Gå til innhold

Norsk Salami ve dansk salami

Fremhevede innlegg

Skrevet

Randomt. Men hva er greia med at folk liker dansk salami?

hva liker dere best?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg er ikke så glad i den typiske røde danske salamien, men dansk peppersalami er godt. Det er forøvrig ikke noe jeg spiser så ofte.

Skrevet

Dansk ferdigskåret Tulip er fryktelig, men hel dansk salami man skjærer selv er godt. Norsk salami er ufattelig kjedelig, mens italiensk salami er virkelig godt. 

AnonymBruker
Skrevet

Dansk salami innholder mer fett og salt, derfor smaker den mer enn norsk salami. 

Anonymkode: 0db84...5af

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser ikke salami, men dansk ferdigskåret synes jeg er for fet. Usikker på om jeg har smakt sånn en kan skjære selv, men skriver det sånn siden en i tråden her nevner det. Jeg likte Jubelsalami som barn. De var i mindre sirkler. Jeg tipper det handler som med mye annet hva en er vant med. 

Skrevet

På 70- og 80-tallet var det stor stas og vi syntes det var fantastisk. Sannsynligvis fordi det var noe helt annet enn det pålegget vi hadde til vanlig og nærmest litt eksotisk. Vanlig norsk spekepølse var jo, bokstavelig talt, veldig grå og kjedelig i forhold. Den gangen var det nærmest obligatorisk å ha med minst en diger dansk spekepølse hjem hvis man reiste til Danmark.

Nå derimot vet jeg ikke om noen nordmenn som spiser det lenger, men det kan jo være noen igjen som fremdeles synes det er fantastisk godt. For de fleste er det nok for fett, salt og fullt av tilsetningsstoffer i tillegg til at utvalget av kjøttpålegg som er tilgjengelig her er enormt i forhold til hva det var. 

AnonymBruker
Skrevet

Begge deler har sin plass. Den danske er god i ny og ne, særlig på hvite rundstykker. Men det kan fort bli for mye av det også. Dansk salami må spises kald som pålegg, og egner seg ikke f.eks. på ostesmørbrød eller som pizzatopping. Det passer forsåvidt ikke så godt sammen med kald ost heller.

Den norske er kanskje isolert sett ikke like god, men samtidig så kan man ha det året rundt uten å bli lei på samme måte, og egner seg bedre sammen med f.eks. ost, eller oppvarmet.

Jeg vil si det sånn at hadde noen spurt meg her og nå "vil du ha skive med dansk, eller norsk salami" så hadde jeg tatt den danske. Hadde de derimot sagt at jeg måtte velge kun den ene eller andre for et helt år, hadde jeg tatt den norske.

Jeg husker også da jeg var ung at dansk salami ikke var vanlig vare i Norge, og det var alltid stas når noen hadde tatt med en snabb dansk salami fra ferie

Anonymkode: 29e14...300

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...