Gå til innhold

Hver 12. hytte blir solgt til utlendinger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/vestland/valutafest-i-fjellheimen_-utlendingar-kjoper-kvar-tolvte-norske-hytte-1.17765103

Jeg synes det er helt forferdelig at norsk natur bygges ned. Men nå er det attpåtil blitt slik at store deler norsk natur selges til utlendinger. Det er unødvendig og det var ikke dette som var den norske hyttekulturen. Det var et nøkternt opphold for å tilbringe tid i naturen. Dette er alvorlig. Hvordan kan vi unngå at naturen vår selges til utlandet og at nordmenn tilslutt ikke har råd til å kjøpe hytte selv men må se på at rike utlendinger disponerer vår natur?

Anonymkode: 0621a...1a8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, som om ikke rike nordmenn har boliger i andre land?

Anonymkode: a2b35...573

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sykeste rasismen jeg har sett i det siste.

Naturen er for alle. Det er én jordklode.

Anonymkode: a9039...b0f

AnonymBruker
Skrevet

Svigerforeldre mine har en nøktern hytte.  Når vi var der i jula så kom en danske å lurte på om hytta skulle selges. Ble rimlig satt ut, ikke er det strøm, ikke innlagt vann, og er kompost do.

Syns og det var frekt å spørre om slikt og. Fikk høre av de 6 andre som har hytte inn den veien og hadde hatt dansker som hadde spurt om de ville selge.

Anonymkode: 43a93...381

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, som om ikke rike nordmenn har boliger i andre land?

Anonymkode: a2b35...573

I Spania er det vel blitt så ille at en del spanjoler ikke får kjøpt bolig pga nordmenn osv kjøper hus og leiligheter til feriebolig

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kanskje du misforsto meg? Jeg snakker selvsagt ikke om invandrere hvis du trodde det. Vi har en utfordring med at natur i Norge bygges ned, og så er det altså mye som blir solgt til andre nasjonaliteter, de bori andre land men kjøper feriebolig her. Det har da ingenting med raser å gjøre. Det har med overforbruk av landets naturressurser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn kjøper i Spania for å få varme, dansker med flatt terreng eller tyskere i overbefolkede byer kjøper seg stillhet på fjellet. Lite forskjell.

Anonymkode: 14197...889

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

I Spania er det vel blitt så ille at en del spanjoler ikke får kjøpt bolig pga nordmenn osv kjøper hus og leiligheter til feriebolig

Ja er det dit vi vil? Hytteutbygging forsvares med at de bare dekker markedet. Men hvis rike over hele verden ønsker et lite stykke Norge så tar aldri det markedet slutt og vi vil miste enda større deler av naturen vår. Men folk som bare sitter inne på mobilen  bryr seg vel ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utlendinger eller ikke. Er ikke det som er det virkelige problemet her. 
Selv engasjerte jeg meg sterkt på 90-tallet i det som var startfasen av noe jeg så kom til å ødelegge norsk natur. Det var på den tiden hyttebyggingen virkelig boomet. Med investorer som Bjørn Dæhlie og andre som tjente seg rike på å rasere fjellheimen med hyttebyggingen. 
Siden kommunene i praksis hadde all makt her og ga klarsignal for flere og flere hyttefelt. Her var det pengene som rådet.

I dag er det mange områder jeg kan dra tilbake til i skog og mark, i fjellet og andre friområder som er ødelagte. Ingen uberørt natur lenger. Dette har altså skjedd på bare 30 år. 
Det eneste som beskytter norsk natur nå er IKKE kommunene, men at staten oppretter flere nasjonalparker, naturreservat og landskapsvernområder. Det er eneste veien å gå. Det MÅ vernes flere områder. For kommunene går kun etter pengene. 
I dag er kun 11 % av Norge 5 km fra teknisk inngrep. I 1990 var det på 18-19%. 

Anonymkode: c5aa6...f97

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er vel AirBnB som er hovedsynderen i den problemstillingen.

Anonymkode: e5e20...749

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Utlendinger eller ikke. Er ikke det som er det virkelige problemet her. 
Selv engasjerte jeg meg sterkt på 90-tallet i det som var startfasen av noe jeg så kom til å ødelegge norsk natur. Det var på den tiden hyttebyggingen virkelig boomet. Med investorer som Bjørn Dæhlie og andre som tjente seg rike på å rasere fjellheimen med hyttebyggingen. 
Siden kommunene i praksis hadde all makt her og ga klarsignal for flere og flere hyttefelt. Her var det pengene som rådet.

I dag er det mange områder jeg kan dra tilbake til i skog og mark, i fjellet og andre friområder som er ødelagte. Ingen uberørt natur lenger. Dette har altså skjedd på bare 30 år. 
Det eneste som beskytter norsk natur nå er IKKE kommunene, men at staten oppretter flere nasjonalparker, naturreservat og landskapsvernområder. Det er eneste veien å gå. Det MÅ vernes flere områder. For kommunene går kun etter pengene. 
I dag er kun 11 % av Norge 5 km fra teknisk inngrep. I 1990 var det på 18-19%. 

Anonymkode: c5aa6...f97

Ja du har rett i dette. Men jeg er bare redd dette vil fortsette å eskalere ettersom markedet vokser seg utover landets grenser.

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer bare til å bli ett større og større problem etterhvert som vi blir fattigere. Rikinger fra andre land kommer til å kjøpe hytter og ferieleiligheter i Norge fordi det er for dyrt for oss selv.

Hele boligpolitikken bør gjennomgåes. Bedre at nordmenn som ikke har råd til bolig får bruke hytter som helårsbolig enn at de kjøpes av rikinger fra andre land som har sett for mye nordlys på youtube. 

Anonymkode: 31844...06d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rasismeraderen din trenger kalibrering. Hva var rasistisk med innlegget?

Anonymkode: b08e2...289

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Løsningen er jo å innføre at det bare er nordmenn som kan eie eiendom i Norge. Det er jo slik i mange andre land. Men blir muligens litt problemer ift EØS. 

Fordelen med at feks tyskere kjøper hytter, er at disse blir leid ut store deler av året. Det blir da flere som får tilgang til en hytte, og derfor færre som trenger å kjøpe hytte. Mange hytter eid av nordmenn står jo bare tomme store deler av året. 

Anonymkode: e06cf...ff8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...