AnonymBruker Skrevet 14. februar #1 Skrevet 14. februar Jeg er nyutdannet og klar for å bygge en karriere. Har mange gode egenskaper og kunnskap, er også kvalifisert for stillinger jeg søker på nå. Det som er, er at jeg har vært syk fra jeg var 10år til 22år. Jeg har fulgt normal skolegang og fullført videregående i den perioden, men ikke hatt fulltidsarbeid etter endt videregående. Jeg fikk diagnostisert og behandlet sykdommen da jeg var 22 og har vært frisk siden den tid. Hvordan forklarer jeg dette uten å skremme bort arbeidsgiver? Frykten er at de skal være redde for at dette er et problem nå, eller at det kan bli et problem i fremtiden. Det er det altså ikke, er 100% sikker. Kan selvfølgelig ikke helgardere meg mot andre tilfeldige ting som kan oppstå (slik som alle andre). Anonymkode: 43815...291
AnonymBruker Skrevet 14. februar #2 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er nyutdannet og klar for å bygge en karriere. Har mange gode egenskaper og kunnskap, er også kvalifisert for stillinger jeg søker på nå. Det som er, er at jeg har vært syk fra jeg var 10år til 22år. Jeg har fulgt normal skolegang og fullført videregående i den perioden, men ikke hatt fulltidsarbeid etter endt videregående. Jeg fikk diagnostisert og behandlet sykdommen da jeg var 22 og har vært frisk siden den tid. Hvordan forklarer jeg dette uten å skremme bort arbeidsgiver? Frykten er at de skal være redde for at dette er et problem nå, eller at det kan bli et problem i fremtiden. Det er det altså ikke, er 100% sikker. Kan selvfølgelig ikke helgardere meg mot andre tilfeldige ting som kan oppstå (slik som alle andre). Anonymkode: 43815...291 "Jeg fokuserte på skolen". Anonymkode: e7f8f...8a1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #3 Skrevet 14. februar Jeg skjønner ikke helt. Du sier at du ikke har hatt fulltidsjobb etter at du fullførte vgs, men studerte du ikke da? Hvor gammel er du nå? Anonymkode: 88367...110
Knirke Skrevet 14. februar #4 Skrevet 14. februar Det er en myte at arbeidsgivere bryr seg om «hull» i CV’en. Det er heller ingen som bryr seg om VGS vitnemålet ditt hvis du har fullført høyere utdannelse. Du søker jobb med den graden du har tatt, ikke noe annet.
AnonymBruker Skrevet 14. februar #5 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er nyutdannet og klar for å bygge en karriere. Har mange gode egenskaper og kunnskap, er også kvalifisert for stillinger jeg søker på nå. Det som er, er at jeg har vært syk fra jeg var 10år til 22år. Jeg har fulgt normal skolegang og fullført videregående i den perioden, men ikke hatt fulltidsarbeid etter endt videregående. Jeg fikk diagnostisert og behandlet sykdommen da jeg var 22 og har vært frisk siden den tid. Hvordan forklarer jeg dette uten å skremme bort arbeidsgiver? Frykten er at de skal være redde for at dette er et problem nå, eller at det kan bli et problem i fremtiden. Det er det altså ikke, er 100% sikker. Kan selvfølgelig ikke helgardere meg mot andre tilfeldige ting som kan oppstå (slik som alle andre). Anonymkode: 43815...291 Du får noen fordeler, hvis du ikke har gjort noe (hull i cv) i minst 2 år siste 5 år og at en har dokumentasjon på det skyldes rus,soning eller sykdom. Er ikke noe slik privat, kun opp mot staten gjennom forskrift for statsansatte §4a (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-06-21-838) - det er et ganske nytt opplegg fra 2020. Også merket meg at en del stillings annonser gir mulighet til å huke av dette, men kan antakeligvis bli bedrageri om en ikke helt vet hva en gjør😶🌫️ Forskrift til lov om statens ansatte mv. §4a: " § 4a.Søker med fravær fra arbeid, utdanning eller opplæring (1) Arbeidsgiver skal innkalle minst en kvalifisert søker som oppgir å ha fravær fra arbeid, utdanning eller opplæring til intervju. Med søker med fravær fra arbeid, utdanning eller opplæring menes en søker som på søknadstidspunktet til sammen har vært utenfor arbeid, utdanning eller opplæring i minst to år de siste fem årene. Fraværet må skyldes rus, soning eller sykdom, herunder psykisk sykdom, eller søkeren må i fraværsperioden ha vært aktivt arbeidssøkende. (2) Slike søkere kan ansettes dersom de er tilnærmet like godt kvalifisert som den best kvalifiserte søkeren. (3) Første og andre ledd omfatter likevel ikke søkere som på søknadstidspunktet har fast ansettelse eller midlertidig ansettelse av varighet på mer enn ett år." Anonymkode: dc029...281
AnonymBruker Skrevet 14. februar #6 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er nyutdannet og klar for å bygge en karriere. Har mange gode egenskaper og kunnskap, er også kvalifisert for stillinger jeg søker på nå. Det som er, er at jeg har vært syk fra jeg var 10år til 22år. Jeg har fulgt normal skolegang og fullført videregående i den perioden, men ikke hatt fulltidsarbeid etter endt videregående. Jeg fikk diagnostisert og behandlet sykdommen da jeg var 22 og har vært frisk siden den tid. Hvordan forklarer jeg dette uten å skremme bort arbeidsgiver? Frykten er at de skal være redde for at dette er et problem nå, eller at det kan bli et problem i fremtiden. Det er det altså ikke, er 100% sikker. Kan selvfølgelig ikke helgardere meg mot andre tilfeldige ting som kan oppstå (slik som alle andre). Anonymkode: 43815...291 Du har ikke noe hull i CV som noen vil bry seg om Anonymkode: 83599...c28 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå