Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min datter ønsker å være utvekslingsstudent i USA vg 2, hun går studiespesialisering.

Har noen her erfaring med hvordan det kan finansieres?

Lån, stpend, legat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sjekk på Lånekassen, der står det litt.

Endret av Kålrota
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får stipend og lån fra Lånekassen hvis det er via godkjent firma. Det dekker ikke alt. 

Jeg vil fraråde EF, forresten. Min datter fikk en vertsfar hun til slutt var livredd for og representantene deres tok det ikke på alvor. Da til omsider tilbød ny famile var hun så redd og utslitt at hun avbrøt året halvveis. I klageprosessen har vi møtt mange med lignende opplevelser.

Anonymkode: b2fea...54b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dattera di må leve i en liten TikTok boble siden det virker som hun ikke har orientert seg hva som skjer i USA det siste året og før det også. Hun vil likevel til USA, men greier ikke å finne ut hvordan det finansieres? Ja,ja, sånn er det med dagens 16+ åringer. Det er TikTok og Snapchat som er tingen. 

Anonymkode: 9fa0d...b84

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dattera di må leve i en liten TikTok boble siden det virker som hun ikke har orientert seg hva som skjer i USA det siste året og før det også. Hun vil likevel til USA, men greier ikke å finne ut hvordan det finansieres? Ja,ja, sånn er det med dagens 16+ åringer. Det er TikTok og Snapchat som er tingen. 

Bedre å sitte på pikerommet hos mamma med nisselua godt nedrullet enn å søke seg til California som utvekslingsstudent?

Anonymkode: 97a76...fef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så lenge finansieringen kommer fra Norge og man har ANSA forsikring så vil man ikke påvirkes så mye av det politiske som skjer.   Det er faktisk en «fin» måte å lære om hvordan hverdagen påvirkes av ulike styresett. 

Finansieringen er Lånekassen, egen lomme, men det går an å søke legater og tigge Lions osv og drive dugnad som russen gjør.

Anonymkode: 8c609...b21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bedre å sitte på pikerommet hos mamma med nisselua godt nedrullet enn å søke seg til California som utvekslingsstudent?

California faktisk, hvor står det i TS sitt innlegg? California er visst rene paradiset. Det "slemme" Norge med "nisselua", for ikke å snakke om resten av Europa må vel være forferdelig, because muuuuhhh Californiiaaaaaa 😂 

Både utveksling på VGS nivå og ikke minst som student (høyere utdanning) er null verdt. Det er bare bortkastede penger og energi. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har bodd i California og kan anbefale det. Reiste mye rundt i USA og ville ikke reist til sørstatene utenom Texas, ei heller mange stater i midten.  California, Oregon, Washington, Texas, New Englandstatene, Connecticut kunne jeg sendt datteren min til (hun er vg2 til høsten)  Hadde jeg hatt 100000 bare liggende hadde hun fått dra..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så lenge finansieringen kommer fra Norge og man har ANSA forsikring så vil man ikke påvirkes så mye av det politiske som skjer.   Det er faktisk en «fin» måte å lære om hvordan hverdagen påvirkes av ulike styresett. 

Finansieringen er Lånekassen, egen lomme, men det går an å søke legater og tigge Lions osv og drive dugnad som russen gjør.

Det må du bare tro så mye du vil, mens alle vi andre ser grøsser filmen som kaller seg selv for "USA" utspille seg live. Hvis du tror at internasjonale studenter er "velkommen", så er du helt på bærtur. Spiller ingen rolle hva Lånekassen finansierer. Det er snakk om å sette fot inn i et brutalt regime hvor man har overhodet ingen rettigheter. Hvis du tror at ANSA redder deg i USA, så har du problemer med å skille mellom hvem som har den faktiske makten. I det du setter foten på USA regimet sin jord, så er det regimet som bestemmer - IKKE ANSA eller Lånekassen.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

California faktisk, hvor står det i TS sitt innlegg? California er visst rene paradiset. Det "slemme" Norge med "nisselua", for ikke å snakke om resten av Europa må vel være forferdelig, because muuuuhhh Californiiaaaaaa 😂 

Både utveksling på VGS nivå og ikke minst som student (høyere utdanning) er null verdt. Det er bare bortkastede penger og energi. 

High school i USA er en annerledes opplevelse. Mer strukturerte dager med gjerne samme fag til samme tid hver dag, mye mer sosialt som skjer i regi av skolen og istedet for å bo på hybel får man lærdom i å bo borte.  Men man bør tenke etter hvordan man er faglig og hvordan det passer med programfagene. Matten i USA er helt annerledes og delt opp i flere deler f.eks, delvis mer avansert enn i Norge. Man får færre fag i USA, men flere timer pr fag og det skal passe inn med programfagene.  Det ER lettere å få gode karakterer i USA, mye mindre prøver, mer leksebasert så det bør ikke bekymre. 

Det koster mer, men man kan betale for frihet til å velge mer hvor man skal bo.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var utvekslingsstudent, men begynner bli en god del år siden. Da fikk jeg lån og stipend fra Lånekassen, men dette var ikke nok til å dekke oppholdet. Men er jo enkelt å sjekke priser hos de ulike selskapene og evt hva man kan få hos Lånekassen. 

også viktig å tenke på at man velger et firma som IKKE betaler vertsfamilien, da noen kan ha dette som jobb fremfor å faktisk bry seg om å ta vare på studentene.

En annen viktig ting å tenke på, er at man ikke kan velge hvor man vil bo. Man kan selvfølgelig ønske seg til både California, New York eller Florida, men kan også havne på et knøttlite sted i Colorado eller Iowa. 

Selv fikk jeg store problemer med vertsfamiliene og opplevde MYE motstand fra selskapet. Valgte å avbryte halvveis i oppholdet og fikk ei saftig erstatning i etterkant. 

MEN er man heldig tror jeg dette er kjempefin læring og jeg ville likevel ikke vært turen foruten :) 

Anonymkode: b1b4d...602

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det må du bare tro så mye du vil, mens alle vi andre ser grøsser filmen som kaller seg selv for "USA" utspille seg live. Hvis du tror at internasjonale studenter er "velkommen", så er du helt på bærtur. Spiller ingen rolle hva Lånekassen finansierer. Det er snakk om å sette fot inn i et brutalt regime hvor man har overhodet ingen rettigheter. Hvis du tror at ANSA redder deg i USA, så har du problemer med å skille mellom hvem som har den faktiske makten. I det du setter foten på USA regimet sin jord, så er det regimet som bestemmer - IKKE ANSA eller Lånekassen.

Nå er det riktignok et par år siden jeg flyttet tilbake fra USA hvor vi var forsikret gjennom ANSA. Eldstemann gikk på jr high og ikke high school. Litt har såklart endret seg med Trump, men high schools er halveis finansiert i aller største grad av lokal eiendomsskatt (derav hvorfor jeg skrev man ikke vil hvor som helst), resten er fra delstaten og til dels føderalt. (lavinntekt, skolemat og spes ped) 

California får inn mye eienfomsskatt og skolene får derfor mye mer penger enn mange andre stater. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var utvekslingsstudent, men begynner bli en god del år siden. Da fikk jeg lån og stipend fra Lånekassen, men dette var ikke nok til å dekke oppholdet. Men er jo enkelt å sjekke priser hos de ulike selskapene og evt hva man kan få hos Lånekassen. 

også viktig å tenke på at man velger et firma som IKKE betaler vertsfamilien, da noen kan ha dette som jobb fremfor å faktisk bry seg om å ta vare på studentene.

En annen viktig ting å tenke på, er at man ikke kan velge hvor man vil bo. Man kan selvfølgelig ønske seg til både California, New York eller Florida, men kan også havne på et knøttlite sted i Colorado eller Iowa. 

Selv fikk jeg store problemer med vertsfamiliene og opplevde MYE motstand fra selskapet. Valgte å avbryte halvveis i oppholdet og fikk ei saftig erstatning i etterkant. 

MEN er man heldig tror jeg dette er kjempefin læring og jeg ville likevel ikke vært turen foruten :) 

Anonymkode: b1b4d...602

Utfordringen mange kan oppleve er hvor religiøse mange vertsfamilier er, dette skal man ikke undervurdere. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke det du spør om, men jeg hadde aldri sendt min ungdom dit i denne presidentperioden med mindre vedkommende hadde svært arisk utseende og tydelig var heterofil. 

Jeg har mange elever som har hatt utveksling til Canada. Der ville jeg heller latt mine barn dra. 

Anonymkode: 8ccaa...f3f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok regne med at det aller meste dekkes av foreldrene, evt lån. 

Anonymkode: 334ca...923

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dattera di må leve i en liten TikTok boble siden det virker som hun ikke har orientert seg hva som skjer i USA det siste året og før det også. Hun vil likevel til USA, 

Hva som skjer i USA? Tror det er du som lever igjennom sosiale medier og norske avviser. Her går det så det griner.

Anonymkode: 28f22...cf5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...