Gå til innhold

Elever må vaske klasserom

Fremhevede innlegg

Skrevet
Brutex skrev (10 timer siden):

Det handler vel også om at barna lærer å ta ansvar og lærer å  vaske? Hvis kommunen gjør alt, når skal barna lære? Det er ikke alle foreldre som kan rydde og vaske!

Det er ikke skolens ansvar å lære elevene å vaske. 

En ting er å holde klasserommet i orden og  koste opp etter seg, men ikke erstatte renhold. Det er helt utafor. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Står i læreplan nå at de ska lære det i skolen

Anonymkode: 1f016...79d

Ikke at det skal erstatte hjemmets opplæring, da. Og livsmestring er så mangt. 

AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke så nytt at skoleelever må gjøre dette? 

Anonymkode: 1bc8b...fb5

AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (8 minutter siden):

En ting er å holde klasserommet i orden og  koste opp etter seg, men ikke erstatte renhold. Det er helt utafor. 

Hm hvorfor har de da med vasking av kjøkken, renhold osv da i mat og helse?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du ser ikke forskjellen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At elevene vasker pultene sine og tømmer søppel og rydder er ok . Vaske gulv bør være renholdspersonalet sitt ansvar. 

Anonymkode: 81467...ea3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (23 minutter siden):

Du ser ikke forskjellen? 

Men har jo vært i mange år slik med ordens elev.

Selv da jeg gikk på skolen 1980-90 så måtte vi tørke av tavla, gå ut med søppel, tørke pulten og koste over gulvet.

Tviler ts vet hele her.

Tror mer dette har muligens med eks at elevene i klassen ikke rydder etter seg og fått beskjed pga deres måtte å grise på så må dere ta i med litt vask å rydde etter dere.

Der mine gikk var følgende hver fredag ble bøtte med vann og kutt satt framm, de måtte tørke av stolen sin, pulten, hyllene i klasserommet , og plassen i gangen der klærne og skoene stod. Så hadde de ordens vakt en uke av gangen som skulle gå ut med søppel, tørke avtavla og koste over gulvet slik at ting de slapp nef løpet av dagen( knekte blyanter  rester etter viskelær, osv)

Så hadde de kjøkken vakt: da lager de mat til de på skolen, og ryddet etter mat

Når en ser i dag hvor mange som ikke klarer å rydde etter seg, så sir det seg selv at ungene faktisk får slike oppgaver, men enkelte foreldre mener ungene dems gjør ikke noe galt og de trenger heler ikke å lære ansvar for å ha det hyggelig rundt seg og det å holde det reint og ikke kaste ting rundt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mat og helse er et fag der de jobber på kjøkkenet. Det hører naturlig til med vasking og rydding etter at man har laget mat. Vasking hører imidlertid ikke naturlig til fag som matte og norsk.

Anonymkode: 8a257...5d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men har jo vært i mange år slik med ordens elev.

Selv da jeg gikk på skolen 1980-90 så måtte vi tørke av tavla, gå ut med søppel, tørke pulten og koste over gulvet.

Tviler ts vet hele her.

Tror mer dette har muligens med eks at elevene i klassen ikke rydder etter seg og fått beskjed pga deres måtte å grise på så må dere ta i med litt vask å rydde etter dere.

Der mine gikk var følgende hver fredag ble bøtte med vann og kutt satt framm, de måtte tørke av stolen sin, pulten, hyllene i klasserommet , og plassen i gangen der klærne og skoene stod. Så hadde de ordens vakt en uke av gangen som skulle gå ut med søppel, tørke avtavla og koste over gulvet slik at ting de slapp nef løpet av dagen( knekte blyanter  rester etter viskelær, osv)

Så hadde de kjøkken vakt: da lager de mat til de på skolen, og ryddet etter mat

Når en ser i dag hvor mange som ikke klarer å rydde etter seg, så sir det seg selv at ungene faktisk får slike oppgaver, men enkelte foreldre mener ungene dems gjør ikke noe galt og de trenger heler ikke å lære ansvar for å ha det hyggelig rundt seg og det å holde det reint og ikke kaste ting rundt

Men tørking med vann fjerner ikke bakterier. Det må vaskes ordentlig. Kommunene i Norge er fattige (av en eller annen merkelig grunn, i dette rike landet her), og sparer der de kan. Jeg jobber selv kommunalt, og vi har "ordenselever" hos oss også, som rydder kjøkkenet og så videre. Men hadde jeg blitt pålagt å vaske gulv, do osv, ville jeg ha kontaktet tillitsvalgt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vel, vi bruker ikke industrielle kjemikalier hjemme, nei. 

det som brukes av midler proffesjonelt er mildere enn det som brukes hjemme.

Anonymkode: 980e4...452

• Liker 1
Skrevet
Kålrota skrev (2 timer siden):

Du overdriver nok noe voldsomt hva slags renhold det er snakk om at elevene skal "erstatte".

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Skolen barna mine går på har innført at elevene må selv vaske klasserommet. De skal rydde, koste og moppe. Innført fordi skolen ikke har råd til renhold.  Jeg tenker intuitivt at dette ikke er greit da det tar av undervisningstiden og at det sikkert ikke blir godt nok med tanke på allergikere. Hva tenker dere?

Anonymkode: d0831...5b6

Veldig bra tiltak! Burde vært slik på alle skoler 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

det som brukes av midler proffesjonelt er mildere enn det som brukes hjemme.

Anonymkode: 980e4...452

Da er det ikke rart at det florerer av diverse resistente bakterier på sykehus osv. Vask ordentlig. 

Skrevet

da jeg var liten bodde jeg på en ganske øde plass der vi vasket skolen slik at vi kunne ha økonomi til å fortsatt ha den der. Det gikk helt fint og jeg tenkte ikke på det som barn overhodet. 

AnonymBruker
Skrevet
Brutex skrev (15 timer siden):

Det handler vel også om at barna lærer å ta ansvar og lærer å  vaske? Hvis kommunen gjør alt, når skal barna lære? Det er ikke alle foreldre som kan rydde og vaske!

Så vi har altså kommet til det punkt at det har blitt skolens ansvar å lære barna grunnleggende ting som å rydde og vaske etter seg? Det har alltid vært vanlig med ordenselever som har noen ansvarsområder i klasserommet, men at barn skal overta arbeidsoppgavene til renholderne er ikke ok. Det skal jo være en viss standard på renhold i offentlige bygg, og renholderne må jo ha utdannelse for å få jobbe som renholdere, så det sier seg selv at det ikke er ok å overlate ansvaret til barn.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da er det ikke rart at det florerer av diverse resistente bakterier på sykehus osv. Vask ordentlig. 

Sykehus er noe helt annet enn skole. På sykehus rengjøres alt mye grundigere enn på en skole, nettopp på grunn av at det er syke og skadede mennesker der, og i noen rom foregår det operasjoner og da kreves det grundig nedvask flere ganger om dagen for å holde mest mulig sterile omgivelser.

Nå har jeg erfaring fra både grunnskole og kulturskole i kommunen, og må si jeg er lite imponert over renholdet. Renhold i vår kulturskole består av lett tørrmopping over gulvene 1-2 ganger i uka, bytting av papir og såpe, og hvis man er heldig vaskes toalettene en gang i uka. Tror nok de er nøyere i grunnskolen, heldigvis. Men til de som trekker frem kjemikalier, så er det nok mye tørrmopping og støvtørking uten vaskemidler i skolene. Sånn sett skal det ikke mye til før elevene kan holde samme standard som renholdsansatte.
Noen renholdere gjør så godt de kan til tross for dårlig tid, men det er jaggu meg også mange slurvete renholdere. I tillegg kommer mye sykefravær og mangel på vikarer. Jeg har måttet melde inn dårlig rengjorte toaletter og gulv med masse støv og rusk på flere ganger, og har hørt renholdere si at de rett og slett er så underbemannet at de ønsker at vi skal melde avvik så ledelsen kanskje gjør noe med det.

Anonymkode: d4241...07c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så vi har altså kommet til det punkt at det har blitt skolens ansvar å lære barna grunnleggende ting som å rydde og vaske etter seg? Det har alltid vært vanlig med ordenselever som har noen ansvarsområder i klasserommet, men at barn skal overta arbeidsoppgavene til renholderne er ikke ok. Det skal jo være en viss standard på renhold i offentlige bygg, og renholderne må jo ha utdannelse for å få jobbe som renholdere, så det sier seg selv at det ikke er ok å overlate ansvaret til barn.

Sykehus er noe helt annet enn skole. På sykehus rengjøres alt mye grundigere enn på en skole, nettopp på grunn av at det er syke og skadede mennesker der, og i noen rom foregår det operasjoner og da kreves det grundig nedvask flere ganger om dagen for å holde mest mulig sterile omgivelser.

Nå har jeg erfaring fra både grunnskole og kulturskole i kommunen, og må si jeg er lite imponert over renholdet. Renhold i vår kulturskole består av lett tørrmopping over gulvene 1-2 ganger i uka, bytting av papir og såpe, og hvis man er heldig vaskes toalettene en gang i uka. Tror nok de er nøyere i grunnskolen, heldigvis. Men til de som trekker frem kjemikalier, så er det nok mye tørrmopping og støvtørking uten vaskemidler i skolene. Sånn sett skal det ikke mye til før elevene kan holde samme standard som renholdsansatte.
Noen renholdere gjør så godt de kan til tross for dårlig tid, men det er jaggu meg også mange slurvete renholdere. I tillegg kommer mye sykefravær og mangel på vikarer. Jeg har måttet melde inn dårlig rengjorte toaletter og gulv med masse støv og rusk på flere ganger, og har hørt renholdere si at de rett og slett er så underbemannet at de ønsker at vi skal melde avvik så ledelsen kanskje gjør noe med det.

Jeg jobber i kommunen, og det er skittent her bestandig. Det samme gjelder skole. Det er vasket, men vasket altfor dårlig. Så disse "miljøvennlige/snille" vaskemidlene deres hjelper ikke en dritt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Skolen barna mine går på har innført at elevene må selv vaske klasserommet. De skal rydde, koste og moppe. Innført fordi skolen ikke har råd til renhold.  Jeg tenker intuitivt at dette ikke er greit da det tar av undervisningstiden og at det sikkert ikke blir godt nok med tanke på allergikere. Hva tenker dere?

Anonymkode: d0831...5b6

Er dårlig at det er pga økonomi. Samtidig så tenker jeg at det er viktig at de lærer det å at det er en fint ting å få inn i skolen. At det kan gjøre til at de blir mer selvstendige og blir mer opptatt av rydding å vasking.Noen land praktiserer jo det på alle skoler.

Anonymkode: 80f60...102

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så og det vi  brukte ikke så sterke vaskemidler som enkelte bruker hjemme på daglig renhold . Jeg vasket skole, legesenter og industri.  Brukte sterkest midler på hovedrent,  nedlasting, ved boning. Det vi brukte i daglig vask var mildere en salmiakk og grønnsåpe som mange i norske hjem bruker.

Og mye av vasket i dag er med tørr mopp og en gikk med fuktig klut for flekker. Og ofte dårlig tid. Så området jeg i begynnelsen hadde 2 timer på, før jeg sluttet hadde tiden blitt sarr ned til 45 min

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I klassen "min" har jeg 27 elever, og alle har et ansvar hver uke. To elever tørrmopper gulvet (uten bruk av vann eller kjemikalier), to elever koster, og andre har ansvar for papirsøppel, orden i skrivesaker og lignende oppgaver. Oppgavene tar ikke lang tid nå som gjengen er blitt rutinerte. Mange liker å ha ansvar og gleder seg til neste uke, når de får en ny oppgave, samtidig som de lærer å samarbeide med klassevennen de skal utføre oppgaven sammen med. Alle elever har også ansvar for å rydde på sin egen pult, under pulten og på garderobeplassen sin. Når alle bidrar, blir klasserommet et hyggeligere sted å være. Vi har renholdere på vår skole, men det er forventet at alle stoler er oppe fra gulvet og at klasserommet er tørrmoppet/kostet når vi forlater det. Papirsøppelet har vi også ansvar for.

Anonymkode: a5de6...292

Det er jo sånn det burde være!!!! Forventer disse foreldrene at barna skal kaste søppel rundt seg så skal andre rydde opp etter dem. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så og det vi  brukte ikke så sterke vaskemidler som enkelte bruker hjemme på daglig renhold . Jeg vasket skole, legesenter og industri.  Brukte sterkest midler på hovedrent,  nedlasting, ved boning. Det vi brukte i daglig vask var mildere en salmiakk og grønnsåpe som mange i norske hjem bruker.

Og mye av vasket i dag er med tørr mopp og en gikk med fuktig klut for flekker. Og ofte dårlig tid. Så området jeg i begynnelsen hadde 2 timer på, før jeg sluttet hadde tiden blitt sarr ned til 45 min

Tørmopping uten såpe gir jo god grobunn for bakterier ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...