturlig sammenheng med manglende skolegang og lav språkforståelse. 

Anonymkode: acd72...d74

Man behøver ikke gi eksempler, mennesker som er på nivå med trådstarter forstår godt hva han mener. 

Anonymkode: 27d26...4a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noen råd?

Har du sikret at du har lært deg et språk hun snakker flytende? 

Anonymkode: 30d7b...ec2

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet her? Du sier jo selv at du ikke har sjans på noen andre, at det er dette du får. Da får du enten velge å være i et dårlig forhold eller å være alene. Mange ville valgt det siste, men det kommer sikkert litt an på erfaringer og selvbilde osv. Jeg er f.eks singel og har valgt å være det fordi jeg ikke har funnet noen som er helt perfekt for meg. Mangler ikke tilbud og har datet flere som er ganske bra, men det er som regel alltid noe som gjør at jeg føler det blir feil. 

Anonymkode: 70376...241

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er din forståelse hvis dere skulle kun ha kommunisert på hennes språk?

Anonymkode: d828c...b82

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ikke at hun er dum for det er absolutt flere muligheter her, men om det skulle være slik at hun er det, så må du ta det med i beregningen at barna dine muligens kan arve det.

Anonymkode: b7d3e...81d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har hun ikke jobb?

Anonymkode: 6426f...798

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

På seg selv kjenner man andre. 

Anonymkode: ee7b5...0f5

Hvor i alle dager plukker du det fra?

Når man ikke forstår analogier, logikk og konsepter, og bare forstår ting som er helt bokstavelig tyder det så absolutt på lav IQ, ikke bare manglende språkforståelse.

Anonymkode: 63bc5...497

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt det der er helt normalt for dem med annet morsmål enn norsk, det er ikke msnglende selvinnsikt

Anonymkode: 66254...5a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk at hun plutselig kan ta med barnet tilbake til landet sitt da, så må du bruke resten av livet på å prøve å få barnet tilbakeført. Ville funnet meg noe annet.

Anonymkode: 1b6ea...ae9

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...