AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Som overskriften sier er jeg blitt gravid for første gang og jobber som kontaktlærer for en 2.klasse. Jeg er den andre læreren de har hatt og tenker de trenger stabilitet ift kontaktlærer. Har termin i oktober, dersom alt går etter plan. Når ville dere sagt ifra til nærmeste leder? det er jo en lærerkabal som skal legges ift neste skoleår, samtidig som jeg ikke vil si noe før etter uke 12 mtp sjansen for SA. Når sier man det til elevene/foreldre? Jeg har litt utagering i klassen, hvor noen elever sliter med å regulere seg. Det kan ofte føre til slag/spark mot meg, ofte med løpefart mot mage/rygg. Er sikkert hysterisk, men er svært redd dette kan gå utover den lille i magen fremover. Kan leder tilpasse dette på noen måte? Disse situasjonene blir håndtert ved at jeg har tett dialog med foreldre, samt sender inn avvik (men det blir ikke gjort annet enn at jeg må veilede. Prøver så godt jeg kan, men vanskelig når man er alene i klasserommet med 21 andre elever...) Er heldigvis ikke kvalm enda og håper det holder seg slik for å stå i jobben. Får veldig vondt av elevene mine som nå må mest sannsynlig få enda en ny kontaktlærer neste år Dette ble rotete, men setter pris på alt av innspill og tanker. Anonymkode: 5910f...ea0
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden Jeg ville sagt fra med en gang. Hvis jobben ikke kan tilpasses har du krav på svangerskapspenger. Selv hadde jeg overhode ikke tatt sjansen på å være i en jobb som medførte fare for vold mot mage under graviditet. I tillegg til avvik bør også alle slike fysiske angrep dokumenteres av lege/helsetjeneste og loggføres via nav slik at de kan gi yrkesskadeerstatning i framtiden. Det vil gi mye høyere utbetaling ved uførhet senere. Jeg ble slått i ansiktet av elev (vgs) og det ligger inne i NAV-systemet. Anonymkode: c36e8...af9 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden Jeg ville tatt en tidlig ultralyd ekstra i uke 8-9 og sagt fra til ledelsen etter det. Greit for ledelsen å vite om neste skoleår da mange legger kabalen snart. Ellers kan du såklart vente til etter TUL 😊 Personlig syns jeg det ble litt lenge å vente til det første gangen, så andre gang hadde vi en ultralyd tidligere for å ha litt mer ro i sjela mtp MA. Jeg har sagt fra til elevene etter at det syns at jeg er gravid, dvs ca 4 mnd på vei, og til foreldre etter det (jobber på ungdomsskole). Men hadde jeg jobbet på småtrinnet ville jeg vurdert å si fra tidligere siden det da er en ekstra grunn til å være forsiktig mtp slag og spark. Skjønner at elevene ikke greier å regulere seg i situasjonen alltid, men at de vet at du er gravid kan kanskje hjelpe? I alle fall etterpå til å forklare at slag/spark er mer farlig. Ellers, det går som oftest bra uansett og det skal veldig harde slag/spark til for å risikere å skade fosteret. Det ligger godt beskytta inni der lenge enda 😊 Anonymkode: 14806...d40
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden Pga fare for fysisk skade ville jeg sagt noe så tidlig som mulig. Hvis jeg ikke husker feil, men helt i starten ligger vel fosteret godt beskyttet av bekkenet? jeg ville tatt det opp med lege/jordmor og fått råd om hvilke tilpasninger som er nødvendig og tatt faglige argumenter fra dem med inn i samtale med leder om tilrettelegging. Jeg vet det er ressursknapphet, men her kan jo kanskje et tiltak være å ha med en assistent/elevveileder/barneveileder med inn i klasserommet med ekstra fokus på disse elevene. Hvis alternativet er at du må ut av jobben med svangerskapspenger er det kanskje lettere for skolen å oppdrive en assistent enn ny lærer.. til foreldre og elever tenker jeg det holder å si noe litt før sommeren, (men kan føles naturlig å si noe før dersom det er synlig eller du blir veldig påvirket av det) Anonymkode: b4d19...682 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden Si ifra med en gang til lederen din. Anonymkode: e6bb4...ead 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå