AnonymBruker Skrevet 12. februar #1 Skrevet 12. februar Har altså uc og har nå fått veldig oppbluss og blitt dårlig rett før jeg skal inn i en arbeidshelg. Har allerede brukt opp egenmeldinger på arbeidsplassen tidligere når jeg hadde plager. Jeg har kun vært sykemeldt 1 gang før i mitt liv, fordi jeg alltid har prøvd å unngå det ved å bytte rundt vakter eller bruke egenmelding, men nå går det altså ikke. Hvis jeg ringer til fastlegekontoret og snakker med de når de åpner er det sannsynlig at fastlegen vil kunne skrive sykemelding for meg? Syns å ringe og "spørre etter" sånt er ubehagelig, men det er jo ikke sånn at jeg prøver å bruke sykdommen min heller til å "lure til meg" en sykemelding. Anonymkode: 88f10...23d
AnonymBruker Skrevet 12. februar #2 Skrevet 12. februar Oppbluss i UC er noe leger er kjent med at er utfordrende. Tenker som deg at det er lurt å ringe inn. Da kan de ta en runde på om han vil skrive ut eller om de vil ha deg på øh konsultasjon hos en av legene. Har du en tett og grei dialog med fastlege bruker det ordne seg. Anonymkode: ca017...402 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar #3 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Oppbluss i UC er noe leger er kjent med at er utfordrende. Tenker som deg at det er lurt å ringe inn. Da kan de ta en runde på om han vil skrive ut eller om de vil ha deg på øh konsultasjon hos en av legene. Har du en tett og grei dialog med fastlege bruker det ordne seg. Anonymkode: ca017...402 Har egentlig ikke noe tett relasjon med fastlegen. Er sjeldent jeg er der, får oppfølging på sykehus for sykdommen. Men det må vel ordne seg likevel, fordi det er jo fastlegen jeg må kontakte for dette. Anonymkode: 88f10...23d 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar #4 Skrevet 12. februar Jeg tenker det ordner seg om du ringer fastlegen:) men du må nok ha en time. Anonymkode: b5128...9c3 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar #5 Skrevet 12. februar Ring legekontoret eller send en e-konsultasjon, det viktigste er at du tar kontakt så snart som mulig og at kontakten journalføres, så legen har lov til å tilbakedatere en eventuell sykemelding dersom du ikke får time før helgen. Anonymkode: 0dbff...1ed 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar #6 Skrevet 12. februar Ring og si du trenger sykmelding. Da skal du få time hos lege samme dag. Anonymkode: 1db0e...20e
AnonymBruker Skrevet 12. februar #7 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ring og si du trenger sykmelding. Da skal du få time hos lege samme dag. Anonymkode: 1db0e...20e Man «skal» ingenting, behov for sykemelding betyr ikke at man prioriteres foran andre som trenger det mer, men det betyr at samtalen skal journalføres så sykemeldingen kan tilbakedateres dersom TS ikke rekker å få time før helgen. Anonymkode: 0dbff...1ed 1
Soft mann Skrevet 12. februar #8 Skrevet 12. februar Du kan få gradet sykemelding. eller du kan søke om unntak fra arbeidsgiverperiode.
AnonymBruker Skrevet 12. februar #9 Skrevet 12. februar Soft mann skrev (14 minutter siden): Du kan få gradet sykemelding. eller du kan søke om unntak fra arbeidsgiverperiode. Tror ikke du skal rådgi i saker som dette Anonymkode: 96db2...d23
Soft mann Skrevet 12. februar #10 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tror ikke du skal rådgi i saker som dette Anonymkode: 96db2...d23 Er det ikke råd han er ut etter da? Har bodd med ei som hadde Morbus i 30 år. Så vi måtte slite med systemt.
AnonymBruker Skrevet 14. februar #11 Skrevet 14. februar Skjønner ikke problemet. Ring legen og si det som det er! UC er jo ikke noe du innbiller deg, og legen skjønner vel hvorfor aktiv sykdom funker dårlig i jobb. Diagnosen er vel kjent for arbeidsgiver også? Har du noen form for tilrettelegging på jobb? Samboeren min er ufør pga UC, så det kan definitivt være grunn til sykemelding. Anonymkode: 2ab3f...72a
AnonymBruker Skrevet 14. februar #12 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (På 12.2.2026 den 8.51): Tror ikke du skal rådgi i saker som dette Anonymkode: 96db2...d23 Det er jo greit for TS å få råd om at det kan søkes fritak for arbeidsgiverperiode? Det er ikke alle kronisk syke som vet at dette i det hele tatt er en mulighet. Anonymkode: 5bc28...743
AnonymBruker Skrevet 15. februar #13 Skrevet 15. februar Siden du føler deg dårlig, er det viktig at du kontakter lege. Ved oppbluss og dårlig form er sykemelding helt nødvendig. Du burde også få målt crp og tatt øvrige blodprøver. Ikke noe spøk den sykdommen der. Riktig god bedring. Anonymkode: 41632...075 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar #14 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (På 12.2.2026 den 8.33): Man «skal» ingenting, behov for sykemelding betyr ikke at man prioriteres foran andre som trenger det mer, men det betyr at samtalen skal journalføres så sykemeldingen kan tilbakedateres dersom TS ikke rekker å få time før helgen. Anonymkode: 0dbff...1ed Selvfølgelig skal man prioriteres om man man føler seg dårlig. Ulcerøs kolitt er en svært alvorlig sykdom, og må følges opp så fort som mulig ved oppbluss. Lurt å sette seg litt inn i ting før man uttaler seg. Anonymkode: 41632...075
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå