AnonymBruker Skrevet 10. februar #1 Skrevet 10. februar Etter å ha lest x antall tråder om strømpris, hvorfor jeg betaler så mye, Norgespris, strømstøtte og you name it, er jeg overrasket over både mengden feilinformasjon enkelte sprer, i tillegg til manglende forståelse hos veldig mange. Så til deg som er interessert; her er strøm med t-skje. Til deg som forstår strømmen fullt og helt, fortsett som du gjør og les en annen tråd i stedet Strømmen består av to deler: Strøm + Nettleie. Strøm kan du bestille fra det kraftselskapet du ønsker. Nettleie betaler du til de som eier kraftlinjene i ditt område, og du kan dermed ikke velge leverandør selv. De aller fleste velger spotpris på strømmen sin. Den følger prisen på strømbørsen. I tillegg til strømprisen pr kwh betaler man ofte et månedsgebyr hver måned (ofte 39,- eller 49,-) + påslag. Noen leverandører opererer med minuspåslag. Det vil si at man betaler mindre pr kwh enn spotprisen egentlig er. Det er som oftest et lokketilbud, varer stort sett bare noen mnd, og etter hvert går du over på en vanlig avtale. Noen har Null-påslag. Det vil si at du betaler kun spotpris og månedspris, og ingenting annet. Noen har påslag. Det vil si at du betaler x antall øre til strømselskapet pr kwh du bruker, i tillegg til spotprisen. (Og sannsynligvis også et månedsgebyr). Noen mennesker velger fastpris på strøm i stedet for spotpris (DETTE MÅ IKKE FORVEKSLES MED NORGESPRIS). Fastprisavtale inngås gjerne for en bestemt periode, og gir deg en svært forutsigbar strømpris. For eksempel har jeg selv en fastprisavtale på 99øre pr kwh i et år. Det vil si at uansett om strømprisen er 36øre eller 247øre betaler jeg 99øre pr kwh jeg bruker. Galskap tenker du kanskje? Man kan jo tegne Norgespris til 50 øre... Men det er IKKE det samme. Vi kommer til det... Alt over her er altså strømkostnaden. Den må betales til strømselskapet hver måned. Akkurat det den koster. Uansett om du har Norgespris eller ei. Den avhenger av hvor mange kwh du bruker, og hva prisen er når du bruker strøm. I tillegg til evt påslag og månedsgebyr. Velger du spotpris bør du være oppmerksom på at avtalen din har minst mulig månedsgebyr og påslag. Velger du fastpris (til f.eks 99øre) må du forstå at du må betale 99øre pr kwh uansett om spotprisen faller ned mot 0øre pr kwh. NETTLEIE Nettleie betales til de som eier kraftlinjene i ditt område. Nettleien består av en pris pr kwh du bruker + kapasitetsledd. Pris pr kwh ligger hos de fleste på et sted mellom 40-50 øre pr kwh på dagtid (06.00-22.00). På natten er den et sted mellom 30-40øre. Dette må du altså betale pr kwh i tillegg til strømprisen. (Uansett om du har Norgespris eller ikke). I tillegg til dette betaler du også for Kapasitetsledd. Det beregnes utifra et gjennomsnitt av strømforbruket ditt pr time de tre høyeste timene gjennom måneden. Det gjør at dersom du bruker veldig mye strøm mellom klokken 16-17 hver dag (middag, vaskemaskin, oppvask osv) så blir snittet høyt den timen, og du ender på et høyt kapasitetsledd. Selv om du bruker lite strøm resten av døgnet. Kapasitetsleddet koster noen hundrelapper, og øker jo høyere snittet pr time er. Totalt sett må du altså betale (dersom du har spotpris): Spotpris + påslag + månedsgebyr + nettleie pr kwh + Kapasitetsledd. STRØMSTØTTE: På grunn av høye priser har vi innført strømstøtte i Norge. Det finnes to ulike typer strømstøtte: Vanlig strømstøtte eller Norgespris. Det er nettleie-selskapene som håndterer alt rundt strømstøtte. Det vil si at strømfakturaen din skal betales som den er, selv om den er høy. Strømstøtten kommer nemlig på nettleie-fakturaen. Dette gjelder så lenge du får to ulike fakturaer fra strømselskapet og netteier. Noen få selskaper tilbyr det som kalles gjennomfakturering. Det betyr at du får strøm+nettleie på samme faktura