Gå til innhold

Ned i vekt mot min vilje

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her sitter jeg i en situasjon som de fleste sikker skulle ønske de var i. Jeg går på medisiner, som bedrer livskvaliteten min betraktelig. Jeg er tilnærmet smertefri og kan gjøre så mye som jeg ikke har gjort på flere år. Problemet er at bivirkningen er vekttap. Jeg har på 6 måneder tatt av meg 15 kilo, og fremstår som sykelig tynn. Jeg burde legge på meg minimum 5 kilo helst 8 kilo, men hvordan skal jeg få det til? I dag må jeg ut og kjøpe belte, ingen av buksene mine henger på meg lengre.

Anonymkode: a7d6c...a63

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert beste å prate med legen om dette. Da min mormor tok av for mye vekt å ble alt for tynn så drakk hun næringsdrikker fra apoteket. Kanskje noe slikt kan hjelpe deg? Men som sagt så hadde jeg tatt kontakt med fastlegen. 

Anonymkode: 1897e...944

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen din, ja. Det kan finnes mange gode løsninger her.

Det kommer an på hva det er med medisinene som gjør at du går ned i vekt. Kanskje dosen du står på nå kan justeres slik at du fremdeles får den gode effekten, men slipper å gå så mye ned i vekt. Det finnes jo også medisiner som gir økt matlyst for eksempel, men det blir for vanskelig for meg å si om det kan være aktuelt for deg.

Hvis problemet er at du rett og slett spiser for lite, så må du jo spise kaloritett mat når du spiser. Hvilke matvarer dette er kan du finne ved å søke. Uansett ville jeg tatt den legetimen i og med at du sier at du er blitt sykelig tynn. Det kan jo være farlig for helsen din på sikt.

Anonymkode: 101d9...d57

AnonymBruker
Skrevet

Går du ned i vekt fordi du ikke har matlyst, eller fordi kroppen ikke tar opp næring?

Bør jo uansett gå til legen, og få veiledning av helsepersonell.

Om du spiser for lite så får du telle kalorier og legge til ting (med næring) som har høyt kaloriinnhold på lavt volum, nøtter, avokado og olivenolje f.eks.

Finnes veiledere på nettsider til sykehus ol. om hvordan berike vanlig mat slik at en får opp kaloriinntaket til personer som spiser lite.

Potetmos, kålrotmos (med litt ekstra smør/fløte i) og kokte grønnsaker er lettere å spise enn rå grønnsaker og salater f.eks.

Anonymkode: 3fd39...102

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...