Gå til innhold

Tanker om sted man vil begraves

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt om askespredning i sjø. Mannen har ikke gjort det enda, han er litt mer tradisjonell av seg.
Jeg har spurt ham om hvor han eventuelt vil gravlegges, men det vet han ikke.  Hjemstedet hans er 14-18 timers kjøretur fra der vi bor. Ungene våre er voksne og har bosatt seg ulike steder. Mulig noen av de kommer hjem igjen, men det kan vi jo aldri vite. Min far er død, over tjue år siden. Jeg finner fint fram til kirkegården, men selve graven finner jeg ikke. Det sier litt om hva jeg syns om gravplasser.

Miljømessig bør vi gjøre ting annerledes. Jeg nekter at matjord må vike for at min døde kropp skal ned i den. Eller at dyre-/ fugleliv skal få ødelagt sitt habitat av samme grunn. Kroppen min må vel forskes på, eller utnyttes på noe vis. Men askespredning er per nå det jeg anser som mest miljøvennlig.

Anonymkode: bfa0c...28c

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.2.2026 den 10.09):

Mannen min er fra et sted som er ca 5 timer unna der vi bor. Vi har 2 barn, og de aller fleste fra familien (begge sider) bor i nærheten av oss. 

Vi har derfor snakket om hvor vi vil begraves når vi går bort. Mannen min sier jeg skal bestemme dersom han går bort først. Jeg vet at foreldrene hans ville ønsket at han skulle blitt begravet der han er fra. Ulempen er at det da blir lenger hjemmefra, og ungene vil ikke ha samme mulighet til å ha en grav å gå til.

Er det noen som har noen tanker rundt dette?

Anonymkode: 3b506...329

Du vet ikke hvor dine barn kommer til å bo når de blir voksne. Det er ikke sikkert det er nær dere bor nå, eller nær hans hjemsted.

Er dine barn funksjonsfriske? Her er det noen diagnoser involvert som gjør meg usikker på om det er vits for meg å ha en grav når jeg er død. Det er også viktig for meg å forberede alt jeg har av ønsker til eventuell begravelse og seremoni. Fordi andre ikke klarer å ta stilling til slike ting, tror jeg. 

Anonymkode: 548fe...c62

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å bli begravet ved kapellet i bygda jeg kommer fra, der en stor del av slekta mi ligger. Dette har jeg informert barna om, og de sier det skal de gjøre. Jeg har satt av penger til begravelse, og kan føres inn på steinen med foreldrene og ene bror min. Jeg er klar over at «jeg» ikke er der, men for meg føles det rett og trygt å tenke på. At jeg havner i samme jorda som alle de som gikk før meg.  

Anonymkode: 99589...2df

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2026 den 8.57):

Det er anonym minnelund du tenker? Det er ikke navnløs minnelund, men navnet minnelund.

Anonymkode: 164b6...f8e

Det finnes flere minnelunder som er helt anonyme, altså hvor det ikke er navneplater med navn på de som ligger der. Så det er nok det vedkommende mener.

Jeg er av samme oppfatning som den du siterer. Jeg ønsker kremasjon, og at urnen settes på helt anonym minnelund, uten navneplate. I navnet minnelund føres navnet opp på en plate felles for alle som ligger der, mens i en anonym minnelund er gravene helt anonyme. Du finner et felles minnesmerke på helt anonyme minnelunder, men det står ikke navn på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2026 den 13.41):

Likevel skriver du at man er nærmere personen dersom kjemiske rester befinner seg i nærheten. Til tross for at vi, i 2026, vet at det ikke stemmer.
Underforstått at de som ikke har den muligheten ikke vil kunne føle samme nærhet.

En egoistisk og lite empatisk holdning. Spesielt når du ler så du griner av temaet.

Anonymkode: e4633...2aa

Jeg ler ikke så jeg griner, - da har du lite greie på emojier. Den ser helt annerledes ut.

En person som er gravlagt for en måned siden f.eks. består ikke kun av kjemiske rester. Hvorfor er du så imot at folk skal få lov til å føle en nærhet ved å være ved en grav? 

Anonymkode: 54f5c...019

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2026 den 20.01):

Er dine barn funksjonsfriske? Her er det noen diagnoser involvert som gjør meg usikker på om det er vits for meg å ha en grav når jeg er død. Det er også viktig for meg å forberede alt jeg har av ønsker til eventuell begravelse og seremoni. Fordi andre ikke klarer å ta stilling til slike ting, tror jeg. 

Anonymkode: 548fe...c62

Da er det vel fint med anonym minnelund for deg, eller askespredning. Kanskje du kan tenke litt i de baner :) Uansett skal dine ønsker følges bare du kommer med det tidsnok. Jeg tror det går an å opplyse om det i testamentet. Slike forberedelser er "fantastiske" for etterkommere da det vil gjøre det mye enklere den dagen personen ikke lever lenger. Flere eldre i min familie planla begravelsen i forkant. Alt fra åpen seremoni eller seremoni i stillhet, tale eller ikke tale, blomster eller ikke blomster, salmer, begravelse eller bisettelse, minnestund eller ikke minnestund. Så selv om vi ville klart å ta stilling til alt gjorde det forberedelsene til begravelse/bisettelse mye lettere når den dagen kom. Da gikk vi etter avdødes ønsker uten diskusjoner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2026 den 13.06):

Hva har mat, møbler og kjøretøy med saken å gjøre? Før trodde de jo at folk som døde kom til et annet sted og trengte det dit de kom. 😅 Vi vet jo at det ikke stemmer! 

Anonymkode: 54f5c...019

Vet vi egentlig det?

Anonymkode: c9fed...3ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...