Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er sykmeldt for første gang på 17 år. Har i alle år jobbet overtid uten ekstra betalt( ja, det var dumt av meg) Ble oppringt fra leder og spurt personlige spørsmål og det ble gravd i hvorfor jeg var borte fra jobb. Jeg kan av helsemessige grunner ikke jobbe må. Men Jeg har aldri tidligere jobbet mindre enn det jeg skal. Og er kjent for å stå på. Nå opplever jeg ingen tilrettelegging eller kontakt. Øverste leder har tidligere sagt i plenum: alle kan erstattes. Han er en mann som  tydelig viser hvem som er hans favoritter. Det er gjerne pene damer som bare jatter med. Jeg er ikke en av de. Mange av de blir skrytt opp i skyene, men slutter raskt. Jeg trives godt med kollegaene mine og jobben. Men hører fra kollegaer at jeg blir utnyttet av arbeidsgiver 

Anonymkode: 97a5a...676

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ble litt uklart hva jeg lurte på. Normalt at arbeidsgiver skal grave i hvorfor du er sykemeldt? 
vært sykemeldt i snart 2 mnd. 

• Hjerte 1
Skrevet

Arbeidsgiver har ikke krav på vite diagnose, men skal kalle inn til dialogmøte etter en viss tid for å, sammen med deg, se på muligheten for tilrettelegging så du har større mulighet for å komme tilbake i jobb. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre helt normalt. Vi som alltid er på jobb blir egentlig rakket ned på av ledelsen der jeg jobber. De som er mye borte fra jobb skrytes uhemmet opp i skyene av hvor flinke de er, og tenk om alle hadde vært som de blir påpekt gang på gang. Noen av disse har truet med å slutte men mest sannsynlig har fått mer lønn for å fortsette. Verden er gal.

Anonymkode: 438b5...447

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2026 den 9.26):

Ble litt uklart hva jeg lurte på. Normalt at arbeidsgiver skal grave i hvorfor du er sykemeldt? 

Nei, det er ikke normalt at arbeidsgiver bryter loven. Men det skjer dessverre. 

Du trenger ikke svare på noe mer enn hvorvidt arbeidsgiver kan tilrettelegge og eventuelt hva som kreves av tilrettelegging. 

Anonymkode: 46bf1...055

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2026 den 9.26):

8 uker sykemelding er ofte et møte for å prøve å få deg tilbake. Kanskje under tilrettelegging. Du kan ha med lege på dette møtet. Håper du er i fagforening, det hjelper ofte å ha de i ryggen. 

Har selv opplevd en sjef som fortalte høyt hvordan han skulle bryte loven med diskriminering. Jeg kjørte på med fagforeningen og det ble ikke som han hadde tenkt. 

Anonymkode: bf867...b86

AnonymBruker
Skrevet

Ta deg en tur til fastlegen din, og så snakker du med ham/henne om dette. Da vil du også få klarhet i hva du trenger/ikke trenger å oppgi, og dere kan kanskje avtale at arbeidsgiver/nærmeste leder kommer i møte på fastlegekontoret (der du selvsagt er til stede). Da kan dere sammen komme frem til det som forhåpentligvis er gode løsninger, og du har med fastlegen på laget.

God bedring!

Anonymkode: 3d260...437

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...