Gå til innhold

Enkel dumtelefon til sikkerhet for 4-åring?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt alene med en fireåring, og tenker på å skaffe en telefon vi kan ha liggende hjemme på et fast sted i tilfelle noe skulle skje, eller dersom barnet er for sykt til å bli med ut med hunden så vi kan snakke på telefonen mens jeg går rundt i nabolaget.

Kan noen anbefale meg en skikkelig enkel knappetelefon? Jeg prøver å lete litt på nettet, men det ser ut som de fleste har både internett og mye annet rart.

Ellers tar jeg gjerne imot tips til andre ting det kan være lurt å tenke på som aleneforelder.

Anonymkode: bff59...058

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Doro har flere enkle mobiler. 🙂

Anonymkode: 7b7ce...b58

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere har ikke en tablet eller lignende? Da finnes det apper for slikt :)

Anonymkode: c651e...ab4

AnonymBruker
Skrevet

Hva med Xplora klokke? :) 

Anonymkode: c1032...357

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det er unødvendig å kjøpe en telefon så tidlig for et scenario som kommer til å være ganske skjeldent. Du kan jo evt ta med ungen ut i vogn. 
jeg ville ha ringt med FaceTime til en pc eller nettbrett i en sånn situasjon.
jeg bysset lillesøster i vogn da jeg hadde fireåring. Gikk frem og tilbake utenfor og satt på tv til ungen. Hun kunne kikke ut døra og se meg 

Anonymkode: d3575...6c6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har blitt alene med en fireåring, og tenker på å skaffe en telefon vi kan ha liggende hjemme på et fast sted i tilfelle noe skulle skje, eller dersom barnet er for sykt til å bli med ut med hunden så vi kan snakke på telefonen mens jeg går rundt i nabolaget.

Kan noen anbefale meg en skikkelig enkel knappetelefon? Jeg prøver å lete litt på nettet, men det ser ut som de fleste har både internett og mye annet rart.

Ellers tar jeg gjerne imot tips til andre ting det kan være lurt å tenke på som aleneforelder.

Hva med klokke ja? Mine har fått det rundt 5 års alder, men skader jo ikke allerede nå :)

Anonymkode: 59f63...3f9

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Har du en gammel smarttelefon liggende kan du jo også gjøre den dummere ved å skru av wifi og telefonnett. Bare legge inn families nummer i kontaktlisten. Fjern apper og ikke ha noe på forsiden. 

Hvor langt unna skal du gå? Man får enkle walkie talkies med ganske lang rekkevidde. Da slipper du eget abonnement på ekstra telefon + det er gøy for barnet

https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-fritid/fritid/walkie-talkie/rubicson-walkie-talkie-2-pk.-5-km-p24516?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=NO | Medlemspris&utm_id=23455929077&gad_source=1&gad_campaignid=23455929077&gclid=Cj0KCQiAy6vMBhDCARIsAK8rOgkeTYVdjlfE0Od_gn1rCCZMOXuzPVqTyBaMK7u_bgLvulc8pwfaaLcaArEWEALw_wcB

Anonymkode: b58b1...667

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere smarttelefoner har mulighet til å stilles inn i barnemodus som gjør det umulig for barnet å bruke funksjoner du ikke ønsker. Mobilen blir rett og slett dum. Mulig du har en liggende.

Anonymkode: 80614...9bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker babycall til slike tilfeller. Jeg kan se barnet, og vi kan prate sammen ved behov om det skulle være noe 

Anonymkode: f187e...a81

AnonymBruker
Skrevet

Babycallen har dessverre for kort rekkevidde. Jeg har ingen gamle telefoner liggende, da alle har blitt brukt til de har takket for seg.

Ipaden vil jeg ikke gi barnet tilgang til. Skal skånes for skjerm så lenge jeg har muligheten til det. 

Walkie talkie har vært innom tankene mine også, men det blir for upraktisk med noe håndholdt, så jeg har landet på knappetelefon med kontantkort så jeg kan bruke øreplugger. Den skal kun brukes til nødsamtaler eller at jeg har barnet på øret under lufting av hund hvis barnet er for sykt til å bli med ut. Vogn har jeg ikke fått barnet til å sitte i siden det var 2 år.

Det jeg lurte på tips til var hvilken telefon som egner seg, og eventuelt andre ting man må tenke på som aleneforelder som jeg kanskje ikke har rukket å tenke på enda. Ikke alternativer til telefon. Skjønner at det ikke kom godt nok fram.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en doro eller noe liknende. 

Før hadde jo alle fasttelefon. 
jeg syns det er smart jeg at at barnet ditt har mulighet til å ta kontakt med noen om Noe skulle skje..

Anonymkode: feee4...17e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har xplora klokke til begge unga (4 og 7). Er også alene med de. Den klokka har vært til gooood hjelp 😊

Anonymkode: 996d8...acf

• Liker 1
Skrevet

Hvilke nødstilfeller ser du for deg at noe sånt skal brukes?

Jeg hadde brukt en gammel telefon eller nettbrett du har byttet ut til dette. Ikke kjøpt ny. Ha den koblet til wifi hjemme så slipper du løpende abonnement på den.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gammel iphone til det, med kontantkort, funker bra. Men den er uten nett og slikt så den er dum. En brukt gammel iphone holder, evnt en doro, den har store knapper, men vet ikke hvor brukervennlig den er. Iphoner er jo veldig enkle i bruk. 

Anonymkode: 5b1ac...9fe

Skrevet

Hvorfor kan ikke barnet bruke ipad'en som telefon? Jeg antar dette er snakk om ganske sjelden bruk, og barnet trenger ikke ha tilgang til ipad når dere ikke snakker sammen på "telefonen". Du slipper eget abonnement, du slipper å kjøpe en ny telefon, og barnet vil ikke ha mulighet til å ringe nødnummer ved et uhell slik som man kan på en telefon. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Amys skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kan ikke barnet bruke ipad'en som telefon? Jeg antar dette er snakk om ganske sjelden bruk, og barnet trenger ikke ha tilgang til ipad når dere ikke snakker sammen på "telefonen". Du slipper eget abonnement, du slipper å kjøpe en ny telefon, og barnet vil ikke ha mulighet til å ringe nødnummer ved et uhell slik som man kan på en telefon. 

Fordi TS ynskjer å unngå skjerm. Jamfør tidlegare innlegg

Anonymkode: 3b4be...9be

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men har det noe å si om de snakker sammen på en ipad eller en vanlig telefon? Hvis hun vil at ungen ikke skal se på skjermen kan hun vel bare deaktivere video og kun ha lyd i samtalene.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ZTE smartklokke til 5-åringen. Gratis barneabbonnement via ICE, hvor du kan legge inn hvilke nr som kan ringe barnet og som barnet kan ringe til.

Anonymkode: 36ca3...17b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men herregud skjerm er jo ikke gift. Å FaceTime et par ganger ved nødstilfelle skader ikke. «The dose makes the poison»

Anonymkode: d3575...6c6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...