Gå til innhold

Noen som har hatt lungehinnebetennelse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg har lungehinnebetennelse, har også muligens hatt lungebetennelse. Har vært hos lege, og prøvene sier virus. 

Jeg er nå på 5 uken med hosting. Har hatt kraftig slimhoste. Denne er løsere og bedre nå, men smertene i høyre side er der enda. De har vært der ca. 1,5 uke. Det er som en kniv i ribbena, og jeg kjenner det når jeg puster, men er verst ved hosting eller visse bevegelser. Sitter også nå litt i ryggen høyre side. 

Formen har vært opp og ned, har hatt frostbyer og feberfølelse en dag, neste dag ikke, så kommer det tilbake igjen en annen dag osv. + svimmelhet og har generelt følt meg ikke 100 % de siste ukene. 

Jeg lurer på om det er noen andre som har hatt lungehinnebetennelse, og som vet litt om forløpet? Hvor lenge varer det, hva kan man gjøre? 

Fikk beskjed om å ta smertestillende, ikke noe mer.

Jeg skal snart reise utenlands, og det hadde vært fint å blitt litt bedre av dette innen da. 

Hilsen kvinne, 43.

Anonymkode: 613aa...ab5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær klar over at reiseforsikringen din sannsynligvis ikke vil gjelde dersom du på denne utenlandsreisen din opplever å bli verre eller sykere av lungehinnebetennelsen din, eller blir syk av noe som kan tilbakeføres til lungehinnebetennelsen, siden du hadde den lenge før avreise, men likevel valgte å dra. Det er ikke særlig lurt, spør du meg. Man bør aldri legge ut på reise med sykdom i kroppen fra før. Hva om du blir verre og må legges inn på sykehus, og forsikringen din ikke er gyldig lenger pga du dro med sykdom kjent fra før?

Du bør avlyse reisen, definitivt. 

En reiseforsikring dekker kun sykdom som skjer akutt og uventet, ikke sykdom som var kjent eller under behandling før reisen.
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke det jeg spurte om, men takk for svar.

TS

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var ikke det jeg spurte om, men takk for svar.

TS

Nei, men det var noe svært viktig det ikke ser ut til at du visste, så derfor svarte jeg det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo yngre enn de jeg kjenner som har hatt det. Og de jeg kjente døde av det..

Anonymkode: 72b2c...cc3

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha fått noe nytt på toppen. Lenge siden du har vært hos legen? Tatt Røntken? CRP? Testet for konkrete bakterier inkludert dyrkning? 

Anonymkode: 8943b...73d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har nylig hatt lungebetennelse + lungehinnebetennelse og måtte innlegges på sykehus i over 10 dager for kraftig IV-behandling og dren i ene lungen for å få ut pusset som hadde satt seg i lungehinna.

Han hadde noen av de samme symptomene  som deg + noen flere (vedvarende feber, veldige smerter på siden av brystet, svimmelhet, vanskelig å puste, særlig dypt, det kom også tørrhoste etterhvert grunnet at betennelse irriterte lungene, dårlig allmenntilstand osv.). 

For å være sikkert på at du ikke har en tiltagende infeksjon hadde jeg bedt om sjekk av crp hos fastlege, evt to dager på rad om du har forhøyet,for å se om crp går opp eller ned. Ultralyd av der du har vondt på kan også gjøres for å se hvordan område ser ut og om det har dannet seg væske der. Min sønn gikk fra 50 i crp til nesten 300 på noen få dager. Samt at hvite blodceller ikke gikk opp. Var blodprøver og CT som gjorde at legene slo alarm, ikke røntgen eller utallige kliniske legeundersøkelser (tok tid før man fant ut at det var væske i pleurahinnen). 

Så selv om du sannsynligvis ikke får samme sjeldne forløp som min sønn, så hadde jeg bedt om en ekstra sjekk og blodprøver til lege. Går crp mye opp og blir høy og form ikke blir bedre, krev flere undersøkelser, som feks ultralyd. Denne betennelsen kan være snikende. 

Masse god bedring. 

Anonymkode: 4141e...fe4

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Mitt barn har nylig hatt lungebetennelse + lungehinnebetennelse og måtte innlegges på sykehus i over 10 dager for kraftig IV-behandling og dren i ene lungen for å få ut pusset som hadde satt seg i lungehinna.

Han hadde noen av de samme symptomene  som deg + noen flere (vedvarende feber, veldige smerter på siden av brystet, svimmelhet, vanskelig å puste, særlig dypt, det kom også tørrhoste etterhvert grunnet at betennelse irriterte lungene, dårlig allmenntilstand osv.). 

For å være sikkert på at du ikke har en tiltagende infeksjon hadde jeg bedt om sjekk av crp hos fastlege, evt to dager på rad om du har forhøyet,for å se om crp går opp eller ned. Ultralyd av der du har vondt på kan også gjøres for å se hvordan område ser ut og om det har dannet seg væske der. Min sønn gikk fra 50 i crp til nesten 300 på noen få dager. Samt at hvite blodceller ikke gikk opp. Var blodprøver og CT som gjorde at legene slo alarm, ikke røntgen eller utallige kliniske legeundersøkelser (tok tid før man fant ut at det var væske i pleurahinnen). 

Så selv om du sannsynligvis ikke får samme sjeldne forløp som min sønn, så hadde jeg bedt om en ekstra sjekk og blodprøver til lege. Går crp mye opp og blir høy og form ikke blir bedre, krev flere undersøkelser, som feks ultralyd. Denne betennelsen kan være snikende. 

Masse god bedring. 

Takk for nyttige råd!

Min crp var ikke høy da jeg var hos legen i forrige uke, men sikkert lurt med en ny prøve.

Hadde din sønn virus eller bakteriell betennelse? 
Virus virker det som ikke er noe behandling for, annet enn smertestillende. Fikk bare beskjed om at dette er noe som går over av seg selv. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er jo yngre enn de jeg kjenner som har hatt det. Og de jeg kjente døde av det..

Anonymkode: 72b2c...cc3

Vireklig? Tror du legen hadde sendt meg hjem om jeg var døende?🙄

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hadde din sønn virus eller bakteriell betennelse? 
Virus virker det som ikke er noe behandling for, annet enn smertestillende. Fikk bare beskjed om at dette er noe som går over av seg selv. 

Bakteriell (streptokokker). Men crp gikk fra lav ved første sjekk (cirka 10), til veldig høy på  cirka 10 dager. Utviklet seg gradvis mao. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...