Gå til innhold

Gynekologisk undersøkelse

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Må gå til legen i morgen pga smerter i underlivet, og venter da at det blir foretatt en gynekologisk undersøkelse på meg. Er veldig nervøs for akkurat det. Hvordan går det seg til når jeg er jomfru? Er jo i eggstokken jeg har vondt, men de kommer vel ikke opp der uten å gå forbi jomfruhinnen? Er forresten 18 år.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hei,

En lege skal ikke undersøke en kvinne gynekologisk hvis hun er jomfru, uansett. Hvis en gyn. undersøkelse er indisert på bakgrunn av symptomer og sykehistorie, skal dette gjøres i narkose. (Evt. eneste akseptable unntak fra dette: meget akutte tilstander)

Legen kan allikevel finne ut verdifullt mye ved å snakke godt med deg om dine symptomer osv, og ved å kjenne på magen din. Det at du er jomfru, utelukker en del diagnoser, og øker sannsynligheten for andre. Dette kommer til å gå bra, skal du se! Leger er snille ;):klem:

Gjest Gjest
Skrevet

En gynekologisk undersøkelse er ikke noe å grue seg for. Foe legen er dette noe dagligdags og de har også erfaring med pasienter som skal ha sin første gynekologiske undersøkelse. Hva legen må gjøre, vet ingen av oss her. Vi vet ikke hva som feiler deg, men legen kommer uansett til å snakke med deg først. Kanskje er ingen gyn. undersøkelse nødvendig, men skulle det bli det, forsøk og slapp av. Det gjør ikke vondt, men kan være litt ubehagelig (et slags lite trykk, vanskelig å forklare)

Det går bra! :klem:

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Hæ? Jeg var da jomfru første gang jeg tok en GU såvidt jeg husker, men jeg hadde nok ikke jomfruhinnen intakt.

Første gjest; Kan du dokumentere dette, for det har jeg aldri hørt før.

Endret av Elfrida
Gjest Binna
Skrevet

Kanskje det har noe med om jomfruhinna er der? Ikke om Ts er jomfru?

Uansett så er det ingen grunn til å grue seg, det går helt sikkert greit. Bare husk å snakk med legen din, si akkurat hva du lurer på.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei, jeg er den første gjesten som svarte. Jeg var på en forelesning i gynekologi for 3 uker siden på Ullevål Sykehus (Norges største kvinneklinikk), og der gjorde foreleseren det klinkende klart at man aldri skal utføre gynekologisk undersøkelse på en kvinne som ikke har hatt samleie, uansett alder. Spesielt om man er mannlig doktor, men dette gjelder også kvinnelige leger. Som foreleseren sa: Ellers ber man om å bli saksøkt og/eller om klager og trøbbel. Det er uetisk å vaginalpenetrere en jomfru , når man vet så mye om de bevisste og ubevisste psykiatriske senfølger av dette. Det kan fort bli oppfattet som et overgrep.

Dette betyr ikke at det ikke finnes leger som er av et annet syn. Mange leger har ikke tenkt igjennom problemstillingen, og gjennomfører gyn. undersøkelse på kvinner der det er indisert, selv om hun er jomfru. Dette behøver ikke å være et problem heller, hvis kvinnen er innstilt på det som en nødvendig del av legesjekken.

Søk på google eller Medline eller PubMed og du vil finne dokumentasjon. Jomfruer undersøkes i narkose om det er nødvendig. Dette er normal, moderne skikk og bruk blant leger anno 2006.

Gjest Elfrida
Skrevet

Snodig. Det skal altså være værre å få et spekulum opp i skjeden før det har vært p*kk der enn etterpå. Jeg ville mye heller fått et spekulum opp i skjeden i våken tilstand enn å blitt lagt i narkose på et sykehus, det må da være langt mere traumatisk? Men meg om det.

Jeg fant ikke så mange artikler, bare noen steder hvor det sto at man vanligvis ikke utførte GU på jomfruer. Men det var stort sett amerikanske sider. Kanskje jeg søkte på feil ord, jeg brukte gynecological examination of virgins og forskjellig varianter av det, på MedLine/Ovid, PudMed og google.

Et par norske sider anbefaler jomfruer over 25 til å ta GU og få tatt en celleprøve selv om de er jomfruer.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det er èn ting i teorien, og en annen i praksis. Hva enhver allmennlege gjør i sin praksis vil jo variere, og det finnes ingen fasitsvar på kompliserte problemstillinger.

Det er ikke et fysisk aspekt som ligger til grunn, det er det psykiatriske og det etiske.

Gjest Elfrida
Skrevet
Ja, det er èn ting i teorien, og en annen i praksis. Hva enhver allmennlege gjør i sin praksis vil jo variere, og det finnes ingen fasitsvar på kompliserte problemstillinger.

Det er ikke et fysisk aspekt som ligger til grunn, det er det psykiatriske og det etiske.

Jeg får håpe at det er rom for individuelle løsninger ja. Hadde noen utsatt meg for sykehusinnleggelse og full narkose for å få tatt en vanlig GU fordi jeg var jomfru hadde jeg antagelig aldri gått til en lege med underlivsproblemene mine igjen. Det hadde vært et dypt uetisk overgrep for meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Det var jeg som begyndte denne tråden her. Takk for alle svar! :)

Er nå hjemme fra legen, men hun kjendte bare på magen min, og sa noe om at det var vanskelig for henne og gjøre det, tror det var fordi jeg er jomru. Men jeg fikk henvisning til sykehuset og gynekologisk så skal de vurdere hva som skal skje, tror ivertfall jeg skal ta en ultralyd. Er nesten litt lettet for at jeg skal på sykehuset enn med legen min. Men tror jeg får en mannlig gynekolog, og synst det er litt ekkelt. Men det går seg vel til.

Ellers kan jeg vel si at jeg ikke hadde hatt noe problem medå bli lakt i narose for en slik undersøkelse, hadde vel faktisk vert lettere for min del da. Har vert i narkose før og kjente ingenting av den. Men det er sikkert uaktulet i mitt tilfelle om det ikke skal tilsi at noe er alvorlig.

Gjest Elfrida
Skrevet

Det går sikkert bra. Er det noe som sies om mannlige gynekologer så er det at de er mere varsomme enn kvinnelige.

Sjøl hater jeg sykehus og blir kjempedårlig av narkose, så jeg gjør neste hva som helst for å slippe :)

Gjest Binna
Skrevet
Det går sikkert bra. Er det noe som sies om mannlige gynekologer så er det at de er mere varsomme enn kvinnelige.

Vil bare kommentere dette. Det Elfrida skriver stemmer absolutt overens med min egen erfaring. Har blitt noen gynekolog besøk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...