AnonymBruker Skrevet 14. februar #21 Skrevet 14. februar Jeg har sagt til barna mine at de kan brenne meg opp og hive meg i søpla. Spiller nada rolle for meg. Anonymkode: 4c41c...841 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #22 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan man søke om askespedning før man dør? Anonymkode: 5ed2f...b48 Ja, det tror jeg, evt skrive et ønske i testamentet. Men det er ikke tillatt over alt i naturen, og en kan ikke splitte opp asken og strø den på flere steder. Anonymkode: 58dab...c74
AnonymBruker Skrevet 14. februar #23 Skrevet 14. februar Foreldrene mine (de var skilt) ble kremert og begravet på samme minnelund. Jeg har sagt til mannen min at jeg ønsker å begraves samme sted dersom jeg dør nå. Det er i et annet fylke enn storbyen der vi bor, en drøy times kjøretur unna, men jeg er oppvokst på det stedet og føler definitivt mer tilknytning til den kirkegården enn til noen gravplass her i byen, dessuten er denne minnelunden et fint og verdig sted, samt at flere i familien bor i nærheten. Ulempen i mitt tilfelle ville i så fall være at barna våre ikke kan besøke graven min like ofte som de kunne om jeg var begravet ved nærmeste kirkegård. På den annen side vil jeg ikke pålegge mine etterlatte å stelle gravstedet mitt (samme tankegang som foreldrene mine hadde), og hvem vet hva som skjer om noen få år, kanskje ungene flytter for å studere og mannen gifter seg på nytt, da ønsker ikke jeg å ligge ensom i en ustelt og uflidd grav i en by der ingen av mine familiemedlemmer og slektninger er bosatt. Om 10-20 år kan jo livet se totalt annerledes ut og jeg kan ha endret mening om mitt siste hvilested. Men her og nå føles det godt å ha en "plan". Alle burde tenke gjennom slike praktiske ting, selv om det kan være ubehagelig å bli konfrontert med sin egen død. Anonymkode: 7bd08...b19
Rødvinsfilosofen Skrevet 14. februar #24 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Mannen min er fra et sted som er ca 5 timer unna der vi bor. Vi har 2 barn, og de aller fleste fra familien (begge sider) bor i nærheten av oss. Vi har derfor snakket om hvor vi vil begraves når vi går bort. Mannen min sier jeg skal bestemme dersom han går bort først. Jeg vet at foreldrene hans ville ønsket at han skulle blitt begravet der han er fra. Ulempen er at det da blir lenger hjemmefra, og ungene vil ikke ha samme mulighet til å ha en grav å gå til. Er det noen som har noen tanker rundt dette? Anonymkode: 3b506...329 Jeg har familie som er spredt over hele landet. Både med og uten puls. 🪦 Folk endrer oppfatning i løpet av livet. Noen vil hvile på en familiegrav. Andre vil starte «et nytt kapittel». Folk flytter og bosetter seg nye steder. Enker og enkemenn gifter seg på nytt, og stifter ny familie. Jeg tenker at det viktigste er de etterlatte. Har man etterlatte som ønsker nærhet og å kunne besøke graven så synes jeg at man skal respektere det. 1
Hulderen Skrevet 15. februar #25 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (På 14.2.2026 den 12.55): Ja vi har tenkt over det. Jeg vil spres. Hvor har ikke så mye å si. Kan godt ta det på fjellet en eller annen plass. Hadde tenkt diamant å. Men det koster så mye penger. Så ungen kan få bruke de pengene på noe annet. Mannen har ikke bestemt seg enda hva han vil. Han trur jeg egentlig ikke bryr seg så mye. Dør han før meg så kommer jeg til å spre han hvis han ikke kommer med noen ønsker. Mine foreldre holder til helt annen plass en der jeg bor. Min far ligger på minnelund. Synes det er veldig fint. Vi vet hvor urna er så det går fint. Foreldrene til mannen er der vi er. Anonymkode: f59a6...322 Du kan ikke spre din manns aske hvis han ikke har ønsket det. Enten må avdøde søke om askespredning før han dør, eller så må de etterlatte kunne «godtgjøre» (bevise) at han ønsket det.
AnonymBruker Skrevet 15. februar #26 Skrevet 15. februar Hareena skrev (På 14.2.2026 den 12.47): Kremering og navnløs minnelund har jeg bestemt for meg. Dau er dau. Samme her. Også foreldrene har bestemt seg for dette. Anonymkode: c9b99...053
AnonymBruker Skrevet 15. februar #27 Skrevet 15. februar Kan man få asken spredd på et spesielt sted? Tenker om man ønsker å spre asken ved et familiested/hytte? Anonymkode: 6e4aa...ea4
AnonymBruker Skrevet 15. februar #28 Skrevet 15. februar Jeg skal begraves på tomten jeg har bodd hele mitt liv og som skal forbli i familien. Det bryr oss ikke hva en midlertidig stat måtte mene om det juridisk sett. Anonymkode: bfa03...111
Hulderen Skrevet 16. februar #29 Skrevet 16. februar (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan man få asken spredd på et spesielt sted? Tenker om man ønsker å spre asken ved et familiested/hytte? Anonymkode: 6e4aa...ea4 «Mange ønsker askespredning i nærheten av private områder som for eksempel familiens hytte. Her er det flere regler som spiller inn, hvor kravet om at det ikke skal gjøres i nærheten av bebyggelse har overvekt. I tillegg er det lagt vekt på at askespredning skal skje på et sted slik at den kan bli tatt opp av naturen og at den senere ikke kan gjenvinnes.» https://jolstad.no/nyttig-info/urnenedsettelse/?gad_source=1&gad_campaignid=8729716922&gbraid=0AAAAADjD1n0_Fx-SgJl7-nGgoD46bnsEw&gclid=CjwKCAiA-sXMBhAOEiwAGGw6LJ-k2XZXc27mBkiOwcBwSKBVMTZhqRxuUx1uSPx2qfAo-8rF_WhCHxoC9iAQAvD_BwE Et stykke ned på siden står det om hvor aske kan spres. Endret 16. februar av Hulderen 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar #31 Skrevet 17. februar Jeg er så tradisjonell og vil ligge i familiegrav på kirkegården. Og det bryr jeg meg om for jeg vil være trygg på respekt for mine ønsker selv når jeg er død. Og for det andre så blir det lettere for mine etterlatte hvis de vet hva jeg ønsker. Barna mine er så forskjellige så de kunne ønske forskjellige ting men med ting nedskrevet så er det bare å utføre. Anonymkode: fba73...626
AnonymBruker Skrevet 17. februar #32 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (På 14.2.2026 den 15.25): Kan man søke om askespedning før man dør? Anonymkode: 5ed2f...b48 Ja det kan man. Jeg gjorde det på nett. Anonymkode: 757c6...611
AnonymBruker Skrevet 18. februar #33 Skrevet 18. februar Om man skal ha en egen grav og ikke minnelund så er det mest hensiktsmessig å ha den der gjenlevende ektefelle og barn bor i nærheten av. Det plantes blomster på en grav og de skal ha jevnlig stell. Mange bruker undervanningskasser, men de må jo også fylles opp. Vet det er mulig å kjøpe seg gravstell, men det koster endel. Likevel er det en mulighet. Ser det er flere her som er veldig sjelden på gravstedene. Hva gjør dere med blomstene? Anonymkode: 54f5c...019 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar #34 Skrevet 18. februar Mannen min skal på minnelund uten navn og jeg skal ha asken spredd i skogen. Det er godkjent fra statsforvalteren. Dette står i testamentet vårt Anonymkode: 4e822...321 1
Angelheart2 Skrevet 18. februar #35 Skrevet 18. februar For min del så tenker jeg at det er helt opp til de etterlatte. Etter min død så er det ikke jeg som skal stelle grav, eller ha et behov for å besøke den. Dersom mine barn ønsker en grav å gå til så bestemmer de det selv. Min mann har sagt han ikke vil ha noen grav, men jeg har gitt klar beskjed om at dersom han dør før meg ønsker JEG meg en grav å gå til og at han ikke har stemmerett etter at han er død.
AnonymBruker Skrevet 18. februar #36 Skrevet 18. februar Hareena skrev (På 14.2.2026 den 12.47): Kremering og navnløs minnelund har jeg bestemt for meg. Dau er dau. Dette ønsker svigermor også, men jeg sa at det føles litt stusselig, personlig ønsker jeg navnet hennes skal stå der. Jeg så hun ble glad for det. Hun er så redd for en ustelt grav at hun heller vil ha et helt anonymt sted. Men nå har vi i det minste blitt enige om et navn på minnelunden. Anonymkode: 9e1b0...f34 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar #37 Skrevet 18. februar Angelheart2 skrev (5 minutter siden): For min del så tenker jeg at det er helt opp til de etterlatte. Etter min død så er det ikke jeg som skal stelle grav, eller ha et behov for å besøke den. Dersom mine barn ønsker en grav å gå til så bestemmer de det selv. Min mann har sagt han ikke vil ha noen grav, men jeg har gitt klar beskjed om at dersom han dør før meg ønsker JEG meg en grav å gå til og at han ikke har stemmerett etter at han er død. Dau er dau, som noen skriver her, men jeg tror jeg hadde danset runddans i graven om noen hadde gitt meg en kristen begravelse med kiste og gravstein. Heldigvis vet mine etterlatte at jeg ikke vil ha dette, og de bestemmer ikke selv, jeg har bestemt. Synes du er kjip som trosser ønsket til din mann. Selv hadde jeg skilt meg om min mann hadde insistert på å gå i mot meg når det kommer til egen begravelse. Anonymkode: 9e1b0...f34
AnonymBruker Skrevet 18. februar #38 Skrevet 18. februar Jeg har sag til mine nærmeste pårørende at de skal gjøre det som er letteste og til minst bry for dem. Jeg ønsker ikke at de skal føle seg forpliktet til å måtte stelle en grav i hutt og pine. Jeg synes det er tullete at døde personer skal ta opp så mye fysisk plass når det er boligmangel for de levende, ta opp tid og penger når det er mer enn nok å bruke penger på osv. Rett og slett ikke bærekraftig at døde skal påtvinge de levende så mye ansvar (tid og penger) liker jeg ikke. Man kan minnes de døde (om ønskes) med bilder, videoer og minner mm. AnonymBruker skrev (På 14.2.2026 den 15.25): Kan man søke om askespedning før man dør? Anonymkode: 5ed2f...b48 Nyttig! Jeg fant dette https://www.statsforvalteren.no/portal/folk-og-samfunn/askespredning/ Perfekt! Anonymkode: 6eebd...808
AnonymBruker Skrevet 18. februar #39 Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (På 14.2.2026 den 10.09): Mannen min er fra et sted som er ca 5 timer unna der vi bor. Vi har 2 barn, og de aller fleste fra familien (begge sider) bor i nærheten av oss. Vi har derfor snakket om hvor vi vil begraves når vi går bort. Mannen min sier jeg skal bestemme dersom han går bort først. Jeg vet at foreldrene hans ville ønsket at han skulle blitt begravet der han er fra. Ulempen er at det da blir lenger hjemmefra, og ungene vil ikke ha samme mulighet til å ha en grav å gå til. Er det noen som har noen tanker rundt dette? Anonymkode: 3b506...329 Forhåpentligvis dør vel foreldrene hans før ham? Så hva de ønsker nå vil ikke bety noe lenger. Anonymkode: 2fcb7...174 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar #40 Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Synes du er kjip som trosser ønsket til din mann. Selv hadde jeg skilt meg om min mann hadde insistert på å gå i mot meg når det kommer til egen begravelse. Anonymkode: 9e1b0...f34 Som du selv sier, dau er dau. Er mannen din smart, snakker han deg etter munnen mens du lever, og så gjør han som han vil etterpå. Anonymkode: 2fcb7...174
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå