Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Sannhetsøkende skrev (14 minutter siden):

Vi kvinner blir fortalt av menn at vi liker dem eldre. . De snakker som kvinner er en homogen gruppe. Men langt i fra alle kvinner liker eldre menn

Dette har jeg observert også, at menn tar dette som en selvfølge og forteller kvinner at det er slik det «er». Ikke én av min kvinnelige venner har antydet dette og selv  foretrekker jeg jevnaldrende. Nå ble det til og med 8 år yngre mann, vi møttes tilfeldig i skogen og det tok en stund før alder ble et tema, har i grunnen ikke merket noe til det selv etter et antall år.

Anonymkode: 22fb9...ea8

• Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er 10 år eldre enn meg, han har nettopp passert 50. 

Men i min familie har ingen levd stort lenger enn 70 år. 

Bestefar #1 var 55 år da han døde, bestefar #2 65 år, bestemor #1 66 år, bestemor #2 71 år. Min eldste onkel har langt fremskredet alzheimers og er i slutten av 60-årene. Foreldrene mine fikk meg veldig tidlig og er såvidt fylt 60 år, men begge har vært uføretrygdet pga helseplager i et tiår alt. 

Min manns familie har derimot stort sett levd til de passerte 90 år, og foreldrene hans er begge i 70-årene, og selv om de klager litt på gikt og sånt så er de 100% selvgående enda. Så jeg tar det ikke for gitt verken at jeg lever lengst eller at jeg har helsen i behold lengst. 

Anonymkode: 0db59...12c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det 7 år mellom oss.

Han har bikket 50. Han mistet kona si til kreft for 5 år siden og hun var yngre enn han.

Det finnes ingen garantier i livet.

Heller oppleve den kjærligheten vi har til hverandre enn å ikke tørre å åpne hjertet sitt i frykt for å miste partneren.

Vi dør én gang, vi lever hver dag og vil nyte alt livet har å tilby innen det skjer.

Anonymkode: dbe34...b34

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette har jeg observert også, at menn tar dette som en selvfølge og forteller kvinner at det er slik det «er». Ikke én av min kvinnelige venner har antydet dette og selv  foretrekker jeg jevnaldrende. Nå ble det til og med 8 år yngre mann, vi møttes tilfeldig i skogen og det tok en stund før alder ble et tema, har i grunnen ikke merket noe til det selv etter et antall år.

Ikke en av mine kvinnelige venner heller  har antydet at de vil ha eldre menn. Kun én jeg har møtt som liker de eldre. Eller så foretrekker de alle jevnaldrende,  eller litt yngre enn seg selv. Er et par damer jeg kjenner i 50 årene som foretrekker 20 åringer.  Det syns jeg er drøyt.  

8 år er ikke all verden,  og dere er begge voksne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Sannhetsøkende skrev (11 minutter siden):

Ikke en av mine kvinnelige venner heller  har antydet at de vil ha eldre menn. Kun én jeg har møtt som liker de eldre. Eller så foretrekker de alle jevnaldrende,  eller litt yngre enn seg selv. Er et par damer jeg kjenner i 50 årene som foretrekker 20 åringer.  Det syns jeg er drøyt.  

8 år er ikke all verden,  og dere er begge voksne.

Nei, 8 år er ikke mye egentlig, men hadde nok ikke hatt det aldersspennet på f.eks. en datingapp før jeg møtte han tror jeg. Nå hadde jeg sikkert hatt + 2 år og - 10 år, er på mange måter yngre til sinns enn han. Og når man ser hvor treige en del av mennene til venninner begynner å bli allerede i slutten av 40-årene er jeg happy med min.

De 50-åringene er forhåpentligvis ute etter annet enn forhold.😅

Til TS: med informasjonen og innstillingen jeg hadde i 30 årene hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med + 10 år. Med egne og venners erfaringer i nåværende situasjon hadde jeg absolutt ikke valgt det om det fantes et valg. Det er en gang sånn at det viktigste er kjærlighet og hvordan partneren får deg til å føle, og som andre her sier; man er ikke garantert en morgendag uansett hvor gammel man er. Husk bare at det er menn som ofte fremhever at kvinner eldres så fort osv, som kvinne med stor kvinnelig omgangskrets er erfaringen tvert imot.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2026 den 12.56):

Aldring er høyst individuelt, faktorer som helse, funksjonsevne, arbeid og samliv varierer enormt. Mange 60-70-åringer er i jobb, aktive og i gjensidige parforhold, uten at dynamikken blir «far-datter». aldring skjer, det er alle enige om. Men det du beskriver her presenteres som en nærmest uunngåelig utvikling, og det stemmer ikke med virkeligheten for mange. når man begynner å definere andres forhold som dømt til forfall, beveger man seg fra saklighet til bastante antakelser. Preferanser er én ting. Å gjøre dem til universelle sannheter er noe annet.

Anonymkode: 56084...1a2

Aldring er mye mindre individuelt enn mange tror. I en tid preget av at kostholds- og helseindustrien spekulerer i en stadig økende alderspanikk, kan man også få inntrykk av at aldring er langt mer livsstilsavhengig enn det virkelig er. Jeg skjønner godt at gamlingen i forholdet ønsket å dra fordel av disse illusjonene, men den yngste bør stikke fingeren i jorda før det er for sent. 

Anonymkode: dfe1f...d38

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Luringa skrev (På 17.2.2026 den 21.09):

Hadde jeg ikke gjort. Du vil ikke tro hvor fort de blir gubbete og kjedelige. 

Ulempe med 10 år eldre mann? Eller 15? Eller 20?Det er interessant hvor raskt en mann over 60 omtales som et kommende pleieprosjekt. Mange 70- og 80-åringer i dag er selvhjulpne, aktive og mentalt skarpe. Alder er ikke det samme som hjelpeløshet.

Argumentet om at kvinnen «automatisk» blir omsorgsarbeider forutsetter både at mannen blir syk tidlig – og at kvinnen forblir frisk. Virkeligheten er mer nyansert. Helseutfordringer rammer begge kjønn, og ofte langt tidligere enn man planlegger for.

Hvis vi først skal snakke om biologiske faser: kvinner kan oppleve krevende perioder i 40- og 50-årene, menn kan oppleve helseutfordringer senere. Poenget er det samme – livet er ikke lineært og ikke kjønnsbestemt. Ingen av oss får garantier.

De fleste forhold handler om kompatibilitet, modenhet og livsfase – ikke bare fødselsår. En sprek 72-åring kan være mer selvhjulpen enn en 55-åring med livsstilssykdommer.

Å redusere en aldersforskjell til et fremtidig pleieforhold er derfor en forenkling. Risiko finnes i alle relasjoner. Spørsmålet er om man velger partner ut fra frykt – eller ut fra kvaliteten på forholdet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne er gift med en 21 år eldre mann, de har det kjempebra.

Anonymkode: 921ed...2dd

AnonymBruker
Skrevet
Mr X skrev (8 minutter siden):

Ulempe med 10 år eldre mann? Eller 15? Eller 20?Det er interessant hvor raskt en mann over 60 omtales som et kommende pleieprosjekt. Mange 70- og 80-åringer i dag er selvhjulpne, aktive og mentalt skarpe. Alder er ikke det samme som hjelpeløshet.

Argumentet om at kvinnen «automatisk» blir omsorgsarbeider forutsetter både at mannen blir syk tidlig – og at kvinnen forblir frisk. Virkeligheten er mer nyansert. Helseutfordringer rammer begge kjønn, og ofte langt tidligere enn man planlegger for.

Hvis vi først skal snakke om biologiske faser: kvinner kan oppleve krevende perioder i 40- og 50-årene, menn kan oppleve helseutfordringer senere. Poenget er det samme – livet er ikke lineært og ikke kjønnsbestemt. Ingen av oss får garantier.

De fleste forhold handler om kompatibilitet, modenhet og livsfase – ikke bare fødselsår. En sprek 72-åring kan være mer selvhjulpen enn en 55-åring med livsstilssykdommer.

Å redusere en aldersforskjell til et fremtidig pleieforhold er derfor en forenkling. Risiko finnes i alle relasjoner. Spørsmålet er om man velger partner ut fra frykt – eller ut fra kvaliteten på forholdet.

Dream on. Selvbedrag er en dårlig strategi, hvis man ønsker seg et vellykket forhold.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å ha en mann som fortsatt er «ung» når vi får barnebarn, og som kan gå av med pensjon samtidig med meg osv så jevnaldrende var perfekt for meg. 

Anonymkode: b1338...f5f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Mr X skrev (12 minutter siden):

Når vi ser på en person ser vi alderen deres. Det kan oppleves en mental sperre hvor det ikke kjennes naturlig å tenne på noen mye eldre enn seg. 

Det er normal fornuft å beregne risiko. 

Anonymkode: cb29e...edb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dream on. Selvbedrag er en dårlig strategi, hvis man ønsker seg et vellykket forhold.

Jeg ønsker deg lykke til i livet ditt og håper virkelig du finner en som lever opp til dine idealer.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

10 år aldri forskjellige blir spesielt merkbar etter 60. Om han virkelig passer på å spise sunt og trener, går det greit. Men om han har dårlig vanner og du sunne vanner, du blir sykepleier, kokk, assistent og hushjelp med tid.

Ereksjon problemer også oppstå med alder. Skjokkerende å finne ut at 50% av 50åringer har utfordringer.

Anonymkode: b3745...80d

AnonymBruker
Skrevet
Mr X skrev (27 minutter siden):

Jeg ønsker deg lykke til i livet ditt og håper virkelig du finner en som lever opp til dine idealer.

Takk, jeg prøver:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min er 41 og har nettopp fått baby med en mann på 56. Han har eldet mye det siste året, er nå helt grå, og ser ut som bestefaren til den lille gutten. Han har også to voksne døtre som kan tenkes å få barn om ikke så altfor lenge (tror de er ca. 22 og 24). De elsker hverandre og har det fint sammen, men jeg tror ikke jeg ville valgt det selv. Vanskelig å vite når man ikke er i den situasjonen selv. Men jeg ville i alle fall ikke anbefalt det. 

Anonymkode: e8e8e...3cf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

10 år aldri forskjellige blir spesielt merkbar etter 60. Om han virkelig passer på å spise sunt og trener, går det greit. Men om han har dårlig vanner og du sunne vanner, du blir sykepleier, kokk, assistent og hushjelp med tid.

Ereksjon problemer også oppstå med alder. Skjokkerende å finne ut at 50% av 50åringer har utfordringer.

Anonymkode: b3745...80d

Hvordan har du funnnet ut at 50% av menn har utfordringer som 50 åringer?

Skrevet
Mr X skrev (2 timer siden):

Jeg sa ingenting om hjelpesløse og pleietrengende.

Skrevet
Luringa skrev (1 time siden):

Jeg sa ingenting om hjelpesløse og pleietrengende.

Fint!

Skrevet
Mr X skrev (1 time siden):

Fint!

Tror du må ha svart feil person🤷‍♀️☺️

AnonymBruker
Skrevet
Mr X skrev (3 timer siden):

Hvordan har du funnnet ut at 50% av menn har utfordringer som 50 åringer?

Det er forbi utfordringer. 

Anonymkode: cb29e...edb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...