og dermed også strømstøtten på samme faktura. De som gjør har det sånn har sjelden like mange spørsmål rundt strømfakturaen, så vi forutsetter videre at du får to ulike fakturaer. I disse dager med høy strømpris får du dermed to fakturaer i nettbanken: En høy fra strømselskapet ditt, der det sannsynligvis står en høy gjennomsnittlig spotpris. (Den gjennomsnittlige spotprisen er et snitt av strømprisen på alle tidspunktene du har brukt strøm. Fakturaen hadde blitt flere sider lang dersom de skulle listet opp pris+forbruk hver time, hver dag, i en hel måned) Og så får du en fra netteier. Mange opplever nå at det står 0 å betale på den når den kommer inn i nettbanken. Dersom du faktisk åpner efakturaen står det hvor mye penger du får tilbake på grunn av strømstøtte. For å få pengene tilbake må du huske å registrere kontonr hos netteier. Din totale Strømkostnad for januar blir derfor strømregningen pluss/minus nettleieregningen. TO TYPER STRØMSTØTTE: Den originale strømstøtten: Når spotprisen passerer 96,25 øre pr kwh dekker strømstøtten 90% av prisen som er over. Dersom spotprisen er 200øre blir regnestykket da: 200øre-96,25øre = 103,75øre 103,75øre * 90% = 93,38 øre. Staten dekker da 93,38 øre i strømstøtte pr kwh, og du betaler 96,25øre+10,37øre= 106,62 øre pr kwh. Dersom spotprisen faller til 20øre betaler du 20 øre, og det er ingen strømstøtte. Norgespris: Som jeg presiserte langt oppe så er IKKE Norgespris en fastprisordning. Det er en strømstøtteordning. Den fungerer som følger: Dersom spotprisen blir 200 øre vil din strømstøtte bli 200øre-50øre(Norgespris) = 150 øre. Du får altså 150øre i strømstøtte pr kwh du bruker. Den støtten kommer på Nettleiefakturaen din. Du må fremdeles betale 200øre til strømselskapet ditt. Dersom strømprisen blir 20øre pr kwh, skal du betale 20 øre til strømselskapet ditt. Men siden du totalt skal betale 50 øre i norgespris må du også betale (50øre-20øre) 30øre pr kwh til netteieren din. Det gjør at i perioder der spotprisen er under 50 øre (for eksempel om sommeren) vil nettleiefakturaen din bli høyere enn vanlig, siden du må betale ekstra for Norgespris. Mens strømregningen samtidig er lav. Oppsummert Du skal altså betale: Spotpris +påslag +månedsgebyr +nettleie +kapasitetsledd -strømstøtte. som blir fordelt på to ulike regninger. Alternativløsningen for den avanserte: Jeg nevnte at jeg har fastpris på 99 øre. Jeg har også Norgespris. Dersom strømprisen blir 200 øre får jeg dermed 150øre pr kwh i strømstøtte. Jeg skal derimot ikke betale 200øre til strømselskapet mitt, siden vi har en fastprisavtale på 99øre. Men min fastprisavtale har ingenting å si for strømstøtten. Jeg betaler dermed 99 øre, og får 150 øre tilbake i strømstøtte. Og "tjener" dermed 51 øre pr kwh jeg bruker (før nettleie og andre kostnader). MEN dette er en form for gambling. Dersom spotprisen blir 20 øre om sommeren må jeg betale mye mer. Jeg må fremdeles betale 99 øre til strømselskapet mitt, selv om spotprisen er 20 øre. I tillegg må jeg betale 30 øre til netteier for Norgespris, siden man totalt skal betale 50 øre. Og igjen bryr ikke strømstøtten seg om at jeg har fastprisavtale. Jeg må dermed betale (99+30) 129øre pr kwh ved en spotpris på 20 øre, mens de med spotprisavtale og Norgespris må betale 50 øre. Og de med bare vanlig gammel strømstøtte betaler 20øre. Disclaimer: Anbefaler ingen å tegne en fastprisavtale før de har forstått alt det andre her, men når man han skjønt hvordan strømmarkedet egentlig fungerer, med strømstøtte og full pakke, så kan man jo vurdere om man er villig til å "gamble" litt. Jeg har hatt ulike fastprisavtaler siden strømprisen startet å øke i 2021/2022, og har samlet sett knapt betalt for strøm vinterstid siden da. Men har betalt en høyere pris enn de fleste andre midt på sommeren. (Men da er strømforbruket vårt lavt uansett, så det er en veldig begrenset kostnad). Håper du som har slitt med å forstå strømregningen din kanskje ble klokere nå Anonymkode: abfa8...8a5 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar #2 Skrevet 10. februar Det heter teskje. Håper du ble klokere nå Anonymkode: 29e78...481 10 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar #3 Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det heter teskje. Håper du ble klokere nå Anonymkode: 29e78...481 Teskjorte også da, eller? Anonymkode: 31e4b...d87 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar #4 Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Teskjorte også da, eller? Anonymkode: 31e4b...d87 T-skjorte er formet som bokstaven t. Teskje bruker man i tekoppen. Anonymkode: fbd38...3e9 9 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar #5 Skrevet 10. februar Tusen takk for veldig godt innlegg HI! Anonymkode: fed38...648 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #6 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (På 10.2.2026 den 14.40): Teskjorte også da, eller? Anonymkode: 31e4b...d87 Det kan ikke sammenlignes... Anonymkode: d4368...8b1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #7 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (På 10.2.2026 den 14.04): Etter å ha lest x antall tråder om strømpris, hvorfor jeg betaler så mye, Norgespris, strømstøtte og you name it, er jeg overrasket over både mengden feilinformasjon enkelte sprer, i tillegg til manglende forståelse hos veldig mange. Så til deg som er interessert; her er strøm med t-skje. Til deg som forstår strømmen fullt og helt, fortsett som du gjør og les en annen tråd i stedet Strømmen består av to deler: Strøm + Nettleie. Strøm kan du bestille fra det kraftselskapet du ønsker. Nettleie betaler du til de som eier kraftlinjene i ditt område, og du kan dermed ikke velge leverandør selv. De aller fleste velger spotpris på strømmen sin. Den følger prisen på strømbørsen. I tillegg til strømprisen pr kwh betaler man ofte et månedsgebyr hver måned (ofte 39,- eller 49,-) + påslag. Noen leverandører opererer med minuspåslag. Det vil si at man betaler mindre pr kwh enn spotprisen egentlig er. Det er som oftest et lokketilbud, varer stort sett bare noen mnd, og etter hvert går du over på en vanlig avtale. Noen har Null-påslag. Det vil si at du betaler kun spotpris og månedspris, og ingenting annet. Noen har påslag. Det vil si at du betaler x antall øre til strømselskapet pr kwh du bruker, i tillegg til spotprisen. (Og sannsynligvis også et månedsgebyr). Noen mennesker velger fastpris på strøm i stedet for spotpris (DETTE MÅ IKKE FORVEKSLES MED NORGESPRIS). Fastprisavtale inngås gjerne for en bestemt periode, og gir deg en svært forutsigbar strømpris. For eksempel har jeg selv en fastprisavtale på 99øre pr kwh i et år. Det vil si at uansett om strømprisen er 36øre eller 247øre betaler jeg 99øre pr kwh jeg bruker. Galskap tenker du kanskje? Man kan jo tegne Norgespris til 50 øre... Men det er IKKE det samme. Vi kommer til det... Alt over her er altså strømkostnaden. Den må betales til strømselskapet hver måned. Akkurat det den koster. Uansett om du har Norgespris eller ei. Den avhenger av hvor mange kwh du bruker, og hva prisen er når du bruker strøm. I tillegg til evt påslag og månedsgebyr. Velger du spotpris bør du være oppmerksom på at avtalen din har minst mulig månedsgebyr og påslag. Velger du fastpris (til f.eks 99øre) må du forstå at du må betale 99øre pr kwh uansett om spotprisen faller ned mot 0øre pr kwh. NETTLEIE Nettleie betales til de som eier kraftlinjene i ditt område. Nettleien består av en pris pr kwh du bruker + kapasitetsledd. Pris pr kwh ligger hos de fleste på et sted mellom 40-50 øre pr kwh på dagtid (06.00-22.00). På natten er den et sted mellom 30-40øre. Dette må du altså betale pr kwh i tillegg til strømprisen. (Uansett om du har Norgespris eller ikke). I tillegg til dette betaler du også for Kapasitetsledd. Det beregnes utifra et gjennomsnitt av strømforbruket ditt pr time de tre høyeste timene gjennom måneden. Det gjør at dersom du bruker veldig mye strøm mellom klokken 16-17 hver dag (middag, vaskemaskin, oppvask osv) så blir snittet høyt den timen, og du ender på et høyt kapasitetsledd. Selv om du bruker lite strøm resten av døgnet. Kapasitetsleddet koster noen hundrelapper, og øker jo høyere snittet pr time er. Totalt sett må du altså betale (dersom du har spotpris): Spotpris + påslag + månedsgebyr + nettleie pr kwh + Kapasitetsledd. STRØMSTØTTE: På grunn av høye priser har vi innført strømstøtte i Norge. Det finnes to ulike typer strømstøtte: Vanlig strømstøtte eller Norgespris. Det er nettleie-selskapene som håndterer alt rundt strømstøtte. Det vil si at strømfakturaen din skal betales som den er, selv om den er høy. Strømstøtten kommer nemlig på nettleie-fakturaen. Dette gjelder så lenge du får to ulike fakturaer fra strømselskapet og netteier. Noen få selskaper tilbyr det som kalles gjennomfakturering. Det betyr at du får strøm+nettleie på samme faktura og dermed også strømstøtten på samme faktura. De som gjør har det sånn har sjelden like mange spørsmål rundt strømfakturaen, så vi forutsetter videre at du får to ulike fakturaer. I disse dager med høy strømpris får du dermed to fakturaer i nettbanken: En høy fra strømselskapet ditt, der det sannsynligvis står en høy gjennomsnittlig spotpris. (Den gjennomsnittlige spotprisen er et snitt av strømprisen på alle tidspunktene du har brukt strøm. Fakturaen hadde blitt flere sider lang dersom de skulle listet opp pris+forbruk hver time, hver dag, i en hel måned) Og så får du en fra netteier. Mange opplever nå at det står 0 å betale på den når den kommer inn i nettbanken. Dersom du faktisk åpner efakturaen står det hvor mye penger du får tilbake på grunn av strømstøtte. For å få pengene tilbake må du huske å registrere kontonr hos netteier. Din totale Strømkostnad for januar blir derfor strømregningen pluss/minus nettleieregningen. TO TYPER STRØMSTØTTE: Den originale strømstøtten: Når spotprisen passerer 96,25 øre pr kwh dekker strømstøtten 90% av prisen som er over. Dersom spotprisen er 200øre blir regnestykket da: 200øre-96,25øre = 103,75øre 103,75øre * 90% = 93,38 øre. Staten dekker da 93,38 øre i strømstøtte pr kwh, og du betaler 96,25øre+10,37øre= 106,62 øre pr kwh. Dersom spotprisen faller til 20øre betaler du 20 øre, og det er ingen strømstøtte. Norgespris: Som jeg presiserte langt oppe så er IKKE Norgespris en fastprisordning. Det er en strømstøtteordning. Den fungerer som følger: Dersom spotprisen blir 200 øre vil din strømstøtte bli 200øre-50øre(Norgespris) = 150 øre. Du får altså 150øre i strømstøtte pr kwh du bruker. Den støtten kommer på Nettleiefakturaen din. Du må fremdeles betale 200øre til strømselskapet ditt. Dersom strømprisen blir 20øre pr kwh, skal du betale 20 øre til strømselskapet ditt. Men siden du totalt skal betale 50 øre i norgespris må du også betale (50øre-20øre) 30øre pr kwh til netteieren din. Det gjør at i perioder der spotprisen er under 50 øre (for eksempel om sommeren) vil nettleiefakturaen din bli høyere enn vanlig, siden du må betale ekstra for Norgespris. Mens strømregningen samtidig er lav. Oppsummert Du skal altså betale: Spotpris +påslag +månedsgebyr +nettleie +kapasitetsledd -strømstøtte. som blir fordelt på to ulike regninger. Alternativløsningen for den avanserte: Jeg nevnte at jeg har fastpris på 99 øre. Jeg har også Norgespris. Dersom strømprisen blir 200 øre får jeg dermed 150øre pr kwh i strømstøtte. Jeg skal derimot ikke betale 200øre til strømselskapet mitt, siden vi har en fastprisavtale på 99øre. Men min fastprisavtale har ingenting å si for strømstøtten. Jeg betaler dermed 99 øre, og får 150 øre tilbake i strømstøtte. Og "tjener" dermed 51 øre pr kwh jeg bruker (før nettleie og andre kostnader). MEN dette er en form for gambling. Dersom spotprisen blir 20 øre om sommeren må jeg betale mye mer. Jeg må fremdeles betale 99 øre til strømselskapet mitt, selv om spotprisen er 20 øre. I tillegg må jeg betale 30 øre til netteier for Norgespris, siden man totalt skal betale 50 øre. Og igjen bryr ikke strømstøtten seg om at jeg har fastprisavtale. Jeg må dermed betale (99+30) 129øre pr kwh ved en spotpris på 20 øre, mens de med spotprisavtale og Norgespris må betale 50 øre. Og de med bare vanlig gammel strømstøtte betaler 20øre. Disclaimer: Anbefaler ingen å tegne en fastprisavtale før de har forstått alt det andre her, men når man han skjønt hvordan strømmarkedet egentlig fungerer, med strømstøtte og full pakke, så kan man jo vurdere om man er villig til å "gamble" litt. Jeg har hatt ulike fastprisavtaler siden strømprisen startet å øke i 2021/2022, og har samlet sett knapt betalt for strøm vinterstid siden da. Men har betalt en høyere pris enn de fleste andre midt på sommeren. (Men da er strømforbruket vårt lavt uansett, så det er en veldig begrenset kostnad). Håper du som har slitt med å forstå strømregningen din kanskje ble klokere nå Anonymkode: abfa8...8a5 Godt innlegg. Jeg gambler fortsatt med kun vanlig strømstøtte og ingen fastpris eller norgespris. Jeg bruker lite strøm fordi jeg «alltid» er på jobb uansett. Anonymkode: dba4a...dbc
AnonymBruker Skrevet 12. februar #8 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (På 10.2.2026 den 14.58): T-skjorte er formet som bokstaven t. Teskje bruker man i tekoppen. Anonymkode: fbd38...3e9 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det kan ikke sammenlignes... Anonymkode: d4368...8b1 Her gikk nok poenget over hodet😂😂😂 Anonymkode: 31e4b...d87
AnonymBruker Skrevet 12. februar #9 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Her gikk nok poenget over hodet😂😂😂 Anonymkode: 31e4b...d87 Du hadde jo ikke noe poeng. «Te» lyden i T-skjorte og teskje har jo fullstendig ulik opprinnelse. Med din «logikk» må jo alle ord som begynner med te skrives t-xxxx. T-ater, t-stamente, t-lefon Anonymkode: 62168...b70 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar #10 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du hadde jo ikke noe poeng. «Te» lyden i T-skjorte og teskje har jo fullstendig ulik opprinnelse. Med din «logikk» må jo alle ord som begynner med te skrives t-xxxx. T-ater, t-stamente, t-lefon Anonymkode: 62168...b70 Altså....TS lager et meget godt og utførlig HI som alle kan lære noe av. Den første kommentaren omhandler ordet teskje......som er et hån mot selve HI og grundigheten i dette Men dette er KG, hva kan man forvente. Anonymkode: 31e4b...d87 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar #11 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Her gikk nok poenget over hodet😂😂😂 Anonymkode: 31e4b...d87 Du hadde jo ikke noe poeng Anonymkode: d4368...8b1 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar #12 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Du hadde jo ikke noe poeng Anonymkode: d4368...8b1 Neivel😂 Anonymkode: 31e4b...d87
nojac Skrevet 13. februar #13 Skrevet 13. februar Har ikke dere som er opptatt av språklige detaljer en egen tråd for dette, der dere ler av de somskriver noe feil? Slik at vi andre kan diskutere sak. T-skje var ny Og ALLE som leser tråden skjønner poenget. (Men helst ikke fortsett her med innlegg av typen "ALLE må jo lære forskjellen på T-skje og teskje". Jo da jo da, det heter teskje og T-skjorte)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå