Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår ungdom vurderer å gå på ei landslinje på videregående som ligger langt hjemmefra. Vi støtter valget, men samtidig er det jo unektelig en kostnad for oss. 

Jeg prøver å tenke på hva det vil koste oss, og lurer på omtrentlig hvor mye dere som har ungdom på hybel bidrar?

Jeg skjønner at det er store variasjoner, men akkurat nå er jeg helt i villrede om omtrentlig sum. 

Anonymkode: eecfd...f1a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hybel/internat, x-antall kr

Mat, 2000 i mnd?

Hjemreiser, x-antall kr

Og ellers det vanlige. Klær, toalettartikler, frisør, mobil, lege, medisiner, lommepenger.... Men det koster jo det samme uansett hvor de bor.

Er det f eks en linje for idrett, så går det vel mye penger til utstyr.

Enkelte av disse linjene er mer krevende enn vanlig vgs, så ofte vanskelig å kunne ha jobb ved siden av. Går vel også noen helger til å reise hjem, og da er det vanskelig å ha jobb på skolestedet.

Tenåringen kan jo ha sommerjobb hjemme hele sommeren, og tjene opp til  lommepenger selv. Kan fort tjene 40.000,-

Vil tro at du for bolig og mat må ut med minst 5 - 6.000 i mnd. Kommer helt an på leiemarkedet.

Anonymkode: 9f246...223

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynnn å lete alt nå de beste hyblene kommer tidlig. Oftest i April Mai. 

Anonymkode: e5751...e05

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vår ungdom vurderer å gå på ei landslinje på videregående som ligger langt hjemmefra. Vi støtter valget, men samtidig er det jo unektelig en kostnad for oss. 

Jeg prøver å tenke på hva det vil koste oss, og lurer på omtrentlig hvor mye dere som har ungdom på hybel bidrar?

Jeg skjønner at det er store variasjoner, men akkurat nå er jeg helt i villrede om omtrentlig sum. 

Vi ga 1000 kr uka og i tilleg fikk hen borteboerstipend og hadde jobb i butikk i helger. 

AnonymBruker
Skrevet

Hybel 7000, mat 3-4000 (2000 som en over skriver er utealistisk) ungdommer i vekst trenger mye mat. 
Sånn ca det vi betalte. Matpenger var det som var mest krevende å budsjettere. Høye priser pluss at vi ville ungdommen skulle spise nok og ordentlig mat. Gikk på idrett.

Anonymkode: 1aa18...df0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Borteboerstipend er ca 6800 kr. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun jobbet litt selv i tillegg. Men bolig kosta oss 5000 i mnd så den ble dekt fra borteboerstipendet. Så jobba hun litt for å bidra med mat. Hun ble en master på å finne billige matvarer. Fulgte med som bare det på tilbud. Så det budsjettet vi satt på mat gikk som sport for henne. Hun ville klare seg med mindre enn det. Hun hadde 500kr i uka på å bruke til mat. Hun var hjem i helgene. Dette er noen få år siden. Så det har blitt dyrere for mat no enn da. Så kjøpe hun ikke så mye klær. Hun fant ut at hun hadde mye når hun flyttet. Også solgte hun en del klær for å få inn litt penger. Så buss kort da. Jeg trur ikke vi gikk så mye i minus på at hun flyttet. Hun spiste mye mere når hun bodde hjem. Og usunt mat. Hun ble grådig når hun så prisene og kaloriene. 

Anonymkode: d3493...662

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på en internatskole i Lyngdal. Den gang da kostet det 15k i årlig skolepenger for to semester, 7k i bolig, strøm, internett OG mat inkludert hele uka, jeg fikk 2k i lommepenger, bøker var gratis, treningsrom på skolen var gratis og utstyr ble på kanskje 10k i året.

Hadde borteboerstipend på 6k i mnd, utstyrsstipend på 2.5k i semesteret og reisestipend på 3k i semesteret. Var veldig verdt det synes jeg. Sjekk lånekassen sine satser og hva dere kvalifiserer til. For mine foreldre var det ikke mye dyrere å ha meg boende der enn æ ha meg boende hjemme. 

Anonymkode: a495f...590

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg ser at alle svar ligger innenfor det jeg selv har tenkt, og det er godt. 

Jeg ser ikke for meg at ungdommen får jobbet så mye ved siden av skolen, til det mistenker jeg at skolen er for krevende. Vil også tro det er begrenset med arbeidsplasser til 15-16åringer i bygda skolen ligger i, samtidig som jeg tenker at vi jo skal sponse mer når det er snakk om vgs til en 15åring enn om det er studier til en på 20. 

(Jeg tror egentlig jeg velger å tenke masse på det økonomiske for å ikke tenke for mye på at ungdommen min kanskje flytter hjemmefra flere år tidligere enn jeg har tenkt)

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...