Gå til innhold

Forsikrer du din gamle hund?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en hund på snart 13. Den har stort set alltid vært frisk og er det i grunnen fremdeles.  Har betalt enorme summer i forsikring, og de gangene hun har måttet til ventende, har det alltid vært for ting som ikke dekkes. Hun har litt tannproblemer nå, de må snart fikses, men det dekkes ikke.

Nå har prisen steget til 13 500 kroner i året. Det sunt jeg er så mye at jeg ikke tror de lønner seg. Hvis det skjer noe som forsikringen eventuelt ville ha dekket, for jeg jekker betale det selv. Hvis hun lever i tre år til, f eks., har jeg jo 40 000 kroner spart til det hvis jeg ikke betaler forsikring.

Forsikrer dere de gamle hundene deres?

Anonymkode: 5e849...56a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi har ikke forsikret våre hunder når de har blitt så gamle. Rett og slett fordi forsikringssummen er så høy, og at mye av de utgiftene man har på en temmelig gammel hund ofte ikke dekkes likevel. Og for å være veldig kynisk: mange større skader og sykdommer på gamle hunder ender som regel med råd om avliving. 

Anonymkode: bd839...fef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hund på 14, og vurderer å droppe forsikringen nå (den har blitt så høy!). Han ganske frisk enda. 

Har betalt tusenvis i forsikring på han opp igjennom, og aldri brukt den. Det jeg har brukt mest penger på hos veterinær er tenner, og det har ikke vært dekket.

Er så klart redd for at han blir skadet dagen etter at forsikringen opphører... Men lurer også på om han er såpass gammel at han bare skal få slippe om han faktisk skulle bli skadet eller veldig syk. 

Anonymkode: bfd93...706

Skrevet

Hundeforsikringer er sjelden eller aldri lønnsomt så strengt tatt burde man ha en buffer som dekker veterinærkostnader opp til det forsikringen evt. dekker i stedet. 

Har du råd til å betale for behandling ved f.eks. hoggormbitt selv, så ville jeg ha sagt den opp. Evt. kan du øke egenandelen så mye som mulig og dermed få premien ned på et mer akseptabelt nivå. 

Og så er det jo det, som flere andre her nevner, at på en så gammel hund så er det kanskje begrenset hvilke skader/sykdommer det er hensiktsmessig å behandle uavhengig av forsikring. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har. Har jakt hund. Så hadde en som ble skaddet i høst og måtte avlives fikk da utbetalt 45.000 kr siden den var jakt premiert.

Så vi har forsikring så lenge de lever

Anonymkode: 51c13...979

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har. Har jakt hund. Så hadde en som ble skaddet i høst og måtte avlives fikk da utbetalt 45.000 kr siden den var jakt premiert.

Så vi har forsikring så lenge de lever

men ville du fått det om hunden var 12-14 år også? Mange forsikringer så opphører jo utbetaling ved død rundt 10 år

Anonymkode: 734c2...6a5

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke forsikring på vår lenger, hatt ca 30 000 i kostnader siste 6 måneder, men det ville ikke forsikring dekket mye av uansett. Og skulle det bli noe store greier ville ikke hunden tålt operasjon  nå pga alder og diverse. Den har aldri vært syk i løpet av sine 13 år så vi har alri brukt forsikringen heller

Det som måtte komme av veterinærkostander nå har vi råd til

Anonymkode: 1130f...8b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har jo råd til å betale veterinæeutgifter ja, god eks hoggormbitt eller annet. Får hun kreft, må vi vel vurdere om det er hensiktsmessig å operere osv på en så gammel hund

Anonymkode: 5e849...56a

AnonymBruker
Skrevet

For en pris! Min hund var forsikret helt til hun døde som 14-åring ja, men det kosta vel ikke mer enn 5000,- i året. Det fikk jeg tilbake mange ganger de siste årene hun levde, for å si det sånn...

Anonymkode: 721f3...bd5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (4 timer siden):

Hundeforsikringer er sjelden eller aldri lønnsomt så strengt tatt burde man ha en buffer som dekker veterinærkostnader opp til det forsikringen evt. dekker i stedet. 

Dette er noe av det merkeligste og mest villedende jeg har lest på lang tid.

Jeg jobber i forsikringsselskap og ser daglig at kunder bruker opp hele forsikringssummen hvert år. Forsikringssummen er vanligvis mellom 30 og 60K, og det er dermed mye billigere å forsikre hunden. Forsikring kommer sjelden på mer enn 12K per år (vanligvis mye mindre enn det).

Med de prisene som er vanlige hos veterinær nå til dags er man fort oppe på 30K hvis hunden har en ørebetennelse, knekker en tann under lek og må operere ut en kul som skal til analyse. Og da snakker vi jo ikke en veldig syk hund!

For ikke å snakke om alle hunder som får pyometra (gjerne på en fredag kveld) og eier må ut med 30-50K. Eller ryke korsbåndet; summene er jo skyhøye.

til TS: usikker om jeg ville forsikre en så gammel hund, rett og slett fordi jeg ikke hadde sendt min gamle hund gjennom store operasjoner eller utredninger. Kanskje det holder med en buffer for dere.

Anonymkode: 6a82b...1f7

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forsikring på alle hundene mine, selv de som er blitt over veteranalder. Nå skal det sant sies at jeg har en konto med 60 000kr på som er øremerket veterinærutgifter (men aldri bruker, siden jeg har forsikring), så jeg kan i teorien avslutte forsikringen på de to eldste.

Anonymkode: 06439...7f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På min rase har jeg ikke forsikring etter fylte 10 år ca. Dette fordi de ofte ikke blir så mye eldre enn det. Så skulle det skje noe med omfattende behandling/operasjoner ville jeg nok heller avsluttet det. I tillegg har jeg en rase som er veldig dyr å forsikre.

Anonymkode: 01f6f...4f1

Skrevet
Leo skrev (4 timer siden):

Har du råd til å betale for behandling ved f.eks. hoggormbitt selv, så ville jeg ha sagt den opp. Evt. kan du øke egenandelen så mye som mulig og dermed få premien ned på et mer akseptabelt nivå. 

Og så er det jo det, som flere andre her nevner, at på en så gammel hund så er det kanskje begrenset hvilke skader/sykdommer det er hensiktsmessig å behandle uavhengig av forsikring. 

Her har jeg andre erfaringer. Foreldrene mine har hatt hunder og de var ikke helt friske, men måtte bare leve med sykdommene, men de var heldigvis ikke helt invalidiserende. Søster har 2 hunder og hun har opplevd å måtte betale flere titalls tusener for behandlinger og veterinærbesøk per hund per år. Svigerbror skulle ha hund og jeg sa ham MÅ forsikre, og han er glad for at han gjorde, for ellers ville utgiftene vært enorme, men i stedet får han faktisk økonomien til å gå fint rundt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

men ville du fått det om hunden var 12-14 år også? Mange forsikringer så opphører jo utbetaling ved død rundt 10 år

Anonymkode: 734c2...6a5

Vi fikk. Hunden vår rakk akurat å bli 12. Der vi har så senkes utbetaling med 10% etter de har fylt 10 år, så vi fukk minus på 20% pga alder

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

For ikke å snakke om alle hunder som får pyometra (gjerne på en fredag kveld) og eier må ut med 30-50K.

Livmorbetennelse utenom åpningstid koster MYE mer enn det, vi havna å godt over 100k totalt da livmora til hunden min sprakk natt til søndag... Så må de jo gjerne gjennom rehabilitering i etterkant, og det er ikke akkurat gratis det heller.

Anonymkode: 721f3...bd5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber i forsikringsselskap og ser daglig at kunder bruker opp hele forsikringssummen hvert år. Forsikringssummen er vanligvis mellom 30 og 60K, og det er dermed mye billigere å forsikre hunden. Forsikring kommer sjelden på mer enn 12K per år (vanligvis mye mindre enn det).

Med de prisene som er vanlige hos veterinær nå til dags er man fort oppe på 30K hvis hunden har en ørebetennelse, knekker en tann under lek og må operere ut en kul som skal til analyse. Og da snakker vi jo ikke en veldig syk hund!

For ikke å snakke om alle hunder som får pyometra (gjerne på en fredag kveld) og eier må ut med 30-50K. Eller ryke korsbåndet; summene er jo skyhøye.

til TS: usikker om jeg ville forsikre en så gammel hund, rett og slett fordi jeg ikke hadde sendt min gamle hund gjennom store operasjoner eller utredninger. Kanskje det holder med en buffer for dere.

Men hvis du jobber i et forsikringsselskap så burde du vite at de ikke driver veldedighet og at beløpet de krever inn i premie fra kundene alltid vil være høyere enn det de utbetaler i erstatning. Det betyr at forsikring lønner seg for noen ganske få og det er sannsynligvis de kundene du er i kontakt med. Alle de andre, som betaler sin premie år ut og år inn, og sjelden eller aldri har erstatningsmessige skader, hører du lite eller ingenting fra, men det er de som i realiteten betaler. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fjernet forsikring på eldste hunden vår. Dersom noe skjer så skal hun få slippe. Hun er “sprek” for alderen, men er selvsagt en gammel hund med litt stive ledd og hun liker seg best når det er varmt. Det er uaktuelt å la hun gjennomgå noen operasjon eller lengre rehabiliteringsperiode.

Anonymkode: 83373...4c6

• Liker 3
  • Hjerte 1
Gjest Gliffy
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forsikrer hunden mine til de dør. Jeg har jo råd til å ta en større regning hvis jeg må men jeg syns det er godt å ikke måtte tenkepå økonomi hvis jeg kommer i en akutt situasjon med hunden. 

ang pyometra: kan man få avslag på forsikringen hvis man kastrerer tispa? Pyometra er vel kanskje noe av det vanligste og ganske kostbare som rammer tisper. Bare undrer, det er jo mange som blir kastrert pga f. Eks innbilt svangerskap som ikke dekkes av forsikring, og da får jo forsikringsselskapene fordelen med at risikoen for pyometra forsvinner.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har forsikring på min 11 år gammel hund. Koster oss 4500 i året. Jeg byttet forsikring bort fra agria når han var 7 år, det ble bare sykt dyrt for hvert år som gikk. 
Så nå har vi samme pris uansett, og dekning opp til 75.000

Anonymkode: 27fd5...daa

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Rart at du jobber i forsikringsselskap og mener at dette er villedende.

SELVSAGT vil det ikke lønne seg med forsikring for de aller fleste. Det er jo det selskapene tjener penger på, alle som har forsikring uten å bruke den. Om flertallet hadde brukt opp hele forsikringssummen hvert år hadde jo selskapene gått i minus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...