Gå til innhold

Hva har skjedd med Kristiansand-dialekta?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har det blitt et stort skille mellom hvordan barn og (godt) voksne snakker? Jeg har møtt ungdommer som hadde en veldig rar brytningsdialekt. Skarre-r og dialektordene var nesten borte. Intonasjonen hørtes nordlandsk ut. 

Anonymkode: a4e51...f7c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dialektene blir svakere for hver generasjon. Til slutt snakker vi alle standard østnorsk.

Anonymkode: 323a4...1df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pga lillelørdag. De føler seg krenket, selv om de er født lenge etter og har derfor lagt vekk både skarre-r og dialektord. De tåler ingen verdens ting de små snøfnuggene. Tar alt personlig. 

Anonymkode: 00261...3f1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.2.2026 den 17.42):

Pga lillelørdag. De føler seg krenket, selv om de er født lenge etter og har derfor lagt vekk både skarre-r og dialektord. De tåler ingen verdens ting de små snøfnuggene. Tar alt personlig. 

Anonymkode: 00261...3f1

Det var Arendals dialekta, langt fra hvordan de prater i Kristiansand.

Anonymkode: 6bb36...cbc

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Alltid utvikling I språk. Her i Oslo snakker vi heller ikke likt som når jeg var ung. Og da jeg var ung, snakket vi ikke slik de gjorde da bestemor var ung. Sånn vil det alltid være 😊 

Anonymkode: 6a321...c98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men skarrer ungdommen i Kristansand fremdeles? Jeg så en video med en ung jente fra Kristiansand. Der var det ingen skarring, men godt mulig at hun ikke var derifra opprinnelig.

Jeg ble først oppmerksom på endring av  Kristiansand-dialekta når jeg hørte Pia fra Team Pølsa snakke. Der var en del av intonasjonen som jeg forbinder med dialekta borte. Dette hørtes ut som en blandingsdialekt, noen som har bodd flere steder og ikke har funnet sin egen dialekt.

Anonymkode: a4e51...f7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...