Gå til innhold

Er dagens ungdom bortskjemte?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gjør ingenting hjemme, jobber, betaler ingenting  hjemme, blir kjørt hit og dit av faren eller bestefaren, istedenfor for å gå. Dagens ungdom skal ikke slite med noe, de skal bare tenke på skole eller jobb, bruke penger på parfymer etc..

Fyr løs!

Anonymkode: e1b2e...b87

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er mine flyttet ut . Men de bidro hjemme rydda lagde middag lærte å vaske tøyet sitt og skifte på senger. Nå er moro å besøke de. Å se de har ryddige og fine leiligheter .

Anonymkode: 3ccd2...d34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dagens ungdom er bortskjemt, men til syvende og sist er det foreldrenes ansvar å passe på at barna deres ikke blir det også.

Jeg er fast bestemt på å oppdra barnet mitt med tydelige rammer. Det skal ikke vokse opp med en forventning om å få alt det peker på. Ønsker det seg noe utover klær og det som trengs til skole, må det lære å jobbe for det og gjøre seg fortjent til det.

Anonymkode: 5908c...2f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Tenk på alt de står i som vi slapp som ikke hadde mobiltelefoner og nett. 

Anonymkode: e8cdd...309

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør ingenting hjemme, jobber, betaler ingenting  hjemme, blir kjørt hit og dit av faren eller bestefaren, istedenfor for å gå. Dagens ungdom skal ikke slite med noe, de skal bare tenke på skole eller jobb, bruke penger på parfymer etc..

Fyr løs!

Sorry men med sånt idiotisk innlegg som start, så er det bortkastet å svare 

Anonymkode: 29bbf...0da

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, mine er ganske bortskjemte, men jeg liker å tenke på det som "godt vant". De vet heldigvis de er privilegerte, og de er takknemlige for det. Det er jo jeg selv som skjemmer dem bort, det er mitt valg. Jeg tror det er bedre å få for mye omsorg og kjærlighet (og ting og mat servert), enn for lite. Hva de bruker egne penger på, er deres sak, jeg brukte også penger på parfyme da jeg var ung. Skjemmer dem bort med opplevelser, samtaler, konserter og ferier også, og god mat. 
Nå er det snakk om hjemmeboende tenåringer som er skoleelever her da. De kommer ike til å ha noen hast med å flytte ut, og det er jeg glad for. Vennene deres er forresten også godt vante, men hyggelige og skoleflinke og oppfører seg supert. Lukter godt gjør de også. 

Anonymkode: 84ab1...7fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, mine er ganske bortskjemte, men jeg liker å tenke på det som "godt vant". De vet heldigvis de er privilegerte, og de er takknemlige for det. Det er jo jeg selv som skjemmer dem bort, det er mitt valg. Jeg tror det er bedre å få for mye omsorg og kjærlighet (og ting og mat servert), enn for lite. Hva de bruker egne penger på, er deres sak, jeg brukte også penger på parfyme da jeg var ung. Skjemmer dem bort med opplevelser, samtaler, konserter og ferier også, og god mat. 
Nå er det snakk om hjemmeboende tenåringer som er skoleelever her da. De kommer ike til å ha noen hast med å flytte ut, og det er jeg glad for. Vennene deres er forresten også godt vante, men hyggelige og skoleflinke og oppfører seg supert. Lukter godt gjør de også. 

Å gi barn omsorg betyr ikke at man må kjøpe alt de ønsker seg. Ingen barn har godt av å bli bortskjemt, selv om de er hyggelige og oppfører seg bra. Det går helt fint an å være høflig, skoleflink og veloppdragen uten å få alt servert.

Ulike oppvekster setter tydelige spor. Mannen min og jeg er et godt eksempel: Jeg vokste opp med å bidra hjemme, slik de fleste måtte på den tiden. Mannen min derimot trengte knapt å løfte en finger, mens søstrene hans måtte hjelpe til med både det ene og det andre.

Resultatet i voksen alder er ganske tydelig. Jeg tar ansvar hjemme uten å måtte bli mast på, mens han ofte må minnes på det – som om man snakker til en tenåring. Det er nettopp derfor jeg mener at barn trenger ansvar og rammer, ikke bare omsorg og bekvemmelighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dagens ungdommer MÅ ta høyere utdanning for i det hele tatt å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Det er umulig å jobbe seg opp, slik som det var før. Dagens ungdommer får det ekstremt vanskelig med å komme seg inn på boligmarkedet. Både leie og kjøpe bolig er vanskelig i dag. 

Det ligge røye har jobbing foran dem. Syns ikke de er bortskjemte.

Anonymkode: f8500...56c

AnonymBruker
Skrevet

Uten tvil! 

Jeg er alene med barn, så livet har vært travelt. Derfor fikk de oppgaver hjemme fra de sluttet på SFO. 

En 10-åring kan fint støvsuge, vaske, handle og pante flasker, gå tur med hunden og lage sin egen matpakke. Ikke alt, men noe. 

Det er ikke mangel på omsorg å fordele oppgavene i hjemmet. 

Anonymkode: ad15f...048

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dagens ungdommer MÅ ta høyere utdanning for i det hele tatt å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Det er umulig å jobbe seg opp, slik som det var før. Dagens ungdommer får det ekstremt vanskelig med å komme seg inn på boligmarkedet. Både leie og kjøpe bolig er vanskelig i dag. 

At det er vanskeligere for noen å få jobb, har ingenting med det å være bortskjemt å gjøre. Det er to helt forskjellige ting. Nettopp fordi livet i dag er tøffere, er det enda viktigere å lære barn og unge at voksenlivet ikke er så lett som mange ser for seg.

Når det gjelder boligmarkedet, er det også et godt argument for å lære ansvar tidlig. Skal man flytte for seg selv, må man ha egenkapital – og den kommer ikke av seg selv. Man må jobbe for den.

Hvis man hele oppveksten får puter sydd under armene og aldri lærer å ta ansvar, står man dårlig rustet den dagen man faktisk skal klare seg selv. Det hjelper ingen, uansett alder. Å tro at alt fortsatt blir servert på sølvfat etter at man flytter hjemmefra, fungerer rett og slett ikke – og det ender ofte med økonomiske problemer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja. 
Mange er jo det. 

Det er mange ungdommer i dag som ikke har ansvar, og som får "alt de peker på". 
Generelt har vi jo veldig høy velstand i Norge, og en gjennomsnittlig familie vil både eie sin egen bolig med eget rom til hvert barn, ha råd til å kjøpe mobiltelefoner og PC'er og spillkonsoller og TV i alle rom. 
Vi har nok klær, gjerne nok til å kunne skifte antrekk hver dag. Vi har god tilgang på varmt vann og strøm. 
De fleste kan velge og vrake i fritidsaktiviteter.

Vi har maskiner til å støvsuge for oss, til å vaske klær, og til å ta oppvasken. 

Dagens foreldre forventes også å følge opp barna sine i mye større grad enn før. Både med tanke på å hente/bringe, men også til å involvere seg i skolearbeid og fritidsaktiviteter. 

Samtidig lever dagens ungdom under et helt annet press enn tidligere generasjoner. 
De skal være "på" 24-7. De skal har riktige klær, sko og utstyr. 
Det blir veldig fort karakterpress på skolen, og vanskelig å kunne velge VGS linje dersom man ikke får de riktige karakterene. Og tilsvarende på studie. Det er vanskelig å komme inn på riktig studie uten gode karakterer. 

Så vi har ungdom som vokser opp i dag, som har blitt lært opp til at de skal ha en viss levestandard. (Som koster penger) Samtidig som de har måttet prestere på skolen. (Og sosialt, og ofte innenfor fritidsaktivitet.) 
Kanskje har de fått litt "fripass" hjemme også, for at foreldrene ønsker å tilrettelegge for at de gjør det best mulig på skolen. 

Samtidig er det en god del foreldre fortsatt, som er gode på å videreføre gode verdier til barna sine. 
Både det å lære dem å ta i et tak hjemme, for å kunne klare seg selv når de flytter hjemmefra, og det å lære dem å komme seg dit de skal selv, uten å måtte kjøres over alt. 
Mange ungdommer som tar ansvar om de slippes til og får muligheten. 
Og mange som læres opp godt i verdien av penger, og som kommer ut med god økonomisk sans. 

Av de ungdommene jeg har møtt, så er det kun et lite fåtall som er ordentlig bortskjemte. Av typen som bare forventer at alt ramler ned i fanget på dem, og at de har rett til å få alt de ønsker seg uten å gjøre noe for det selv.
De fleste er smarte, driftige og fornuftige ungdommer.

Anonymkode: 059be...46c

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på foreldrene det! 

Anonymkode: 96e11...8a3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det verste er dessverre disse 50/50 enebarna der de blir skjemt bort fullstendig hos hver av foreldrene fordi de har så dårlig samvittighet over å bare se dem halvparten av tiden. 

Anonymkode: ad15f...048

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men forbereder du dem på å bidra til et kollektiv (familie, bofellesskap, samfunnet) og klare seg selv? Altså bo for seg selv, vaske, handle, håndtere penger osv? Og kan de stå i noe ubehag uten at de oppfatter det som en katastrofe? 

Anonymkode: 0e35b...520

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fyr løs!

Mjæh. 
Ungdommer er ungdommer. 
Det meste går seg til og det blir jo folk av de fleste til slutt.

Men jeg lurer på om dagens foreldregenerasjon gjør barna sine en Bjørnetjeneste med all detaljstyringen, all tilretteleggingen og forsøket på åskanten barna sine for alt ubehag? 

Kjenner flere lærere som jobber på ulike steder i landet. Lærerne i videregående er veldig frustrerte over alle e-poster de mottar fra elevenes foreldre.

Gjennomgangstonen er at læreren må forstå hvorfor nettopp deres barn ikke kan ditt og datt.

Foreldrene virker å være av den oppfatningen om at noen regler skal gjelde alle andre elever, bare ikke nettopp deres helt unike Timian-Maximilian eller Simone-Abelone.

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (8 minutter siden):

Mjæh. 
Ungdommer er ungdommer. 
Det meste går seg til og det blir jo folk av de fleste til slutt.

Men jeg lurer på om dagens foreldregenerasjon gjør barna sine en Bjørnetjeneste med all detaljstyringen, all tilretteleggingen og forsøket på åskanten barna sine for alt ubehag? 

Kjenner flere lærere som jobber på ulike steder i landet. Lærerne i videregående er veldig frustrerte over alle e-poster de mottar fra elevenes foreldre.

Gjennomgangstonen er at læreren må forstå hvorfor nettopp deres barn ikke kan ditt og datt.

Foreldrene virker å være av den oppfatningen om at noen regler skal gjelde alle andre elever, bare ikke nettopp deres helt unike Timian-Maximilian eller Simone-Abelone.

Bortskjemte ungdommer blir det ofte ikke særlig selvstendige voksne av. Når de ikke lærer å ta ansvar for egne handlinger, men forventer at foreldrene skal komme og rydde opp hver gang, gjør man dem en klar bjørnetjeneste.

Jeg har også inntrykk av at noen foreldre forventer at lærerne skal oppdra barna deres – og der har de virkelig misforstått. Oppdragelse er foreldrenes ansvar, ikke skolens.

I mange tilfeller handler det dessverre om latskap. Det er enklere å si ja hele tiden enn å sette grenser, si nei og ta diskusjonen som følger med. Men det er nettopp de samtalene barna trenger for å lære ansvar og realiteter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Men forbereder du dem på å bidra til et kollektiv (familie, bofellesskap, samfunnet) og klare seg selv? Altså bo for seg selv, vaske, handle, håndtere penger osv? Og kan de stå i noe ubehag uten at de oppfatter det som en katastrofe? 

Anonymkode: 0e35b...520

Jada, de bor jo i en familie. De KAN vaske, handle, lage enkel mat og håndtere penger, de bare må ikke gjøre det så ofte. De har en venn som har bodd helt alene fra h*n var 16, og må gjøre alt dette. Vedkommende er selvfølgelig både selvstendig og flink, men jeg ser ingen fordeler med å måtte være det (vs klare det) før man er ferdig med vgs. Både vi og barna våre syns bare veldig synd på h*n. Hvis noen må lære seg alle detaljer ved klesvask som 19-åring, istedetfor 14, hvorfor tror dere det blir så vanskelig og umulig og er for sent? Jeg hjalp til mer hjemme enn mine barn må, allikevel var det nok av ting jeg måtte gjøre for første gang da jeg flytta på hybel og klare meg selv, og det gikk da helt greit. 
Og ting jeg kjøper til barna, de kjøper jeg fordi jeg vil at barna skal ha det, ikke fordi de maser. Jeg kjøper ikke merkeklær jeg syns er for dyre, for stygge eller for upraktiske for eksempel, selv om de ønsker seg det. Jeg kjøper dyrt skiutstyr og dyre ferier, fordi JEG ønsker ha dem med på slikt. Da kan jeg ikke klage på at de er bortskjemte. 
Stå i ubehag må de jo, men jeg skaper ikke ubehag for dem hvis jeg kan unngå det. Mener du gå til trening eller vente på bussen selvom det er kaldt, må de det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må ikke. En kan få gode og trygge jobber  ia yrkesfag 

Eldste gått yrkesfag. Tok fagbrev og nå inn på fartøy skolen 1 dag i uka for å ta leder utdanning.  Startlønn på 679.000 kr. Kan ikke si det er lavt når en hører lønn til en del ledere

Anonymkode: 2b80c...2be

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jobb der jeg møter mange unge mennesker som har flyttet hjemmefra for første gang og selv om det er mange som klarer seg flott er det en stor gruppe som er fine mennesker men der jeg tenker at foreldrene har glemt at de skulle oppdra fremtidige voksne som kan fungere og navigere i det samfunnet vi faktisk bor i. De har høye forventninger til hva andre skal stille opp med og er lite opptatt av hva de selv skal bidra med. De er opptatt av at alle vanskeligheter skal kunne løses ved at de har krav på noe fra noen andre (mer penger, hjelp, transport, tilrettelegging osv), og når de blir avvist og får beskjed om at dette må de løse på egenhånd så har de en veldig liten "verktøykasse" og sliter med å finne løsninger. De er lite robuste og blir fort overmannet av det man kan tenke er småting. Når du er 19 og aldri har måttet finne ut hvordan du skal komme deg et sted på egenhånd eller måttet gjøre noe selv om du er sliten, så er du rett og slett ikke rusta for voksenlivet. Det får meg til å være takknemlig for å komme fra den generasjonen som syklet en mil til trening, trente og så syklet en mil hjem igjen, arvet en stygg og vond sovesofa og tante Ragnes gamle kjeler til hybelen og hadde sommerjobb fra jeg var 12. Det var ikke ideelt det heller, men vi gråt i det minste ikke i matbutikken fordi det var tomt for chiapudding. 

Anonymkode: d0f03...845

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sorry men med sånt idiotisk innlegg som start, så er det bortkastet å svare 

Anonymkode: 29bbf...0da

Men du måtte bare inn allikevel og skrive dette. 🫣😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...