Gå til innhold

Mannens rolle i helgen

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skrev aldri at jeg mener far ikke skal ta sitt ansvar? Men det er ikke rart TS er sliten om hun løper etter barnet hele dagen.. og det er forsåvidt ikke nødvendig å gjøre det heller om man sikrer ordentlig sånn at det ikke er noe barnet kan skade seg på. Man følger jo med på barna, men man trenger virkelig ikke løpe rundt etter de hele tiden… De trenger å utforske og lære seg å leke selvstendig. Og vi foreldre blir selvfølgelig utslitt om vi føler vi må løpe etter å passe på HELE tiden. 

Anonymkode: c950d...478

Men det er jo overhodet ikke relevant for problemstillingen! 

Er det greit at far sluntrer unna hvis mor ikke er sliten? 

Far kan følge rådene dine! Far! Ts trenger at far tar ansvar for sitt eget barn. 

Men alltid skal det snus til hvordan mor bedre kan holde ut en lat far. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
M0NSTER skrev (2 timer siden):

Hva gjør at du løper etter ungen hele dagen?

For et merkelig spørsmål 😳

Anonymkode: f3b73...153

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest M0NSTER
Skrevet
Hønemoor skrev (27 minutter siden):

For jeg er i FULL jobb, og hvordan tenker du da at jeg skal hente meg inn? Å hente meg inn er ikke å sove syv timer om natten…

Da får du sove åtte eller ni timer. Søvn er den beste restitusjonen du får, og det eneste som hjelper over tid med mindre du får tryllet frem noe annen avlastning. Og du har da fire av seks uker hvor mannen ikke jobber i det hele tatt; hvorfor klarer du ikke å hente deg inn i denne perioden? Dere har jo bare ett barn å ivareta.

Hønemoor skrev (22 minutter siden):

Barnet legger seg 19:00 og sover til 06:00. Etter at barnet er lagt må jeg fikse litt i huset, rekker gjerne og se et TV-program før jeg faktisk går og legger meg. Så nei, det er ikke tilstrekkelig for å hente meg inn. Men la meg gjette, du er kanskje ikke i full jobb?

Kl 19 er vel en time for sent for en 1-åring? Legger du barnet når det bør, så har du 3 timer på å ordne og slappe av før du rekker 9 timer søvn.

Også tjener vel folk som jobber 2/4 offshore såpass godt at dere har råd til at du jobber 80% nå som barnet er veldig ungt? Evt redusert de to ukene mannen jobber?

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

For et merkelig spørsmål 😳

Nei, egentlig ikke, med tanke på egne erfaringer med to svært aktive barn✌️

AnonymBruker
Skrevet
M0NSTER skrev (1 time siden):

Da får du sove åtte eller ni timer. Søvn er den beste restitusjonen du får, og det eneste som hjelper over tid med mindre du får tryllet frem noe annen avlastning. Og du har da fire av seks uker hvor mannen ikke jobber i det hele tatt; hvorfor klarer du ikke å hente deg inn i denne perioden? Dere har jo bare ett barn å ivareta.

Kl 19 er vel en time for sent for en 1-åring? Legger du barnet når det bør, så har du 3 timer på å ordne og slappe av før du rekker 9 timer søvn.

Også tjener vel folk som jobber 2/4 offshore såpass godt at dere har råd til at du jobber 80% nå som barnet er veldig ungt? Evt redusert de to ukene mannen jobber?

Jo veldig merkelig , men det handler nok om hvilken rolle man vil ha rundt barna sine :) 

• Liker 1
Gjest M0NSTER
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jo veldig merkelig , men det handler nok om hvilken rolle man vil ha rundt barna sine :) 

Hva i all verden er det du svarer på her?

AnonymBruker
Skrevet
M0NSTER skrev (2 timer siden):

Du har fasiten for de fleste du. 💪

At barnet legger seg kl 19.00 passer vel dette barnet da? Mine barn har alle vært forskjellige. Det som funket for nr 1 funket nødvendigvis ikke for nr 2. 

Ikke alle har en jobb der de kan jobbe redusert.  

Jeg har også hatt svært aktive barn. Den ene måtte vi faktisk løpe etter, da han var propell på speed. For meg gikk dette fint, men jeg har da forståelse for alle ikke har det slik. 

Anonymkode: f432f...979

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men du har jo mye fri om han er hjemme i 4 uker? Hva med kveldene på hverdagene?

Anonymkode: d8394...35f

Gjest M0NSTER
Skrevet (endret)

Innser når at det er flere som har hoppet på diskusjonen som om de skulle vært TS. Da blir diskusjonen håpløs.

Endret av M0NSTER
AnonymBruker
Skrevet
M0NSTER skrev (1 time siden):

Innser når at det er flere som har hoppet på diskusjonen som om de skulle vært TS. Da blir diskusjonen håpløs.

Blir ganske håpløst når du hopper på diskusjonen også som om alle unger er som dine. 

Legge ettåringen kl 18... 😂 Mine unger har bare latt seg legge kl 18 hvis de har hatt 40 i feber. 

Hvorfor er du så mye mer opptatt av hva TS skal gjøre annerledes, enn hva den fraværende faren kan bidra med? Kan ikke han gjøre dette du mener er best? 

Anonymkode: afffe...6e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Blir ganske håpløst når du hopper på diskusjonen også som om alle unger er som dine. 

Legge ettåringen kl 18... 😂 Mine unger har bare latt seg legge kl 18 hvis de har hatt 40 i feber. 

Hvorfor er du så mye mer opptatt av hva TS skal gjøre annerledes, enn hva den fraværende faren kan bidra med? Kan ikke han gjøre dette du mener er best? 

👏

Gjest M0NSTER
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan jo ikke snakke om hva den fraværende faren kan bidra med, når TS er fraværende fra tråden.

AnonymBruker
Skrevet

1åring sover vel om dagen fremdeles? Hvorfor sover ikke du en dupp da også??? Og legg deg tidlig. Da orker du en aktiv unge.

Anonymkode: ce508...674

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns denne kronikken passer godt her i tråden - om hvordan vi har så ulike forventninger til mødre vs fedre. Ts blir bare bedt om å tilpasse seg - mannen er det ingen som mener noe om, det er bare ts som må endre seg. 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/d4mwkO/anna-blix-jeg-hater-aa-vaere-mamma-men-vent-litt-med-aa-ringe-barnevernet

Sitat

Den forventningen om at det er naturlig for meg som mamma å være forelder, mens alt en pappa gjør ut over et minimum, er noe han har valgt å lære, en ekstra innsats han gjør, og dermed også noe han bør få applaus for.

Jeg hater at hvis mammaer ikke har basal foreldrekompetanse, er det ydmykende for oss, mens forventningen til menns foreldrekompetanse er så lav at det er søtt når bleia settes bak frem.

Denne tråden - og mange andre - viser godt hva Blix snakker om i innlegget sitt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hønemoor skrev (På 14.2.2026 den 16.39):

For jeg er i FULL jobb, og hvordan tenker du da at jeg skal hente meg inn? Å hente meg inn er ikke å sove syv timer om natten…

Driv slik i 20 år så blir du så KOKO at du blir sykemeldt eller hopper i elva!

Anonymkode: 01918...c88

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tre barn og far ble psykolog syk og kunne ikke ha dem, og gikk ifra oss. Men nå handler vel ikke tråden om råd for å hente seg inn, men om rettferdig fordeling av omsorg i et forhold.

Nei, de mennene lurer seg unna. Og du vil jo ikke måtte fysisk forlate huset bare for at han skal ta sitt ansvar. Du vil kanskje bare nyte en helg der du ikke har hovedansvaret og kan ha friheten til å dusje lenge, sove lenge..og våkne opp til mann og barn, og nyte å bare være, uten å "springe". Noe som burde være mulig.

Kanskje dere kan finne en løsning om begge er slitne, og er han så sliten, så trenger han vel ikke prioritere guttetur?? 1 åring og guttetur i hytt og pine? Nei...her må du bare sette foten ned, fortelle hvordan du føler dette, at det er urettferdig, og at du forventer mer fokus på familie og at han bidrar. 

Anonymkode: 171f6...45f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...