Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Mr X skrev (5 timer siden):

Ulempe med 10 år eldre mann? Eller 15? Eller 20?Det er interessant hvor raskt en mann over 60 omtales som et kommende pleieprosjekt. Mange 70- og 80-åringer i dag er selvhjulpne, aktive og mentalt skarpe. Alder er ikke det samme som hjelpeløshet.

Argumentet om at kvinnen «automatisk» blir omsorgsarbeider forutsetter både at mannen blir syk tidlig – og at kvinnen forblir frisk. Virkeligheten er mer nyansert. Helseutfordringer rammer begge kjønn, og ofte langt tidligere enn man planlegger for.

Hvis vi først skal snakke om biologiske faser: kvinner kan oppleve krevende perioder i 40- og 50-årene, menn kan oppleve helseutfordringer senere. Poenget er det samme – livet er ikke lineært og ikke kjønnsbestemt. Ingen av oss får garantier.

De fleste forhold handler om kompatibilitet, modenhet og livsfase – ikke bare fødselsår. En sprek 72-åring kan være mer selvhjulpen enn en 55-åring med livsstilssykdommer.

Å redusere en aldersforskjell til et fremtidig pleieforhold er derfor en forenkling. Risiko finnes i alle relasjoner. Spørsmålet er om man velger partner ut fra frykt – eller ut fra kvaliteten på forholdet.

Jeg har en usedvanlig og langt over gjennomsnittet veltrent mann på 54 år. 

Han er likevel 54 år, og på ingen måte 35 år. 

De fleste menn som er godt voksne er skikkelig misunnelig på hans veltrente kropp, og yngre menn også. 

Han er likevel 54 år. 

Anonymkode: 5f02a...b6a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en usedvanlig og langt over gjennomsnittet veltrent mann på 54 år. 

Han er likevel 54 år, og på ingen måte 35 år. 

De fleste menn som er godt voksne er skikkelig misunnelig på hans veltrente kropp, og yngre menn også. 

Han er likevel 54 år. 

Hvor gammel er du og hva er egentlig problemet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2026 den 16.14):

Aldring er mye mindre individuelt enn mange tror. I en tid preget av at kostholds- og helseindustrien spekulerer i en stadig økende alderspanikk, kan man også få inntrykk av at aldring er langt mer livsstilsavhengig enn det virkelig er. Jeg skjønner godt at gamlingen i forholdet ønsket å dra fordel av disse illusjonene, men den yngste bør stikke fingeren i jorda før det er for sent. 

Anonymkode: dfe1f...d38

Her går du fra å diskutere aldring generelt til å tillegge konkrete motiver og mangel på dømmekraft hos mennesker du ikke kjenner. Det er der det sklir. Man kan være kritisk til helseindustriens budskap og samtidig erkjenne at mennesker eldes ulikt nok til at bastante spådommer blir feil for mange. Det er ikke en «illusjon», det er empirisk variasjon. Å advare ut fra egne preferanser er helt greit, men å omtale den ene parten som «gamlingen» og den andre som naiv, er ikke saklig, det er nedlatende.

Ingen benekter at aldring er reell og uunngåelig, men å hevde at alle forhold med aldersforskjell ender i samme omsorgsnarrativ, er en forenkling som sier mer om holdninger enn om virkelighet.

AnonymBruker skrev (På 20.2.2026 den 19.06):

Når vi ser på en person ser vi alderen deres. Det kan oppleves en mental sperre hvor det ikke kjennes naturlig å tenne på noen mye eldre enn seg. 

Det er normal fornuft å beregne risiko. 

Anonymkode: cb29e...edb

Tiltrekning er ikke et regnestykke, og ingen skylder noen å «overstyre» en mental sperre. Hvis det ikke kjennes naturlig for deg, er jo det grunn god nok i seg selv. Men det er samtidig verdt å skille mellom personlig preferanse og allmenn fornuft. Det som er fornuftig for deg, er ikke nødvendigvis universelt rasjonelt for alle andre. Å beregne risiko er normalt, men i relasjoner gjør vi det alltid med begrenset informasjon. Derfor velger noen å vektlegge trygghet, andre tiltrekning, andre livskvalitet her og nå. din vurdering er legitim, men poenget mitt (og Mr X sitt) er bare at de som velger annerledes, ikke nødvendigvis ignorerer fornuft, de prioriterer den annerledes.

Anonymkode: 56084...1a2

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2026 den 19.02):

Dream on. Selvbedrag er en dårlig strategi, hvis man ønsker seg et vellykket forhold.

Det er mulig å være uenig uten å avfeie andres erfaringer som selvbedrag. Mange mennesker lever faktisk gode, stabile forhold med aldersforskjell, det er ikke en drøm, det er empiri. Du kan mene at risikoen er for høy for deg. Men når du definerer andres valg som illusjoner, slutter det å være analyse og blir holdning. Et vellykket forhold handler ikke om å eliminere all risiko, men om å tåle at livet ikke lar seg kontrollere fullt ut.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Mr X skrev (På 21.2.2026 den 1.51):

Hvor gammel er du og hva er egentlig problemet?

Jeg er 50 år. 

Problemet er menns selvinnsikt. Åpenbart. 

Jeg må si jeg hadde ledd om min mann fant seg en på 30- 35 dersom vi gikk fra hverandre. Han hadde sikkert klart det, å sjarmere en såpass ung kvinne, men livet sammen ville vært dømt fra starten av. Hadde det blitt laget barn hadde det ikke vært morsomt lenger, for stakkars kvinne og barn! Men jeg kan love at jeg ikke hadde stilt opp som klagemur. Hans valg, hans problemer, og det hadde det blitt rikelig av. Han hadde ikke mestret dette i sin alder. 

Helt i starten ja, nyforelsket og med ekstra boost av det, men i lengden ville han være nøyaktig så gammel som han er. 

Jeg er ikke et bedre menneske enn at jeg ville frydet meg over at manglende selvinnsikt hadde ført ham inn i situasjoner han hadde fått trøbbel med. Men fra avstand, der jeg koste meg med livet i forhold til min alder. 

Jeg hadde synes synd på kvinnen da. Det må vedkjennes. Jeg hadde ikke følt samme skadefryd ovenfor henne, men hun hadde nok innsett feilen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare så og så lang tid at en mann på 10+ år eldre kan være interessant for en yngre kvinne. Forelskelsen dabber av, og da ser hun hva hun går glipp av hos jevnaldrende menn med et mer attraktivt utseende.

En eldre mann kan aldri konkurrere mot en jevnaldrende mann. Eldre menn er og blir eldre. Usexy!

Menn er på sitt beste i 30-årene. 

Anonymkode: f95e2...010

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig å være uenig uten å avfeie andres erfaringer som selvbedrag. Mange mennesker lever faktisk gode, stabile forhold med aldersforskjell, det er ikke en drøm, det er empiri. Du kan mene at risikoen er for høy for deg. Men når du definerer andres valg som illusjoner, slutter det å være analyse og blir holdning. Et vellykket forhold handler ikke om å eliminere all risiko, men om å tåle at livet ikke lar seg kontrollere fullt ut.

Jeg snakker om tydelige mønstre som enhver rasjonell person bør ta hensyn til. Selvfølgelig finnes det noen marginale unntak, men å kalle unntakstilfellene for «empiri», som om det skulle motbevise noe av det jeg har påpekt, blir for dumt. Og nei, det er ikke slik at disse mønstrene er sanne for noen, men ikke for andre. Dette dreier seg om objektive fakta. Så står det maturligvis enhver fritt å stikke hodet i sanden, men den som  elger å gjøre det, har intet å klage over når de sitter der med gamlingen sin.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om noen har en klanmentalitet som går ut på å forsvare klanens interesser mot fienden.

Kan ikke bare folk få finne kjærlighet i alle dens merkelige former? Jeg ser at mennesker som mangler en haug av lemmer også kan inngå bindende relasjoner. Er deres funksjonsnormale partner idiot?

Anonymkode: de1f2...8e6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det virker som om noen har en klanmentalitet som går ut på å forsvare klanens interesser mot fienden.

Kan ikke bare folk få finne kjærlighet i alle dens merkelige former? Jeg ser at mennesker som mangler en haug av lemmer også kan inngå bindende relasjoner. Er deres funksjonsnormale partner idiot?

Kan man ikke si det samme i motsatt retning, klanen vil beskytte sin rett å finne seg noen utenfor egen liga. 

Nei. Vi er bare vant til en rekke ekle eldre menn som undertrykker vår verdi og skal kløs på sin gamle hud mens vi må være unge for evig. Jeg følte meg gammel fra jeg fylte over 20 år. De fleste kvinner opplever mest oppmerksomhet som tenåringer. Dette er en kamp for tilværelsen egentlig. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bli gjerne sammen med en mann som er 20 år eldre for min del, men ikke klag når du må droppe ditt sosiale liv fordi du må hjem og passe på en pensjonert og nervøs gæmlis.

Anonymkode: 4d1fa...a10

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan man ikke si det samme i motsatt retning, klanen vil beskytte sin rett å finne seg noen utenfor egen liga. 

Nei. Vi er bare vant til en rekke ekle eldre menn som undertrykker vår verdi og skal kløs på sin gamle hud mens vi må være unge for evig. Jeg følte meg gammel fra jeg fylte over 20 år. De fleste kvinner opplever mest oppmerksomhet som tenåringer. Dette er en kamp for tilværelsen egentlig. 

Kun om man anser sin verdi ut fra om flest mulig menn finner deg attraktiv. 

Min verdi som kvinne og menneske ligger ikke der, og har aldri gjort det. Jeg er derfor veldig komfortabel med å ha blitt 50 år. 

Skulle jeg dø i en ulykke i morgen ville svært mange ha sørget dypt, inkludert min mann, som hadde vært helt fra seg, og det hadde ikke vært " Fordi hun var så usedvanlig sexy."

Nei, vår verdi ligger ikke på det, og menn som ønsker å fortelle oss kvinner at vår verdi som mennesker og kvinner ligger der kan vi egentlig bare le av. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har lagt deg bort nå men kasta bort mye av 20 årene på å sørge unødvendig og var på et press fra noen jeg ikke engang liker. Er nå i hevn fasen av dette, men er over å bli likt av dem, også fordi jeg er glad jeg slipper noen jeg ikke liker.

Er glad på dine vegne, men jeg kommer til å smekke litt her og der enda, siden vi har bullshit som at damer blir fortalt vår verdi ligger i utseendet. Jeg vil svekke deres makt. Vise hvor ironisk det er og hvor uattraktive de er sammenlignet. Når vi først er i gang, men ikke mot noen som ikke gjør noe nei. Mot de skyldige. 

Jeg ler ikke fordi det er så dypt og alvorlig. De tuller om stemmeretten vår, de krever så mye av oss, de yter vold og skadefryders når vi skades, benekter våre tunge stunder. 

Jeg vil ha litt hevn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva er din liga da? Om noe så må vel din liga være de av det annet kjønn (evt ditt eget) som kan tenke seg å være villig til å starte en relasjon med deg?

Hvis jeg mister armene og bena i en ulykke og en kvinne med normalt antall armer og bein velger å starte en relasjon med meg, har jeg funnet meg noen «utenfor min liga»? Burde jeg finne meg en dame som også har vært i en grusom ulykke og mistet alle lemmer? Eller blir vi per def i hverandres «liga» idet vi evt velger hverandre?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Møttes når vi var tidlig i 20- og 30-årene. Det var perfekt aldersforskjell da, for han var klar for barn samtidig som meg. Opplevde at vi var på bølgelengde på tross av aldersforskjellen. Nå, 15 år senere tenker vi ikke på det.

Anonymkode: aeeaa...a89

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker om tydelige mønstre som enhver rasjonell person bør ta hensyn til. Selvfølgelig finnes det noen marginale unntak, men å kalle unntakstilfellene for «empiri», som om det skulle motbevise noe av det jeg har påpekt, blir for dumt. Og nei, det er ikke slik at disse mønstrene er sanne for noen, men ikke for andre. Dette dreier seg om objektive fakta. Så står det maturligvis enhver fritt å stikke hodet i sanden, men den som  elger å gjøre det, har intet å klage over når de sitter der med gamlingen sin.

Du har helt rett i at mønstre finnes, og ingen bestrider dem. Uenigheten handler ikke om fakta, men om hvordan de brukes i vurderinger av menneskelige valg. Mønstre på gruppenivå gir sannsynlighet, ikke skjebne for individet. Det er grunnleggende statistikk, ikke «hodet i sanden». Når du omtaler partnere som «gamlingen» og impliserer at folk fortjener konsekvensene av egne valg, beveger du deg bort fra saklig analyse og over i forakt. Det svekker argumentet ditt, uansett hvor mange tall du har i ryggen. Man kan ta høyde for risiko uten å redusere andre menneskers forhold til moralske feilgrep. Der går en ganske tydelig grense.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes 10 år er mye. Jeg har venninner som har hatt 10 år eldre menn. Det gikk ikke så godt. For det skjer noe når man bikker 50 år. Da er du brått litt eldre enn den på 40, eller 39. Og den merkes godt. Jeg merker det selv nå når jeg er 50 +. Da er jeg glad for at mannen og jeg er på samme alder. Vi kan le litt av hvor tidlig vi er trøtt, og at vi kanskje har litt andre prioriteringer enn for 10 år siden. Det er jo slik at vi ikke er aktiv, og har et aktivt liv, men noe har endret seg. i Og for damer kommer vi i overgangsalderen, som alle har hørt en del om i det siste. Men det er jo ikke slik at menn ikke kommer i en slags aldringprosess også, så det merker både jeg og mannen at noe skjer. Og det er helt greit at det skjer, for det skjer med oss samtidig. Men det hadde vært litt stress med en 10 år yngre mann når rynkene popper fram, og det samme gjelder menn; å ha en dame som har mye mer futt i seg, er ikke bare positivt, - hvis du ikke henger med. 

Anonymkode: 4d451...61a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er din liga da? Om noe så må vel din liga være de av det annet kjønn (evt ditt eget) som kan tenke seg å være villig til å starte en relasjon med deg?

Hvis jeg mister armene og bena i en ulykke og en kvinne med normalt antall armer og bein velger å starte en relasjon med meg, har jeg funnet meg noen «utenfor min liga»? Burde jeg finne meg en dame som også har vært i en grusom ulykke og mistet alle lemmer? Eller blir vi per def i hverandres «liga» idet vi evt velger hverandre?

Noen som er på min alder først og fremst. Du er ikke 50 å prøver deg på meg i 30 årene. 

Ulykker er ulykker, alder skjer oss alle. Det er aldringen å hvor kravstore menn er som er problemet mitt og at jeg vil ha noen som er på mitt sted mentalt og som potensielt kan leve like lenge som meg sett bort fra sykdom og ulykker. Det er frekt å være på alder med min far å tenke dette er noe jeg skal være interessert i.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har helt rett i at mønstre finnes, og ingen bestrider dem. Uenigheten handler ikke om fakta, men om hvordan de brukes i vurderinger av menneskelige valg. Mønstre på gruppenivå gir sannsynlighet, ikke skjebne for individet. Det er grunnleggende statistikk, ikke «hodet i sanden». Når du omtaler partnere som «gamlingen» og impliserer at folk fortjener konsekvensene av egne valg, beveger du deg bort fra saklig analyse og over i forakt. Det svekker argumentet ditt, uansett hvor mange tall du har i ryggen. Man kan ta høyde for risiko uten å redusere andre menneskers forhold til moralske feilgrep. Der går en ganske tydelig grense.

Forakt er naturlig konsekvens av å bevitne idioti.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har lagt deg bort nå men kasta bort mye av 20 årene på å sørge unødvendig og var på et press fra noen jeg ikke engang liker. Er nå i hevn fasen av dette, men er over å bli likt av dem, også fordi jeg er glad jeg slipper noen jeg ikke liker.

Er glad på dine vegne, men jeg kommer til å smekke litt her og der enda, siden vi har bullshit som at damer blir fortalt vår verdi ligger i utseendet. Jeg vil svekke deres makt. Vise hvor ironisk det er og hvor uattraktive de er sammenlignet. Når vi først er i gang, men ikke mot noen som ikke gjør noe nei. Mot de skyldige. 

Jeg ler ikke fordi det er så dypt og alvorlig. De tuller om stemmeretten vår, de krever så mye av oss, de yter vold og skadefryders når vi skades, benekter våre tunge stunder. 

Jeg vil ha litt hevn. 

Gjør bare deg selv vondt, men jeg skjønner hvor det kommer fra. Selv har jeg opplevd flere seksuelle overgrep fra menn, samt så alvorlig vold at jeg levde i frykt, med voldsalarm, men jeg holder det ikke mot alle menn. Samtidig må jeg tåle at menn holder hver minste lille ubehag de har opplevd med kvinner, inkludert det de opplevde på grunn av at se selv var idioter, mot meg også. Bare fordi jeg er kvinne. 

Åh ja, et par kvinner såret ditt ego litt for 10- 20 år siden, så derfor er alle kvinner fæle? Jeg topper din opplevelse med å ha opplevd grov vold og voldtekt. Åh ja, DU er altså uskyldig i det sier du, mens jeg bærer skyld for at du en gang ble såret verbalt av en helt annen kvinne enn meg? Logisk? 

Jeg ønsker at unge kvinner skal være trygg mot slikt som ødela så mye for meg som ung kvinne, åh ja da er jeg altså bitter for at jeg ikke får den ugreie oppmerksomheten lenger? Logisk?

Jeg er dessuten helt faktisk elsket av en mann som ønsker akkurat meg i livet (jeg har ingen lenker på ham), men jeg er likevel en bitterfitte fordi jeg synes 50 år gamle menn har ingenting med tenåringer å gjøre? Logisk? 

Man blir lei ja!

Heldigvis har jeg bedre menn i livet enn disse bitterpikkene på kg. 😊 (Og nei, jeg mener ikke alle menn her på kg, om noen skulle ha krenkekappen på seg og tro det. Jeg mener kun bitterpikkene når det er dem jeg spesifikt nevner.)

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes 10 år er mye. Jeg har venninner som har hatt 10 år eldre menn. Det gikk ikke så godt. For det skjer noe når man bikker 50 år. Da er du brått litt eldre enn den på 40, eller 39. Og den merkes godt. Jeg merker det selv nå når jeg er 50 +. Da er jeg glad for at mannen og jeg er på samme alder. Vi kan le litt av hvor tidlig vi er trøtt, og at vi kanskje har litt andre prioriteringer enn for 10 år siden. Det er jo slik at vi ikke er aktiv, og har et aktivt liv, men noe har endret seg. i Og for damer kommer vi i overgangsalderen, som alle har hørt en del om i det siste. Men det er jo ikke slik at menn ikke kommer i en slags aldringprosess også, så det merker både jeg og mannen at noe skjer. Og det er helt greit at det skjer, for det skjer med oss samtidig. Men det hadde vært litt stress med en 10 år yngre mann når rynkene popper fram, og det samme gjelder menn; å ha en dame som har mye mer futt i seg, er ikke bare positivt, - hvis du ikke henger med. 

Anonymkode: 4d451...61a

Akkurat! 

Ingen, absolutt ingen, av forholdene med 10+ års aldersforskjell i min omgangskrets holdt da mannen kom i 50 årene. Det gikk bra frem til det, så noe skjer så definitivt med menn med alderen også. Dette var dessuten relativt spreke og oppegående menn. 

Men dette selvbedraget hos menn er da så absolutt ikke et problem for kvinner egentlig. Kvinnene har truffet seg nye (yngre) menn de, og ingen skade er skjedd for dem. Livet går videre for kvinner som en stund satser på egentlig for gammel mann. Brudd er litt kjedelig selvfølgelig, men ingen krise. 

Dem dette selvbedraget går utover er menn. De blir forlatt når alderen merkes, og det ikke er bare bare å finne seg en ny kvinne, så de ender gjerne opp bitter og alene av dette. Kvinnene har bare en erfaring, og går videre, litt klokere angående at alder ikke bare er et tall. Mennene de går videre med er konsekvent jevnaldrende. +/- 3 år. De lærte. Ikke ser det ut som at å være nyforelsket i 40 årene er noe minus for dem heller. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...