Brutex Skrevet 9. februar #21 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Barn skal ikke i befatning med kjemikalier som er nødvendige for å vaske offentlige bygg. Anonymkode: 8a257...5d4 Det er nok bare Zalo og grønnsåpe. Ingen tror på at de gjør profesjonell rengjøring av et offentlig bygg. 1
Stacy__ Skrevet 9. februar #22 Skrevet 9. februar Det er helt normalt at elever må rydde og feie klasserommet, samt sette opp stoler før de går. Mopping er det vaskepersonalet som tar seg av, men har aldri hørt om at skolene ber elever vaske for å spare på budsjettet. Det er en merkelig måte å prioritere på. Synes også synd på lærere som må koordinere denne vaskingen. Dette bør du ta opp med FAU og skoleledelsen.
AnonymBruker Skrevet 9. februar #23 Skrevet 9. februar Det er nok ingen klasserom som vaskes ordentlig lenger. Det har de i hvert fall sluttet med for lenge siden i vår kommune. Det settes på en robotstøvsuger og så "vaskes" det raskt over på midten av klasserommet med en relativt tørr mopp. Ingen som tørker støv. Doene tas ikke hver dag. Kanskje hver tredje dag? Vi lærere har tatt over mye av arbeidet med å fylle på papir og såpe i klasserommene. Elevene koster gulvet og går ut med søpla. Alle elever og lærere vasker eget klasserom til sommerferien.. Anonymkode: aca42...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar #24 Skrevet 9. februar Matas skrev (6 minutter siden): Så hvordan vet du at dette stemmer? Mitt eldste barn kom hjem og fortalte dette. Andre foreldre har fått samme info fra sine barn. Men jeg vet ikke 100% hva de faktisk skal gjøre og hvordan. Har derfor meldt inn sak til FAU og bedt de undersøke. Andre har også meldt inn saken. Anonymkode: d0831...5b6
Gaia Skrevet 9. februar #25 Skrevet 9. februar Hos oss gjør ordenselevene følgende: - Koster og mopper gulvet på slutten av dagen, samt går ut med søppel. - Vasker pulter før mat - Henter melk Synes det er innafor når det kommer til å jobbe med folkehelse og livsmestring, som er en del av læreplanen. 4
Matas Skrevet 9. februar #26 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mitt eldste barn kom hjem og fortalte dette. Andre foreldre har fått samme info fra sine barn. Men jeg vet ikke 100% hva de faktisk skal gjøre og hvordan. Har derfor meldt inn sak til FAU og bedt de undersøke. Andre har også meldt inn saken. Anonymkode: d0831...5b6 Det kan jo fint være noe lærer har tullet med, men greit å melde inn til FAU for å få klarhet i det😊
AnonymBruker Skrevet 9. februar #27 Skrevet 9. februar Matas skrev (1 minutt siden): Det kan jo fint være noe lærer har tullet med, men greit å melde inn til FAU for å få klarhet i det😊 Nei, de begynte med det forrige uke, så ikke tull. Og i følge mitt barn måtte to elever rydde, plukke opp rot/søppel på gulvet, koste og til slutt moppe. Men blir bra å få mer info fra skolen så vi foreldre får vite mer. Anonymkode: d0831...5b6
AnonymBruker Skrevet 9. februar #28 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, de begynte med det forrige uke, så ikke tull. Og i følge mitt barn måtte to elever rydde, plukke opp rot/søppel på gulvet, koste og til slutt moppe. Men blir bra å få mer info fra skolen så vi foreldre får vite mer. Anonymkode: d0831...5b6 At elever plukker opp rot og søppel på gulvet, vasker egen pult og feier opp er vanlig. Anonymkode: 3a724...665 5 1
Matas Skrevet 9. februar #29 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, de begynte med det forrige uke, så ikke tull. Og i følge mitt barn måtte to elever rydde, plukke opp rot/søppel på gulvet, koste og til slutt moppe. Men blir bra å få mer info fra skolen så vi foreldre får vite mer. Anonymkode: d0831...5b6 Det med å rydde, plukke opp søppel og rot samt koste er helt vanlig. Siden det var to elever er det stor sannsynlighet for at det er ordenselevene som gjør dette. Vedrørende mopping er ikke det noe jeg ville påbudt egne elever, så det er helt klart en sak for FAU i mine øyne. Blir greit med mer informasjon, ja, også synes jeg det er veldig rart at skolen ikke har informert om dette på forhånd. 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar #30 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Skolen barna mine går på har innført at elevene må selv vaske klasserommet. De skal rydde, koste og moppe. Innført fordi skolen ikke har råd til renhold. Jeg tenker intuitivt at dette ikke er greit da det tar av undervisningstiden og at det sikkert ikke blir godt nok med tanke på allergikere. Hva tenker dere? Anonymkode: d0831...5b6 Da bør skolen prioritere økonomien bedre. Hvem vasker toalettet, gymsal osv ? Hilsen renholder på skole Anonymkode: 3b8d3...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar #31 Skrevet 9. februar Har barna fått grundig gjennomgang av kjemikalier og metoder? Anonymkode: 987ff...e01
AnonymBruker Skrevet 9. februar #32 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Da jeg gikk på skolen måtte vi vaske pulten vår hver dag og sette opp stolen. Ordenselevene tørrmoppet og kostet gulvet, vasket tavla og bar ut søpla. Vaskedamene vasket også, men siden det allerede var (i teorien) fritt for rusk og rot på gulvet gikk det fortere. Da jeg jobbet på sfo på første trinn var en av oppgavene mine å sprite pultene, henge opp stolene, moppe gulvet og gå ut med søpla. De eldre barna gjorde det selv, bortsett fra spriting av pulter. Anonymkode: a8d2b...6e3 Dette gjelder dessverre ikke på videregående skole. Jeg jobber som renholder der og de rydder ikke etter seg. Noen gjør det selvfølgelig, men mange gjør det ikke Anonymkode: 3b8d3...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar #33 Skrevet 9. februar men går det ut over skolen da eller må dem være der lenger? hvis det går utover skole timer så syns jeg ikke det er innafor, men uten om det så har barn bare godt av og lære seg og vaske og rydde det er alt for mange som ikke lærer det hjemme i dag Anonymkode: 2fca9...85c
AnonymBruker Skrevet 9. februar #34 Skrevet 9. februar Tørrmopper de ikke bare, da? Her gjør elevene det på slutten av dagen. Ordenselevene mopper og koster gulvet. Moppen blir egentlig bare brukt fordi det er enklere og raskere å sope sammen alt, så samles det i en haug og kostes opp. Elever kaster så utrolig mye greier rett ned på gulvet og venter at noen andre skal rydde opp, så jeg tenker det har de godt av. Foreldre hadde gjerne ikke trodd på det, men matpapir, mellomlagspapir, plast til juicekartong, juicekartongen, lokk til yoghurt, yoghurtbeger, skje, ark.. alt slippes rett ned på gulvet. Når de får beskjed om å plukke opp er svaret "hæææ? Det var ikke meg. Jeg plukker ikke opp. Det er folk som vasker her". Etter beskjed to blir det som oftest plukket opp, men holdningen til mange er at det er helt greit å slippe rett på gulvet fordi noen vasker etterpå Anonymkode: 3d6a6...63d 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar #35 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så dine får ikke lov å vaske hjemme en gang? Det blir ikke brukt så mye kjemikaler lenger innen renhold, lite vann, lite såpe, stort sett tørt blir der vasket med nå. Renholdsmidle vi brukte på jobb er mildere en fleste bruker hjemme. Anonymkode: 1f016...79d Vel, vi bruker ikke industrielle kjemikalier hjemme, nei. Anonymkode: 8a257...5d4
AnonymBruker Skrevet 9. februar #36 Skrevet 9. februar Hadde varslet inn til fylket. Anonymkode: 21138...654
AnonymBruker Skrevet 9. februar #37 Skrevet 9. februar I klassen "min" har jeg 27 elever, og alle har et ansvar hver uke. To elever tørrmopper gulvet (uten bruk av vann eller kjemikalier), to elever koster, og andre har ansvar for papirsøppel, orden i skrivesaker og lignende oppgaver. Oppgavene tar ikke lang tid nå som gjengen er blitt rutinerte. Mange liker å ha ansvar og gleder seg til neste uke, når de får en ny oppgave, samtidig som de lærer å samarbeide med klassevennen de skal utføre oppgaven sammen med. Alle elever har også ansvar for å rydde på sin egen pult, under pulten og på garderobeplassen sin. Når alle bidrar, blir klasserommet et hyggeligere sted å være. Vi har renholdere på vår skole, men det er forventet at alle stoler er oppe fra gulvet og at klasserommet er tørrmoppet/kostet når vi forlater det. Papirsøppelet har vi også ansvar for. Anonymkode: a5de6...292 2
Brutex Skrevet 10. februar #38 Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei, de begynte med det forrige uke, så ikke tull. Og i følge mitt barn måtte to elever rydde, plukke opp rot/søppel på gulvet, koste og til slutt moppe. Men blir bra å få mer info fra skolen så vi foreldre får vite mer. Anonymkode: d0831...5b6 Det som er tull er ikke at de vasker men at dette er en seriøs del av rengjøringen på skolen. En eller flere lærere har tullet med det og folk i tråden her tar det seriøst! Kanskje elevene har vært uforsiktige og dratt skitt inn og dette også er et forsøk på å lære de å tørke av seg ordentlig.
GammalMegge Skrevet 10. februar #39 Skrevet 10. februar Selvfølgelig skal elevene rydde og vaske, dette er en del av å lære seg å bli " et gagns menneske".
AnonymBruker Skrevet 10. februar #40 Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Rydde og koste? Innafor Mopping? Innafor dersom det gjøres som endel av pedagogisk opplegg jf. Livsmestring. Altså, at barna får veiledning og oppfølging av lærer og beskyttelsesutstyr (hansker). IKKE ok dersom barna får hoved ansvaret for at skolen er ren slik at skolen kan spare penger. Anonymkode: e1327...308 Jeg tviler sterkt på at ungene mopper. Det vil jeg se før jeg tror det. Og med hensyn til å rydde og koste, har de godt av det og lærer kanskje også å grise litt mindre. Anonymkode: e2b10...a72
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå