AnonymBruker Skrevet 15. februar #1 Skrevet 15. februar Som overskriften sier er jeg blitt gravid for første gang og jobber som kontaktlærer for en 2.klasse. Jeg er den andre læreren de har hatt og tenker de trenger stabilitet ift kontaktlærer. Har termin i oktober, dersom alt går etter plan. Når ville dere sagt ifra til nærmeste leder? det er jo en lærerkabal som skal legges ift neste skoleår, samtidig som jeg ikke vil si noe før etter uke 12 mtp sjansen for SA. Når sier man det til elevene/foreldre? Jeg har litt utagering i klassen, hvor noen elever sliter med å regulere seg. Det kan ofte føre til slag/spark mot meg, ofte med løpefart mot mage/rygg. Er sikkert hysterisk, men er svært redd dette kan gå utover den lille i magen fremover. Kan leder tilpasse dette på noen måte? Disse situasjonene blir håndtert ved at jeg har tett dialog med foreldre, samt sender inn avvik (men det blir ikke gjort annet enn at jeg må veilede. Prøver så godt jeg kan, men vanskelig når man er alene i klasserommet med 21 andre elever...) Er heldigvis ikke kvalm enda og håper det holder seg slik for å stå i jobben. Får veldig vondt av elevene mine som nå må mest sannsynlig få enda en ny kontaktlærer neste år Dette ble rotete, men setter pris på alt av innspill og tanker. Anonymkode: 5910f...ea0
AnonymBruker Skrevet 15. februar #2 Skrevet 15. februar Jeg ville sagt fra med en gang. Hvis jobben ikke kan tilpasses har du krav på svangerskapspenger. Selv hadde jeg overhode ikke tatt sjansen på å være i en jobb som medførte fare for vold mot mage under graviditet. I tillegg til avvik bør også alle slike fysiske angrep dokumenteres av lege/helsetjeneste og loggføres via nav slik at de kan gi yrkesskadeerstatning i framtiden. Det vil gi mye høyere utbetaling ved uførhet senere. Jeg ble slått i ansiktet av elev (vgs) og det ligger inne i NAV-systemet. Anonymkode: c36e8...af9 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar #3 Skrevet 15. februar Jeg ville tatt en tidlig ultralyd ekstra i uke 8-9 og sagt fra til ledelsen etter det. Greit for ledelsen å vite om neste skoleår da mange legger kabalen snart. Ellers kan du såklart vente til etter TUL 😊 Personlig syns jeg det ble litt lenge å vente til det første gangen, så andre gang hadde vi en ultralyd tidligere for å ha litt mer ro i sjela mtp MA. Jeg har sagt fra til elevene etter at det syns at jeg er gravid, dvs ca 4 mnd på vei, og til foreldre etter det (jobber på ungdomsskole). Men hadde jeg jobbet på småtrinnet ville jeg vurdert å si fra tidligere siden det da er en ekstra grunn til å være forsiktig mtp slag og spark. Skjønner at elevene ikke greier å regulere seg i situasjonen alltid, men at de vet at du er gravid kan kanskje hjelpe? I alle fall etterpå til å forklare at slag/spark er mer farlig. Ellers, det går som oftest bra uansett og det skal veldig harde slag/spark til for å risikere å skade fosteret. Det ligger godt beskytta inni der lenge enda 😊 Anonymkode: 14806...d40 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #4 Skrevet 15. februar Pga fare for fysisk skade ville jeg sagt noe så tidlig som mulig. Hvis jeg ikke husker feil, men helt i starten ligger vel fosteret godt beskyttet av bekkenet? jeg ville tatt det opp med lege/jordmor og fått råd om hvilke tilpasninger som er nødvendig og tatt faglige argumenter fra dem med inn i samtale med leder om tilrettelegging. Jeg vet det er ressursknapphet, men her kan jo kanskje et tiltak være å ha med en assistent/elevveileder/barneveileder med inn i klasserommet med ekstra fokus på disse elevene. Hvis alternativet er at du må ut av jobben med svangerskapspenger er det kanskje lettere for skolen å oppdrive en assistent enn ny lærer.. til foreldre og elever tenker jeg det holder å si noe litt før sommeren, (men kan føles naturlig å si noe før dersom det er synlig eller du blir veldig påvirket av det) Anonymkode: b4d19...682 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #5 Skrevet 15. februar Si ifra med en gang til lederen din. Anonymkode: e6bb4...ead 2
Ny Bruker Skrevet 15. februar #6 Skrevet 15. februar Jeg sa ifra i uke 12 til ledelsen,men ba dem holde dette for seg selv til jeg deler med andre. Fortalte til kollegaer og elever i uke 19 da magen ble synlig.
rillemille Skrevet 17. februar #7 Skrevet 17. februar Første svangerskap: Kontaktlærer for 7.trinn. Vold og trusler ukentlig. Gikk ut i svangerskapspenger i uke 22. Fikk time hos jordmor dagen etter jeg ba om det. Ingen problemer å få innvilget svangerskapspenger. Tok ca 2 uker. Tilrettelegging i firm av ingen tilsyn fra uke 13. Informerte ledelsen i uke 13. Andre svangerskap: informerte ledelsen i uke 4. Var hos fastlegen i uke 9 og fortalte om arbeidssituasjonen. Er kontaktlærer på 2.trinn med mye vold, utagering, høy arbeidsbelastning og stress. Ble tatt ut i svangerskapspenger på dagen. Ble sykemeldt i påvente av svangerskapspenger. Behandlingen av søknaden tok ca 10 uker nå i høst. Fikk tydelig beskjed om at jeg ikke kunne være i klasserommet og omplassering var ikke et alternativ.
AnonymBruker Skrevet 18. februar #8 Skrevet 18. februar Jeg sa i fra før første svangerskapskontroll. Så jeg var vel rundt 11 uker. Man har rett på fri med lønn til kontrollene så det ville jeg ikke gå glipp av. Jeg hadde en klasse med utagerende elev. Fikk assistent i de timene. Jeg skulle gå ut av klasserommet når eleven utagerte og assistenten skulle ta over. Ev så tok assistenten med seg eleven ut. Men jeg er faglærer, så dette gjaldt bare noen timer i uka. Er litt annerledes med deg iom at du har klassen mye mer. Men ledelsen er nok interessert i å tilrettelegge for deg. Det er ikke lenge igjen av skoleåret, så å sette inn en assistent noen mnd kan vel ikke være for vanskelig. Siden dette er en 2.klasse så vil de forhåpentligvis få en kontaktlærer som følger dem fra 3.-7.trinn. Ev kan du be om å få ta over klassen igjen i 4. og følge dem ut 7. Anonymkode: d2f7d...848
AnonymBruker Skrevet 18. februar #9 Skrevet 18. februar Hvis ikke ledelsen kan tilrettelegge så må du ut i svangerskapspenger som flere skriver. Snakk med jordmor om dette på føeste timen din for råd og hvordan du kan ta dette opp med leder. Anonymkode: d2f7d...848
AnonymBruker Skrevet 18. februar #10 Skrevet 18. februar rillemille skrev (På 17.2.2026 den 18.22): Første svangerskap: Kontaktlærer for 7.trinn. Vold og trusler ukentlig. Gikk ut i svangerskapspenger i uke 22. Fikk time hos jordmor dagen etter jeg ba om det. Ingen problemer å få innvilget svangerskapspenger. Tok ca 2 uker. Tilrettelegging i firm av ingen tilsyn fra uke 13. Informerte ledelsen i uke 13. Andre svangerskap: informerte ledelsen i uke 4. Var hos fastlegen i uke 9 og fortalte om arbeidssituasjonen. Er kontaktlærer på 2.trinn med mye vold, utagering, høy arbeidsbelastning og stress. Ble tatt ut i svangerskapspenger på dagen. Ble sykemeldt i påvente av svangerskapspenger. Behandlingen av søknaden tok ca 10 uker nå i høst. Fikk tydelig beskjed om at jeg ikke kunne være i klasserommet og omplassering var ikke et alternativ. Wow. Hvor jobber du? Ikke frekt ment, bare nysgjerrig. 🙈 Anonymkode: d2f7d...848 1
Bokslukern Skrevet 18. februar #11 Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Wow. Hvor jobber du? Ikke frekt ment, bare nysgjerrig. 🙈 Anonymkode: d2f7d...848 Sikkert bare på en vanlig skole. De fleste lærere opplever dette daglig/ukentlig. 1
Bokslukern Skrevet 18. februar #12 Skrevet 18. februar Du skal i hvertfall ikke ha noe dårlig samvittighet for klassen, hvem hjelper det? Nå er det ditt barn i magen som skal ha førsteprioritet. Fortell til leder når du føler deg klar, men kanskje veldig tidlig pga vold. Om du ikke får hjelp i klassen, så går du til legen med en gang. Min leder hadde aldri kommet til å tilrettelegge noe som helst, så jeg håper du har en bedre leder. Ta vare på deg selv og barnet ditt nå. Gratulerer og lykke til!
AnonymBruker Skrevet 18. februar #13 Skrevet 18. februar Bokslukern skrev (32 minutter siden): Sikkert bare på en vanlig skole. De fleste lærere opplever dette daglig/ukentlig. Jeg jobber som lærer selv og vi har hatt mange gravide de siste årene. Ingen har gått på svangerskapspenger selv om det er noe krevende miljø på vår skole, men tydeligvis er det verre andre steder. 🙈 Så jeg var bare nysgjerrig. Anonymkode: d2f7d...848 2
Bokslukern Skrevet 18. februar #14 Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg jobber som lærer selv og vi har hatt mange gravide de siste årene. Ingen har gått på svangerskapspenger selv om det er noe krevende miljø på vår skole, men tydeligvis er det verre andre steder. 🙈 Så jeg var bare nysgjerrig. Anonymkode: d2f7d...848 Ikke hos oss heller, men det er nok mest fordi vi ikke har så mange unge lærere på vår skole. Flest av oss som har brukt opp alle egga 😅
AnonymBruker Skrevet 18. februar #15 Skrevet 18. februar Jeg er lærer selv og var gravid i fjor. Jeg gav beskjed til ledelsen nesten med en gang (uke 5 eller noe), fordi jeg var veldig trøtt/sliten og trengte litt tilrettelegging. Jeg slapp f.eks. å ha inspeksjon i friminuttene, så jeg fikk litt ekstra pauser i løpet av dagen. Jeg var i en rolig klasse, men hadde jeg vært et sted hvor slag og spark var vanlig hadde jeg bedt om å bli satt inn et annet sted - det er faktisk ikke forsvarlig. Babyen kommer først. Jeg ble sykmeldt tidlig pga. kraftig kvalme og dårlig form, og jeg tror personalet + elever og foresatte ble informert ganske raskt etter ultralyd og nipt-test i uke 12, når jeg visste at alt stod bra til. Anonymkode: 69048...be8
AnonymBruker Skrevet 18. februar #16 Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 11.04): Som overskriften sier er jeg blitt gravid for første gang og jobber som kontaktlærer for en 2.klasse. Jeg er den andre læreren de har hatt og tenker de trenger stabilitet ift kontaktlærer. Har termin i oktober, dersom alt går etter plan. Når ville dere sagt ifra til nærmeste leder? det er jo en lærerkabal som skal legges ift neste skoleår, samtidig som jeg ikke vil si noe før etter uke 12 mtp sjansen for SA. Når sier man det til elevene/foreldre? Jeg har litt utagering i klassen, hvor noen elever sliter med å regulere seg. Det kan ofte føre til slag/spark mot meg, ofte med løpefart mot mage/rygg. Er sikkert hysterisk, men er svært redd dette kan gå utover den lille i magen fremover. Kan leder tilpasse dette på noen måte? Disse situasjonene blir håndtert ved at jeg har tett dialog med foreldre, samt sender inn avvik (men det blir ikke gjort annet enn at jeg må veilede. Prøver så godt jeg kan, men vanskelig når man er alene i klasserommet med 21 andre elever...) Er heldigvis ikke kvalm enda og håper det holder seg slik for å stå i jobben. Får veldig vondt av elevene mine som nå må mest sannsynlig få enda en ny kontaktlærer neste år Dette ble rotete, men setter pris på alt av innspill og tanker. Anonymkode: 5910f...ea0 Denne dialogen bør du ta så raskt som mulig. Du bør også settes til andre arbeidsoppgaver, feks. spes.ped-timer på enkeltelever eller grupper med elever som ikke utagerer. Anonymkode: de81a...728
AnonymBruker Skrevet 19. februar #17 Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 11.04): Som overskriften sier er jeg blitt gravid for første gang og jobber som kontaktlærer for en 2.klasse. Jeg er den andre læreren de har hatt og tenker de trenger stabilitet ift kontaktlærer. Har termin i oktober, dersom alt går etter plan. Når ville dere sagt ifra til nærmeste leder? det er jo en lærerkabal som skal legges ift neste skoleår, samtidig som jeg ikke vil si noe før etter uke 12 mtp sjansen for SA. Når sier man det til elevene/foreldre? Jeg har litt utagering i klassen, hvor noen elever sliter med å regulere seg. Det kan ofte føre til slag/spark mot meg, ofte med løpefart mot mage/rygg. Er sikkert hysterisk, men er svært redd dette kan gå utover den lille i magen fremover. Kan leder tilpasse dette på noen måte? Disse situasjonene blir håndtert ved at jeg har tett dialog med foreldre, samt sender inn avvik (men det blir ikke gjort annet enn at jeg må veilede. Prøver så godt jeg kan, men vanskelig når man er alene i klasserommet med 21 andre elever...) Er heldigvis ikke kvalm enda og håper det holder seg slik for å stå i jobben. Får veldig vondt av elevene mine som nå må mest sannsynlig få enda en ny kontaktlærer neste år Dette ble rotete, men setter pris på alt av innspill og tanker. Anonymkode: 5910f...ea0 Jeg ville snakket med nærmeste leder så snart du er komfortabel med det. Jeg har gitt beskjed til leder rundt uke 10 hver gang. Og særlig før kabalen for neste skoleår skal legges. Du trenger ikke informere barna og foreldre før du selv ønsker det. Og ja, skoleledelsen kan og skal tilrettelegge for deg i forbindelse med utagerende adferd, men da må du gå i dialog med dem på dette. Anonymkode: 3601a...4ae
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå