Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg er 12 uker gravid. Det er andre graviditet. Første barn er 14mnd og har ikke barnehage plass. Jobben min er veldig stressende, Siste graviditet hadde jeg høy blodtrykk, og jordmor mener at blodtrykket mitt er allerede for høyt. Jeg har også ekstremt mye stress personlig som jeg går gjennom. Jeg ba sjefen min tilrettelegge men de hadde ingen måtte å hjelpe. Jeg er kvalm hele tida. Jeg føler at jeg er helt utbrent men jeg har utrolig dårlig samvittighet å sykemeldes siden en i teamet vårt har sluttet, og ingen ansattes før sommer som betyr at teamet mitt er overbelastet allerede. 
Hva gjør jeg? 

Endret av Kaiseid
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I første omgang må du kutte overtiden, og prøver normal arbeidstid.

Så får du se hvordan det går da. 

Anonymkode: 93630...06d

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært litt sykemeldt i alle mine svangerskap, mest pga min jobb og bekken.

jeg hadde mye styrke til å prøve i begynnelsen, jeg pendlet med buss i min første graviditet, jeg var så kvalm om morgenene, jeg stod opp ekstra tidlig for å ta tid til å gå av bussen 2-3 ganger pr tur for å ha tid til å gå av å spy, og alt min arbeidsgiver sa, spist salte kjeks, det gjorde kona mi, ehhh…. Tosk!

Anonymkode: fca03...d96

AnonymBruker
Skrevet

Her ønsker ts åpenbart det mest brukte KG-svaret: SYKMELD deg!

Dette kan bidra til at kvinner, særlig de i fertil alder, blir mindre attraktive på arbeidsmarkedet.

Anonymkode: e36ba...773

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Kaiseid skrev (41 minutter siden):

Hei, jeg er 12 uker gravid. Det er andre graviditet. Første barn er 14mnd og har ikke barnehage plass. Jobben min er veldig stressende, jeg må følge spot markedet, ringer kunder, krangler med teamet mitt, krangler med kunder for å få beste pris, jobbe ekstremt mye overtid uten overtidsbetaling (jobbe overtid for beste pris fordi det er slik vi får bonus). Siste graviditet hadde jeg høy blodtrykk, og jordmor mener at blodtrykket mitt er allerede for høyt. Jeg har også ekstremt mye stress personlig som jeg går gjennom. Jeg ba sjefen min tilrettelegge men de hadde ingen måtte å hjelpe. Jeg er kvalm hele tida. Jeg føler at jeg er helt utbrent men jeg har utrolig dårlig samvittighet å sykemeldes siden en i teamet vårt har sluttet, og ingen ansattes før juni som betyr at teamet mitt er overbelastet allerede. 
Hva gjør jeg? 

Om du allerede har høyt blodtrykk må det i hvertfall gjøres tiltak. Sikkert lurt å droppe overtiden som nevnt. Blir det ikke bedre er det jo sykemelding som gjelder.

Anonymkode: eef5a...d93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må gå til legen, og så gjør legen din en vurdering av din arbeidsevne, sammen med deg. Det er ikke verre enn det. 

Anonymkode: 1cf66...dbf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva har det saken å gjøre at barnet ditt ikke har barnehageplass? Regner med det ikke er alene hjemme? 

Anonymkode: 26f1f...16f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må gå til legen, og så gjør legen din en vurdering av din arbeidsevne, sammen med deg. Det er ikke verre enn det. 

Anonymkode: 1cf66...dbf

Dette! Forklar situasjonen din til fastlege og la han/hun ta den avgjørelsen. Du kan ikke bestemme deg for når du vil sykemeldes, det må jo være legen som anbefaler det utifra situasjonen. 

Anonymkode: 604ef...992

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva har det saken å gjøre at barnet ditt ikke har barnehageplass? Regner med det ikke er alene hjemme? 

Anonymkode: 26f1f...16f

Nei… bare at det føre til mye ekstra om dagene når man har en veldig krevende jobb og vil heller prioritere barnet når man føler seg utbrent. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Diskuter med legen din. Arbeidsgiver blir nødt til å tilrettelegge iallfall ved å redusere overtid. Det har jeg gjort, jobbet fullt hele graviditeten nå (tredje trimester) men har sagt konsekvent nei til arbeid utenfor arbeidstid (som jeg vanligvis pleier å gjøre). Det må de tåle når jeg i praksis har gitt opp alt av hobby og sosialt for å fungere både for familien og jobb i denne perioden. 

Anonymkode: 8a30b...1fe

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få svangerskapspenger i stedet for sykemelding hvis stresset på jobb gjør at det kan være farlig for barnet (pga blodtrykket), men første bud er å ikke jobbe overtid. 

Jeg var sykemeldt uke 5-13 pga kvalme (var 1 poeng unna hyperemesis hele tiden på SUKK-skalaen) og så var jeg på nytt sykemeldt fra uke 24 og fikk svangerskapspenger fra uke 28 pga svært mye kynnere som økte risikoen for prematur fødsel (noe det ble til slutt uansett).

Anonymkode: c291d...487

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Reis til legen å få en vurdering i første omgang.

Jeg er i uke 35 nå og fikk sykmelding pga hyppig sykdom de siste månedene som har satt meg helt ut av spill. Vi har hatt omgangssyken 3 ganger, influensa, covid og flere runder forkjølelser. Da synest jeg det var innafor å godta å ta seg en sykemelding. 

Anonymkode: a8c1f...3b4

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Kaiseid skrev (7 timer siden):

Hei, jeg er 12 uker gravid. Det er andre graviditet. Første barn er 14mnd og har ikke barnehage plass. Jobben min er veldig stressende, Siste graviditet hadde jeg høy blodtrykk, og jordmor mener at blodtrykket mitt er allerede for høyt. Jeg har også ekstremt mye stress personlig som jeg går gjennom. Jeg ba sjefen min tilrettelegge men de hadde ingen måtte å hjelpe. Jeg er kvalm hele tida. Jeg føler at jeg er helt utbrent men jeg har utrolig dårlig samvittighet å sykemeldes siden en i teamet vårt har sluttet, og ingen ansattes før sommer som betyr at teamet mitt er overbelastet allerede. 
Hva gjør jeg? 

Du bør sykmeldes 100 %. Det er den eneste måten du kan få hentet deg inn igjen på. Jeg forstår at du tenker på kollegaer, men det er ikke verdt å presse seg til det ytterste om det skulle skje noe med deg eller barnet. Ingen på jobb takker deg for det liksom. Det er heller ikke din feil at tilretteleggingen ikke fungerer. Det er nærmest umulig i mange yrker å tilrettelegge for gravide som sliter med mye kvalme. 

Endret av Sandie
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Kaiseid skrev (16 timer siden):

Hva gjør jeg? 

Det er ikke ditt problem teamet er overbelastet og mangler folk. Det er sjefen din sitt problem. Viss du føler du trenger sykmelding så sykmeld deg. Du har tross alt et liv utenom jobben.

Anonymkode: 30a38...268

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Her ønsker ts åpenbart det mest brukte KG-svaret: SYKMELD deg!

Dette kan bidra til at kvinner, særlig de i fertil alder, blir mindre attraktive på arbeidsmarkedet.

Anonymkode: e36ba...773

For en merkelig og kjip ting å skrive 

Anonymkode: 71ad5...cae

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kaiseid skrev (På 12.2.2026 den 10.45):

Nei… bare at det føre til mye ekstra om dagene når man har en veldig krevende jobb og vil heller prioritere barnet når man føler seg utbrent. 

Men sånn er det jo å ha barn. Det er tøft å gå gravid, men dette går du jo frivillig inn i. Du bør ikke sykemeldes fordi du heller vil prioritere barnet. Det sier seg selv at man nedprioriterer barnet man har når man velger å bli gravid igjen.

Anonymkode: 025b2...288

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men sånn er det jo å ha barn. Det er tøft å gå gravid, men dette går du jo frivillig inn i. Du bør ikke sykemeldes fordi du heller vil prioritere barnet. Det sier seg selv at man nedprioriterer barnet man har når man velger å bli gravid igjen.

Anonymkode: 025b2...288

Det er jo lov og unne noen andre noe godt i livet?

Anonymkode: 7cbf0...7df

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo lov og unne noen andre noe godt i livet?

Anonymkode: 7cbf0...7df

Selvsagt. Men å sykemeldes fordi man vil bruke tid med det første barnet, eller fordi man ikke har barnehageplass er å missbruke velferdstaten, og en av grunnene til at vi må betale mer og mer skatt.

Anonymkode: 3a47d...3a5

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Selvsagt. Men å sykemeldes fordi man vil bruke tid med det første barnet, eller fordi man ikke har barnehageplass er å missbruke velferdstaten, og en av grunnene til at vi må betale mer og mer skatt.

Anonymkode: 3a47d...3a5

Slik jeg tolker det er det ikke det TS mener. Det er heller et uttrykk for totalbelastningen det fører til. 

Alle som har barn vet at det kan være mye jobb å være hjemme med en på 14 mnd. Det innebærer jo at TS aldri får mulighet for skikkelig ro og hvile de dagene hun evt har fri fra jobb. Og alle som har slitt med ordentlig svangerskapskvalme vet hvor avgjørende ro og hvile er for å få det bedre. Jeg hadde perioder der det eneste som hjalp var å sove eller ligge helt stille på sofaen og hvile. Det kan man ikke om man samtidig skal passe et 14 mnd gammel barn. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, Sandie said:

Slik jeg tolker det er det ikke det TS mener. Det er heller et uttrykk for totalbelastningen det fører til. 

Alle som har barn vet at det kan være mye jobb å være hjemme med en på 14 mnd. Det innebærer jo at TS aldri får mulighet for skikkelig ro og hvile de dagene hun evt har fri fra jobb. Og alle som har slitt med ordentlig svangerskapskvalme vet hvor avgjørende ro og hvile er for å få det bedre. Jeg hadde perioder der det eneste som hjalp var å sove eller ligge helt stille på sofaen og hvile. Det kan man ikke om man samtidig skal passe et 14 mnd gammel barn. 

Det er absolutt dette jeg mener. Takk Sandie❤️ 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...