AnonymBruker Skrevet 12. februar #1 Skrevet 12. februar Hei, jeg er en jente på 20 år som har forbrukslån som er litt ironisk fordi jeg har egentlig en god del sparepenger i BSU og fond osv, men får ikke meg selv til å ta ut penger for å betale ut forbrukslånet. Føler at når jeg har satt meg selv i denne situasjonen så bør jeg liksom ta konsekvensene det innebærer og ikke bare ta den enkle løsningen som er å ta ut penger fra andre kontoer.. forbrukslånet er på ca 25 k. Anonymkode: 1da30...55c
Lucy283 Skrevet 12. februar #2 Skrevet 12. februar Prøv å betal ned så fort som mulig og når du får feriepenger betal alt du kan! 1 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar #3 Skrevet 12. februar Her har hjernen din virkelig satt seg fast i et blindspor. Du tar da konsekvensen like mye ved å bruke gamle sparepenger til å betale ned som nye sparepenger? En ting er at det eneste du oppnår er å gi en hel del ekstra penger til et annet kynisk selskap. Det er meningsløst nok. Men viktigere enn det: Det du har på BSU og i fond er penger du har tjent opp nøyaktig like mye som det penger du tjener opp de neste månedene er? Det blir ikke mer fortjent å betale ned ved at du sparer opp disse pengene i 2026 enn at du sparte dem opp i 2023. Alle kroner du betaler på dette er penger som ellers ville stått på sparekonto eller i fond, og det spiller ingen rolle om de tas ut derfra eller aldri rekker å settes inn. Så får du heller sørge for å spare opp tilsvarende sum fremover for egen samvittighets skyld. Dette gir ikke mening økonomisk, det vet du jo selv, men det gir ikke mening psykologisk heller. Det er ikke bedre eller mer fortjent samme hvordan du spinner det. Bare dyrere. Anonymkode: 96a79...f79 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar #4 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hei, jeg er en jente på 20 år som har forbrukslån som er litt ironisk fordi jeg har egentlig en god del sparepenger i BSU og fond osv, men får ikke meg selv til å ta ut penger for å betale ut forbrukslånet. Føler at når jeg har satt meg selv i denne situasjonen så bør jeg liksom ta konsekvensene det innebærer og ikke bare ta den enkle løsningen som er å ta ut penger fra andre kontoer.. forbrukslånet er på ca 25 k. Anonymkode: 1da30...55c Selvsagt skal du ta ut penger av fond og betale ned svineriet. Og så skal du ta lærdom. Hva tenkte du konkret da du lånte penger av en finansieringsinstitusjon for å bruke penger, i stedet for å bruke midler du faktisk har? Usunt. Anonymkode: 3c1c8...be3 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar #5 Skrevet 12. februar Har du en viss inntekt klarer du å leve sparsommelig og betale ned de 25 ganske raskt. Ev ta ut BSU som er satt inn iår og heller sette inn mer resten av året. Å ta ut BSU fra tidligere år er bare tullete. Anonymkode: ac113...efb 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar #6 Skrevet 12. februar Hva er planen din for å betale ned dette lånet, da? Klarer du å betale ned i løpet av noen få måneder? Anonymkode: 746d9...0b8 1
Soft mann Skrevet 12. februar #7 Skrevet 12. februar Ee fondene dine gode, så lar du dei stå. Så må du heller bruke av lønnen til nedbetaling av lån 2 1
Eric_B Skrevet 12. februar #8 Skrevet 12. februar Konsekvensen av å sette deg i situasjonen er å betale ut lånet med fond. Ikke BSU. Det er ingen ris til egen bak å gi mer penger til investorer bak kredittkortselskapene. 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar #9 Skrevet 12. februar Jeg hadde ikke tatt av fond for å betale ned forbrukslån. Men jeg har mulighet til å stramme inn veldig på økonomien og få betalt ned ett lån. Du sier ikke noe om du går i minus hver måned, om du bare har akkurat så du klarer deg, eller noe annet om økonomien din, så det er vanskelig gi deg noen tips. Anonymkode: e36da...282
AnonymBruker Skrevet 12. februar #10 Skrevet 12. februar Hei ts her. Jeg kommer til å klare å betale ned lånet med midler fra lønn på ca 5-6 måneder bare Anonymkode: 1da30...55c 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar #11 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei ts her. Jeg kommer til å klare å betale ned lånet med midler fra lønn på ca 5-6 måneder bare Anonymkode: 1da30...55c I så fall er det en ekstrakostnad på 1800-2500 kroner, avhengig av rente og nedbetalingsfrekvens. All den tid vi ikke vet noe om fondene dine så er det ikke så lett å gi deg et konkret råd, ut over at forbruksgjeld er noe svineri som man ikke skal skaffe seg. Anonymkode: 3c1c8...be3 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar #12 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei ts her. Jeg kommer til å klare å betale ned lånet med midler fra lønn på ca 5-6 måneder bare Anonymkode: 1da30...55c Da synes jeg du bare skal fortsette å betale ned med lønna di - jeg synes du tenker rett i å gi deg selv denne "straffen". Når du er ferdig, har du fått en viktig lærdom, som er verdt den lille ekstrakostnade. Anonymkode: 33c5f...dbd 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar #13 Skrevet 12. februar Bruk en kalkultor til å regne ut https://kortguiden.no/kalkulator Anonymkode: 155ad...c2c
AnonymBruker Skrevet 16. februar #14 Skrevet 16. februar Jeg synes du tenker lurt. Ikke ved å ha tatt opp forbrukslån altså, det er veldig dumt. Men at du bøter på dumskapen med å måtte betale det ned og ha mindre penger hver måned. Da kjenner du på konsekvensen forhåpentligvis så hardt at du aldri gjør det igjen. Om du hadde tatt fra fond ville det vært en dårlig quick fix som kanskje ville fått deg til å ta opp forbrukslån flere ganger. Anonymkode: f666b...59c 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #15 Skrevet 16. februar Ville betalt og kvittet meg med gjeld med en gang. Om ikke alt, så halvparten til å begynne med. Heller sette inn mer på sparekonto og spare opp igjen. BSU konto kan du ikke ta av for å betale ned et forbrukslån. Anonymkode: cddc1...c8b
AnonymBruker Skrevet 16. februar #16 Skrevet 16. februar Det er vanskelig å gi konkrete råd om hva som lønner siden vi ikke vet betingelser på verken lånet eller fondene dine. Jeg anbefaler at du prøver å regne det ut selv. Det er ikke sikkert forskjellen er stor, men regneprosessen er lærerik i seg selv. Anonymkode: cdd9b...e3a
Rhodiola Skrevet 16. februar #17 Skrevet 16. februar Tråden er ryddet for avsporing. Rhodiola, admin.
AnonymBruker Skrevet 16. februar #18 Skrevet 16. februar Bruk pengene fra fond til å slette forbrukslånet umiddelbart. Så kjøper du deg inn i de fondene igjen så snart økonomien tillater det. Lite sannsynlig at fondenes avkastning vil matche renten på forbruksgjeld i denne perioden. Anonymkode: 9fd35...a64
AnonymBruker Skrevet 16. februar #19 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Bruk pengene fra fond til å slette forbrukslånet umiddelbart. Så kjøper du deg inn i de fondene igjen så snart økonomien tillater det. Lite sannsynlig at fondenes avkastning vil matche renten på forbruksgjeld i denne perioden. Anonymkode: 9fd35...a64 Har bestemt meg for å nå betale ut halvparten av forbrukslånet fra fond nå, også betale det resterende beløpet når feriepengene kommer i juni😄😄 TS Anonymkode: 1da30...55c
AnonymBruker Skrevet 17. februar #20 Skrevet 17. februar Hvorfor tok du opp dette lånet, og hva skal du gjøre neste gang du havner i samme/lignende situasjon? Anonymkode: 009a3...016 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå